InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De eigenschappen van de Jack Russel

De eigenschappen van de Jack Russel

In tegenstelling tot andere jachthonden onderscheidt de Jack Russel zich weliswaar door zijn moed, maar tegelijk is hij ook bedachtzaam. Hij kent zijn grenzen heel goed en stort zich niet zomaar in het gevaar. Waar bijv. een Duitse Staander in gevecht zou gaan met een wild zwijn, blijft de Jack Russel op zekere afstand, maar noch steeds heel alert. Lees meer over de eigenschappen van deze bijzondere hond.

Jachthond

De Jack Russel is boven alles een jachthond. Hij beschikt over eigenschappen, die bij de jacht van nut zijn, maar bij een gezinshond niet graag gezien worden (bijv. het graven of het volgen van een spoor). Wilde dieren, katten, konijnen, ratten, muizen of vogels wekken de jachtdrift van een terriër op. Men moet in zulke situaties dus heel goed opletten en de hond op tijd onder appel nemen of afleiden. Ongewenste eigenschappen zijn door een consequente opvoeding, geduld en vooruit kijken goed onder controle te houden.

Kindvriendelijk

De Jack Russel is een geweldige gezinshond. Hij houdt van de bedrijvigheid in een actief gezin en wil altijd spelen. Voorwaarden voor een goede harmonie tussen hond en gezin is, dat de kinderen goed leren hoe ze om moeten gaan met honden. De hond moet tegen teveel aandacht of overlast beschermd worden. Een kind mag een hond nooit bij het eten of slapen storen. En zoals bij iedere hond geldt: laat een kind nooit alleen met een hond. Wat ook belangrijk is: kleine kinderen proberen vaak een hond als een Jack Russel op te tillen en rond te dragen. Dit moet men natuurlijk nooit toestaan.

Consequente opvoeding

Een Jack Russel is zeer intelligent en zoekt steeds de grens op. Als je niet goed oppast, neemt hij ongemerkt de leiding. Voor een goede harmonie tussen hond en mens moet de hond in ieder geval de basis kennen: aan de riem lopen, kom, zit, plaats en blijf. Een voordeel van een goed opgevoede hond is dat hij bijna overal mee naartoe genomen kan worden.

Bezighouden

Als een Jack Russel zich verveelt, niet bezig gehouden wordt of te lang alleen moet zijn, zoekt hij zo zijn eigen (voor ons minder leuke) bezigheden. Een actieve, volhardende hond als de Jack Russel gaat graag mee met (afwisselende) wandelingen, joggen, fietsen, paardrijden en natuurlijk met de jacht. Aan agility en andere hondensporten zal hij ook enthousiast deelnemen. Een Jack Russel die voldoende beweging krijgt, merk je in huis overigens bijna niet op.

Andere huisdieren

Het is het beste de Jack Russel van jongs af aan met andere dieren op te laten groeien. Maar dan nog moet hij later nooit alleen gelaten worden met kleinere huisdieren als ratten, cavia's of muizen.

Grote hond in klein lichaam

De Jack Russel heeft veel, soms zelfs meer beweging nodig dan menig grote hond. En hij denkt zelf ook dat hij een grote hond is. Daarom zal hij een gevecht met een grotere soortgenoot ook zeker niet uit de weg gaan.

Weinig onderhoud

Een keer in de week borstelen is normaal gesproken genoeg. Maar ook een Jack Russel, glad- of ruwharig, verliezen haren. Ruwharige Russels , moeten daarom ook meerdere malen per jaar getrimd worden.

Fijne kameraad

Wie een opgewekte, vrolijke metgezel bij allerlei activiteiten zoekt, zal dat in de Jack Russel vinden. En als je de eigenschappen van de Jack kent en die ook leuk vindt (of in ieder geval tolereren kan), zal niet door hem teleurgesteld worden. Hij zal zichzelf net zo leuk vinden als wij dat doen.
© 2010 - 2017 Nadasha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de Jack Russel TerriërDe Jack Russel is van oorsprong een hond die gebruikt werd bij de vossenjacht in Engeland. De Foxterriër is de voorloper…
De Jack Russel TerriërDe Jack Russel TerriërDe Jack Russel is de laatste tijd steeds populairder geworden in Nederland en België. Zijn formaat, grote wil om te spel…
Hoe jack russels goed verzorgenHoe jack russels goed verzorgenJack russels zijn vinnige beestjes , maar hoe ga je er best mee om? heb zelf eentje dus hier kan je lezen in mijn artik…
Een Jack Russell opvoeden en trainen, hoe gaat u te werk?Een Jack Russell opvoeden en trainen, hoe gaat u te werk?De Jack Russell terriër is een aantrekkelijke en slimme hond, maar de opvoeding van dit pittige hondje is niet zo vanzel…
De Jack RussellDe Jack Russell Terrier. Een klein, maar pittig hondje. Een hondje die termen als zenuwachtig en lafheid niet kent. De J…

Reageer op het artikel "De eigenschappen van de Jack Russel"

Reacties

Bart, 26-11-2015 13:49 #2
Hallo Ineke,
Die Jack russell's die jij hebt gezien hebben mogelijk een verschoven knieschijf, deze aandoening heet ook wel patella luxatie en is onder te verdelen in 4 graden, waarbij de laatste de meest ernstigste is (stationaire). Deze aandoening is wel te opereren en ongeveer 90% van de gevallen zal na behandeling klachtenvrij zijn. Binnen de rasvereniging van de Jack Russell, de "NVJRT" mogen aangesloten fokkers niet met deze honden fokken, de kans dat de aandoening wordt doorgegeven is namelijk zeer groot.

mvg, Bart

Ineke, 12-06-2014 16:34 #1
Hallo mensen,
Ik heb zelf gèèn jack russel maar een kruising bordercollie friese stabij, ik kom heel veel mensen met
een jack tegen en het valt me op dat ze allemaal vreemd lopen.
Ze doen met èèn achterpoot steeds een huppeltje en soms lopen ze tussendoor op 3 poten.
Kan iemand mij vertellen waarom ze dit doen?
Ik ben erg nieuwschierig!
mvg, Ineke

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 10-06-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!