InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Wat als je kip zijn eigen ei kapot pikt?

Wat als je kip zijn eigen ei kapot pikt?

Het leuke van het hebben van eigen kippen in de achtertuin is natuurlijk dat ze ook eieren produceren. Een kip legt gemiddeld een ei per dag. In een beetje tuin kun je al snel vier kippen kwijt, wat toch een aardige dagelijkse eieropbrengst met zich meebrengt. Maar wat nu als blijkt dat een kip zijn eigen eieren kapot pikt?

De oorzaak van het ei-pikken

De eerste keer dat een kip een ei kapot pikt, doet hij dit meestal uit nieuwsgierigheid of verveling. Als de kip eenmaal de inhoud van het ei geproefd heeft, kan het kapot pikken een gewoonte worden. Een kip vindt de inhoud van een ei zelf namelijk ook lekker om te eten. Als de kip eenmaal geleerd heeft dat het kapot pikken van een ei een lekkere beloning oplevert, dan zijn maatregelen nodig om de kip dit af te leren.

Hoe kun je het kapot pikken van eieren voorkomen

Als je meer dan één kip hebt, kun je de kip die eieren kapot pikt apart zetten, om te voorkomen dat de andere eieren ook sneuvelen. Deze oplossing is echter niet ideaal. Ten eerste is het vaak moeilijk te achterhalen welke kip de boosdoener is. Het legnest is meestal afgeschermd en niet zelden zitten kippen met elkaar in het legnest. Daarnaast moet er dan voor de kip die wordt afgezonderd een ander onderkomen worden gezocht. Je kunt deze kip natuurlijk ook als braadkip gebruiken, maar de meeste particuliere kippenhouders hebben toch wat moeite met het slachten van hun eigen huisdier.

Een meer simpele oplossing is het leggen van nepeieren in het legnest. Deze zijn in steen of plastic verkrijgbaar bij de betere dierenspeciaalzaak. Doordat het pikken op deze nepeieren geen resultaat oplevert, kan de kip het kapot pikken van de eieren weer afleren. De kip krijgt door het pikken op een nepei immers niet de smaak van de binnenkant van een ei te proeven. De beloning verdwijnt en de kip beleeft er geen plezier meer aan om op een ei te pikken. Daarnaast zeggen sommige kippenspecialisten dat de nepeieren de kippen stimuleren om zelf ook eieren te leggen. Het kopen van nepeieren zou dus ook de eiproductie kunnen bevorderen. Deze stelling is echter nooit bewezen, maar baat het niet dan schaadt het niet.

Wat verder het kapot pikken van eieren kan voorkomen, is als de eieren zo snel mogelijk na het leggen geraapt worden. Iedere dag een aantal keer in het legnest spieken is dus aan te raden. Overigens leggen de meeste kippen hun eieren in de ochtend uren dus hou vooral dan het legkastje in de gaten.
© 2011 - 2017 Multivalue, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat als je kip zijn eigen ei kapot pikt?"

Reacties

Van Gils André, 15-10-2016 19:40 #3
Wat doen in tegen kippen die haar eieren kapotpikken?

Jjtromp, 21-08-2015 09:36 #2
Vraagje.
Ik heb er een kip bij die eerst begon met het leggen van vervormde eieren, daarna windeieren en nu weer eieren met een hele dunne schaal, en deze telkens kapot in het nest liggen. Ik ben er vroeg bij om te kijken maar ik ben bang dat deze schaal niet compleet dan wel onmiddellijk stuk is of gaat.
Wat kan ik er tegen doen, wie kan mij raad geven. Ik ben nu op weg om kalk eieren in de beide nestjes te leggen.

Coby Fekkes, 21-05-2013 12:53 #1
Bedankt voor de tip. Als je net met 3 kippen begint heb je heel wat te leren, maar voorop staat dat ze erg gezellig zijn.

Infoteur: Multivalue
Gepubliceerd: 26-03-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!