InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Triops; huisdieren uit de prehistorie

Triops; huisdieren uit de prehistorie

Triops; huisdieren uit de prehistorie Wie geen hond of kat als huisdier wil, maar liever een dier uit de prehistorie, kan deze tegenwoordig in een zakje kopen. Triops zijn een klein soort 'garnaaltjes' die uit de vroege tijden stammen. In dit artikel lees je alles over triops; hoe ze leven, hoe je ze moet onderhouden en waar je ze kunt kopen.

Informatie over Triops

Wat zijn Triops?

Triops zien, wanneer ze uit de eitjes komen, eruit als een soort kleine garnaaltjes. Ze zijn wit, grijs en rose van kleur (een beetje 'vissig'), hebben kleine pootjes, drie ogen en een soort schildje. Ze zijn lid van de Triopsidaefamilie in het dierenrijk, en naar zeggen een van de oudste diertjes op aarde. Bijzonder aan de Triops zijn hun manier van voortplanting. Triops komen uit kleine eitjes die niet eerst bevrucht hoeven te zijn, dit verklaart ook de vreemde manier van 'tot leven komen'. De naam 'Triops' (ook Notostraca genoemd) heeft te maken met de drie ogen die de wezentjes hebben. Voor het schildje van de Triops zitten twee kleine, zwarte ogen met daarachter een piepklein derde oogje in het midden. Achter de drie ogen bevindt zich een viercellig orgaan met een onbekende functie. Triops hebben kleine pootjes waarmee ze zich voortbewegen, maar ook waarmee ze voedsel naar binnenwerken. Ze hebben maar liefst zo'n 70 pootjes; 4 tot 6 pootjes aan ongeveer 13 segmenten. Bij Triopvrouwtjes zien de pootjes aan het elfde segment er ongebruikelijk uit, als een soort ei. Dit elfde segment is dan ook bedoeld voor het dragen van Triopeitjes. Triops kunnen over de hele wereld worden gevonden, bijvoorbeeld in poelen en plassen. Alleen op Antartica komen ze niet voor.

Hoe Triops leven

Triops worden 'geboren' uit onbevruchte eitjes. De kleine eitjes hebben een dikke schaal waardoor ze bestand zijn tegen kou en hitte. De eitjes kunnen ongeveer vijfentwintig jaren meegaan en kunnen vanwege hun gewicht gemakkelijk worden weggeblazen door de wind. Triopvrouwtjes komen veel meer voor dan Triopmannetjes. De verhouding is ongeveer 1 op 100. Het is daarom voor onderzoekers moeilijk om Triops te zien voortplanten. Triopeitjes kunnen onder juiste omstandigheden al binnen 24 uur uitkomen. Schoon water (bronwater) en de juiste temperatuur zijn daarbij belangrijk. Triops leven over het algemeen niet heel lang; zo'n 50 - 90 dagen, maar soms kunnen ze ook langer leven (de embryo's overleven het). Ze eten voornamelijk plankton, grotere wezentjes als wormen en larven, maar ook andere Triops. Triops zijn dus omnivoren.

Zelf Triops houden

Zo werkt het

Triops kun je o.a. kopen in een zakje. In Nederland zijn Triops nog niet zo bekend, maar in landen als Engeland of de Verenigde Staten wel. De Triopeitjes leeg je in een schone bak met water. De bak, maar ook het water moet zeer schoon zijn; gebruik daarom geen regen- of kraanwater maar echt bronwater. Het water in de bak moet op kamertemperatuur zijn, zo'n 27 graden. De eerste drie dagen mogen de Triops geen voeding krijgen, daarna mogen ze om de dag een beetje Triopvoeding (dit krijg je erbij geleverd). Na twee weken moet de bak verschoond worden. De Triops hebben 12 uur per dag licht nodig, maar mogen niet in direct zonlicht staan. Een lamp kan dus helpen. Na ongeveer drie dagen zijn de Triops goed zichtbaar. Meestal leven de Triops zo'n 40-50 dagen in een bak. Daarna kun je eventueel opnieuw aan Triops beginnen door de eitjes te laten drogen en opnieuw te laten uitkomen.

Waar koop je Triops?

In het buitenland zijn Triops bekender dan in Nederland. Je kunt ze los in zakjes kopen (ongeveer 5 euro) waarbij ook de voeding wordt geleverd. De website www.aquaristika.be verkoopt bijvoorbeeld Triopeitjes. De verzendkosten zijn bij je bestelling wel aan de hoge kant. Op de Nederlandse website van Megagadgets.nl kun je Triops samen met een aquarium kopen. Dit pakket kost je zo'n 25 euro. Wie goedkoop wil kan het beste eitjes in Engeland of een ander land halen. Daar worden ze gewoon in de winkel verkocht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Triops; huisdieren uit de prehistorie"

Reacties

Alfred, 08-10-2016 19:08 #5
Hoi ik heb triops eitjes maar er gebeurt niks. Heb er een met gedistilleerd water en met bron water. Maar ze doen hier niks staan al een week wat doe ik verkeerd? Heb er ook een lamp boven maar er gebeurt niks. Wat kan ik nu nog doen?

Koen, 12-09-2015 13:54 #4
Hoeveel pootjes hebben triops?

Michelle, 27-05-2014 00:50 #3
Voor mijn zoontje heb ik het gewoon bij de bekende speelgoedwinkels kunnen halen (compleet setje klein voor 9,- je had ook een grotere rond de 25,-) erg "grappig" om te zien hoe snel ze gaan. bij ons zag ik ze zelfs al na ong. 14 uur. al zwemmen. nu na 5 dagen zie je ze al echt duidelijk de vorm en kleur (ervoor zijn ze glazig.) wat ik iets minder vind, heb zoals beschreven op de verpakking de helft van het zakje in het water gedaan. achteraf gezien vind ik t wel veel wat daar al uitkomt. (meen sowieso al wel rond de 20.)

Miranda, 14-12-2012 11:21 #2
Hallo, onze dochter heeft triops gekregen van de sint, in het water krioelt het van de watervlooien en of waterluizen, kan dit kwaad?

Inge, 08-10-2012 08:57 #1
Triops zijn in Nederland ook prima te verkrijgen. Voor minder dan 10 euro kun je via internet via diverse aanbieders een complete set, inclusief aquarium krijgen.

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 23-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!