InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Je kitten en haar nieuwe omgeving

Je kitten en haar nieuwe omgeving

Als je een kitten in huis neemt, dan is dit een overweldigende gebeurtenis voor dit kleine katje. Volg een paar eenvoudige regels om je kitten te laten wennen aan haar nieuwe omgeving, geef haar de nodige tijd en vooral- geniet van de eerste dagen samen!
Vooraleer je kitten thuiskomt, schaf je dan eerst alle benodigdheden aan en geef ze alvast een plaatsje. Eens alles zijn plaatsje heeft gekregen, kan je je kitten introduceren aan haar nieuwe omgeving.

Je kitten komt thuis

Probeer om je kitten s morgen in huis te halen zodat ze de hele dag heeft om haar nieuwe omgeving te ontdekken. Het is ook niet slecht als je je kitten aanschaft wanneer je er een hele dag of enkele dagen bij kan blijven. Als je kitten thuis komt zal ze graag haar nieuwe omgeving beginnen verkennen, maar toon haar eerst een paar essentiële dingen.

Kattebak tonen

Vooraleer je kitten haar eigen ontdekkingstocht begint, is het best om haar toch al even de kattebak te tonen. Het volstaat om haar er geregeld even in te zetten, bijvoorbeeld s morgens, s avonds en na het eten. De meeste kittens leren zeer snel dat dit ding dient als toilet.

Eet- en drinkbakje tonen

Uiteraard is het niet enkel belangrijk dat de kitten de kattebak weet te vinden. Toon haar ook waar het eet- en drinkbakje staan. Plaats deze uit de buurt van de kattebak.

Eetgewoontes

Een kitten eet vaak kleine porties per dag, wel vier of vijf als ze pas bij de moederkat weg is. Vraag aan de vorige eigenaar wat de eetgewoontes waren. Als je deze in het begin overneemt, zal het gewenningsproces makkelijker zijn. Schakel slechts geleidelijk aan over op nieuwe voeding als je dit wenst. Een kitten zal zich niet snel overvol eten. Laat haar in het begin dus zoveel eten als ze wil. Als regel geldt dat je alle voedsel toch 20 à 30 minuten laat staan alvorens het weer weg te nemen.

Slaapplaats tonen

Als je thuiskomt met je kitten, toon haar dan ook haar slaapplaats waar ze zich rustig kan terugtrekken als ze dat wil.

Als je kitten zich vooral wil verstoppen bij haar thuiskomst, bedenk dan dat dit niet abnormaal is. De nieuwe omgeving en de afzondering van haar moeder kan in het begin heel overweldigend aanvoelen. Geef je kitten de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie. Als ze niet meteen het hele huis rondtrekt, laat haar dan stap voor stap haar kleine omgeving uitbreiden.

Laat uw kitten op ontdekkingstocht gaan

Als je de voornaamste zaken hebt getoond, laat uw kitten dan zelf op onderzoek gaan. Als het niet de bedoeling is dat uw kitten bijvoorbeeld in uw slaapkamer komt, verhinder haar dat dan van in het begin. Zo leert je kitten meteen waar ze wel en niet mag komen. Beter voorkomen dan genezen is de boodschap!

De eerste dagen bij je thuis

Geniet van je nieuwe kitten en neem tijd om haar beter te leren kennen. Neem ook de tijd om met haar te spelen. Jonge kittens, maar zelfs ook al wat oudere poezen, spelen graag. Door te spelen trainen ze hun zintuigen en instinct en ontwikkelen ze hun vaardigheden.

Bijkomende tips

  • Houd in het begin de andere huisdieren uit de buurt totdat je kitten gewend is aan de nieuwe omgeving.
  • Als je al een andere kat hebt, vergeet dan niet om deze evenveel aandacht te schenken. Anders zal ze zich benadeeld voelen en jaloers reageren. Geef deze kat ook apart te eten.
  • Zorg ervoor dat je kitten de nodige inentingen heeft gekregen vooraleer je ze buiten laat.
© 2007 - 2017 Evaluna, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kitten kopen tijdens een kattenshowKitten kopen tijdens een kattenshowAls je een kitten koopt (en meeneemt) op een show moet je wel extra op wat zaken letten. Normaal als je bij de fokker th…
Een kitten opvoedenEen kitten opvoedenAls je een kitten hebt gekocht, dan zal je deze ook moeten opvoeren. Het is nodig om je nieuwe huisdier bekend te laten…
De aanschaf van een kittenDe aanschaf van een kittenEen huisdier is een waardevolle toevoeging aan ieder huishouden. Liefde, verzorging en aandacht betalen zich terug in ge…
Kittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschafKittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschafWie valt er nou niet voor zo een jong, klein en lief kitten! Voor je het weet heb je het aangeschaft. Niet zo slim dus.…
Rechten en plichten bij het kopen van een kittenRechten en plichten bij het kopen van een kittenWas het in het verleden nog zo dat er een wildgroei was in duurbetaalde kittens die vervolgens toch van alles bleken te…

Reageer op het artikel "Je kitten en haar nieuwe omgeving"

Infoteur: Evaluna
Gepubliceerd: 14-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!