InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Waarom drinkt mijn kat plotseling veel water?

Waarom drinkt mijn kat plotseling veel water?

Drinkt je kat plotseling veel water en is er geen aanwijsbare oorzaak? Ga dan onmiddellijk met je kat naar de dierenarts, want mogelijk ligt er een gevaarlijk gezondheidsprobleem aan de basis van het vele drinken. Hier volgen enkele van de meest voorkomende oorzaken.

Warm weer

Als het buiten warm is of als je de verwarming hoog hebt staan, gaan de meeste katten automatisch meer drinken. Dit is normaal en hoeft niet voor paniek te zorgen. Katten moeten voldoende gehydrateerd blijven, dus geef hem zeker de kans om veel te drinken.

Droogvoeding vs natte voeding

Katten die enkel droogvoeding krijgen, moeten hun hydratatie van elders halen en gaan hun drinkbakje automatisch vaker bezoeken. De droogvoeding af en toe met een natte voeding afwisselen zorgt ervoor dat je kat beter gehydrateerd blijft.

Lopend water vs stilstaand water

Sommige katten hebben een hekel aan stilstaand water en verkiezen lopend water uit de kraan of de douche. Drinkt je kat telkens je een kraan openzet? Dan is dit waarschijnlijk de oorzaak.

Aandacht zoeken

Ben je vaak van huis of geef je je kat te weinig aandacht? In dat geval kan je kat plotseling meer gaan drinken om aandacht te zoeken.

Te hoge schildklierproductie

Een verhoogde schildklierwerking bij katten verhoogt de dorstgevoelens. Deze aandoening komt vaak voor bij oudere katten vanaf de leeftijd van elf jaar en kan op lange termijn voor nierfalen en hartfalen zorgen. Als je oudere kat plotseling veel water begint te drinken, kan je hem best op een te hoge schildklierproductie laten testen. Een te hoge schildklierwerking kan onder controle gehouden worden door het overschakelen naar een rauw voedsel dieet, medicatie (Felimazole), voedingssuplementen en het beperken van jodium in de voeding.

Nierfalen

De voornaamste reden waarom katten overmatig drinken, is nierfalen. In de meeste gevallen verloopt de ziekte geleidelijk, maar ze kan ook plotseling optreden en ernstige gevolgen hebben. Hoe sneller de ziekte wordt vastgesteld, hoe beter de dierenarts de ziekte onder controle kan houden en hoe beter de overlevingskansen zijn. Nierfalen uit zich bijna altijd door overmatig drinken en vermageren, dus ga zo snel mogelijk naar de dierenarts om de nieren van je kat te laten onderzoeken.

Suikerziekte

Ook suikerziekte kan een mogelijke oorzaak zijn voor het overmatig drinken van je kat. Suikerziekte kan vastgesteld worden door middel van een bloedproef bij de dierenarts. Hoe sneller je erbij bent, hoe minder kans er is op complicaties en hoe beter de overlevingskansen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.

Reageer op het artikel "Waarom drinkt mijn kat plotseling veel water?"

Infoteur: Avalon
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!