InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe krijg je zelf een kip broeds?

Hoe krijg je zelf een kip broeds?

Hoe krijg je zelf een kip broeds? Broeds worden is een heel natuurlijk proces voor kippen, maar u kunt het ook stimuleren. Dit is minder eenvoudig dan het lijkt. Wat moet u doen en wat komt u tegen? Een paar kippenweetjes op een rij. Met of zonder haan: na 20 à 21 dagen heeft u kleine kuikentjes in uw kippenhok.

Hoe wordt een kip broeds?

Zorg ervoor dat een kip zich terug kan trekken. Hiervoor is het nodig verschillende legplekken in het leghok te hebben. Eén plek, waar een kip ongestoord kan gaan broeden en een andere plek, waar andere kippen hun eieren kunnen blijven leggen. Laat de eieren op één legplek liggen, terwijl u de eieren op de andere plek weghaalt. Op deze legplek legt u extra houtsnippers o.i.d. Natuurlijk is het raadzamer in een warmere periode een kip broeds te laten worden, bijvoorbeeld in mei, maar begin september kan ook nog.

Wanneer is een kip broeds?

Elke kip kan broeds worden, de ene eerder dan de andere. Soms hoeft u maar twee eieren te laten liggen en wordt de kip al broeds, maar het kan ook zijn dat een kip eerst wel veertien eieren wil liggen voordat zij op de eieren wil gaan zitten. Het komt dus voor, dat de ene kip al na een week broeds is en dat de ander er bijna vier weken over doet.

Vreemd gedrag van kip, die broeds wordt?

Een kip, die nog niet helemaal broeds is, maar waarvan u wel al haar eieren laat liggen, vertoont soms vreemd gedrag, zoals:
  • Eieren uit nest duwen;
  • Eieren kapot trappen of pikken en leegeten (de schaal blijft liggen);
  • Windeieren (eieren met slappe schaal) leggen.

Dit komt allemaal goed. Sommige eieren vindt de kip – blijkbaar - niet geschikt, daarom duwt zij deze uit het nest of erger pikt ze kapot en eet ze leeg. Het kan ook zijn dat de kip een ei kapot heeft getrapt en daarna leegeet. Vaak zijn deze eieren nogal broos. In het laatste geval doet u het volgende:
  • Haal de resten van het kapotte ei weg;
  • Haal de vieze ondergrond weg,
  • Maak de overige eieren met water schoon;
  • Leg nieuw strooisel neer en leg de eieren weer terug;
  • Haal gelijk de broze eieren weg.

Dat een kip, die broeds wordt windeieren gaat leggen, is niet geheel vreemd, want uiteindelijk stopt ze helemaal met leggen. Haar lichaam verandert.

Broeds en dan?

Het gedrag van een broedse kip is de volgende:
  • De kip gaat de hele dag op haar eieren zitten;
  • De kip gaat er ‘zelfs’ niet af voor wat gemengd graan, dat u – bijvoorbeeld in de namiddag – in het hok gooit;
  • De kip wordt ‘boos’ als u haar - te lang – aanraakt, als ze op het nest zit;
  • De kip een klokkend geluid en zet haar veren uit als u in de buurt komt.

Als de kip niet eet als ze broedt, hoeft u zich in principe geen zorgen te maken. Sommige kippen, die broeden, komen maar 1 of 2 keer tijdens deze periode van het nest af om te eten. Ook komt het voor dat een kip, die broedt, regelmatig van het nest af komt om haar ontlasting te doen, te eten en zich te wassen. Laat daarom het eten en drinken gewoon op de vaste plek staan, ververs dagelijks het water en zorg voor voldoende legkorrels.

Bevruchte eieren onder de broedse kip?

Als u geen haan heeft, kunt u na twee dagen – bijvoorbeeld zeven - bevruchte eieren onder de kip leggen. Misschien kent u een boer, waar u deze bevruchte eieren kunt kopen. Haal de ‘oude’ eieren onder de kip vandaan en leg de bevruchte eieren ervoor terug. Als u de kans krijgt, moet u eens kijken hoe bijzonder de eieren in formatie liggen. Als u goed luistert, hoort u ook dat de kip haar eieren draait. En dan maar 3 weken wachten. Let wel, de kam van de kip wordt tijdens het broeden bleker en kleiner, maar dat zal naderhand weer herstellen.
© 2011 - 2017 Deinfodeler, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wanneer gaan kippen broeden?Wanneer gaan kippen broeden?Als er een aantal eieren in het nest ligt is de kans groot dat er een kip op gaat zitten. Als na een dag of vier de hen…
Help, mijn kip stopt met broedenHelp, mijn kip stopt met broedenEieren laten uitbroeden door een hen kan een leuke en makkelijke manier zijn om kuikens te fokken. De moederhen zal in d…
Help, mijn kip is broedsHelp, mijn kip is broedsEen broedse kip kan behoorlijk vervelend zijn. De kip legt namelijk geen eieren en verzwakt behoorlijk door het broeden.…
Je kip eieren laten broedenJe kip eieren laten broedenJe kip eieren laten uitbroeden kan een makkelijke en leuke manier zijn om een aantal jonge kippen erbij te krijgen, die…
Kweken met grasparkieten - De eerste stappenKweken met grasparkieten - De eerste stappenSommige parkieten, zeker in een grote volière, vinden zelf een partner. Het is ware liefde, het zijn net tortelduiven! Z…

Reageer op het artikel "Hoe krijg je zelf een kip broeds?"

Reacties

Gaby, 28-04-2014 12:53 #3
Onze broedse hen is per ongeluk 1 nacht buiten gebleven (klepje was dicht gevallen). Is dit erg voor de eieren? Ze zat al 7 dagen op haar eieren. Kan ik deze eieren nu het beste weg doen. Of is er een kans dat de kuikens het wel overleeft hebben?

Faes, 23-04-2014 09:55 #2
Hallo

worden bruine legkippen ook broeds en hoe kan ik daar dan voor zorgen?

Omer, 02-01-2014 02:04 #1
Hallo
Ik had kuikens van begin september. Ze zijn nu al 5 maande bij ons ze zijn al groter geworden wanneer leggen ze hun eerste ei? En wanneer gaan ze broeden?
Ik had ze gekregen van onze buren ze hadden ook kippen maar ik weet niet dat mijn kuikens uit een broedmachine komen. hoe kan ik dat zien? broeden kippen die uit een broedmachine komen wel of niet?

Infoteur: Deinfodeler
Laatste update: 29-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!