InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?

Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?

Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden? Wie dit jaar te kampen heeft met vlooien weet dat de beestjes hardnekkiger zijn dan vroeger. Een gewone behandeling of vlooienband doet zijn werk niet meer en het probleem wordt alsmaar erger. Toch is er geen reden om te wanhopen. Met de juiste combinatie van producten kan je het vlooienprobleem de baas worden. Wie vlooien voor eens en voor altijd uit huis wil hebben, is verplicht om verschillende behandelingen te combineren. Je moet je hond of kat zowel in- als uitwendig behandelen en ook je interieur moet grondig gedesinfecteerd worden.

Uitwendige behandeling

Vraag je apotheker naar een pipet die je in de hals van het dier aanbrengt. Het is van belang dat dit de huid van je hond of kat binnendringt zodat het van binnenuit zijn werk kan doen. Sommige methodes blijven aan de oppervlakte en doden de vlo van zodra deze doorheen de oplossing loopt. Door wrijving blijft het product echter minder lang aanwezig dan op de verpakking staat aangegeven. Het is dus efficiënter om een pipet te kiezen die het lichaam van het huisdier binnendringt en die de vlooien doodt van zodra deze je hond of kat bijten.

Inwendige behandeling

De uitwendige behandeling kan je combineren met een inwendige die je moet mengen met het voedsel van je huisdier (verkrijgbaar bij de apotheek). Het medicijn zal de eieren steriel maken zodat er geen nieuwe vlooien meer zullen ontstaan.

Ontsmetten van de omgeving

Tot slot is het van belang dat je de omgeving van je huisdier behandelt tegen vlooien. Vooral zetels, beddengoed, tapijten en de slaapplaats van hond of kat moeten ontsmet worden. Vlooien kunnen immers nog maandenlang overleven op deze plaatsen. Wil je er dus volledig van verlost zijn, dan ga je het best naar de supermarkt om een middel te halen tegen kruipende insecten. Denk er echter aan dat geen enkel poeder of spray volledig efficiënt is als je geen onberispelijke hygiëne naleeft.

Tot slot

Als je deze drie methodes combineert, heb je na een week gegarandeerd geen vlooien meer in huis. Het is aangeraden de behandelingen elke maand te herhalen teneinde het ongedierte uit huis te houden.

Natuurlijke en gezonde vlooienbestrijders

Wenst u de vlooien liever op een natuurlijke en diervriendelijke manier te verwijderen, lees dan het artikel Natuurlijke en Gezonde Vlooienbestrijders voor meer informatie.

Gerelateede artikelen

Vlooien: Natuurlijke manieren om vlooien te bestrijden, klassieke manieren om vlooien te bestrijden, boeken over het bestrijden van vlooien, etc.
Poezenweetjes: Horrorfilms met katten, de honden- en kattenradio, katten AIDS, catnip, de ware leeftijd van je kat, etc.
Hondenweetjes: De ware leeftijd van je hond, detox voor honden, horrorfilms met honden, kerstrecepten voor honden, etc.
© 2007 - 2014 Avalon, gepubliceerd in Huisdieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vlooien en Teken bij HondenVlooien en Teken bij HondenAls honden eigenaar zult u vroeg of laat geconfronteerd worden met vlooien of teken bij uw huisdier. Wat te doen als u m…
Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?Kattenvlooien, hoe kom ik daar vanaf?Huisdieren zijn geweldig. Ze kunnen je troosten als je verdrietig bent, ze zijn altijd blij als je thuiskomt! Helaas zij…
Vlooien bestrijdingVlooien bestrijdingVlooien, vrijwel iedereen met huisdieren heeft er wel eens mee te maken gehad. Vlooien komen vaak voor in huizen, met na…
Karnemelk tegen vlooien en tekenVlooien en teken bij uw hond, het blijft een groot probleem. Veel hondeneigenaren gruwelen van deze beestjes en voor de…
Natuurlijke en gezonde vlooienbestrijdersNatuurlijke en gezonde vlooienbestrijdersVlooienbestrijdingsproducten zijn er in vele soorten: bandjes, sprays, poeders, druppels en tabletten. De meeste van dez…

Reageer op het artikel "Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?"

Reacties

Rob, 14-11-2012 11:13 #7
Ik ben het eens met de heer Jansen het verhaaltje klopt inderdaad voor geen meter! Voor vlooienbestrijdings artikelen moet je inderdaad bij een dierenarts of dierenwinkel zijn. Dat frontline niet werkt geloof ik ook niet zo, ik gebruik het altijd, nooit geen vlooien. Op www.vlooien.co.nl las ik ook dat de vlooien dood gaan na contact met dit middel, hoe kan een dode vlo nou resistent worden? Altijd twee dingen doen: het beest behandelen en de omgeving/huis, en tegelijk!

Jansen, 27-09-2011 14:01 #6
Leuk verhaaltje, alleen klopt het voor geen meter. Apotheek doet niets tegen vlooien, moet je toch echt voor bij de dierenarts zijn, ook Frontline werkt niet meer, vlooien zijn daar resistent voor.

Marian, 08-09-2009 16:19 #5
Geen vloerbedekking, tapijten insprayen met gif strak oprollen, vast-tapen, en een tijd wegzetten. Huisdieren beslist niet op je bed laten of uberhaupt in slaapkamers, als daar het probleem ook begint ben je nog verder van huis.
Bij gladde vloeren opletten met kiertjes en nerven in bijv het hout. Dus op je knieen de hele vloer over op zoek naar vlooieneitjes, ook onder de kast, let ook goed op de onderkant van bijv plakplinten, tafelpoten, stoelpoten, bankstel ed. Alles wat ook maar enigszins in de wasmachine kan wassen. Open haard totaal leeghalen en inspuiten, geen houtblokken meer in huis. Speeltjes en honden/kattenmanden insprayen en wegzetten. Speelgoed van kinderen schoonmaken, manden van speelgoed insprayen en wegzetten.
Het is heel veel werk, echt waar, ik ben er drie dagen zoet mee geweest maar nu ben ik ervanaf. Nog iedere ochtend kijk ik het plekje na waar de kat heeft gelegen of er geen vlo ligt, of als hij veel krabt moet hij eraan geloven dan komt de spuitbus er weer aan te pas. Intussen krijgt hij er haaruitval van. Erg sneu maar dat trekt wel weer bij. Voor druppels in zijn nek krijgt hij Bolvo, voor de omgeving gebruik ik kruipende insecten gif en voor hemzelf ook Bolvo spuitbus voor op de vacht. Succes ermee, het is veel werk maar je kan ervan af komen. Vergeet alleen niet dat een "vergeten" vlooienei tot anderhalf jaar kan overleven, je moet dus alert blijven!

Jochem Schoofs, 17-04-2009 21:38 #4
Ik heb geen huisdieren, maar onlangs wel een oud vogelnestje uit een nestkastje gehaald. Daarna is de ellende begonnen. Mijn vrouw en ik zitten op onze benen vol met beten. Eerste dachten we aan muggen, maar we hebben in al die tijd geen mug kunnen ontdekken. Al heb beddengoed is al goed uitgewassen op 90 graden. Zelfs de tijken van de matrassen zijn uitgewassen. Iemand vertelde ons dat het wel eens vlooienbeten zouden kunnen zijn. Hoe komen we er vanaf?

Vlo, 24-02-2009 10:59 #3
Ik heb nu bijna 10 maanden last van vlooien, eerst heel erg, daarna bestreden met heel veel bussen spray (hele dure dingen zijn dat) daarna ben ik op vakantie geweest. Toen ik terug kwam nergens last van gehad, afentoe. Ben blijven behandelen, echter nu loopt het de spuigaten uit. Mijn katten hebben nergens last van, de vlooien pakken mij! Is er geen middel tegen vlooien voor mensen? Ik lig er ''s nachts wakker van, ik wordt opgegeten! Daarbij vind ik het een enorm genant probleem. Zoals Wilma zegt, het beheerst ook mijn leven! Ik ben heel dichtbij gewoon mijn huis af te branden!

Wilma van der Burgt, 21-09-2008 17:25 #2
Heb al zes weken een vlooien plaag, heb mijn hond behandeld met stronghold en een spray, en nog vlooien, de omgeving heb ik reeds 21 bussen gif in die zes weken gespoten, zelfs een ongedierte bestrijding bij mij thuis geweest, en nog vlooien, ben ten einde raad, het beheerst mijn hele leven.

Patrick, 20-08-2008 09:26 #1
Hallo, wij hebben een poes die zelden buiten komt elk jaar brengen we een ampul toe tegen de teken en andere ongedierten.
Wij gaan een viertal weken op vakantie en komen terug in een vlooienparadijs.
Wat doen we best als voorzorgsmaatregel.
Dank u en groeten Patrick Reactie infoteur, 20-08-2008
Als voorzorgsmaatregel tegen vlooien kan je het beste de drie bovengenoemde methodes combineren. Naast de ampul moet je dus ook een inwendig vlooienmiddel gebruiken zodat nieuwe vlooien geen kans hebben om zich te ontwikkelen. De dag voor het vertrek doe je er goed aan zetels, tapijten en poezenkussens te ontsmetten met een hiervoor speciaal bestemd middel.

Het is ook een goed idee om hier en daar luchtbevochtigers te plaatsen met daarin lavendel- en/of eucalyptusolie omdat de geur hiervan nieuwe vlooien afschrikt.

Normaal is het dagelijks reinigen van het huis en de tapijten heel belangrijk, maar omdat dit gedurende vier weken niet mogelijk is, is het van belang dat je zoveel mogelijk vlooienbestrijders combineert. De beestjes kunnen namelijk heel hardnekkig zijn en vaak is één middel alleen niet voldoende om er komaf mee te maken.

Voor nog meer tips en truukjes tegen vlooien, neem je ook best een kijkje in het artikel natuurlijke en gezonde vlooienbestrijders: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/13056-natuurlijke-en-gezonde-vlooienbestrijders.html

Avalon

Infoteur: Avalon
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 7
Schrijf mee!