InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het verwijderen kattenpis en de geur van kattenpis

Het verwijderen kattenpis en de geur van kattenpis

Het verwijderen kattenpis en de geur van kattenpis De geur van kattenpis kun je bestrijden met biotex, tapijtreiniger of andere middelen. Waar je voor kiest is afhankelijk van wat je schoon wil maken. Lees hier alle tips om van de geur van kattenpis af te komen.

Kattenpis stinkt, de geur van kattenurine heeft al heel wat mensen tot wanhoop gedreven. Het is namelijk niet gemakkelijk de geur van kattenpis te verwijderen. Als een kat op een houten vloer plast kan het zelfs zo zijn dat de vloer er door gaat rotten. De redenen dat katten in huis plassen kunnen heel divers zijn. De meest voorkomende redenen dat een kat is huis plast zijn, een vieze kattenbak, ouderdom van de kat of een zieke kat. Hier staan een aantal tips om de geur van kattenpis te verwijderen.

Verwijderen van kattenpis uit tapijt

Als een kat op tapijt plast is het noodzakelijk om dit zo snel mogelijk te ontdekken. Het eerste wat je moet doen nadat je geconstateerd hebt dat de kat op de vloer geplast heeft is een droge doek pakken. Met deze doek kun je al een gedeelte van de plas absorberen. Dep de plek vervolgens met toiletpapier totdat dit niet meer nat wordt. Spray vervolgens wat verdunde schoonmaakazijn op het tapijt en een dun laagje waspoeder. Laat dit intrekken en zuig het op als het droog is. Vervolgens kun je met tapijtreiniger de vloer schoon krijgen. Tapijtreiniger zit in een bus en dit kun je kopen bij praktisch elke supermarkt. Als de geur dan nog niet weg gaat dan kun je als beste nogmaals tapijtreiniger gebruiken.

Verwijderen van kattenpis uit een stoffen bankstel

Het verwijderen van kattenpis en de indringende geur van kattenpis uit een stoffen bankstel is nog moeilijker dan uit tapijt. Het probleem met een bankstel is dat de geur echt diep in de stof trekt.
Het eerste wat je ook hier weer moet doen is deppen met een droge doek en papier. De enige manier om van de geur af te komen is door de enzymen uit de kattenpis af te breken. Er zijn verschillende enzym afbrekende producten op de markt, deze kun je kopen in dierenspeciaalzaken en bij diverse dierenartsen.

Verwijderen van kattenpis uit hout

Het verwijderen van kattenpis uit hout. Als een kat over iets van hout heen plast zal dit in de meeste gevallen de vloer zijn. Indien het hout gelakt is kun je de kattenpies gewoon met een doekje en een beetje schoonmaakmiddel verwijderen. In andere gevallen is het belangrijk dat het schoonmaken van het hout op een voorzichtige wijze gebeurt. Je wilt immers niet het hout beschadigen. Gebruik bijvoorbeeld een sopje met een beetje biotex en spoel het hout na met pure alcohol.

Herhaling voorkomen

Het is belangrijk dat een kat niet elke keer op dezelfde plek in huis plast. Het wordt namelijk steeds moeilijker om van de geur af te komen. Bezoek de dierenarts om er achter te komen waarom je kat in huis plast of probeer zelf de oorzaak te achterhalen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld ander kattenbakgrit te kopen of de kattenbak vaker te verschonen of te verplaatsen. Als de kat een blaasontsteking heeft of gecastreerd moet worden zul je echter langs de dierenarts moeten. De dierenarts heeft meestal wel een oplossing omdat dit een heel veel voorkomend probleem is.
© 2011 - 2017 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De geur van kattenurine verwijderenDe geur van kattenurine verwijderenKatten zijn natuurlijk geweldige dieren. Maar de geur van hun urine kan ontzettend hardnekkig zijn. Gelukkig zijn er man…
Geurende struiken in de tuinPlanten kiezen voor een geurtuin is een verhaal op zich. Geur kun je niet met je ogen beoordelen, maar wel met je neus.…
Klussen: tapijt (met een schuimrug) leggenKlussen: tapijt (met een schuimrug) leggenWanneer u voor het eerst een tapijt gaat leggen kunt u het beste met een niet te grote kamer en niet te dik of te duur t…
De efficiente huisvrouw / -man: vloerbedekkingDe duurste onderdelen van je inrichting zijn meestal de tapijten en kleden. Zorg er dus goed voor. Volg altijd de fabrie…

Reageer op het artikel "Het verwijderen kattenpis en de geur van kattenpis"

Reacties

Kitty, 28-04-2017 12:45 #3
Ik heb last van vreemde katten die komen binnen door het kattenluikje en pissen de kamer onder. Wat ken ik daar aan doen het zijn er 2 en mijn katten spelen dommetje want die doen niks!

Logist Danny, 02-11-2016 23:18 #2
Heb 15 poezen in huis, plassen regelmatig in huis. Hoe kan ik dat voorkomen en hoe kan ik de geur wegkrijgen? Ververs regelmatig de kattebakken. Groetjes

Jelle Deelstra, 05-05-2015 11:20 #1
De perfecte oplossing voor het verwijderen van de geur uit tapijt is kattenbak-vulling. Dat is ervoor gemaakt om de geur te neutraliseren en werkt optimaal.

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 31-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!