InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Honden begrijpen en verstaan

Honden begrijpen en verstaan

Honden begrijpen en verstaan Heeft u zich wel eens afgevraagd of er een betekenis zit achter het gapen van uw hond? Of het uitrekken als uw hond doorheeft dat die uit gaat? Honden communiceren namelijk heel veel naar andere honden en mensen toe. Als u de betekenissen ervan leert weet u ook hoe u kan reageren. Dit kan erg gunstig zijn voor de band tussen u en uw hond.
Net als wolven gebruiken honden signalen om agressie te stoppen of te vermijden. Mensen zijn dit niet gewent en vangen deze signalen niet op. Maar met een beetje informatie en begrip kunt u de signalen opvangen en beantwoorden en hierdoor de hond gerust stellen of kalmeren. Een hond gebruikt ook vaak kalmerende signalen om zichzelf te kalmeren. De signalen zijn voor elke hond hetzelfde, ongeacht de grote of het ras.

Verschillende kalmerende signalen

Er zijn veel kalmerende signalen die elk weer een andere betekenis.

Wegdraaien van het hoofd

Dit doen honden bijvoorbeeld bij een te vlug naderend hond of mens. Dit doet hij mede om oogcontact te voorkomen zodat er geen agressieve situatie ontstaat. Doordat een hond een roedel dier is voorkomt hij dat dus meestal.

Wegdraaien van het lichaam

Dit kan gebeuren bij een te ruw spelletje. Zo weet de andere hond dat het te ver gaat en kunnen ze stoppen met spelen of zachter verder gaan.

Likken van de neus

Dit doet een hond om zichzelf te kalmeren. Bijvoorbeeld bij het oppakken of tijdens het over de hond heen hangen.

Geeuwen

Dit doet een hond ook om zichzelf te kalmeren. Het kan voorkomen tijdens een familie ruzie of het oppakken.

Schudden

Dit signaal word vaak gebruikt door een oudere hond om de pup weer gerust te stellen na een bestraffing.

Aan de grond snuffelen

Dit is vaak een ontwijkend signaal al ze bang zijn voor dreigingen. Of tijdens het naderen van andere honden of mensen.

Liggen tijdens het spelen

Dit word ongeveer het zelfde gebruikt als het lichaam wegdraaien. Om een spel niet uit de hand te laten lopen of een time-out.

Langzaam knipperen

Vaak in combinatie met het wegdraaien van hoofd of lichaam. Om directe confrontatie te voorkomen. Dit is een soort beleefdheid van de hond en zo toont hij geen agressie.

Uitrekken

Als een hond ergens heel erg veel zin in heeft waardoor die in het rond springt kalmeert hij zichzelf vaak door uit te rekken en te gapen. Dit is vaak een heel herkenbaar signaal als de hond bijvoorbeeld door heeft dat hij gaat wandelen.

Gebruik van de signalen

Als u zelf de signalen wilt gaan gebruiken om uw hond ook gerust te kunnen stellen moet u ze natuurlijk eerst zelf begrijpen. Probeer bij uw hond te herkennen of hij met die ene gaap wel wat bedoelde of niet. Want natuurlijk is niet elke keer dat de hond zich uitrekt doordacht om zich te kalmeren en kan het ook wel eens geen reden hebben. Hierdoor is het belangrijk om er zeker niet in door te slaan en alles wat uw hond doet te zien als een signaal. Dat gedaan te hebben kunt u al een beetje herkennen hoe uw hond het gebruikt en zo kunt u er op inspelen.

Zo werkt het bij veel honden die onzeker zijn om zelfvertrouwen op te bouwen waardoor een hoop gedrag problemen zouden kunnen verdwijnen. Ziet u bijvoorbeeld dat uw hond twijfelt of ergens bang voor is wat niet nodig is kunt u luid gapend uw hond al geruststellen. Vaak reageren ze hier dan ook op terug door bijvoorbeeld hun lippen af te likken of ook te gapen. Sommige mensen gebruiken het ook bij honden die heel zenuwachtig en nerveus worden bij andere honden door luid te gapen en daarna hun lippen af te likken.

Tot slot

Niet iedere hond geeft deze signalen duidelijk weer en ook niet iedere hond reageert er direct op. Ook is het voor honden die niet gewend zijn dat wij als mens deze signalen ook beheersen wel eens lastig te begrijpen. Dus geef het niet meteen op en draaf er niet in door want nogmaals niet alles is een signaal.
© 2011 - 2017 Akira, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Signalen van dominantie en onderdanigheid bij hondenSignalen van dominantie en onderdanigheid bij hondenHonden communiceren met elkaar en met behulp van lichaamstaal. Honden geven een groot aantal signalen af voor ze daadwer…
Hoe communiceren honden?Hoe communiceren honden?Een hond is geen mens. Mede om die reden verschillen honden en mensen sterk in de manier waarop zij communiceren. Het is…
Stress bij hondenStress is een toestand waarin het organisme reageert op een inwendige of uitwendige belasting en zich concentreert om de…
Tips voor het trainen van uw hondTips voor het trainen van uw hondJe bent de trotse eigenaar van een hond. Maar nu komt het moeilijkste. Het trainen van de hond. Hieronder volgen een aan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Honden begrijpen en verstaan"

Reactie

Gerwin, 14-09-2012 00:53 #1
Bedankt voor de nuttige info op deze site, ik zal hier in samenwerking met mijn puberende Duitse Herder van bijna 8 maand gebruik van maken. Deze hond heb ik sinds 3 weken en soms begrijpen we elkaar niet, ik heb hiervoor alleen maar Duitse Herders gehad van 8 weken jong en deze slimme knaap heeft enkele kleine vervelende gedragingen, alhoewel ik eerlijk wil zijn, hij doet het best wel goed, boven verwachting in vergelijking met zijn problematische gedrag van 3 weken geleden.

Infoteur: Akira
Gepubliceerd: 19-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!