InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De tamme rat als huisdier: hoe omgaan met ouder wordende rat

De tamme rat als huisdier: hoe omgaan met ouder wordende rat

De tamme rat als huisdier: hoe omgaan met ouder wordende rat Een tamme rat is een heel leuk en gezellig huisdier. Als je van die lieve ratjes in huis hebt, dan wil je graag goed voor ze zorgen en er een hoop plezier aan beleven. Helaas is een tamme rat met de leeftijd van anderhalf jaar al erg oud. Veel ratten halen de leeftijd van twee jaar niet. De oudere rat krijgt andere behoeftes en loopt kans om bepaalde ziekten te krijgen. Waar moet je dan rekening mee houden zodat je oude rat een goede oude dag krijgt?

De tamme rat

Bij de aanschaf van een tamme rat moet je goed voorbereid zijn. Je weet wat je er voor moet doen om goed te zorgen voor je huisgenootje. Zo is het beter om minimaal twee ratten te nemen zodat de rat niet alleen hoeft te zijn. Je weet hoe de huisvesting moet zijn en wat hij het beste kan eten. Het is vast ook bekend dat als je een tamme rat kiest, dat hij op een leeftijd van 2 jaar al hoogbejaard is. Op de leeftijd van anderhalf jaar is de rat al behoorlijk oud. Er zijn veel tamme ratten die de leeftijd van 2 jaar niet eens halen. Als de tamme rat oud wordt, zul je toch rekening moeten houden dat er wat dingen veranderen.

Behoeftes van de oudere rat

De oude rat heeft nog steeds behoefte aan voldoende leefruimte (minimaal 60 x 50 cm). De rat moet nog plaatsen in zijn kooi hebben om rechtop te kunnen staan en lekker te kunnen bewegen. Als de rat moeilijk te been is, kun je wat aanpassingen maken in de kooi zodat het veiliger is voor de rat. Zo is het beter om het drinkflesje en voerbakje onderin te zetten zodat hij hiervoor geen flinke klouterpartijen hoeft te maken. Let erop dat de rat niet naar beneden kan vallen en daardoor gewond kan raken. Je kunt eventueel hoge etages en/of trapjes verwijderen uit de kooi.

Voeding

Als de rat ouder wordt is de kans groot dat hij minder gaat eten. Geef een rat die ouder is dan 1 jaar niet teveel dierelijke eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten in vlees, vis of een ei. Voor de leeftijd van een jaar mogen ze af en toe een stukje gekookt ei hebben. De voorkeur is om 1 ei met 4 ratjes te delen. Als een rat , vooral een oudere rat teveel dierlijke eiwitten binnen krijgt, kan dit de kans op kanker en reuma vergroten. Ratten zijn alleseters en vinden vaak ook bijna alles lekker. Het beste kun je ze hun eigen rattenvoer geven en dat aanvullen met fruit en groenten. Mocht de rat erg dun worden kun je hem bijvoeren met bijvoorbeeld Brinta in kattenmelk of nat hondenvoer. Pinda's en zonnebloempitten zijn ook gezonde dikmakers voor dunne ratten.

Ziekten

Een oudere rat krijgt ingevallen flanken, wordt wat slomer en slaapt meer. Ook zal hij minder behoefte hebben om te spelen. Ook zal de rat wat meer last krijgen van poryfine. Dit is een soort roodachtig snot om de ogen en neus. Omdat de vacht dunner wordt, zal de rat het ook sneller koud krijgen. Zorg daarom ervoor dat het warm genoeg is in de kamer en zorg eventueel voor extra nestmateriaal. De oude rat is gevoelig voor de volgende ziekten: staar, achterhandverlamming, kanker en luchtweginfecties. Als je het vermoeden hebt van een ziekte ga dan ook altijd naar de dierenarts.

Inslapen

Oude ratten hebben ook recht op een kwalitatief goed leven. Een rat moet zelf kunnen eten, drinken, spelen en op je reageren. Als je ratje dit niet meer doet en hij wil zijn lievelingssnoepje niet meer aanpakken, dan is hij er erg aan toe. Als de rat met een opgezette vacht zit te knarsen met zijn tanden (vanwege pijn) of hij kan niet meer lopen, dan moet je afvragen of het nog wel een dierwaardig bestaan is. Vraag dan bij de dierenarts om advies. Het kan in sommige gevallen beter zijn om het ratje uit zijn lijden te verlossen en hem in te laten slapen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat mogen ratten eten en wat niet?Wat mogen ratten eten en wat niet?Ratten zijn erg intelligente beestjes en ze hebben absoluut de juiste voeding nodig. Wanneer je de verkeerde voeding gee…
Rat als huisdierDe meeste mensen zien ratten niet als huisdier, maar als enge, vieze en nare dieren. Het tegendeel is waar, ratten zijn…
Abcessen bij tamme rattenAbcessen bij tamme rattenTamme ratten zijn erg gevoelig voor allerlei ziektes en kwaaltjes. Een abces is ook een veel voorkomend verschijnsel en…
Kinderen en huisdierenKinderen en huisdierenHuisdieren zijn erg populair en in de meeste huishoudens is er wel een te vinden. Honden, katten, konijnen, muizen en ze…
Zelf speeltjes maken voor rattenZelf speeltjes maken voor rattenRatten zijn gek op speeltjes, huisjes en hangmatjes in hun kooi. Aangezien ze ook graag dingen slopen is het veel goedko…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De tamme rat als huisdier: hoe omgaan met ouder wordende rat"

Reactie

Emma, 06-11-2015 20:54 #1
Ik heb zelf 7 ratten. 1 daarvan is 4 maar en 2 maanden oud. Een behoorlijke leeftijd dus. Helaas begint hij te verzwakke, en zijm achterpoten zijn verlamd Reactie infoteur, 08-11-2015
Dat is zeker een hele leeftijd. Zelf heb ik ook veel ratten gehad, maar een enkeling haalde de leeftijd van 3 jaar. Dus 4 jaar is echt heel oud.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 29-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!