InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Wanneer is mijn hond vruchtbaar?

Wanneer is mijn hond vruchtbaar?

Wanneer is mijn hond vruchtbaar? Pups kweken is niet altijd evident. Je moet weten wanneer zowel de teef als de reu geslachtsrijp zijn. Maar er zijn ook nog enkele andere belangrijke dingen waar je op moet letten bij het paren van honden. Ontdek ze hier.

De loopsheid van de teef

Periode van loopsheid
Bij de hondachtigen wordt de teef, de vrouwelijke hond, slechts éénmaal per jaar vruchtbaar. De honden die gehouden worden als huisdier vormen hierop echter een uitzondering. Huishonden zijn namelijk twee keer per jaar vruchtbaar, deze periodes worden bij de teven loopsheid genoemd. De eerste keer dat een teef loops wordt is tussen de eerste zes en twaalf maanden. Het hele proces van loopsheid duurt 21 dagen en gaat gepaard met bloedverlies. Tijdens de eerste week kan dit erg overvloedig zijn, daarna zal dit echter minderen.

Kenmerken van een loopse hond
Een loopse teef kenmerkt zich door de grote drang om zich te laten dekken, haar onrust, haar hevige bewegingen en haar nood aan aandacht. In de periode dat een teef loops is huilt en blaft ze vaak ook overmatig. Wanneer een teef loops is zijn ze duidelijk op zoek naar iets, een reu of mannelijke hond om hun te dekken. Wanneer er geen reu in de buurt is zijn ze zelfs geneigd die zelf te gaan zoeken. Zorg daarom dat je hond geen kans krijgt om uit te breken of los te lopen wanneer ze loops is. De kans bestaat dat ze zal weglopen. Een loopse teef zal ook nooit veel moeite hebben om een reu te vinden die haar wil dekken, het bloed dat de teef verliest bevat nemelijk stoffen die door de reu waarneembaar zijn vanaf verschillende kilometers afstand.

Rijpheid van de reu

Seksuele rijpheid verandert ook het gedrag van jongen reuen. Huishonden komen in hun puberteitfase tussen de eerste zes en twaalf maanden. De reu begint nu zijn poot op te heffen tijdens het plassen. Dit is een aangeboren fenomeen wat echter pas voorkomt vanaf hun puberteit. Bij sommige reuen kan het tot twee jaar duren vooraleer ze hun pootje oplichten om te plassen. Het laat oplichten van het pootje staat echter niet gelijk aan niet seksueel actief kunnen zijn. Door zo vaak met zijn poot omhoog te plassen wil hij zijn aanwezigheid duidelijk maken. Hiermee wil hij aan de reuen zeggen dat hij er klaar voor is. Over het algemeen kan aangenomen worden dat de hond na de achtste maand seksueel onbeperkt actief kan zijn. Net zoals bij de mens kan ook de reu alle dagen van het jaar paren.

Het paren

Beste periode om te paren
De enige periode dat een reu gedekt kan worden is tijdens de 42 dagen per jaar dat ze loops is. De tweede week van haar loopsheid is de beste periode om haar te laten dekken. Sommige mensen maken de fout te denken dat de beste periode gepaard gaat met het hevigste bloedverlies. De beste periode om te paren komt echter na het hevige bloedverlies. Met name tussen de negende en de vijftiende dag van de loopsheid. Wanneer het niet de bedoeling is om te paren is het aangeraden te wachten tot na de 21e dag om de teef eventueel terug bij een reu te plaatsen. De eerste dag van de loopsheid is gelijk aan de eerste dag dat de hond bloed verliest.

Het contact
Wanneer een loopse teef eenmaal een reu gevonden heeft begint het voorspel. Nu zal de reu zich moeten bewijzen tegenover de teef. Eens het vrouwtje de reu geschikt bevonden heeft vindt de paring plaats. Hierna volgt de koppeling, de twee dieren maken een contact met elkaar dat niet verbroken kan worden. Zowel de geslachtsdelen van de reu als die van de teef zwellen op waardoor de honden als het waren aan elkaar gehecht zijn. Beide honden mogen in geen geval van elkaar verwijderd worden, dit kan zeer ernstige verwondingen teweeg brengen!

De zaadlozing
Gedurdende de eerste minuten van het hele proses wordt het sperma reeds geloosd. Dit wil echter niet zeggen dat beide dieren al meteen loskomen van elkaar. De koppeling kan 10 minuten duren, maar dit kan ook oplopen tot bijna een uur. Na enige tijd zal de reu zich omdraaien zodat beide dieren staart aan staart staan. Opgelet beide dieren hangen nu nog steeds vast aan elkaar. De reu draait zich om zodat er een knik in de penis ontstaat die een oponthoud veroorzaakt in de bloedvaten, hierdoor zal de erectie langer blijven bestaan. Zo zal het sperma veel dieper gedreven worden, richting de baarmoeder. Wanneer de honden nerveus beginnen worden omdat ze te lang aan elkaar blijven hangen dient de eigenaar de dieren te kalmeren. Het onnatuurlijk loswrikken van de honden kan ernstige gevolgen hebben voor beide dieren.
© 2011 - 2014 Harrys, gepubliceerd in Huisdieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schijnzwangerschap bij hondenSchijnzwangerschap bij hondenDat schijnzwangerschap bij mensen voorkomt (mannen en vrouwen) is over het algemeen wel bekend. Maar dat het ook bij die…
De groei en ontwikkeling van de hondDe groei en ontwikkeling van de hondDe hond word geboren en kan dan nog lang niet alles wat een volwassen hond kan, het zelfde als bij mensen baby's. Er moe…
De tweede week in het leven van een pupDe tweede week in het leven van een pupWeek twee is een spannende week: pup begint te zien en te horen! Een moment om naar uit te kijken! Het is nu ook tijd om…
Bevalling van de hondBevalling van de hondVeel eigenaren van honden zouden graag eens een nestje fokken. Het is erg spannend en bijzonder om dit samen met uw hond…

Reageer op het artikel "Wanneer is mijn hond vruchtbaar?"

Reacties

Rosalie, 14-01-2014 15:42 #7
Bij het hoofdstuk 'Het paren' staat: De enige periode dat een reu gedekt kan worden… ik neem aan dat jullie bedoelen: dat de teef gedekt kan worden?
Rosalie

Michelle, 03-11-2013 16:16 #6
Hallo.
ik heb twee honden alle bij Amerikaanse Bulldog. heb een vrouwtje en een mannetje.
mijn vrouwtje is loops geworden het is de 7 de dag vandaag de mannetje likt elke keer de vrouwtje en het vrouwtje likt de mannetje de mannetje bijt wel het vrouwtje in het oor en op meer plekken niet hart maar zacht mijn vraag is of het wel is voor komt dat het mannetje of vrouwtje het niet wil? denk zelf namelijk dat het niet wil…?

Willem Rudolf, 12-10-2013 13:54 #5
Tot mijn grote vreugde is mijn hond vandaag begonnen zijn poot omhoog te doen bij het plassen. Hij is nu bijna een jaar. Ik was benieuwd wat de betekenis ervan was. Niet van het feit dat een reu met de poot omhoog plast, maar omdat het de eerste keer is en waarschijnlijk een nieuwe fase van zijn leven ingaat.

Als ik het goed heb begrepen uit de tekst hierboven is mijn hond sexueel rijp aan het worden. Dankzij dit nuttige artikel weet ik nu wat het betekent als een reu voor het eerst de poot omhoog doet bij het plassen. Maar hoe zit het dan met puppies die hun poot al omhoog doen bij het plassen? Dan gaat deze uitleg toch niet op? Graag zou ik uw mening hierover horen.

Met vriendelijke groet,
Willem Rudolf

Nell Versendaal, 22-04-2013 16:18 #4
Goedendag
Ik zit met deze vraag, ik heb een reu pup van 7 a 8 maanden. En een loopse teef van bijna 2, deze heeft hij meerdere malen gedekt. De een zegt zijn zaad is nog niet vruchtbaar op deze leeftijd. Dat is pas vruchtbaar met een jaar. De ander zegt weer van wel. Dus ik zou U mening hier graag over horen.

Met vriendelijke groet Nell Versendaal

Anske, 20-03-2013 09:09 #3
Hallo
Mijn chihuahua is 18 maart loops geworden. Hoe moet ik dan rekenen wanneer ze weer loops wordt, is dat van de eerste dag van haar loopsheid of naar de drie weken loopsheid?
Dank je voor het antwoord

Huion Andre, 04-09-2012 15:27 #2
Zeer duidelijk artikel. Eveneens opgemerkt 'reu gedekt' dit is waarschijnlijk 'teef gedekt' voor de rest zeer goed uitgelegd. Hartelijk dank hobbyfokker Duitse doggen VONHOFSTAD

Marianne Versluis, 12-04-2012 16:32 #1
Leuk en duidelijk artikel. Alleen bij het hoofdstukje paren staat dat de reu gedekt kan worden, klein foutje denk ik. Mvg marianne

Infoteur: Harrys
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 7
Schrijf mee!