InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het verzorgen van kippen kuikens

Het verzorgen van kippen kuikens

Het verzorgen van kippen kuikens Na 21 dagen komen de bevruchte eieren van een kip uit. De moederkip of kloek begint dan direct aan de opvoeding van de kuikens. Over wat als de eieren (niet) uitkomen en wat de moederkip de kuikens leert. De verzorging door en van de moederkloek. Over welk voer voor de kippen kuikens en wanneer. En wat voor voederbakken u kunt gebruiken. Kippen kuikentjes in uw achtertuin? Een hele ervaring en een echt wonder!

Wat als de eieren (niet) uitkomen?

Hoewel de meeste kuikens na 21 dagen uit hun ei komen, kan een kuiken ook een dag later dus na 22 dagen nog uit het ei komen. De kloek blijft op het nest zitten, totdat alle eieren zijn uit gekomen. Check dus op de 22e dag of er nog een ei ligt. Dat wil zeggen zonder gaatje, waardoor het kuiken nog - naar buiten probeert te komen. Onbevruchte of niet goede eieren komen namelijk niet uit. Als u aan een onbevrucht ei schut, zal het klotsen. Haal dit ei weg en de moederkip zal omdat er geen eieren meer uitgebroed hoeven te worden - van het nest gaan. De kloek duwt de kuikens vervolgens naar buiten. U kunt dan de kapotte eierschalen verwijderen.

Wat leren kuikens van een kloek?

Kippenkuikens leren door het gedrag van de moederkip te kopiëren. De kloek gaat bij de eet- en drinkbakken zitten, doet het drinken voor (nek omhoog) en pikt in de voerbak. Ze maakt voortdurend klokkende geluiden. Als u dichtbij komt, zal de moederkip haar veren uitzetten om haar kuikens te beschermen. Ook pikt en schraapt zij met haar poten op de grond en laat zien wat eetbaar is. De kippen kuikens doen haar precies na.
Om het de moederkloek makkelijk te maken, kunt u haar en de kuikens eerst als dat kan - tijdelijk apart houden of in het binnenhok en pas later ook in het buitenhok laten lopen. Dit voorkomt ook eventueel weglopen (denk aan: ontsnappen door een kiertje) van een kuikentje uit het buitenhok of andere ongemakken, al is het maar met andere kippen of een haan. De moederkloek kan echt niet op bijvoorbeeld - zeven plaatsen tegelijk zijn.

Verzorging door en van de moederkloek

De moederkloek gaat s avonds - om te slapen - met de kuikens terug naar het leghok, waar zij de afgelopen 3 weken heeft zitten broeden en gaat nog niet op de stok slapen zoals voorheen. Of zij zoekt een ander goed plekje om zittend te slapen met al haar kuikens onder haar.
Als de kippen kuikens groot genoeg zijn en zullen gaan leggen, gaat de kloek zich anders opstellen. In plaats van eerst eten te zoeken voor de kuikens en het aan te wijzen door het op te pikken en weer te laten vallen, doet ze dat nu niet meer, maar zorgt voor zichzelf. De jonge kippen worden op die manier vanzelf zelfstandig en onafhankelijk van de moederkip. De moederkip zal inmiddels ook weer op de stok zijn gaan zitten om op te slapen.

De kam van de kip is na het broeden wittig (in plaats van rood), wat vanzelf weer goed komt. Zorg voor een aparte wat hogere bak met legkorrels voor de moederkip. Strooi wat grit en geef (weer) elke dag een of twee handen gemengd graan. Dit kan ook in de legkorrelbak. Een extraatje, zoals een stukje tomaat of appel gaat er ook wel in.

Wat eten kippen kuikens?

Opfokmeel De eerste week geeft u opfokmeel, dat u in bijvoorbeeld een plastic eetbak doet. De kuikens drinken net als de kippen water, bijvoorbeeld uit een plastic fonteindrinker. Eet- en drinkbakken voor kippen zijn bijvoorbeeld te koop bij een tuincentrum of een dierenspeciaalzaak. Opfokmeel of opfokkruimel, bijvoorbeeld van Hedric feed bestaat uit alle benodigde grondstoffen voor het jonge kuiken.
Legmeel Na een week kunt u het opfokmeel mengen met legmeel, een compleet legvoer voor legkippen en na circa twee weken overgaan op alleen legmeel.
Legkorrels Na ongeveer vijf à zes weken kunt u ook - in plaats van legmeel legkorrels geven. Daarnaast is het van belang om grit te geven voor een stevige eierschaal.
Het voordeel van legkorrels is, dat het compacter is en daardoor minder kwetsbaar voor vocht of verlies. Legmeel zou echter verenpikken tegengaan. Misschien is een combinatie iets? Alhoewel ook bijvoorbeeld een appel of een koolstronk om in te pikken een oplossing voor verenpikken zou bieden. Gewoon maar uitproberen, indien nodig.
Kuikenzaad Dit zaad, bijvoorbeeld van Tijssen Goed voor dieren is een soort gemengd graan voor kuikens. Geef dit bijvoorbeeld 's middags als u gemengd graan aan de kloek (en overige kippen) geeft. Er zit o.a. lijnzaad, maïs- en haverstukjes in.
Gemengd graan Als de kippen volwassen zijn, dat wil zeggen eieren leggen, is gemengd graan goede aanvullende voeding.
© 2011 - 2017 Deinfodeler, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wanneer leggen kippen eieren?Wanneer leggen kippen eieren?Bij het houden van kippen zijn de eieren een leuke bijkomstigheid. Maar hoeveel eieren legt een kip eigenlijk? Bepaalde…
Je kip eieren laten broedenJe kip eieren laten broedenJe kip eieren laten uitbroeden kan een makkelijke en leuke manier zijn om een aantal jonge kippen erbij te krijgen, die…
Adopteer een biologische kip (of haan)Adopteer een biologische kip (of haan)Houdt u ook van een mooie natuur, waarin dieren de vrijheid hebben en ze ook van hun leven kunnen genieten. Dan kunt u e…
De verzorging van kippen: tipsDe verzorging van kippen: tipsKippen zorgen voor zichzelf. Ze hebben een dagelijkse behoefte aan voldoende eetvoer, schoon water en een goede hygiëne.…
Hoe huisvest ik mijn kippen?Hoe huisvest ik mijn kippen?Kippen zijn geen veeleisende dieren, maar ze hebben wel een ruim en tochtvrij onderkomen nodig. Het basisverblijf van ki…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Het verzorgen van kippen kuikens"

Reacties

Veerle de Plus, 24-07-2017 22:57 #12
Goedenavond, ik heb 3 baby kuikentjes net uit het ei zonder moeder. Wat doe ik er mee?

I. Middeljans, 17-06-2017 09:48 #11
Onze broedse kip heeft nu kuikens. 3 hennen verzorgen de kuikens. Ze zaten met z'n 3e te broeden, nu mijn vraag: wanneer gaan ze nu weer eieren leggen?

Petra, 06-06-2017 09:53 #10
Ik heb een kuiken van 14 weken oud en wil nu opeens niet meer eten en zit ineen gedoken in het hok of in de ren. Waar kan dat op duiden?
Ze zijn ingeënt door de fokker.

Axel, 13-05-2017 15:46 #9
Hallo ik had een vraag. Ik heb 2 volwassenen kippen en heb sinds gisteren 2 kuikens erbij gehaald van 3 weken oud. Maar helaas pikken de oude kippen op de kuikens toen ik ze op het veld liet lopen. Ik heb ze nu apart gezet in een andere hok (binnen). Mijn vraag is wanneer kan ik ze samen doen na hoeveel weken? En dan heb ik nog een probleem dat ik 2 kippen heb maar iedere dag ligt er maar een ei in i.p.v. 2. Hoe zou dat komen? gr. Axel

Zita Backers, 25-04-2017 17:49 #8
Mijn kuikentje is al heel onrustig vandaag het eet en drinkt weinig en zit bollig en piept heel de tijd door, door wat zou dat komen en/of wat kan dat zijn en/of wat kan ik er aan doen?

Van Herpe Dominique, 16-04-2017 16:56 #7
Mijn dochter liet een kuikentje vallen. Het schudt nu veel met zijn kopje. wat moet ik doen?

Renée, 23-03-2015 07:39 #6
In onze serre zit een hen met 10? 12? kuikens, de deur staat op een kier maar ze kunnen niet buiten, dit is een wilde kip
ze komt van het park. Hoeveel eten moet ik geven en wanneer mogen ze naar buiten, het vriest nog wel.
Beste dank

Greta, 26-09-2013 22:10 #5
De kuikentjes zijn er al een paar uit gekomen. Ik denk toch dat ze de ander ook nog uit ga broeden. mijn vraag is dan wel eten dan die kleintjes nu al als de klok er nog opzit of moet ik de andere eieren weg halen?

J. A. G. Kleingeld-Van Noorloos, 03-07-2013 12:37 #4
We hebben een door de moederkip verstoten kuikentje (de kloek had er maar 1!) in huis gehaald. Hebben het zelf eten en drinken geleerd. Zit in een voormalige rattenkooi met warme kruiken. Zo te zien is het gezond. Zit het liefst bij ons op schoot maar zolang wij in het gezichtsveld zijn zit het tgevreden te pietepieten. Mijn vraag is: op welke leeftijd kan Calimero (want zo heet het) naar het kippenhok? En moeten we nog speciale voorzorgsmaatregelen treffen. We zijn van plan om het niet tussen de andere kippen neer te zetten, maar een eigen hok te geven.

Mariska, 12-06-2013 08:48 #3
Zijdehoen met kuiken van 1 a 2 dagen oud blijft maar op het laatste ei broeden dat is waarschijnlijk later bijgelegd en wel bevrucht(geschouwd). Ze komt het nest niet af.
Is dit schadelijk voor het kuiken of zal die zelf wel gaan eten/drinken?

Speedy, 01-06-2013 16:06 #2
Vrienden van ons hadden een hen met eieren. ze hebben mij er 1 gegeven, de enige die bevrucht zou zijn.ik wilde het als het uitgekomen was naar de kinderboerderij brengen. ikzelf denk dat ze onbevrucht is omdat als ik het schudde ik eerst niks voelde, toen voelde ik iets klotsen maar nu lijkt het wel echt een lichaampje ofzo, zo voelt het. maar dit is al de 21e dag ongeveer en het is nog niet uit. het heeft ook nog nooit gepiept zal k t pellen, en t risico lopen, of zal k wachten dat het er misschien zelf uit komt

xxSpeedy

Marieke Bos, 23-09-2011 11:33 #1
Onze kip zat te broeden op een ei. Wij hebben er later nog vier eieren bijgelegd. Het eerste ei kwam uit na 1 1/2 week en de kip is keurig blijven zitten op de andere vier eieren. Nu is het de 22e dag en de kip loopt steeds weg. Van twee van de vier eieren is de schil stuk en zit het vlies er nog wel omheen. Er zit duidelijk een kuiken in. De andere twee eieren zijn nog helemaal heel. Ik heb de eieren in het hok op een warme kruik gelegd, omdat moeder kip er niet meer op zit. Komen deze eieren nog uit of moeten we ze weghalen? Reactie infoteur, 04-10-2011
Hopelijk vind je je antwoord op in het artikel Hoe krijg je zelf een kip broeds.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/74067-hoe-krijg-je-zelf-een-kip-broeds.html

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 29-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 12
Schrijf mee!