InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Signalen van dominantie en onderdanigheid bij honden

Signalen van dominantie en onderdanigheid bij honden

Signalen van dominantie en onderdanigheid bij honden Honden communiceren met elkaar en met behulp van lichaamstaal. Honden geven een groot aantal signalen af voor ze daadwerkelijk bijten of een andere heftige reactie laten zien. Als de eigenaar kleine signalen begrijpt kan een hoop ellende voorkomen worden en kan de band tussen mens en dier juist worden versterkt. In het artikel worden eerst de signalen besproken die een dominante hond afgeeft. Vervolgens bespreken we de signalen die een onderdanige hond afgeeft om te laten zien dat de ander de baas is. De onderstaande signalen geven honden aan elkaar af, maar het gedrag naar de mens toe komt op hetzelfde neer en de signalen hebben dezelfde betekenis.

Signalen van dominantie

  • Een belangrijk middel voor de hond om hoog in de rang te komen is het indringend aanstaren van de rivaal. Daarbij houdt de dominante hond zijn staart en kop zo hoog mogelijk om de andere hond te intimideren. Als de andere hond wegkijkt is dat een teken van onderdanigheid. Het aanstaren vindt plaats bij honden die elkaar al kennen.

  • Als de dominante hond zich aan de andere hond irriteert kan hij de hond ter waarschuwing zacht in de snuit bijten. Als een hond hard in de snuit van de ander bijt is dit een agressieve manier om de hond op zijn plaats te zetten.

  • Honden blokkeren de weg voor andere honden om aan te geven dat zij een hogere positie hebben. De hond waarvan het pad geblokkeerd is kan aantonen dat hij niet onder de indruk is door op een dreigende manier (met zijn kop) over de andere hond heen te gaan staan.

  • Een dominante hond kan dreigen met een aanval door in elkaar te kruipen en vervolgens vooruit te schieten. Door dit vooruit schieten zou de andere hond moeten schrikken, zo laat de dominante hond zien dat hij zal vechten als het erop aankomt.

  • Een staart die omhooggehouden wordt geeft aan dat de hond zelfverzekerd en mogelijk agressief is. De hond laat zien dat hij alert is en klaar is voor actie. Om nog extra groot te lijken kan de hond ook zijn nekharen overeind zetten.

  • Honden willen graag voorop lopen of de eerste zijn die iets onderzoeken of ergens naar binnen gaan. Het voorop lopen is een soort overwinning op andere honden of op mensen. Als een hond zijn baas niet langs hem heen wil laten is dat een teken van dominantie.

Signalen van onderdanigheid

  • Als een hond op zijn rug gaat liggen en zijn buik laat zien, toont hij daarmee aan dat hij kwetsbaar is en geen bedreiging vormt. Honden doen dit in situaties waarbij ze een aanval verwachten. Dit signaal kan een hond (vooral een puppy) ook aan zijn baas geven als hij verwacht een standje te krijgen.

  • Een onderdanige hond zal een dominante hond nooit in een rechte baan benaderen. Bij het benaderen van de dominante hond zal de onderdanige hond zichzelf klein maken en proberen de snuit van de dominante hond te likken. Zo laat de onderdanige hond zien dat hij geen bedreiging is en dat hij zijn lagere positie accepteert.

  • Als een hond zijn voorpoot optilt is dat ook een signaal van onderdanigheid. Dit signaal kan nog extra versterkt worden door de ogen neer te slaan en de kop laag te houden.

  • Het laatste signaal van onderdanigheid dat hier wordt besproken is het laag houden van de staart door de onderdanige hond. Door de lage staart laat de hond zien dat hij laag staat in de rangorde en dus geen bedreiging vormt voor andere roedelleden.
© 2011 - 2017 M_ichje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe communiceren honden?Hoe communiceren honden?Een hond is geen mens. Mede om die reden verschillen honden en mensen sterk in de manier waarop zij communiceren. Het is…
Hondenprobleem: Agressie tegen andere hondenSommige honden vallen uit naar andere honden, hetgeen zeer vervelend kan zijn voor de baas. Agressie naar andere honden…
De hond en zijn staartDe hond en zijn staartUit de lichaamstaal van de staart van de hond kan je heel wat afleiden. Is hij blij? Is hij boos? Is hij bang? Maar ook…
De Duitse HerdershondDe duitse herdershond is een van de populairste rassen ter wereld. De eerste honden stammen af van van de dieren die wer…
Honden begrijpen en verstaanHonden begrijpen en verstaanHeeft u zich wel eens afgevraagd of er een betekenis zit achter het gapen van uw hond? Of het uitrekken als uw hond door…
Bronnen en referenties
  • Honden lichaamstaalgids - Trevor Warner

Reageer op het artikel "Signalen van dominantie en onderdanigheid bij honden"

Reacties

Jasmine, 25-01-2017 07:45 #4
Beste

Ik heb een Bordeaux dog, een meisje van 4 jaar en een chihuahua van bijna 1,5, een mannetje. Het zijn altijd goede vrienden geweest en waren altijd bij elkaar. De kleine sliep altijd op de rug van de grote. Waren altijd aan het spelen, De kleine is wel enorm verwend. Is van dag 1 altijd overal naar toe geweest, volgt me de hele dag en slaapt bij ons in bed. Zelfs als ons meisje haar regels had, konden de 2 niet zonder mekaar en deed zij niets. Nu sedert een paar dagen moeten we ze apart zetten als het hele gezin thuis is want de kleine "valt de grote aan" zo uit het niets. Aangezien ons meisje het eerst in huis was is zij natuurlijk de baas en laat zij dit niet toe. We moeten ze echt uit mekaar halen en wanneer dat gebeurt bijt de kleine in het rond, zelfs degene die hem wilt pakken en apart zetten. Er is niets veranderd in het huishouden. Ik heb ook al contact opgenomen met een gedragstherapeut maar dat is nogal enorm kostelijk. Kan iemand ons helpen? Kan iemand ons zeggen waar dit plots vandaan komt en wat we kunnen doen. Ik hou van beide en het doet zeer om dit te moeten aan zien en ze apart zetten.

Henny Zandijk, 14-11-2015 21:49 #3
Mijn hondje, een ex-broodfok reutje, heb ik nu 3 maanden.
Samen met zijn vrouwtje is hij bij mij gekomen na lang in een schuur te hebben gezeten en mishandeld te zijn geweest.
Soms, als hij bij mij op de bank ligt en ik aai hem, gaat hij op z'n rug liggen en mag ik hem over zijn buikje aaien.
Dan opeens, zonder hoorbare waarschuwing, bijt hij mij hard en kruipt direct weg.
Als ik oplet dan zie ik dat zijn ogen zwart worden en hij verstart.
Ik snap het niet, als hij. Iet over z'n buikje geaaid wil worden zou ik denken dat hij dan niet op z'n rug gaat liggen.
Hij heeft mij nu meerdere malen gebeten, net had ik 2 bloedende vingertoppen, 2 tandjes er diep in gekregen.
Wat moet ik hiermee?

Netty Bok, 12-07-2015 12:18 #2
Leika is een pup van 10 maanden en erg onderdanig, hij gaat mee op zijn rug liggen als hij ons ziet en ook bij anderen.
Blijft dat zo of kunnen wij er iets aan doen?

Carina Koot, 12-02-2014 16:06 #1
Mijn hond Lara, een bokser, is angstig voor veel honden, en neemt het liefst een omweg als we in het bos lopen, ik loop vaak met een vriendin al een aantal jaren twee keer in de week en sinds kort heeft mijn hond dominant gedrag naar haar, ze springt bovenop haar als we beginnen met de wandeling en als m'n vriendin haar hond iets doet wat haar irriteert doet ze heel lelijk.
Dit gedrag wordt steeds erger en het is alleen bij haar! Wat kan de oorzaak zijn?

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 12-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 4
Schrijf mee!