InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Alles over maagtorsie/maagkanteling bij honden

Alles over maagtorsie/maagkanteling bij honden

Alles over maagtorsie/maagkanteling bij honden Een maagtorsie, ook wel maagdilatatie, maagkanteling of maagdraaiing genoemd is een afwijking bij je hond dat levensbedreigend is. Wanneer je hond dit heeft moet je direct ingrijpen want in veel gevallen loopt het niet goed af. Een maagtorsie gebeurt veel bij grote honden, lees hier alles over een maagtorsie, de symptomen en hoe je het kan voorkomen.

Wat is een maagtorsie?

De vakterm van maagtorsie is Torsio ventriculi. Bij een maagtorsie wordt er zo veel gas geproduceerd in de maag, dit gas wordt zoveel dat de hond het niet kan uitboeren en het kan ook niet naar de dunne darm toe, dat de maag een soort van ballon wordt, de maag draait hierbij om zijn as. Door deze draaiing wordt de ingang en uitgang van de maag afgekneld. De milt, die aan de maag vast zit, draait ook mee. Deze komt vaak klem te zitten en zwelt op, de kans is groot dat het scheurt en hierdoor wordt de buikpijn verergert.

Je hond kan door een maagtorsie ook in een shock raken, dit wordt vergroot wanneer de bloedcirculatie wordt afgesloten. De maagwand kan doorlekken wanneer er niet snel ingegrepen wordt en de hond sterft dan aan een acute buikvliesontsteking of aan de shock.

Symptomen

Maagtorsie ontstaat vaak wanneer je hond net gegeten heeft en veel beweging gehad heeft. Je hond wordt onrustig, moet braken en krijgt een dikkere buik.
  • De hond wordt onrustig, een maagtorsie doet veel pijn en de hond weet niet wat hij ermee aan moet. Hij zal gaan staan, rondjes lopen, liggen en erg onrustig gedrag vertonen.
  • De hond kan het benauwd gaan krijgen omdat de maag op de longen drukt, de hond zal dus sneller gaan ademhalen.
  • De hond zal gaan braken omdat hij het voedsel en gas uit de maag kwijt wil raken, maar er komt niets uit omdat de maag afgesloten is. De hond spuugt alleen maar speeksel uit.
  • De hond zal een dikke buik krijgen omdat de maag opzwelt, dit is vooral links achter de ribboog.

Wat moet je doen als je hond het heeft?

  • Wanneer je hond een maagtorsie heeft moet je onmiddellijk naar de dierenarts gaan. Dit is namelijk een spoedgeval.
  • Laat je hond, als je hond het nog kan, zelf naar de auto toe lopen
  • Wanneer de hond de auto in moet, oefen dan geen druk uit op de buik wanneer je je hond op tilt.
  • Je hond moet in de auto zelf weten hoe hij zit, ligt of staat. Je moet je hond niet dwingen een andere houding in te nemen.

Behandeling

Infusen

De dierenarts zal waarschijnlijk eerst proberen de druk uit de maag te verminderen. Dit gebeurt door een sonde, hierdoor kan het gas wegkomen. Dit lukt soms niet, het ligt eraan hoe de maag ligt en hoe erg de hond gestresst is. Wanneer de maag 360 graden gedraaid is wordt dit veel moeilijker dan wanneer de maag 45 graden gedraaid is. Wanneer het gelukt is de sonde te plaatsen kan het gas naar buiten en meestal komt er ook wat voedsel mee naar buiten. Het is belangrijk dat alle voedselresten uit de maag komen omdat alle voedselresten de gasvorming weer kunnen verergeren.

Operatie

Wanneer het niet met de sonde lukt moet er geopereerd worden. Dit is wel risico vol omdat de hond al in een erg slechte toestand is. De maag wordt dan weer terug gedraaid en de milt wordt verwijderd omdat het te lang vastgezeten heeft. De maag kan ook worden vastgezet, omdat er een grote kans is dat een maagtorsie nog een keer gebeurt. Het vastzetten van de maag wordt vaak gedaan nadat de hond is opgeknapt, omdat er anders te veel risico’s aan vast zitten.

Voorkomen

Vooral grote rassen zoals een Duitse Herder, een Berner Sennen en een Duitse Dog zijn erg vatbaar voor een maagtorsie. Hier staan tips om een maagtorsie te voorkomen:
  • Wanneer de hond gegeten heeft wacht dan anderhalf uur voordat je met de hond gaat spelen of gaat wandelen.
  • Geef je hond meerdere porties eten per dag.
  • Zorg ervoor dat de hond niet schrokkerig eet omdat de hond dan te veel lucht inslikt. Je kunt bijvoorbeeld een tennisbal in de voerbak leggen om het schrokken tegen te gaan.
  • Je hond moet geen ijskoud water drinken of sneeuw eten.

Je hond kan ook een maagtorsie krijgen wanneer je hond een andere aandoening heeft in zijn darmen, hierdoor kan het gas niet getransporteerd worden en zal het in het lichaam blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maagtorsie bij hondenEen maagtorsie wordt naar mate van ernst ook wel maagdraaiing of maagdilatatie genoemd. Als uw hond een maagtorsie heeft…
Een Ierse Wolfshond aanschaffen? Bezint eer gij begint!Een Ierse Wolfshond aanschaffen? Bezint eer gij begint!Ze zien er prachtig uit, Ierse Wolfshonden, zo majestueus en statig. Ze zijn over het algemeen vriendelijk en lief, bijz…
Barsoi of barzoi, de Russische wolfshondBarsoi of barzoi, de Russische wolfshondDe Barsoi of Barzoi behoort tot de windhonden, is snel en elegant. Een gezin zonder kleine kinderen is wat deze echte he…
De Duitse Dog: De vriendelijke reus onder de hondenDe Duitse Dog: De vriendelijke reus onder de hondenDe Duitse Dog is één van de grootste hondenrassen ter wereld en behoort tot de groep van dog-achtigen. Dit ras met het f…
De Duitse Dog - Karakter & kenmerkenDe Duitse Dog - Karakter & kenmerkenDe Duitse Dog, in Nederland vaak Deense Dog genoemd naar de letterlijke Engelse vertaling Great Dean, is een echt bakbee…
Bronnen en referenties
  • http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_honden/maagtorsie/
  • http://www.hondenplaza.nl/maagtorsie
  • http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_161-maagdilatatie---maagtorsie---maagkanteling.php

Reageer op het artikel "Alles over maagtorsie/maagkanteling bij honden"

Reacties

Yolanda Smeets, 25-03-2014 19:59 #2
Onze Ierse setter van 1 jaar heeft een maagkanteling gehad. De maag is nu gefixeerd, maar na het eten heeft hij nog steeds een opgezwollen dikke buik en produceert hij veel gas.
Welke voeding adviseren jullie? Hebben jullie nog andere tips?

Anne, 08-02-2014 11:18 #1
In uw alinea over voorkomen van een maagtorsie, de allereerste tip klopt niet helemaal.
Er staat "Wanneer u de hond eten geeft zorg er dan voor dat de hond al gegeten heeft". Weet niet precies wat u hier bedoelt, maar als de hond al gegeten heeft, dan hoef je hem toch geen eten meer te geven. Bedoelt u misschien: zorg er dan voor dat u zelf al gegeten heeft. En indien dat laatste: waarom is dat?

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 08-02-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!