InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Bordercollie: schaapshond

Bordercollie: schaapshond

Bordercollie: schaapshond Een bordercollie is oorspronkelijk gefokt als schapendrijver. Het is een middelgrote hond en breed inzetbaar voor verschillende sporten.

Algemeen

Bordercollies werden oorspronkelijk gefokt als schapendrijvers. Het is een middelgroot en veelzijdig hondenras. Ze staan bekend als de workaholic onder de hondenrassen en ze hebben een erg goed uithoudingsvermogen. Ze zijn erg sportief en intelligent, wat hem tot een erg goede sport-hond maakt. Bordercollies zijn bijvoorbeeld erg goed in flyball of gehoorzaamheid. Ze zijn zeer wendbaar en kunnen daardoor snel draaien en terug rennen. Bordercollies worden gemiddeld 14 jaar oud en kunnen vanaf ongeveer 10 jaar gehoor en oogproblemen krijgen. Bordercollies blijven tot op hoge leeftijd erg gedreven, waardoor het belangrijk is dat hun baas daar rekening mee houd. Bordercollies hebben veel beweging nodig en staan er om bekend erg leergierig te zijn. Daarnaast zijn bordercollies erg waaks en beschermen zij hun baas en omgeving goed.

Geschiedenis

De bordercollie komt oorspronkelijk uit het gebied tussen Engeland en Schotland. Dit gebied wordt ook wel The Border genoemd. De bordercollie werd daar oorspronkelijk gebruikt voor het schapendrijven.

Uiterlijk

Bordercollies hebben een kenmerkend uiterlijk. Ze zijn goed geproportioneerd en atletisch gebouwd. De ribben zijn goed gebogen en de schedel is breed. De beweging van een bordercollie is soepel en onvermoeibaar, waarbij de voeten zo laag mogelijk worden opgetild. Een reu kan een schofthoogte bereiken van 53cm. Teefjes blijven doorgaans iets kleiner. Gemiddeld weegt een bordercollie ongeveer 15kg. Het lichaam van een bordercollie is matig lang, met goed gebogen ribben. Verder heeft een bordercollie een diepe brede borstkas en een sterke brede rug. De ogen van een bordercollie staan ver uit elkaar en zijn ovaal van vorm. De meeste bordercollies hebben bruine ogen, echter komen blauwe ogen ook soms voor. Blauwe ogen komen meestal voor bij merles. De oren staan ver uit elkaar en worden vaak staand of half staand gedragen. Een border collie kan twee soorten vachten hebben, matig lang haar of kortharig. Er zijn verschillende kleurcombinaties mogelijk. De meest voorkomende kleuren een combinatie van zijn zwart, wit en bruin.

Karakter

Bordercollies zijn van nature werk-honden en worden daarom ook vaak gebruikt als veehoeders. Ze zijn onvermoeibaar en kunnen wel 100km per dag lopen. Ze zijn zeer gehoorzaam als ze consequent worden getraind. Van nature is een bordercollie niet snel zenuwachtig of agressief. Ze zijn erg levendig en oplettend. Daarnaast is een bordercollie een erg intelligente hond en begrijpt hij snel nieuwe commando's. Bij gebrek aan werk of inspanning zal hij zelf werk zoeken. Hij zal dan vaak proberen groepen dieren of mensen op te drijven. Het is dus erg belangrijk een bordercollie goed te trainen en actief met hem aan het werk te gaan.

Lees verder

© 2010 - 2017 Semicolon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bordercollie: schaapshond"

Infoteur: Semicolon
Laatste update: 23-12-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenrassen
Schrijf mee!