InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Ehrlichiose: bescherm je hond tegen buitenlandse teken!

Ehrlichiose: bescherm je hond tegen buitenlandse teken!

Ehrlichiose: bescherm je hond tegen buitenlandse teken! Teken zuigen bloed bij zoogdieren, mensen en vogels en tekenbeten kunnen ontstekingen of abcessen veroorzaken. Teken zijn daarnaast ook overbrengers van een aantal gevaarlijke ziekten. Wanneer je je hond meeneemt op vakantie naar een land rondom de Middellandse zee moet je hierop extra bedacht zijn. Een gevaarlijke ziekte die door de mediterrane teken kan worden overgebracht op je hond is Ehrlichiose.
De teek die Erlichiose overbrengt (Rhipicephalus sanguineous) / Bron: Publiek domein / Wikimedia CommonsDe teek die Erlichiose overbrengt (Rhipicephalus sanguineous) / Bron: Publiek domein / Wikimedia Commons
Erlichiose is een ernstige, sluipende ziekte die wordt veroorzaakt door bacteriën. Erlichiose komt hoofdzakelijk voor in de landen rond de Middellandse Zee en in de (sub)tropen. De Erlichiose-bacteriën leven in bepaalde teken en worden door tekenbeten overgebracht op de hond. De bacteriën vestigen zich in de witte bloedlichaampjes en verminderen de weerstand van de hond.

Ehrlichiose wordt alleen overgebracht door besmette teken en kan niet rechtstreeks van hond op hond of hond op mens worden overgedragen.

Wat is de incubatietijd?

Als de hond gebeten wordt door een besmette teek, draagt de teek de ziekte na twee tot drie dagen over op de hond. De symptomen van Ehrlichiose openbaren zich meestal één tot twee weken na de tekenbeet.

Wat zijn de symptomen?

De symptomen zijn afhankelijk van de reactie van het immuunsysteem van de hond.

Symptomen die vaak voorkomen zijn:
  • Gewrichtsontstekingen
  • Verandering van nierfunctie
  • Vermindering van het aantal bloedplaatjes

Dieren die acuut ziek worden, kunnen verder lijden aan:
  • Hoge koorts
  • Sloomheid
  • Gebrek aan eetlust
  • Opgezette lymfklieren
  • Bloedingen

Dieren die chronisch ziek zijn:
  • Vermageren
  • Hebben een grotere neiging tot bloedingen

Ook is het mogelijk dat secundaire ziekten optreden ten gevolge van het ontstaan van een tekort aan witte bloedlichaampjes. Deze secundaire complicaties kunnen erg uiteenlopend zijn en zelfs tot een fatale afloop leiden.

Wat als je hond besmet (b)lijkt te zijn?

Enkele symptomen van Ehrlichiose lijken op de symptomen van Leishmaniose. Het is daarom altijd verstandig om, als de hond klachten heeft die op één van deze twee ziekten zou kunnen duiden, zowel op Ehrlichiose als op Leishmaniose te laten testen. De dierenarts kan onder andere via bloedonderzoek vaststellen of je hond aan Ehrlichiose lijdt. In sommige gevallen is er een beenmergpunctie nodig om de ziekte te bevestigen.

Ehrlichiose kan goed behandeld worden met antibioticum.

Wat is de prognose?

De prognose is behoorlijk goed. De hond herstelt meestal al tussen de 27 en 72 uur na behandeling, hoewel de behandeling wel twee weken tot een maand moet worden voortgezet. Bij honden met een chronische vorm, waar aanvullende behandeling nodig is, kan het herstel maanden duren.

Wat kun je doen om besmetting te voorkomen?

Een teek kan door het opzuigen van bloed tot vele malen zijn oorspronkelijke grootte uitgroeien / Bron: Washington State Department of Health / Wikimedia CommonsEen teek kan door het opzuigen van bloed tot vele malen zijn oorspronkelijke grootte uitgroeien / Bron: Washington State Department of Health / Wikimedia Commons
Wanneer je je hond meeneemt op vakantie naar een land rondom de Middellandse zee of de (sub)tropen, doe je er verstandig aan om risicogebieden te mijden (b.v. struikgewas en hoog gras) en voldoende voorzorgsmaatregelen te treffen tegen tekenbeten. Helemaal voorkomen dat je hond door teken gebeten wordt kun je niet, maar er zijn wel middelen beschikbaar die het risico aanzienlijk verkleinen; bijvoorbeeld een tekenband of tekendodend middel. Beide middelen zijn verkrijgbaar bij de dierenarts. Hij kan je ook vertellen wat voor jou en je hond het meest geschikt is.
Omdat geen enkel middel 100% bescherming tegen teken geeft, moet je je hond ook dagelijks op teken inspecteren. De voorkeursplaatsen voor de aanhechting van de teek bij de hond zijn de kop, de borst en de flanken. Hoe sneller je de teek kunt verwijderen, hoe beter. Een mogelijke besmetting vindt ‘pas’ 24 tot 48 uur na aanhechten plaats. Die tijd heeft de teek nodig om zich vol te zuigen met bloed.
© 2011 - 2017 Tamira, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ehrlichiose hond: koorts, trillen en bloedarmoede hondEhrlichiose hond: koorts, trillen en bloedarmoede hondBent u op reis geweest naar Zuid-Europese landen, dan is er een kans dat uw hond door een teek is gebeten. Daarbij kan e…
Met uw hond op vakantie gaan: ziekten en verbod op invoerMet uw hond op vakantie gaan: ziekten en verbod op invoerLekker op vakantie gaan en gezelligheid met het gehele gezin. U wilt daarom ook graag de hond mee op reis nemen. Maar da…
Vrijwilligerswerk: HondenopvangVrijwilligerswerk: HondenopvangBent u op zoek naar een dagbesteding welke u van thuis uit kunt doen? Misschien is hondenopvang dan iets voor u.
Babesiose bij hondenBabesiose staat ook wel bekend onder de namen tekenkoorts en piroplasmose. Het is een ziekte die onder andere voorkomt b…
Karnemelk tegen vlooien en tekenVlooien en teken bij uw hond, het blijft een groot probleem. Veel hondeneigenaren gruwelen van deze beestjes en voor de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ehrlichiose: bescherm je hond tegen buitenlandse teken!"

Infoteur: Tamira
Laatste update: 08-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!