InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Voeding voor gerbils

Voeding voor gerbils

Voeding voor gerbils Gerbils zijn planteneters. Zij eten zaden en kleine hoeveelheden groente en fruit. In dit artikel kun je lezen wat voor voeding je gerbil nodig heeft en wat je hem kunt geven.

Gerbilvoer

In de dierenwinkel kun je voorverpakt voer kopen, speciaal voor gerbils. Dit voer is afgestemd op de behoefte van de gerbil. De gerbil eet ongeveer 10 tot 20 gram voer per dag. Vaak bevat dit voer allerlei granen, zoals geplette mais tarwe, zonnebloempitten en gierst.

Voedingsschema

Geef je gerbil 1 keer per dag voer. De gerbil moet al het gegeven voer in 1 dag opeten. Blijft er wat over, verklein dan de portie. Verwijder altijd het voer dat overblijft voordat je nieuw voer geeft. Doe dit vooral bij voedsel dat kan bederven, want hier kan de gerbil ziek van worden.

In het wild zie je gerbils vaak voedsel hamsteren. Ze bewaren het in de voedselvoorraadkamers in hun tunnels. Gerbils die in huis gehouden worden hamsteren niet. Het hamsteren heeft te maken met de periodes van voedselschaarste die de gerbil in het wild wel kent, maar de tamme gerbil niet. Soms begraaft een gerbil wel een stukje voer om het later op te eten.

Lekkernijen

Er zijn een aantal voedselsoorten die gerbils lekker vinden, maar die ze niet al te vaak mogen hebben vanwege het grote vetgehalte. Te veel van dit voedsel kan zorgen voor maag- en darmklachten en de gerbil wordt er dik van. De gerbil houdt bijvoorbeeld van kaas, van een paar meelwormen of wat rozijnen. Geef alleen harde kaas, aangezien daar geen lactose is zit. De gerbil kan daar namelijk niet tegen. Omdat kaas vrij vet is het beter dit niet te vaak (en te veel) te geven). Sommige mensen geven hun gerbils spekzwoerd, maar dit lijdt toch vaak tot darmstoornissen. Let erop dat je het voedsel wat niet opgaat verwijdert voordat het bederft.

Groente en fruit

Je kunt je gerbil veel verschillende groenten en fruit geven, maar doe dit ook niet te vaak. Groenten die in aanmerking komen zijn bijvoorbeeld kool, spruiten, bloemkool, sla en broccoli. Koolsoorten gebruiken de gerbil ook als knaagmateriaal om hun tanden kort te houden. Verder kun je ze peterselie, selderie, spinazie, wortelen, koolraap en radijs geven. Geef de groenten altijd rauw en nooit gekookt.

Ook bepaalde wilde planten komen in aanmerking. Let er dan op dat deze niet giftig zijn en ook dat ze niet te dicht bij de weg staan en dus beneveld zijn met uitlaatgassen. Wilde planten moeten altijd goed gewassen worden omdat er ziektekiemen op kunnen zitten die de gerbil ziek kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan paardebloem, muur, smeerwortel, dovenetel, klaver, kruiskruid en gras.

Als traktatie kun je ook noten of fruit geven, maar ook hiervoor geldt met mate. Lekkernijen kunnen het basisvoedsel niet vervangen.

Vitaminen

Het gerbilvoer uit de winkel bevat voldoende vitaminen voor de gerbil. Eventueel kun je vitamines bijvoeren, doe dit alleen met drachtige of zieke gerbils.

Drinkwater

Gerbils drinken weinig water, maar moeten wel altijd de beschikking hebben over vers water. Een gerbil drinkt ongeveer 5 ml per dag. Een drachtige of zogende gerbil drinkt twee keer zoveel. Drinkwater kun je het beste aanbieden in een drinkfles.
© 2007 - 2017 Cookiehappy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat mogen gerbils eten en wat niet?Wat mogen gerbils eten en wat niet?Ben je altijd al benieuwd naar wat gerbils mogen eten? Heb je misschien zelf een gerbil of ben je van plan een gerbil aa…
De Perzische gerbilDe Perzische gerbil is in Nederland en Belgie nog niet erg bekend. De Mongoolse gerbil is de meest bekende gerbil, en al…
De gerbil; oorsprong en geschiedenisDe gerbil; oorsprong en geschiedenisDe gerbil is een leuk, vrolijk en nieuwsgierig beestje. Als je er eenmaal een gezien hebt, dan wil je er alles over wete…
De aanschaf van een gerbilDe aanschaf van een gerbilDe gerbil is een leuk, vrolijk en nieuwsgierig beestje. Als je er eenmaal een gezien hebt, dan wil je er vast een paar h…
Gerbils; beschrijving van soortenIn de wereld bestaan er ongeveer 90 soorten woestijnratten. Alleen de mongoolse gerbil is al langere tijd gedomesticeerd…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Voeding voor gerbils"

Reacties

Frank Meijer, 05-02-2013 20:14 #3
Onzinnig artikel!

Kaas is zeer slecht voor Gerbils, veel te zout en kaas is gemaakt van melk - waar Gerbils absoluut niet tegen kunnen.

Daarnaast is het normale Gerbilvoer uit de winkel meestal niet al te best voor Gerbils: vaak te ranzig (oud - geoxideerd - voer) en bevat het veel te
veel granen en peulvruchten en is vaak niet-biologisch.
Ze eten het wel als ze niet anders krijgen en worden er niet zelden ziek van.

Gerbils eten in de natuur met name insecten, blaadjes (kruiden e.d.), wortels en takjes van planten, verse groenten en fruit, en verse (gesproten) zaden

(ze brengen zaadjes meestal onder de grond waar de zaden gaat spruiten).
Alles verdeeld over de dag in heel kleine porties voeren is het meest natuurlijk.

Meelwormen (of Moriowormen) kun je heel goed in de vriezer bewaren nadat je de wormen eerst een paar dagen goed gevoed hebt met verse groenten (wortel,
andijvie, witlof, beetje kool, etc.). Dan de Meel- of Moriowormen invriezen en dagelijks een portie aan de Gerbils voeren (een stuk of tien Meelwormen of 2 Moriowormen per Gerbil per dag). Meelwormen zijn zeker niet vet, dat lijkt alleen maar zo.

Gerbils worden vooral gauw vet door te veel koolhydraten uit granen e.d. (net als mensen overigens).

Hildegard Ruberg, 18-07-2011 11:05 #2
Beste mensen,

in de vakantie heb ik al eerder voor de gerbils van een vriendin gezorgd, maar nu weet ik niet meer welk voedsel zij beslist "niet" mogen hebben. Ik herinner van de vorige keer dat er iets was waar ik dus op moest letten. Wat was dat?
En de vriendin is al op reis, dus ik kan niet meer vragen. In uw overigens duidelijke beschrijving vind ik deze waarschuwing niet. Wat kan het zijn? het was een vrij normaal voedselprodukt.
Hopenlijk kunt u mij helpen,
met vriendelijke groeten,
Hildegard Ruberg

Gerbil Nl, 20-06-2010 11:41 #1
Het voer van een gerbil hoeft niet in porties worden gegeven. Liever niet zelfs. Een gerbil overeet zichzelf niet. Je kunt gerust de voerbak helemaal vol gooien (uiteraard met speciaal gerbil voer, en wat dus niet bederft) en als deze als deze bijna leeg raakt weer bijvullen.

Geef je gerbils geen kaas. En doop een geroosterde boterham zeker niet in melk om het vervolgens aan de gerbils te geven. Gerbils hebben een koemelk allergie.

Groeten Hilda van Malsen
Gerbil.nl

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 27-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 3
Schrijf mee!