InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Minivarken als huisdier

Minivarken als huisdier

Minivarken als huisdier Minivarkens zijn, in tegenstelling tot wat veel fokkers zeggen, veel moeilijker te houden dan een hond of een kat. Denk er daarom heel goed over na, of (mini)varkens de juiste huisdieren voor u zijn. Er komt nl. meer bij kijken dan men denkt.

Minivarkens

Minivarkens moeten niet alleen gehouden worden. Varkens zijn roedeldieren en hebben echt soortgenootjes nodig. Mensen of andere huisdieren kunnen niet vervangen wat een varkentje nodig heeft. Varkens die alleen worden gehouden, kunnen agressief naar mensen worden en je woninginrichting is niet meer veilig. Hoe schattig ze ook lijken als ze nog klein zijn, de kleine rakker wordt een groter dier en kunnen maximaal een gewicht van 120 kg. bereiken. Ze groeien tot hun vierde jaar en kunnen ongeveer 15 (of nog ouder!) jaar oud worden. Als je dus een minivarken in je huishouden opneemt, ben je voor lange tijd verplicht voor het dier te zorgen. Bovendien is een varken nog een zeer ongewoon huisdier, lang niet iedereen kan het waarderen als er varkens bij de buren komen wonen. Er ontstaat irritatie en wanneer men in een huurwoning woont, kan het zomaar zijn dat je varkens moeten wijken.

Neem liever geen varken wanneer:

  • je woonachtig bent op een flat
  • als je woont in een huis, wat alleen per trap bereikbaar is. Varkens kunnen niet goed traplopen en ook minivarkens kunnen een behoorlijk gewicht krijgen. Een dier van 100 kg til je niet meer even de trap op.
  • je de mogelijkheid niet hebt buiten een stal met uitloop van minstens 150 m2 per dier te bouwen.
  • je een klein, schattig dier zoekt. Minivarkens blijven niet zo klein als sommige fokkers je doen geloven. Minivarkens zijn dieren die 40-120 kg zwaar kunnen worden.
  • je weinig geduld hebt. Het kost veel geduld een varken goed op te voeden.
  • je niet tegen dieren kunt, die veel geluid maken. Varkens kunnen veel lawaai maken als ze iets wel of niet willen.
  • je niet consequent bent. Een varken maakt overal misbruik van en probeert je genadeloos uit. Hij begrijpt niet wanneer iets de ene keer wel en de andere keer niet mag. Als een varken eenmaal op de bank mag, mag hij dat altijd.
  • je veel waarde hecht aan je gazon, struiken en bloemen. Varkens zijn geboren wroeters en ze kunnen dat dan ook zeer goed. Een tuin is in korte tijd compleet omgeploegd.
  • je niet veel tijd en energie in de eerste maanden ter socialisering en training kan en wil steken.
  • je andere dieren hebt en niet de tijd kan of wil nemen, die aan de varkens te laten wennen. Varkens verdragen niet zomaar alle andere dieren.
  • je bang bent voor de reakties van anderen op jouw varkens.

Hoe moet een minivarken leven?

Tijdens je afwezigheid moet een varken buiten gehouden worden. De uitloop kan heel eenvoudig zijn, er moet echter wel een goede omheining zijn. Als het varken buiten is, heeft hij een plek nodig waar hij beschermd is tegen wind, kou, zon en regen. Daarom is een stal onontbeerlijk. Voor twee minivarkens is een stal van 1,5m x 1,5m met een hoogte van 1,2m ideaal. De wanden moeten geïsoleerd zijn, aan vier kanten gesloten met een opening van ongeveer 50cm als in- en uitgang. De vloer moet met een dikke laag stro bestrooid worden. Een varken moet altijd vers water tot zijn beschikking hebben. In de zomer moet hij beschermd zijn tegen de sterke hitte. Varkens hebben geen zweetklieren en krijgen snel een zonnesteek. Varkens met een lichte huid verbranden ook makkelijk, daarom moet hij altijd in de schaduw kunnen liggen. Een modderpoel is ook heerlijk voor een varken. Het koelt de huid en beschermt tegen insecten. Misschien is zelfs een klein zwembad een idee? Varkens zijn nl. uitstekende zwemmers.

Wanneer wél een varken nemen?

Minivarkens zijn goede huisdieren voor je, als:
  • je niet snel ontmoedigd bent
  • je je leven wilt delen met een intelligent en vriendelijk dier
  • je een dierenarts hebt of kunt vinden, die wat van varkens weet en ze goed kan behandelen
  • je varkens een deel van de dag binnen en buiten (of altijd buiten) kunnen doorbrengen
  • je consequent, maar wel liefdevol kunt optreden
  • je veel tijd met je varkens door kunt brengen

Een varken wat goed behandeld wordt is een vriendelijk en zachtaardig dier. Ieder varken heeft een sterke eigen persoonlijkheid. Een varken zal je vastberadenheid, consequente optreden en liefde belonen met grote trouw en goed gedrag. Hij zal laten zien hoe aardig hij je vindt en hoe graag hij bij je is, hij zal altijd je gzelschap opzoeken. Hij zal ook altijd knorrend vertellen wat er allemaal gebeurd is, wat er aan de hand is en wat hij zo allemaal denkt. Wanneer een klein, energiek varken ouder wordt, wordt hij ook rustiger en zal hij het heerlijk vinden om over zijn buik gekriebeld te worden of een dutje met zijn eigenaar te doen.
© 2010 - 2014 Nadasha, gepubliceerd in Huisdieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Gottinger minivarkenHet Gottinger minivarkenHet Gottinger minivarken is een klein blijvend varken, ze zijn heel slim en je kunt ze dus veel kunstjes leren. Je hebt…
Varken als huisdierVarken als huisdierVarkens zijn intelligente en lieve, aanhankelijke dieren die je heel goed het één en ander kunt leren. Daarom kunnen het…
De Fennek: lijkt op een vos maar is het nietDe Fennek is een kleine vossensoort met grote oren en een leuk spits snuitje. In veel staten in de VS is het zelfs legaa…
Pietrain varkenHet Pietrain is een varkensras uit België en wordt gehouden en gefokt voor de vleesindustrie. In dit artikel lees je all…
Het houden van huisdieren is goed voor je gezondheidHet houden van huisdieren is goed voor je gezondheidHuisdieren zijn vaak je beste vriend. Maar wist je dat het hebben van een huisdier voordelig is voor je gezondheid? Volg…

Reageer op het artikel "Minivarken als huisdier"

Reacties

Xxx-Ishara<3 Animals-Xxx, 12-03-2013 21:41 #5
Hallo allemaal, ik had een cavia waar ik zielsveel van hield (en nog steeds heel er van hou) maar die is helaas vorige week overleden. Ik neem natuurlijk nog niet meteen een nieuw huisdier, maar ik kijk wel een verzamel informatie. Nu dacht ik aan een mini varkentje, maar ik ben niet de hele dag thuis een mijn moeder ook niet. Ik woon niet in en flat. Ik heb een achtertuin met een niet zo'n groot grasveld. Ik las aan de reacties van anderen dat er veel mensen met -mini- varkentjes deze website bezoeken. Ik vroeg me af of een mini varkentje in mijn leefomstandigheden past. Ik had al bedacht dat ik tussen de middag naar huis kan gaan in de school pauze. En 's avonds en 's ochtends ben ik ook thuis. Ook iets eerder dan de avond (ik ben om drie uur uit). Past en mini varkentje in mijn leefomstandigheden?

Saskia, 25-02-2013 19:17 #4
Hallo July,
Ik ga twee minivarkens kopen in een buitenhok (met binnen stal) maar kunnen ze 's winters eigelijk wel tegen de sneeuw?
Ik hoop heel veel plezier met ze te hebben.

gr.Saskia

Demi, 11-03-2012 14:26 #3
Hallo July,
ik las net je verhaal maar in het begin zijn ze meestal nog niet zo tam maar dat komt van zelf het varkentje is je aan het uitesten dus laat hem je vertrouwen winnen onse knoretje was in het begin ook nog niet zo tam maar door het praten tegen haar ging het sneller.
ga bevoorbeeld bij haar zitten en praat tegen haar en steek je hand iederekeer uit als ze iets naar je toe komt lopen maak deze beweging niet te snel anders schrikt ze ervan.
zo krijgt ze je door en krijgt ze vertrouwen in je, ga elke dag bij haar zitten neem de tijd en praat tegen haar, dan zal je zien dat ze je snel vertrouwt.
en van haar tuigje daar moet ze ook aan wennen doe deze bijvoorbeeld om als ze aan het eten is en laat haar er even mee lopen trek haar dan niet terug wand dat vind ze nog eng.
toen wij knoretje kregen vond ik het zelfs een beetje eng als ze zo hard begon tegillen als ik haar oppakte maar na een tijdje wist ze al zoveel ze wist waar ze haar behoeften moest doen en als ik aan kwam lopen met haar riempje dat ze uitgelaten werd en als ik bij haar gaat zitten komt ze er ook gezelig bij liggen en moet ik haar lekkker kriebelen, nu laat ik haar loslopend uit op de weg en dat gaat supper goed dals er dan een auto aankomt roep ik haar en komt ze stil staand naast me staan.
je moet gedult hebben maar alles komt goed.

gr. Demi

July, 04-03-2012 19:48 #2
Hallo S.
Ik las net je verhaal en dat beviel mij goed.
Nu heb ik ook sinds 1week een zeugje van 12 weken maar ze is niet erg ''tam''.
Ze komt dan wel voor een rozijntje en pakt het ook uit m'n hand, maar aaien mag ik haar niet jammer genoeg.
Kun jij me zeggen hoe ik dat kan veranderen want het is toch een lief beestje hoor.
Ik wil haar ook eens meenemen maar ze laat het niet toe dat ik haar een rolband aan haar tuigje vast maak(tuigje heb ik haar meteen toen ze hier kwam omgedaan voor eventuele onverwachte gebeurtenissen en ik haar op moet pakken maar is nog niet nodig geweest).
Ze gilt alles bij elkaar en dat klinkt dan weer zo zielig.
weet jij of hoe heb jij het allemaal voor elkaar gekregen?

vr.gr.July

S., 29-01-2011 00:46 #1
Dat minivarkens nog moeilijker te houden zijn dan een hond of kat is niet waar. Wij hebben er nu al een jaar een, en het gaat super goed. Hij is zindelijk en doet zijn behoeften op een kattenbak. Verder laat hij de boel heel en hebben we niet veel met hem hoeven oefenen om hem zindelijk te krijgen en te laten luisteren. Ook wonen wij op een flat wat volgens dit artikel word afgeraden. Dit gaan super goed. We nemen hem mee naar mijn ouders en vrienden en daar kan hij dan lekker rond lopen in de tuin. Binnen klaagt hij trouwens ook niet, want hij kan en mag overal lopen. Hij is hardstikke lief en komt savonds lekker bij je op de bank liggen. dan staat ie naast je te knorren en wil hij opgepakt worden. Na een jaar is hij nog amper gegroeid en nog lekker klein. Op zijn buikje kriebelen vind hij heerlijk. Hier gaat hij lekker voor liggen. Ook de douche weet ie goed te vinden en vind het heerlijk om hier lekker onder te staan. Hij word goed verwend en komt erg tevreden over. Voor wij aan een mini varken kozen schrokken we van artikelen als deze. Maar nu we er een hebben blijken het voor ons in ieder geval grote fabels te zijn. Wij hebben een borgje en zou hem niet meer willen missen.

Infoteur: Nadasha
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!