InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?

Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?

Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen? Veel hondeneigenaren hebben er last van. Een hond die aan de meubels knaagt, bijt of kauwt. Het is een vervelend verschijnsel, want de schade aan de meubels kan enorm zijn. Er zijn echter manieren om dit tegen te gaan. U kunt uw hond laten stoppen met het bijten en knagen aan meubels. Lees hier snel verder hoe dit kan!

Afleiding

Het bijten of knagen aan meubels is vaak een gevolg van verveling. De hond heeft geen afleiding en gaat daarom maar aan de meubels knagen. Daarnaast wil een hond zijn gebit van nature schoon houden. Dit doet hij door op harde dingen te bijten. Dit kan dus ook een tafelpoot zijn. Het is belangrijk uw hond af te leiden. Zorg voor genoeg speeltjes in huis, waar de hond wél mee mag spelen. Koop daarnaast een hard bot, waar de hond zijn tanden schoon mee kan houden. Verder zijn er ook veel honden die alleen aan meubels knagen wanneer het baasje niet thuis is. Soms willen gewone speeltjes niet helpen. Ga eens langs bij de dierenspeciaalzaak. Er zijn vaak speeltjes te koop waar de hond bijvoorbeeld iets te snoepen uit het speeltje moet halen. Ze kunnen hier lang mee zoet zijn en hebben dus volop afleiding, ook wanneer u niet thuis bent.

Straffen

Het is belangrijk uw hond te straffen wanneer hij aan uw meubels bijt. Wanneer de hond niet gestraft wordt, kan uw hond ook niet begrijpen dat het niet mag. Een harde duidelijke 'Nee!' kan op een hond vaak al grote indruk maken. Het is belangrijk dit zo vroeg mogelijk te doen. Wanneer de hond iets in zijn puppytijd heeft gedaan en het later moet afleren, zal het altijd minder makkelijk gaan dan wanneer men meteen in de puppytijd begint met opvoeden.

Belonen

Straffen werkt niet zonder te belonen. Beloon uw hond wanneer hij wél op een speeltje knaagt. Koop een hard bot en beloon uw hond wanneer hij hiermee speelt. Belonen kan een 'Goedzo!' betekenen. De hond zal het knagen aan de meubels linken aan negatief. Het knagen op een bot werkt positief. Dit zal ervoor zorgen dat uw hond eerder voor het bot kiest in plaats voor een meubel.

Sambal of tabasco

Als al het bovenstaande niet geholpen heeft, kunt u altijd nog gebruik maken van de sambal of tabasco methode. Als uw hond nogsteeds aan de meubels knauwt, kunt u wat tabasco of sambal op het meubel smeren. De volgende keer dat uw hond aan het meubel knauwt, zal hij/zij voor een grote verassing staan. Vaak is het geknaag aan meubels na een paar keer herhalen van deze truc afgelopen.
© 2011 - 2014 Timkraai, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Antiek: Antieke meubelsEr is veel vraag naar antieke meubels. Dit is een trend van de laatste decennia, alhoewel er altijd wel veel vraag naar…
Het huis inrichten met design meubelsHet huis inrichten met design meubelsEen trendy woonkamer wie wil het niet. In grote woonboulevards worden we overspoeld met de mooiste meubels, lampen en al…
Meubels van steigerhout - waar moet je op letten?Bedrijfjes die meubels maken van steigerhout of sloophout schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond. Door hun…
Huis goedkoop inrichtenHuis goedkoop inrichtenJe wilt je huis leuk inrichten, maar je budget is helaas niet toereikend om dure meubels aan te schaffen. Dit artikel ge…
Populariteit rotanPopulariteit rotanRotanmeubels en accessoires zijn niet meer weg te denken in ons interieur. Waarom overstijgt het de trends?

Reageer op het artikel "Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?"

Reactie

John Derks, 17-12-2013 00:12 #1
Mijn hond is een Golden retreiver van ruim 7 jaar oud. Het is altijd een heel gemakkelijk dier geweest dat je eigenlijk overal en altijd zonder enig probleem kunt achterlaten. Echter vandaag kom ik terug van een vergadering waarbij ik circa 4 1/2 uur ben weggeweest (en dat is vaker gebeurd) en toen had hij best wel heftig zijn tanden gezet in de deurstijl.
Er zijn twee afwijkingen in de afgelopen dagen t.o.v. nomaal.
Op de eerste plaats ligt mijn vriendin in het ziekenhuis waardoor ik de laatste twee dagen niet twee keer met hem uit ben geweest maar slechts een keer. Wel laat ik hem dan voor dat ik wegga nog even in de ruime tuin rondsnuffelen. Ook blafte hij voordat ik wegging (nog nooit gebeurd), terwijl hij al op de kamer lag waar hij altijd met veel plezier naar toe gaat als ik (we) weggaan. Hij krijgt altijd een beloning als hij naar die kamer gaat.
Er is overigens ook nog een tweede golden retriever in huis en die verblijft in de afgesloten woonkamer. We willen ze liever niet bij elkaar liggen omdat ze 3 jaar geleden een vreselijk ruzie hebben gehad maar dat is helemaal over, maar als we er zelf niet bijzijn hebben we ze liever apart.
Ik hoop uiteraard als mijn vriendin morgen weer terug is uit het ziekenhuis er weer genoeg tijd komt voor de honden en dat het dan allemaal weer voorbij is. Maar ik blijf het vreemd vinden want dit heb ik in al zeven jaar nog nooit meegemaakt en hij is best veel alleen geweest.
Kan iemand hier nog een ander advies geven of een mogelijke oorzaak aangeven?

Infoteur: Timkraai
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!