InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Koppelen van konijnen

Koppelen van konijnen

Koppelen van konijnen Konijnen zijn groepsdieren en daarom erg gebaat bij een vriendje. Toch worden veel konijnen in Nederland nog alleen gehouden. Onder andere door eenzaamheid daalt de levensverwachting van konijnen drastisch, het koppelen van konijnen is daarom een goed idee, maar niet altijd even gemakkelijk. Dit artikel gaat in op tips om twee konijnen aan elkaar te koppelen. De gemakkelijkste koppeling is tussen een mannetje (ram) en vrouwtje (voedster). Indien geen jongen konijnen gewenst zijn let er dan op dat de ram gecastreerd is. Na castratie is een ram gemiddeld nog 3 weken vruchtbaar, pas daarna kan gestart worden met de koppeling.

Zorg voor neutraal terrein (ergens waar beide konijnen nog nooit zijn geweest). Het hok van het eerste konijn is geen goede koppelplaats. Het konijn ziet dit al als zijn territorium en zal dit beschermen voor andere konijnen. In het begin is twee kooien handig totdat je zeker weet dat de koppeling geslaagd is. Houd voedsel (zoals hooi) bij de hand. Samen eten kan een goede eerste kennismaking zijn.

Laat het nieuwe konijn wennen voordat je aan de koppeling begint. Een verhuizing van een dier brengt altijd stress met zich mee. Laat het nieuwe dier rustig wennen aan zijn nieuwe omgeving, wacht tot hij of zij goed gezond is, goed eet en drinkt en begin daarna pas rustig met koppelen.

Koppelen kost tijd, veel tijd! Wees geduldig en blijf de eerste periode altijd bij de konijnen. Dit kan heel wat uren zitten zijn, begin er dus niet aan als je snel weer weg moet. Houd daarnaast handschoenen bij de hand voor het geval dat de konijnen gaan vechten en ze uit elkaar gehaald dienen te worden. Let op; vechten is op zich niet erg, want de rangorde dient bepaald te worden. Echter als het te gek wordt (bv tot bloedens toe) dan dienen de konijnen direct uit elkaar gehaald te worden.

Koppelmogelijkheden

Ram – Voedster koppeling

Over het algemeen is het koppelen van twee volwassen konijnen de beste keus met de meeste slagingskans.

Ram –Voedster koppeling (waarvan 1 jonge)

De koppeling tussen een volwassen konijn en een jonge is niet altijd aan te raden, maar heeft zeker wel kans van slagen. Echter, dient het jonge konijntje toch wel zeker 3 maanden te zijn voordat met de koppeling gestart kan worden. Anders overloopt het volwassen konijn het jonge konijntje volledig en zal het jonge konijntje wellicht angst ontwikkelen.

Ram – Ram koppeling

Over het algemeen is dit kansloos. Twee rammen gaat zelden goed, mocht je het toch per se
willen proberen, zorg dan in ieder geval dat beide rammen gecastreerd zijn. Wellicht gaat het in beginsel nog goed, maar later ontstaat vaak een dominantie probleem tussen de twee konijnen.

Voedster – Voedster koppeling
Idem als twee rammen, ook hier geldt als je het toch probeert, zorg dan dat de twee voedsters ook gecastreerd zijn.

Konijnenopvang

Een goed idee is om je eigen konijn mee te nemen naar de konijnenopvang. Hier kan een passend vriendje of vriendinnetje voor je konijn gezocht worden. Niet alle konijnen vinden elkaar aardig en zo kan op neutraal terrein een eerste kennismaking plaatsvinden. Daarnaast zijn de konijnen in de opvang allemaal op zoek naar een gezellig nieuw thuis.

Meer informatie?

Lees meer over het koppelen van konijnen en bijbehorend gedrag bij een koppeling op www.bunnybunch.nl
© 2012 - 2017 Jukito, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De taal van het konijnElk dier heeft zo z'n eigen taal en het konijn is hier geen uitzondering op. Hieronder de beschrijving met wat konijnen…
Konijnenziekte: GasKonijnenziekte: GasKonijnen hebben een erg gevoelig maag en darmstelsel. Wanneer je konijn erg rusteloos is, steeds een andere plek in zijn…
Hoe maak je een konijn zindelijk?Hoe maak je een konijn zindelijk?Het ene konijn is vanaf de eerste dag meteen zindelijk en doet zijn/haar behoeften altijd op dezelfde plek. Bij het ande…
Coccidiose bij konijnenCoccidien zijn eencellige parasieten. Coccidien dragen konijnen vrijwel altijd bij zich. Ze kunnen geen schade zolang he…
Maak je konijn gelukkiger met speelgoedMaak je konijn gelukkiger met speelgoedKonijnen zijn sociale, gezellige en vrolijke dieren. Daarom kiezen mensen vaak snel voor een konijn als huisdier met de…
Bronnen en referenties
  • www.bunnybunch.nl

Reageer op het artikel "Koppelen van konijnen"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 17-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!