InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Wat moet je doen als je hond in huis plast

Wat moet je doen als je hond in huis plast

Wat moet je doen als je hond in huis plast Iedereen kent het probleem wel. Een nieuwe pup of volwassen hond in huis, en hoe goed je ook voor hem zorgt, je krijgt hem of haar het in huis plassen niet afgeleerd. Hier volgen enkele do's en dont's om uw trouwe viervoeter het in huis plassen voorgoed af te leren.

Wat zegt het gedrag van mijn hond?

Bij jonge pups is het enigszins normaal dat zij in huis plassen. Ze zijn immers nog jong en weten nog niet wat mag en wat niet mag. Bij oudere honden kan het probleem complexer zijn. Hier volgen enkele richtlijnen die u best eerst doorloopt bij een oudere hond.

Bij een nieuwe volwassen hond die u in huis hebt gehaald kan het in huis plassen volgende oorzaak hebben:
  1. Territoriaal gedrag: Hiermee wordt bedoelt dat uw hond zijn territorium wil aflijnen door op verschillende plaatsen te plassen. Dit gedrag verdwijnt normaal na een tweetal weken. Maar let op, met andere dieren in huis kan dit gedrag zich blijven voortdoen en moet er worden ingegrepen
  2. Zoeken naar aandacht: Als je hond dit gedrag blijft vertonen is het mogelijk dat u uw hond aandacht geeft elke keer hij in huis plast. Ook schreeuwen of op de neus tikken wordt als aandacht ervaren.
  3. Het niet aangeleerd hebben van regels: Als uw hond uit een dierenasiel komt kunt u nooit of zelden zijn oorsprong achterhalen. Daarom is het best mogelijk dat de vorige eigenaars hun hond nooit correct hebben afgericht.
  4. Een medisch probleem: Indien u opmerkt dat u hond nogal vreemd plast, of een abnormale afscheiding van urine vertoont is het beter om zo snel mogelijk een dierenarts te raadplegen

Regels om uw hond (jong of oud) af te richten

Do's
  • Beloon uw hond als hij buiten ging plassen, zo leert u uw hond goed gedrag
  • Geef uw hond geen aandacht als hij in huis heeft geplast, zo leert u hem of haar dat plassen geen manier voor aandacht is.
  • Maak het naar buiten gaan voor uw hond iets leuks, gooi bijvoorbeeld met zijn bal of ander speelgoed. Zo toon je aan dat hij aandacht krijgt als hij naar buiten zijn behoefte gaat doen en leer je hem dat buiten plassen "leuk" is.
  • Zorg ervoor als je hond ergens in huis heeft geplast dat er geen geuren van zijn of haar urine meer overblijft, want een overblijvende geur kan ervoor zorgen dat uw hond dit weer op dezelfde plaats doet.

Dont's
  • Sla uw hond niet, zelfs geen tik op de neus. Zoals eerder vermeldt ziet uw hond dit als aandacht en zal hij of zij dit blijven doen.
  • Beloon uw hond niet altijd met een hondenkoekje of enig ander voedsel, want wanneer u dit stopt zal de hond zijn gedrag in huis herhalen om toch een beloning te krijgen. Een hond is slimmer dan de meeste mensen denken. Dus je bouwt best je beloningen af of geef je hond extra aandacht als hij of zij naar buiten is geweest.
  • Uw hond met zijn neus in de urine duwen, dit is zeker geen oplossing. Uw hond ziet dit ook als aandacht en dit kan ook een slechte invloed geven op de gezondheid van uw hond.

Tot Slot

Als u deze simpele regels toepast, zal uw hond het in huis plassen voor altijd afleren. Hou er wel rekening dat deze tips wel enige tijd in beslag zullen nemen, het zal niet van de ene dag op de andere resultaat tonen. Maar als je de regels volhoudt zult u kunnen genieten van een goed afgerichte hond, en vooral, een schoon huis.
© 2009 - 2014 Santje, gepubliceerd in Huisdieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe communiceren honden?Hoe communiceren honden?Een hond is geen mens. Mede om die reden verschillen honden en mensen sterk in de manier waarop zij communiceren. Het is…
Tips om uw hond beter te laten luisterenNederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er veel baasjes die niet goed weten hoe ze hu…
Huisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeHuisdieren in december: Honden kunnen niet tegen chocoladeVuurwerk en veel eten. Dat is voor veel mensen de decembermaand. Kerst- en oud en nieuw worden gevierd. Vooral met veel…
Wat kost vakantieopvang voor dieren?Wat kost vakantieopvang voor dieren?In veel gevallen is het niet mogelijk om uw huisdier mee te nemen op vakantie. Voor een kat kunt u vaak nog wel afsprake…
Bronnen en referenties
  • Eigen Kennis (Studente Diergeneeskunde) --- Voor verdere info contacteer mij via infonu mail.

Reageer op het artikel "Wat moet je doen als je hond in huis plast"

Reacties

Roos, 04-07-2014 22:29 #67
Hallo ik heb 2chitzhus moeder en dochter moeder is 5 dochter is 10 maanden.
de dochter plast constand binnen op de zlefde plaats ak is ze bet uitgeweest.soms gaat het dage goed en dan weer helemaal fout.!
Als ze niet veranderd niet ze weg van mijn vriend maar dat wil ik absoluit niet.!help

M. Koning, 05-03-2014 21:25 #66
Wij hebben sinds sept 2013 een Boomerpup, een reu. Hij is in april 2013 geboren en heeft bij de 1e eigenaar niks geleerd. Uiteindelijk is hij via de eigenaar van het nestje bij ons gekomen. Wij zijn meteen bezig gegaan met het aanleren en stimuleren van zindelijkheid. Negeren bij het binnenshuis plassen en belonen bij buitenshuis. Dit ging een poosje goed. Totdat er sneeuw lag. Vanaf dat moment is het mis. Ondanks 4á5 keer op een dag een wandeling maken, na 19.00 uur geen water, bench verkleinen etc presteert dit beestje om alsnog in zijn eigen bench maar ook in huis regelmatig zijn behoefte te doen. Als we met hem spelen, plast hij gewoon waar je bij bent. Het is nu zelfs zo dat hij ook zijn ontlasting af en toe binnenshuis doet, zelfs in zijn bench. Ondanks het negeren en belonen, kan ik dit gedrag niet veranderen. Ben ook al bij de dierenarts geweest. Het is een kerngezonde hond, geen ontsteking of andere ziekte. Wie kan mij helpen, want ik ben ten einde raad. Reactie infoteur, 12-03-2014
Beste,

Doet hij dit alleen wanneer er sneeuw ligt? Of blijft het gedrag hierna nog aanhouden?

Groetjes,
Santje

Sandra, 16-01-2014 12:48 #65
Wij hebben 2 chihuahua reutjes, van 8 en 7 jaar. Beide zijn gecastreerd. De honden worden dagelijks 5 tot 6 keer uitgelaten. Ook staat bijna altijd de deur open, zodat ze de tuin in kunnen om te rennen. Uiteraard gebeurt het wel eens dat er dan in de tuin een plasje wordt gedaan. De jongste van de 2 doet echter ook alles gewoon in huis, en doet dit nu al jaren. Soms zelfs binnen een kwartier na het uitlaten, en dan heeft hij buiten ook alles gedaan. Meneer presteert het om het gewoon te doen terwijl ik toekijk. Ik ruim het op zonder te mopperen of de hond te straffen, beloon de hond als hij het buiten doet, maar krijg het er niet af. Als ik me bedenk dat onze vorige chihuahua 15 is geworden, weet ik niet hoe lang ik dit nog ga volhouden. De dierenarts kan niks vinden, en zelf ben ik er na al die jaren wel een keer klaar mee. Ook een gedragsdeskundige heeft al eens naar de hond gekeken. Heeft er iemand nog tips? En wat zouden jullie doen in dit geval? Reactie infoteur, 06-02-2014
Beste,

Dit lijkt inderdaad een ernstig probleem, vooral wanneer je het de hond niet afgeleerd krijgt. Enkele vragen om de oorzaak van het probleem op te sporen:

- Heeft het plassen in huis zich altijd al voorgedaan of is het plots begonnen?
- Plast de hond alleen in huis wanneer hij merkt dat je toekijkt?
- Plast de hond in huis op specifieke tijdstippen of tijdens specifieke gebeurtenissen?

Vriendelijke Groeten,
Infoteur Santje

Anneke, 03-01-2014 15:32 #64
Wij hebben een westie een reu van 4 jaar oud. Een paar jaar geleden bij een hevige onweer(storm) van pukkelpop u allen wel bekend, zat onze hond alleen. Bij de minste wind blaft, en plast hij, als hij alleen is. Wij krijgen het plassen niet afgeleerd. Heft dus zijn poot omhoog tegen onze (dure) meubelen. Wij straffen hem en geven hem van langs. Wij zijn teneinde raad. Hoe krijgen we zijn angst en het plassen afgeleerd Reactie infoteur, 06-02-2014
Beste,

De oorzaak van dit probleem is zeer duidelijk, angst. Vooral luide geluiden blijken een oorzaak te zijn van de angst van je hond. Het is hier belangrijk om hem zeker niet hardhandig te straffen en de richtlijnen van dit artikel te volgen. Ook is het belangrijk om je hond gerust te stellen en hem een veilige plaats te geven. Wanneer je hond zich veilig voelt, vermindert de kans dat hij in huis gaat plassen. Een eigen, comfortabel plekje dicht bij het baasje kan hem zeker goed doen. Let wel op dat hij niet te aanhankelijk word, want dit kan op zijn beurt extra problemen met zich meebrengen.

Vriendelijke Groeten,
Infoteur Santje

Kitty, 12-12-2013 10:17 #63
Ik heb een jong hondje van 8 maanden. Hij is naar mijn idee zindelijk en ik laat hem 4 keer per dag uit. Als ik niet aanwezig ben dan plast hij steeds op dezelfde plek in de woonkamer de deur van de balkon staat open dus daar kan hij zijn plasje doen. Ik weet niet wat te doen. Als hij s' nachts bij mij slaapt kan hij zijn plasje wel zeker 9 uur op houden. Ik heb al andere spullen neer gezet maar hij blijft plassen en soms ook op een andere plek in huis plast hij soms. Kenji is een onzeker hondje die al snel bang is ook op straat. Als ik mijn stem verhef kruipt hij weg. Zal het dan ook maar eerlijk zeggen. Ik voel mij soms radeloos.

Groetjes Kitty Reactie infoteur, 06-02-2014
Beste Kitty,

Ik vermoed dat je hond last heeft van angst en daarom ook heel aanhankelijk is. Even een bijkomende vraag om de oorzaak met zekerheid op te sporen:

- Plast de hond alleen in huis wanneer je er niet bent?

Vriendelijke Groeten,
Sandra

Jessica1980 (infoteur), 28-11-2013 10:57 #62
Beste

wij hebben een jack russel van 3 jaar. toen we haar kregen een dik jaar geleden plaste zij in huis en wij dachtten in het begin: dit is omdat ze verhuisd is, nieuwe baasjes ect. maat tijdens aan loopsheid werd het meer. en daarna minder weer maar het is nu weer erger ze plast en poept in huis en ook als ze bij je op schoot zit plast ze ook. als het bezoek is gaat ze of bij mensen op schoot plassen of achter hun op de bank of op de grond wij zijn ten einde raad. word namelijk erg moedeloos van keer op keer haar rommel op te ruimen.in haar bench doet ze het ook. misschien hebben jullie tips voor ons?

gr jessica Reactie infoteur, 06-02-2014
Beste Jessica,

Is de hond al eens door de dierenarts onderzocht? Daar de hond 3 jaar is neem ik aan dat ze vanuit een andere omgeving komt. Weet u toevallig wat meer over haar geschiedenis, voordat zij bij je terechtkwam?

Vriendelijke Groeten,
Infoteur Santje

Erna, 25-10-2013 10:55 #61
Beste,
Ik heb twee bullmastiffs: een teef van 13 jaar en een reu van net 12 maanden. De reu was al heel lang zindelijk maar sinds ongeveer 2 weken markeert hij systematisch op dezelfde plekjes (tegen de zetels, hoeken van kamers) wanneer ik uit huis ben of 's nachts. De teef komt 's nachts boven slapen omdat ze 's nachts soms eens uitgelaten moet worden. De reu blijft altijd beneden. Hij durft trouwens de trap niet op… Het zint hem duidelijk niet dat hij achtergelaten wordt. Hij is voor het overige zeer aanhankelijk en zeker geen angsthaas. Is een bench een oplossing?

Evy, 21-10-2013 08:33 #60
Beste,

wij hebben een Engelse buldog die we geadopteerd hebben toen hij 3 jaar was. Over zijn verblijf bij zijn vorige baasjes weten we amper iets. Nu heeft hij de lastige gewoonte om in zijn mand te plassen als we uit huis zijn of als we slapen. Hij word zeker om de 2uur buiten gelaten voor te plassen en als ik zijn mandje wegneem, houd hij zijn plas op tot we hem uitlaten. We hebben ook 3 katten maar die liggen nooit in zijn mandje ofzo. Hij ligt ook vaak in de zetel maar plast alleen in zijn mandje. We hebben al van alles geprobeerd maar zijn nu ten einde raad. Ik hoop dat jullie een oplossing kunnen bieden.

Evy

David, 01-09-2013 11:12 #59
Hallo,

Ik en mijn vriendin hebben 2 weken geleden een Maltezer puppy gekocht van 12 weken oud. We hebben een speciale hondentoilet (puppy trainer) aangeschaft, maar daar deed hij zijn behoefte niet op. Toen we nadien een bench hadden gekocht en daar speciaal hondentoiletpapier hadden ingelegd, ging de pup vanzelf zijn behoefte daar in doen. We waren zeer blij natuurlijk! Maar wat we echt wel raar vinden is, dat hij soms 3 a 4 dagen na elkaar zijn behoefte steeds in de bench doet en dan belonen we hem en tonen we hem dat we zeer blij en tevreden zijn. Maar dan plots na die paar dagen begint hij weer zijn behoefte op de vloer te doen, tot onze verbazing dan. Hoe komt dit of hoe zou dit kunnen komen? Soms plast hij dan ook juist voor zijn bench op de vloer ipv in zijn bench…
We vinden dit echt raar.
Hopelijk kunt u ons helpen of wat meer uitleg hierover geven!

Met vriendelijke groeten,
David

Stephanie, 01-09-2013 11:09 #58
Hallo iedereen,

ik heb een chihuahua reutje van 10maand oud. en mijn andere hond is ook zoiets golden retriever ook reutje.

mijn chihuhua doet sinds 2 maand geleden plassen in huis vooral tegen dingen aan bv men tafel, salon, stofzuiger, deur enz. hij heft zijn poot omhoog int begin als hij puppy was deed hij dit niet dan plaste hij als een meisje de grote hond doet dit altijd en doet dit nooit in huis! ik mag hem straffen en negeren brengt niks op hij weet dat hij dit niet mag doen en toch doet hij het.men dierenarts raadde aan op elke plekje dat hij plastte met wsmiddel op te kuisen en een potje met eten te zetten ik heb dit gedaan maar toch doet hij het nog sommige dagen nie en dan weer wel mensen raden mij aan om hem te castreren wat denken jullie?dankje

Chantal, 31-07-2013 11:34 #57
Beste,

Wij hebben sinds 1maand een Jack Russelteefje "Noah" in huis. Ze is 8 jaar. Ze werd eigenlijk min of meer verwaarloosd door haar vorig baasje. Het is een superlieve hond en ze luistert vrij goed naar ons. Wij hebben een grote tuin waar ze veel in rondsnuffelt.
Voor we gaan slapen maak ik met Noah nog een kleine wandeling om haar behoefte te doen.
Er is echter 1 groot probleem : 's avonds staat haar mand in het wasplaats/garage. Als we terugkomen van de wandeling wil de hond niet meer in de mand. Na veel geduld, veel aandringen en een beloning lukt het dan meestal wel. Ik vermoed dat de hond een soort verlatingsangst heeft. Af en toe trakteert ze ons 's morgens op pipi en kakka in de wasplaats/garage. Ze plast zelfs in haar mand. En dat doet ze enkel als ze even alleen moet blijven.
Hoe kunnen we dit afleren?
Chantal

Femke, 26-07-2013 22:24 #56
Hallo,

Ik heb een pup in huis en probeer hem zindelijk te maken. Ik heb overal vinyl liggen en nu is mijn vraag wat ik het beste gebruik om die geur in het vinyl te doen verdwijnen.
Ik gebruik een gewoon kuisprodukt, is dit goed of heb ik iets anders nodig want honden hebben een sterke reukzin.

Groetjes
Femke

Vincart Odette, 23-07-2013 14:02 #55
Heb een hond van 8 jaar die van een vorige eigenaar komt. hij was alleen en nu moet hij bij 2 andere honden. ze komen goed overeen maar hij plast altijd op dezelfde plaats tegen de rug van de zetels. heb hem gisteren laten castreren en hoop dat het zal beter zijn. ik hou hem nochtans veel in het oog proberen hé en veel geduld. bedankt voor de uitleg.

Mike, 09-07-2013 16:48 #54
Hoihoi,

ik heb een vraag heb een mopshond van 1 jaar inmiddels al 2 keer loops geweest.

de laatste maand/2 maanden plast ze steeds op het zelfde plekje en poepen inmiddels ook. Ik weet niet meer wat ik moet doen heb al van alles geprobeerd. krant neergelegd daar deed ze het eerst op in de kattenbak maar nu helemaal niet meer!

Schoongemaakt de plek waar ze het altijd doet.

vaker naar buiten spelen buiten als ze een plasje of poep heb gedaan,
maar alsnog vblijft ze het binnen doen.

weet iemand een tip.?

groetjes

Ramona, 31-03-2013 19:56 #53
Hallo,

We hebben een berner sennen pup Diesel genaamd reu van bijna 5 maanden. Als hij snachts moet gaan slapen in de berging (deze grenst aan de gang met een traphekje in de deuropening) poept en plast hij en soms eet hij de poep op. Hij begint dan te blaffen en huilen. Mijn man heeft voor 2 weken terug met diesel beneden geslapen in de woonkamer en toen heeft diesel niks gedaan. Hij wordt 'savonds voor het slapen gaan achterom gelaten hier doet hij zijn behoeftes en dan laten we hem in de berging geven een klein snoepje en gaan dan naar bed. Maar evengoed is het snachts raak soms 1 keer maar soms ook 2 keer. De ene zegt straffen de andere zegt negeren ik weet het niet meer maar leuk is het niet. Hij slaapt trouwens op een kussen want in de bench werkte niet poepte en plast hij ook onder (ondanks de verkleining) zo erg dat de muur volzat. Hopelijk kunt u helpen.

M.vr.gr.
Ramona en Diesel.

Richard En Carolien, 14-03-2013 11:55 #52
Hallo,

Wij hebben een labrador pup van nu 4 maanden oud. We hanteren al vanaf het begin de regels voor het zindelijk maken, maar onze pup blijft tot nu toe om de 10 minuten in huis plassen en ook poepen. Ze doet dit zelfs wanneer we uitgebreid de hond hebben uitgelaten binnen 5 minuten nadat we weer thuis zijn. Wat moeten we hier aan doen? Inmiddels zijn we radeloos want ons huis gaat steeds meer naar de urine stinken en hier valt bijna niet tegenop schoon te maken, deze situatie is natuurlijk al helemaal niet wenselijk met kleine kinderen in huis.

Thijs Anita, 07-03-2013 06:24 #51
Beste
Boris is nu 8 maanden en hij doet het goed. Toch heb ik een vraagje over het volgende probleem. De laatste dagen jankt of blaft hij weer veel in zijn bench 's nachts. Deze nacht heeft hij bijna constant geblaft. Snap of weet niet waarom, kan u mij helpen?
Mvg Anita

Sabrina, 10-02-2013 19:20 #50
Onze hond plast elke keer weer in huis op ons vloerkleed als wij even naar boven gaan of als wij even weg zijn als wij langer weg gaan gaat ze altijd in der bens. Heb vandaag ons vloerkleed schoongemaakt met dettiol, maar ook dat helpt niet. Dit doet zij de laatste weken daarvoor geen last van gehad zij is een beagle van 1, 5 jaar oud. Ze is met 9 mnd loops geweest daarna niet meer zou dat er mee te maken hebben? Reactie infoteur, 12-02-2013
Beste,

Gezien de hond alleen in huis plast wanneer jullie de kamer verlaten, kan het gebeuren dat je hond kampt met een lichte vorm van verlatingsangst. Is je hond de afgelopen maanden ernstig van iets geschrokken of is er iets gebeurt dat dit gedrag kan verklaren? Ook personen die een zeer nauwe band hebben met hun hond krijgen vaak met dit probleem te maken. Kenmerkend voor dit probleem is dat de hond geen individualiteit heeft. Met andere woorden, volgt het baasje altijd, kan niet alleen spelen, zoekt altijd aandacht?

Heb je enig idee welke categorie voor jouw hond van toepassing is?

Vriendelijke groetjes,
Sandra

Marjan, 04-02-2013 14:16 #49
Goedemiddag,
Mijn zoon en schoondochter hebben sinds kort een hondje dat uit Spanje komt en heeft zeven maanden in een pleeggezin gezeten.
Mijn zoon en schoondochter werken allebei maar in wisselende diensten, waarbij de hond maximaal vier uurtjes alleen is. Nu begint zij met plassen en poepen in huis, zij zit niet in een bench maar loopt los in huis rond (kleine 2 kamerflat).
Het is natuurlijk een hond met gebruiksaanwijzing, maar wat kunnen zij hiermee? Heeft U nog wat nuttige tips voor ze? Reactie infoteur, 04-02-2013
Beste,

Gebeurt het plassen in huis wanneer de hond alleen is?

Groetjes,
Sandra

Manuella Selder, 22-01-2013 10:23 #48
Beste,

Wij hebben sinds 2 dagen nu een nieuw hondje cairn terier ze is 2 jaar en heeft een heel vreemd gedrag. Het ene moment geeft ze zich helemaal over aan ons en moge we van alles doen aaien, stoeien, maar op het moment als ze zich overgeeft is het gelijk ook weer over en verandert ze meteen in een angstig of vaker ook wel in een niet geintereseert hondje. Van mijn dochtertje van 2 en van ons moet ze helemaal niks hebben en van onze baby van 3 maanden wordt ze helemaal opgefleurd van, van waar zal zo'n gedrag kunnen afkomen? Omdat ze nieuw is en nog moet wennen of zal ze toch wel wat vervelends meegemaakt hebben bij de andere twee verschillende eigenaren? En daarbij was ze altijd zinderlijk bij de laatste eigenaar maar bij ons thuis is ze ook wel zindelijk verre weg alleen niet als ze aangehaald wordt (vreugde plasjes) of als ze dus alleen gelaten wordt (angst plasjes?). Hoe gaan we hier mee om haar laten merken dat het niet mag en straf geven of gewoon even een tijdje haar gang laten gaan omdat ze nieuw is? want ik merk als we haar beetje straffen voor het plassen of poepen dan is ze ook wel echt bang en de volgende moment doet ze dan steeds meer B.V.D fam. lafleur Reactie infoteur, 22-01-2013
Beste fam. Lafleur,

Heb even snel je situatie doorgelezen en dit neigt toch wel naar angstig gedrag. Is de hond angstig wanneer je bruske en snelle bewegingen maakt? Wanneer je de hond rustig aait toont hij of zij tekenen van angst (dit zonder het maken van bruske bewegingen)? Komt het plassen in huis op dezelfde plaatsen voor of is er echt geen patroon te ontdekken en komt het plassen voor bij aaien of andere acties?

Met vriendelijke groeten,
Sandra

Anita Thijs, 10-01-2013 01:45 #47
Beste
De beste wensen nog voor 2013. Het gaat heel goed met Boris (teckeltje). Toch heb ik een vraagje, onze Boris is nu bijna zes maanden en ik vind dat hij weinig slaapt als pup. Is dit normaal?
Een voorbeeldje: laatst kwam ik van mijn werk om 13.30, dan laat ik hem buiten en speel wat met hem en dan ga ik verder met mijn werk. Hij is nog actief geweest tot 13:30, maak mij daar zorgen over en dan nog een vraagje. Hij doet de laatste tijd heel veel rijden op mijn arm en been, ook bij mijn man of als er bezoek komt. Is daar een oplossing voor of verdwijnt dit vanzelf?
Hopelijk hoor ik snel van jullie.
Met groeten en alvast bedankt
Anita en Boris Reactie infoteur, 16-01-2013
Beste Anita en Boris,

Slaap neemt geleidelijk aan af naarmate de puppy ouder wordt, en is dus eigenlijk niets om je zorgen over te maken. Indien het rijden echter problematisch wordt en blijft aanhouden, is castratie misschien de oplossing voor Boris.

Met vriendelijke groeten,
Sandra

F. Waghemans, 09-01-2013 22:00 #46
Hallo, ik heb 2 mini dwerg pinchers van 5 jaar oud. Ik heb ze aangeleerd om op de kattenbak hun behoeft te kunnen doen. Ze wandelen ook een paar x per dag, alleen nu als het kouder is in de winter kan ik niet altijd naar buiten met ze. Als het regent of sneeuwt al zekers niet. Mijn probleem is dat ze wel eens op de grond plassen (een van de twee) of stiekem ergens op de bank… tuurlijk iedere x als ik het niet zie. Alles weer schoon gemaakt, en dan gaat het weer even goed, en dan begint ritueel weer van voor af aan. In de zomer lopen ze veel in het veld, maar toch doen ze het dan ook nog op de keukenvloer… terwijl de kattenbak (altijd schoon) ernaast staat. Wat zou hiervan het probleem kunnen zijn. 's Nachts staat de kattenbak in hun bench erbij ingesloten… en soms plassen ze toch in hun eigen mand. Dacht dat honden hun nest niet bevuilen wilden… zo raar… kunt u mij hier een antwoord op geven? Groetjes F. waghemans Reactie infoteur, 16-01-2013
Beste,

Het komt inderdaad niet veel voor dat honden hun behoefte in hun eigen mand doen. Indien de kattenbak te dicht bij de mand staat, kan het toch wel eens gebeuren dat de honden hun mand als plaats voor hun behoefte gaan zien. De geur komt namelijk bij hun mand. Doet het plassen in de mand zich vooral voor 's nachts? Zijn de dwerg pinchers gesteriliseerd/gecastreerd?

groetjes,
Sandra

Marlene Gulikers, 01-01-2013 13:37 #45
Hallo, ik heb 3 hondjes, 2 jack russels reuen, 11 en 7 jaar en 1 Praagse rattenvanger, teefje, 2 jaar. de reuen zij gecastreerd, het teefje is nog gewoon. er was nooit een probleem tot voor 3 jaar geleden. de oudste reu is toe geopereerd aan blaasstenen en heeft een overnachting in een hok bij de dierenarts gehad naast een grote hond die vfeel naar hem gegromd heeft. dit was op vakantie in belgie. vanaf die tij begon hij met regelmaat langs meubelen en lamellen te plassen, kleine plasjes maar toch. de andere reu doet dat niet. nu 2 jaar geleden is het teefje erbij gekomen en hij doet het nog steeds. iets meer als zij loops is wat ik nog kan begrijpen maar hij doet het ook als er niets aan de hand is. het vreemde is dat hij dat ook al deed voor zij erbij kwam. hij weet dat het niet mag want zo gauw als hij iets gedaan heeft verraadt hij zich zelf door zijn gedrag. hij doet dan heel schuldig en gaat in zijn bench liggen doe altijd open staat. zo weet ik precies dat hij iets gedaan heeft. wat kan ik hier aan doen? Reactie infoteur, 07-01-2013
Dit kan inderdaad. Indien hij het gevoel had gedomineerd te worden door de andere hond, kan het inderdaad om territoriaal gedrag gaan. Ook doordat je drie honden in huis hebt, kan het gebeuren dat dit gedrag hieruit voortvloeit. Het is gelukkig nog op te vangen, doordat hij ooit zindelijk is geweest. Heb je over dit probleem met de behandelende dierenarts gepraat?

Met vriendelijke groeten,
Infoteur Santje

Familie van Lola, 05-12-2012 22:29 #44
Wij hebben een kooiker hondje van net 6 jaar, ze is altijd goed zindelijk geweest, plast en poept op commando buiten en meldt zich duidelijk als ze naar buiten moet voor haar behoeften. Nu heeft ze ineens gisteren geplast terwijl ze lag te slapen (binnenshuis) en vandaag heeft ze weer twee plasjes gedaan (een wat kleiner dan de ander) binnenshuis. Wij maken ons zorgen omdat ze zich helemaal niet heeft gemeld en ineens drie keer in twee dagen binnen plast! Kan het door het weer komen? Of is het een blaasontsteking? Ze lijkt verder niks te mankeren, ze eet normaal en drinkt normaal ook is ze gewoon vrolijk zoals altijd en ze wordt gewoon uitgelaten. We hebben nog een hond en die heeft nergens last van. Hoe kan dit komen? Graag willen wij antwoord, we maken ons erg ongerust over onze Lola! Reactie infoteur, 07-12-2012
Beste,

Volgens mij kan het om iets medisch gegaan, zeker omdat de hond plast waar zij slaapt. Ik zou zeker even langsgaan bij de dierenarts, want een zindelijke hond plast niet zomaar zonder reden plotseling in huis.

Hou mij alvast op de hoogte.

Groetjes,
Infoteur Santje

Kathy, 03-12-2012 10:50 #43
Goedemorgen

Wij hebben een sheltie pup van 10 weken oud. Nu leren wij hem buiten plassen maar hij plast ook enorm veel binnen. Soms als wij buiten zijn doet hij niets en zijn wij ineens binnen huis doet hij het wel :-(. Mijn vriend en ik zijn ten einde raad en weten niet hoe dit op te lossen. Ook het alleen slapen kan hij ook nog niet hij slaapt bij ons mee op kamer. Kunt u ons helpen? Reactie infoteur, 03-12-2012
Beste Kathy,

Dit probleem bij een pup is echt niet ongewoon en zeker op te lossen. Puppy's hebben nog niet de blaascontrole van een volwassen hond, dus 'ongelukjes' kunnen zeker nog gebeuren. Even een snelle vraag, heb je de tips van het artikel al toegepast en zoja hoe reageert de pup hierop? Zijn er specifieke tijdstippen waar de puppy in huis gaat plassen? Plast de pup altijd op dezelfde plaatsen in huis?

Alle informatie die je mij kan geven is aangeraden, zo kan ik een beter inzicht krijgen over het specifieke probleem.

Met vriendelijke groeten,
Infoteur Santje

Anita Thijs, 27-11-2012 12:44 #42
Hallo, onze Boris heeft zij tweede nacht ook weer goed doorgebracht. Ben zo blij dat jullie tips helpen en zal ook zeker in de toekomst als er nog probleempjes zijn beroep op jullie doen. Ze werken echt fantastisch, maar ben ook veel met hem bezig. Bedankt voor alles!
Mvg Anita en Boris Reactie infoteur, 27-11-2012
Graag gedaan :)

Groetjes,
Infoteur Santje

Anita Thijs, 26-11-2012 11:32 #41
Hallo
ik laat jullie even weten dat onze Boris zijn eerste nacht zonder janken of blaffen in zijn bench heeft doorgebracht. Ik knuffel hem nog even voor hij in zijn bench gaat en geef hem dan een klein honden snoepje dit werpt precies zijn vruchten af. Boris is een slim hondje en leert snel.
Goetjes en bedankt voor jullie goede tips
Anita en Boris Reactie infoteur, 26-11-2012
Beste Anita,

Ben heel blij dat alles zo goed heeft geholpen voor Boris. Hij is inderdaad een zeer slim hondje want meestal duurt het toch een hele tijd vooraleer honden weg zijn met de gegeven tips. En indien Boris in de toekomst nog hulp nodig heeft, ben je hier beide natuurlijk altijd welkom :)

Groetjes,
Infoteur Santje

Anita Thijs, 22-11-2012 01:22 #40
Hallo, bedankt voor de tip ivm "de bench". Toch wil ik je even laten weten dat ik toch al een tweetal weken een kauwbotje achter laat in zijn bench, maar dat boeit hem op dat moment niet, dus ik ga eens proberen iets lekkers achter te laten. Ik verlaat de ruimte ook dadelijk zodra de bench dicht gaat. Zal je op de hoogte houden hoe het verder verloopt.
Beste Anita,

Het is meestal toch een beetje zoeken naar wat je hond echt lust, en hem voldoende af te leiden. Een soepbeen met soepvlees is meestal een heel goed idee, maar het bot is wel gevaarlijk doordat splinters in de maag kunnen terechtkomen. Misschien even proberen om het soepvlees rond een kauwbotje te plaatsen? Dit indien andere dingen niet lijken te helpen. Ik wens je alvast heel veel succes toe, en indien je problemen ondervindt aarzel dan niet om contact op te nemen.

Groetjes,
Infoteur Santje

Sandra, 22-11-2012 00:40 #39
In het begin toen we lilly een dwerg poedel hadden, moest zij steeds me man hebben plaste regelmatig in zijn stoel, alleen waar hij zat, maar ook in het zwembad legt zijn handdoek neer me man gaat zwemmen komt terug op de handdoek geplast? Het gaat nu een hele tijd goed tot vandaag ze was naar de trim salon geweest en hadden er helemaal kaal geschoren toen ze thuis kwam was ze helemaal gestrest ik pakte haar op en ze liet zo haar urine lopen van angst, en daarna heeft op het dekbed van mij man geplast, weer bij hem? De vraag is nu ik breng haar altijd en niets aan de hand netjes geknipt enz vandaag heeft me man haar gebracht me zoontje heeft haar opgehaald en ze was heel nerveus lelijk geknipt, dus ik zei wat is er gebeurt en een uur later na zo een lange tijd plast ze zo op bed bij me man? Waarom doet ze dat? Wil ze hem domineren? Of was ze kwaad dat hij haar naar de tri salon heeft gebracht waar ze helemaal hysterisch uit kwam Reactie infoteur, 22-11-2012
Beste,

Er zijn verschillende redenen waarom je hond plast op dergelijke plaatsen. Dominantie is daar één van, maar ik denk niet dat dit hier het geval is. Honden kunnen ook plassen uit opwinding, blijdschap, angst of stress. Door de situatie die je mij hebt beschreven, zou ik eerder denken aan een combinatie van de laatste vier.

Het is alleszins duidelijk dat er zich een probleem voordoet in het trimsalon. Misschien is het aangeraden even van trimsalon te wisselen en te zien of er enige verbetering is? Om de rest van het plassen te verklaren zal ik je wel enkele vragen moeten stellen :)

- Is je man heel close met de hond, zoekt hij hem bijvoorbeeld altijd op en wil hij altijd bij hem zijn?
- Wie brengt het meeste tijd met de hond door?
- Hoe zou je het gedrag van je hond momenteel omschrijven? Opgewonden of angstig?
- Naar wie luistert de hond het meest?

Alvast bedankt voor je reactie.
Vriendelijke groetjes,
Infoteur Sandra

Anita Thijs, 20-11-2012 04:26 #38
Hallo, zoals gezegd liep onze Boris na de keukendeur om buiten te kunnen maar blafte niet. Sinds gisterenavond begint hij te blaffen (19/11). Dankzij jullie tips. Ik had nog een vraagje, als Boris 's avonds in zijn bench moet om te gaan slapen krijgen we steevast een concert van een half uur tot een uur. Overdag gaat hij er gewoon in slapen want ze staat altijd open overdag, dus ik denk toch niet dat hij er bang van is. Kunnen jullie mij een tip geven, want ik vind dit zo hartverscheurend. Dankzij jullie is de rest ook gelukt, dus vraag ik jullie hulp maar weer eens.

Met groeten en dank
Anita en Boris Reactie infoteur, 20-11-2012
Beste Anita,

Blij te horen dat Boris goed reageert op de techniek. Hij is blijkbaar een heel slimme hond om zoveel bij te leren op zo'n korte tijd. In verband met je vraag over de bench, zoals je zegt gaat hij er overdag in slapen dus is de kans klein dat hij er bang van is. 's avonds wordt de bench wel gesloten neem ik aan? Dus misschien ligt het daaraan? Ook gaan jullie waarschijnlijk slapen wanneer Boris in de Bench zit en vind hij dit niet leuk?

Het probleem situeert zich rondom de bench, dus het oplossen van dit probleem moet hier ook gebeuren. Allereerst, wanneer Boris begint te janken in het gesloten verblijf is het zeker niet aangeraden hem aandacht te geven wanneer hij dit gedrag vertoont. Anders gaat hij dit associëren met aandacht en dit gedrag blijven vertonen.

Vooraleer je de bench gaat sluiten, neem even tijd om wat met Boris te spelen en laat iets lekkers achter in zijn bench. Een kluif is meestal een goed idee, want hij kan zich hiermee een tijdje bezighouden. Het idee is om Boris af te leiden van het feit dat hij in de bench zit en jullie de kamer verlaten. Ik vermoedt dat het hier gaat om een combinatie tussen verlatingsangst en wat dominantie, gelukkig is dit heel goed op te lossen.

Ook raad ik aan wanneer je de bench hebt gesloten de kamer te verlaten, zodat je Boris geen kans heeft om aandacht te krijgen. Het klinkt misschien wat moeilijk, maar Boris tast momenteel de grenzen af dus is het heel belangrijk hem duidelijk te maken dat dit gedrag niet gewenst is. Ook is het zeker goed de bench pas te sluiten wanneer je daadwerkelijk gaat slapen, zodat Boris zo lang mogelijk nog wat kan rondlopen. Eenmaal hij zo nu en dan wat lekkers krijgt bij het slapengaan, denk ik niet dat Boris het erg zal vinden om te gaan slapen ;)

Laat mij alvast weten hoe Boris hierop reageert, of zijn gedrag door gebruik van het lekkers meteen veranderingen vertoont? Ik wens je alvast heel veel succes toe!

Groetjes,
Infoteur Santje

Peterke, 18-11-2012 21:04 #37
Heb een groot probleem, heb 3 honden, een mannetje van 11 jaar, en 2 vrouwtjes, 2 en 6 jaar, We gaan 4 keer per dag uit, maar toch doet het mannetje regelmatig zijn plassen binnen. Hij si niet gecastreerd of zo, maar de vrouwtjes krijgen wel anticonceptie prik.
Ben radeloos Reactie infoteur, 19-11-2012
Beste Peter,

Omdat je ook vrouwelijke honden in huis hebt, is het heel waarschijnlijk dat de mannelijke hond in huis plast door territoriaal gedrag. In dit geval is castratie toch wel de meest doeltreffende oplossing, hoewel er ook enkele alternatieven zijn.

Castratie heeft ook enkele voordelen, zoals minder kans op bepaalde soorten kanker bij je hond. Indien je een alternatief zoekt, zijn er nog altijd de Bachbloesem remedies die dergelijk territoriaal gedrag kunnen behandelen.

Indien je hond markerend gaat plassen, meestal op dezelfde plaatsen is het heel waarschijnlijk dat dit territoriaal is. Hoewel, gegeven dat het mannetje 11 jaar oud is, is het plassen opeens begonnen of al een tijdje bezig? Wanneer het opnieuw begonnen is, kan het ook een onderliggend medisch probleem zijn. Ook is 11 jaar een niet zo evidente leeftijd om castratie te ondergaan, omdat anesthesie op die leeftijd wat risico's inhoudt.

Vriendelijke Groeten,
Infoteur Santje

Anita Thijs, 16-11-2012 07:21 #36
Hallo
ik laat even weten dat het goed gaat met boris, hij loopt na de achterdeur als hij buiten moet, hij kent nu ook zij naam dank zij jullie tips. Nog een vraagje, hij gaat dan wel na de achterdeur en daar blijft hij staan, hij blaft niet om ons duidelijk te maken dat we moeten komen, hij is nu bijna vier maanden, is dit normaal of heb je misschien hier ook een tip voor?
mvg anita Reactie infoteur, 16-11-2012
Beste Anita,

Ik ben heel blij dat het goed gaat met Boris. Sommige honden hebben nu eenmaal wat tijd nodig, en natuurlijk veel geduld van de eigenaar, voordat ze iets bijleren. Zeker op een jonge leeftijd.

Er zijn heel wat tips die ik je kan geven om je hond te doen blaffen wanneer hij naar buiten moet, maar het is wel belangrijk te beseffen dat wanneer je hond begint te blaffen hij soms de grenzen gaat aftasten. Bijvoorbeeld blaffen om aandacht te krijgen, blaffen tijdens de nacht, indien hij dit gaat doen is het belangrijk het ongewenste blaffen te negeren en alleen het gewenste blaffen aandacht te geven (zoals het blaffen wanneer hij naar buiten moet).

Dit is alvast iets dat je even kunt proberen:
Wanneer hij opnieuw aan de deur staat en jou geen teken geeft dat hij naar buiten wil, bijvoorbeeld door te blaffen of te janken. Ga enkele passen van hem staan en spreek hem aan met een hoge stem, om het blaffen als het ware uit te lokken. Wanneer hij blaft kan je hem dan buiten laten. Het is echter wel belangrijk om dit systematisch te gaan doen, anders kan het plassen in huis opnieuw beginnen.

Enkele dagen later kan je bijvoorbeeld proberen om vanuit een andere kamer te vragen of hij naar buiten moet (met een hoge stem), dit wanneer je weet dat hij aan de deur staat. Indien hij dan begint te blaffen ben je op goede weg en zal hij uiteindelijk jou waarschuwen wanneer hij naar buiten moet.

Hou mij alvast op de hoogte van Boris' voortgang en hoe hij de techniek opneemt.

Vriendelijke groeten,
Infoteur Santje

Teo Boer, 10-11-2012 10:32 #35
Onze hond was een zwerver en leeft nu een half jaar bij ons. Na verblijf in buitenland van een half jaar in ons vakantie huis zijn wij weer in Nederland, de hond heeft 1 week in een pension gezeten en plast sindsdien 1 keer per dag in huis, ook als ik bij vrienden ben plast zij daar. Wat voor gedrag is dit en wat kunnen wij er tegen doen
Teo Boer Reactie infoteur, 11-11-2012
Beste Teo,

Plast de hond altijd op exact dezelfde plaats? Gaat hij ook naar buiten om af en toe zijn behoefte te doen of doet hij enkel zijn behoefte in huis? Kan je mij meer vertellen over hoe zijn verblijf in het pension is verlopen?

Groetjes,
Infoteur Santje

Frishert, 02-11-2012 13:55 #34
Hallo,
Ik heb een vraag over onze hond. Het is een jack russel van 7 jaar. We laten hem regelmatig uit krijgt aandacht. Maar plast toch met regelmaat binnen. De nachten gaan goed, maar als ik 's middags. Thuis kom heeft hij toch weer binnen geplast. Het is een hele tijd niet geweest maar de afgelopen 2 a 3 maanden dagelijks. Ook gaat hij steeds vaker grommen. Zowel tegen ons als tegen de kinderen. Help ons, wat zou het kunnen zijn?
Met vriendelijke groet,
Frishert Reactie infoteur, 08-11-2012
Beste Frishert,

Allereerst wil ik mij excuseren voor het late antwoordt. Wij zaten eventjes zonder internet maar gelukkig is dat nu opgelost. Het probleem dat je me voorlegt klinkt in ieder geval heel vreemd. Is het plassen en het grommen plots begonnen? Dit zou toch kunnen wijzen op iets medisch, indien het plots begonnen is.

Ik controleer de reacties nu terug dagelijks dus is het geen probleem alle informatie hier voor mij achter te laten.

Groetjes,
Infoteur Santje

Anita Thijs, 01-11-2012 10:16 #33
Beste sandra
ik ben nu toch al enige dagen aan het oefenen zodat hij zich zou melden aan de achterdeur, het gaat toch moeizaam, ik blijf wel zeggen wil je buiten, of moet je buiten. Een paar keer heeft hij daar gestaan maar als we niet opletten of in de living zitten plast hij gewoon binnen, heb je misschien nog een andere tip?
mvg anita Reactie infoteur, 08-11-2012
Beste Anita,

Mag ik zeggen dat er al enige verbetering is in het gedrag en hij af en toe je toch al duidelijk maakt dat hij naar buiten wil? Of vind je dat er totaal geen verbetering is?
Er zijn nog enkele tips die je kunt toepassen, die vooral in het artikel staan. Maar het is belangrijk te beseffen dat dergelijke problemen vaak wat tijd vragen.

Ik kan je verder ook nog Bachbloesems aanraden, vooral indien je merkt dat je hond met gedragsproblemen kampt en de grenzen aan het aftasten is. Indien je wenst kan ik je altijd doorverwijzen naar een vriend van mij die Bachbloesems maakt voor dieren. Indien je vindt dat het gedrag van je hond te traag evolueert, kunnen deze bloesems meestal een goede oplossing bieden. Ik maak er ook vaak gebruik van, maar natuurlijk hangt dit wat af van je persoonlijke voorkeur.

Ik raad ook aan verder te gaan met de training, zoals de klikker, de beloning en de aandacht aan de deur. Probeer negatieve respons naar de hond toe zoveel mogelijk te vermijden, want deze wordt altijd als aandacht aanzien. Verder kan er ook nog een andere reden zijn waarom je hond in huis plast: territoriaal gedrag, andere dieren in huis, enz. Merk je dat je hond op welbepaalde ogenblikken in huis gaat plassen? Zoja, wanneer?

Groetjes,
Infoteur Santje

Anita Thijs, 28-10-2012 10:59 #32
Hey sandra
hij weet echt wel dat hij ni binnen mag doen en het gaat redelijk goed;maar af en toe gebeurd er nog eens een ongelukje, ik ben nu ook aan het oefenen zoals jij gezegd hebt, om hem duidelijk te maken langs waar hij buiten moet
af en toe heb ik de indruk da hij stiekem binnen doet
kan je mij ook een tip geven hoe ik zijn naam (boris) kan aanleren want da lukt ni zo goed of is dit normaal of deurt da lang, heb de indruk da hij hem soms kent.
mvg anita Reactie infoteur, 29-10-2012
Beste Anita,

Bedankt voor je reactie. Als hij het zou blijven doen, kan het ook een teken zijn dat hij zijn territorium in huis wil afbakenen. Dit komt wel meer voor bij zeer jonge en niet gecastreerde honden. Castratie kan hiervoor een oplossing zijn, maar het is natuurlijk nog even afwachten of de vorige trucs goed werk doen. Een puppytoilet kan helpen voor de kleine ongelukjes, maar natuurlijk niet elke puppy wil deze gebruiken en vaak is er ook wat training nodig tot ze het puppytoilet gaan proberen. Ik zou aanraden een goeie week tot twee weken door te gaan met de training, om te zien hoe het gedrag evolueert en of er territoriumdrang aanwezig is.

In verband met je tweede vraag, er zijn heel wat trucjes om je hond zijn naam aan te leren. Voor mijn eigen honden maakte ik gebruik van wat hondensnoepjes en een klikker. Een hondenklikker is gemakkelijk te verkrijgen, bijvoorbeeld bij amazon, en kosten meestal maar één tot twee euro. Dit is wat ik gewoonlijk doe om een hond zijn naam aan te leren.

- Gebruik de klikker en een hondensnoepje terwijl je "boris" zegt.
- Draai je om, loop enkele stappen van hem weg, gebruik de klikker opnieuw en toon het hondensnoepje.
- Roep daarna opnieuw boris, terwijl je hem het hondensnoepje geeft.
- Herhaal dit ongeveer 3 keer (afhankelijk van hond tot hond) en probeer hem daarna te roepen zonder het hondensnoepje maar wel met de klikker.
- Herhaal nogmaal met het hondensnoepje en de klikker.
- Herhaal enkel door zijn naam te roepen, dus zonder hondensnoepje en klikker.

Het nut van de klikker is het beperken van de hondensnoepjes. Wanneer hij begint te luisteren naar enkel de klikker (hond van Pavlov effect) dan hoef je hem niet altijd snoepjes te geven. Ook zal hij na verloop van tijd zijn naam beginnen te kennen, meestal kan je toch al na dag 1 of twee al duidelijke verschillen zien.

Hou mij zeker op de hoogte, en als je nog vragen hebt stel ze gerust :D

Veel succes,
Infoteur Sandra

Anita Thijs, 26-10-2012 11:09 #31
Hey
ik bedoelde hij plast en poept buiten, maar uit zijn eigen heeft hij nog niet het besef van naar de buitendeur te gaan en zich te melden. Hij is nu 3 maanden oud en 5 dagen oud. Kan je mij misschien wat tips geven? Als ik zelf met hem ga doet hij zijn behoeft buiten en beloon ik hem. Af en toe nog een ongelukje binnen maar ja, het is een pup he
.mvg ANITA Reactie infoteur, 26-10-2012
Beste Anita,

Nu begrijp ik je vraag beter. Bij een puppy van 3 maand oud is dit redelijk normaal, het duurt een tijdje vooraleer zij je beginnen duidelijk maken dat zij hun behoefte moeten doen. Er is echter iets wat je kunt proberen. Vooraleer je de puppy buitenlaat, praat tegen hem. Zeg zinnen zoals: wil je naar buiten? of moet je naar buiten? In dit geval is het waarschijnlijk dat hij je gaat beginnen duidelijk maken dat hij naar buiten wil. Herhaal dit eens voor een week, en laat mij dan weten of er verbetering is :) Er zijn veel technieken die je kunt proberen, deze zal hoogstwaarschijnlijk wel werken.

Hou mij alvast op de hoogte,
groetjes,
Sandra

Thijs Anita, 25-10-2012 11:54 #30
Hey, heb reeds 5 dagen een puppy in huis de zindelijkstraining verloopt al redelijk, af en toe nog een ongelukje, maar hij weet niet langs welke deur hij na buiten moet. Kan iemand mij tips geven? Reactie infoteur, 25-10-2012
Beste,

Bedankt voor je reactie. Begrijp echter je vraag niet goed :) Wat bedoel je precies met welke deur?

groetjes,
infoteur Santje

Marianne, 17-10-2012 11:44 #29
Ik heb een Maltezer leeuwtje van 14 maanden, een reu. Toen hij was 4 maanden hebben we een stacaravan gekocht, waar we de eerste tijd alleen in het weekend waren. Daarna het hele seizoen. We wonen in een appartement 3 hoog. Sinds kort, nu we vaker thuis zijn plast hij in huis. Ook als we net met hem buiten zijn geweest. Is dit gedrag een protest, omdat hij niet meer de tuin in kan en kan ravotten buiten? En zo ja wat kan ik eraan doen?
Marianne Reactie infoteur, 17-10-2012
Beste Marianne,

Dit gedrag is zeker niet vreemd wanneer de hond pas recent van omgeving is veranderd. Wanneer je een paar keer hebt verhuist, kan de hond moeite krijgen met het begrijpen van zijn territorium. Ik zou niet meteen zeggen dat het om protest gaat, maar wel eerder om onbegrip.

Meestal verminderd dit gedrag enkele weken nadat de hond zijn draai heeft gevonden. Wanneer dit echter niet zo is, zijn er heel wat dingen die je zelf kan doen om je hond terug op zijn gemak te stellen en zodoende te voorkomen dat hij opnieuw in huis gaat plassen. Doordat je op een appartement woont, kan de hond ook veel minder bewegen. Een direct gevolg hiervan kan zijn, is dat je hond zich passief gaat gedragen en daarom kan het hem ook niet veel schelen waar hij zijn behoefte doet.

Gelukkig zijn er heel wat dingen die je kunt doen om dit op te lossen. Misschien even experimenteren met een puppy toilet, wanneer het gedrag nog steeds aanhoudt. Wanneer de hond bijvoorbeeld niet meteen naar buiten kan, kan hij nog altijd gebruik maken van het puppy toilet. Ik zou ook aanraden hem regelmatig even mee te nemen naar het park of een lange wandeling, zodat hij nog voldoende beweging krijgt. Maar in het algemeen neemt dit gedrag toch wel geleidelijk aan af.

Als het probleem zich zou blijven voordoen is het misschien ook even nodig bij de dierenarts langs te gaan. Indien de hond niet gecastreerd is, is het zeker ook aangeraden dit te laten doen. Het plassen in huis kan namelijk ook een gevolg zijn van territoriaal gedrag, wat zeker voorkomt bij een dergelijke jonge hond. Het toepassen van de bovenstaande tips in dit artikel kunnen ook zeker helpen om je hond terug zindelijk te krijgen. Het is zeker geen blijvend probleem, de hond is enkel wat verward en moet opnieuw zijn draai vinden.

Hou mij alvast op de hoogte van enige ontwikkelingen en hoe het gedrag verloopt. Ik sta je graag bij met alle antwoorden die ik je kan geven.

Met vriendelijke groetjes,
Infoteur Sandra

Tedje, 20-09-2012 11:52 #28
LS,
mijn hond kruising jack russel/mini malteser is 15 en plast sinds kort binnen. Het zijn hele grote plassen van dat hij het lang heeft opgehouden. Laat hem voldoende buiten, maar dan doet hij niets. Als hij binnen heeft geplast kijkt hij nietsvermoedend me aan. Hij eet en drinkt nog goed. Af en toe drinkt hij echter wel meer dan anders. En blaas ontsteking is het niet want ben bij de dierenarts geweest.
Hopenlijk weet je meer gr. tedje Reactie infoteur, 27-09-2012
Beste Tedje,

Het klinkt mij toch medisch in de oren, aangezien hij 15 is en nog nooit eerder in huis heeft geplast. Het hoeft in ieder geval geen blaasontsteking te zijn, sommige honden gaan plotseling in huis plassen omdat hun blaascontrole wegvalt, dit meestal vanwege hun leeftijd. Een onderliggend medisch probleem dat niet gerelateerd is tot de blaas kan natuurlijk ook. Ik zou alvast voor alle zekerheid een tweede mening vragen.

Indien er toch echt niets medisch wordt gevonden, ga dan even na of er recent een wijziging in het huishouden is gebeurt, dit kan zijn een nieuw familielid of huisdier. Dergelijke veranderingen kunnen er ook voor gaan zorgen dat de hond terug in huis gaat plassen.

Hou mij alvast op de hoogte hoe de situatie evolueert.

Cindy, 17-09-2012 12:12 #27
Hallo, wij hebben een vrouwelijke jackrussel van 1.5 jaar. Ze is een hele lieve hond. Soms gebeurt het dat ze plast in de zetel of op de mat, de oorzaak daarvan is totaal onbekend. Nu recentelijk is ze ermee begonnen om te plassen als we haar les omdoen, ze lijkt wel een beetje onzeker en we hebben er het raden naar wat de oorzaak zou kunnen zijn, we snappen het gewoon niet omdat ze zindelijk is en altijd buiten haar behoeften doet als we gaan wandelen, waarom plast ze dan nog steeds in huis?
Groetjes Cindy Reactie infoteur, 19-09-2012
Beste,

Dit probleem klinkt me bekend in de oren. Is de hond heel opgewonden wanneer je de leiband aandoet? En begint de hond te plassen wanneer je hem aandacht geeft?

Vriendelijke groeten,
Sandra

Sarah, 17-09-2012 11:21 #26
Hallo ik heb een puppy van drie maanden oud, een jachthond. Als ik buiten ga doet hij niks, niet plassen en niet poepen en ik kom dan binnen in huis en begint te plassen. Wie weet wat ik er aan kan doen? Reactie infoteur, 19-09-2012
Beste Sarah,

Dit fenomeen komt zeer veel voor bij puppy's, vooral als ze nog heel jong zijn. Bij puppy's is de blaascontrole nog niet volledig ontwikkeld en begrijpen ze vaak ook nog niet waar zij hun behoefte moeten doen. Hierbij is het wel zeer belangrijk de puppy regelmatig buiten te laten, tot wanneer hij zijn behoeft buiten heeft gedaan. Daarna kan je hem gerust belonen. Het klinkt heel wat intensief, maar het is vaak nodig bij puppy's om hen duidelijk te maken waar zij hun behoefte moeten doen. Wanneer de blaascontrole zich volledig ontwikkeld zal het probleem ongetwijfeld afnemen tot zelfs stoppen. Misschien is het ook een goed idee om voorlopig een puppy toilet aan te schaffen voor tijdens de nacht? Overdag kan je er misschien ook gebruik vna maken, vooral wanneer die blaascontrole er nog niet echt is.

Sandra Dijkstra, 05-08-2012 11:39 #25
Hallo,

Wij hebben nu 3 weken een labrador pup in huis… buiten plassen en poepen gaat prima, we gaan haast om het uur even naar buiten met hem, maar toch tussendoor plast (en soms poept) ie in huis. Je kunt dan niks aan hem merken, hij snuffelt draait of piept niet… als ie dat wel doet komt ie bij me en gaan we gelijk naar buiten. Hoe leer ik hem af niet stiekum in huis te poepen en te plassen.

Groetjes Sandra Reactie infoteur, 07-08-2012
Beste Sandra,

Wat je momenteel ervaart, komt vrij vaak voor en is eigenlijk niets om je echt zorgen over te maken. Omdat het om een puppy gaat, is de controle over plassen en poepen nog niet optimaal. Wanneer zij ouder worden neemt dit af. Misschien als tijdelijke oplossing een puppy toilet aanschaffen? Dat is natuurlijk altijd beter dan in huis plassen of poepen. Wanneer hij/zij dan uiteindelijk volledig zindelijk is, is er geen nood meer aan een puppy toilet.

Als je de tips voor het zindelijk maken van je puppy blijft volgen, zie ik zeker geen reden waarom het poepen en plassen in huis niet zou stoppen. Hoe oud is de puppy?

Groetjes,
Sandra

Krol, 13-07-2012 13:25 #24
Wij hebben een husky in huis… en die plast ook in huis als we er niet zijn. Maar dat is dus verlatingsangst? Ik vind het zelf wat te ver gaan. Soms plast ze zelfs als ik alleen maar even naar boven ga om mijn dochtertje naar bed te brengen. Hier is dus niets aan te doen? Ik geef er namelijk geen aandacht aan, ook geen tik op de neus o.i.d. maar toch blijft ze het doen. We zijn niet elke dag thuis, omdat dat gewoon niet kan, maar dat was haar vorige baasje ook niet. Reactie infoteur, 13-07-2012
Beste,

Er is wel iets aan te doen, maar dan ga je het best naar de kern van het probleem, namelijk de verlatingsangst. Omdat ze een vorige eigenaar had, ga ik ervan uit dat het om een geadopteerde hond gaat? Dit kan het probleem zijn.

Nu, er bestaat jammer genoeg geen kant en klare oplossing voor dergelijke problemen. De verlatingsangst moet worden aangepakt om het plassen te doen stoppen. Ook misschien even laten controleren door de dierenarts om een onderliggende fysieke oorzaak te gaan uitsluiten. Er is wel iets wat ik je kan aanraden, namelijk de Bachbloesem remedie, een natuurlijke geneeswijze die met dergelijke problemen zoals verlatingsangst gaan omgaan. Ik maak er regelmatig ook gebruik van in mijn praktijk en met goede resultaten. Een nadeel aan een dergelijke remedie is dat ze wel wat duur kunnen zijn, maar misschien is het in dit geval de investering wel waard?

Het gaat hier specifiek om gedragsproblemen, en ik denk dat ik er wel iets kan aan doen en je enkele tips kan geven om dit probleem op te lossen. Je mag mij altijd vrijblijvend contacteren om dit probleem verder aan te pakken.

Pupyto, 09-07-2012 00:00 #23
Mijn hond niest elke sec. Het is heel erg vervelend en hij doet in de ochtend diarree het is nog maar een puppy en hij is nieuw thuis. Hij plast binnen. Het is een Mexicaanse chihuahua.

Yeliz ( baasje ) Reactie infoteur, 13-07-2012
Beste yeliz,

In dit geval zou ik ten zeerste aanraden een dierenarts te raadplegen. Daar het om een puppy gaat en hij diarree heeft, kan er sprake zijn van een infectie.

Met vriendelijke groeten,
Sandra

Suus, 23-06-2012 01:09 #22
Hallo ik heb, een franse buldog van 8 maanden en sinds kort plast hij af en toe op, bed.
Waarom doet hij dit? Het dekbed wassen helpt niet. hij plast altijd aan de kant waar mijn. Vriend slaapt. Reactie infoteur, 13-07-2012
Beste Suus,

Wat ik kan afleiden uit wat je mij verteld, is dat het hier misschien over territoriaal gedrag gaat. Om het probleem op te lossen moet ik je enkele bijkomende vragen stellen.
- Hoe is jouw relatie met de hond
- Hoe is de relatie van je vriend met de hond?
- Is er een verschil tussen de relatie die je vriend met je hond heeft en die van jouw?
- Heb je een zeer hechte band met je hond?

Vriendelijke groeten,
Sandra

Lamia, 26-05-2012 12:52 #21
Ik heb een husky van 5 maanden in huis. hij plast en poept veel binnen. omdat ik moslim ben mag dat eigenlijk niet. we krijgen ook veel klachten binnen dat hij blaft dus mijn moeder laat hem allen s'avonds buiten slapen in zijn hok. gister sliep ze pas om 2 uur om dat onze husky geen slaap kreeg. mijn zus is het ook zat. ze willen hem verkopen. ik heb nu 1 week de tijd om hem dat plassen af te leren. anders gaat hij weg. en zon husky van 5 maanden wilt iedereen wel dus is hij volgens mij in een dag verkocht. TIPS?! Reactie infoteur, 13-07-2012
Beste Lamia,

Ja Husky's is een populair ras maar heeft ook veel verzorging en aandacht nodig. Wat volgens mij het probleem hier is, is dat je hond moeite heeft om zijn grenzen te begrijpen.

Om het plassen op te lossen moet je de hond doen begrijpen wat "zijn" plaats in het huis is, en waar hij zijn behoefte moet doen. Probeer hem dus te belonen wanneer hij buiten zijn plas doet.

Groetjes,

Vrouwtje, 16-05-2012 11:13 #20
Mijn hond is nu 2 jaar en plast nog steeds in huis. Soms ook over mij heen. Als ik hem 's ochtends uitlaat om 9 uur (ga dan een half uur lopen) En we zijn weer thuis dan komt ze na een kwartier bij me zitten en plast dan zo over mij benen. Ook plast ze in huis als ik haar af leg. Waarom doet ze dit? Want heb geen zin dat als er visite komt dat ze ook over hun heen plast. Wel plast ze dan in huis als ik haar geen aandacht geef als er visite is. Reactie infoteur, 13-07-2012
Beste,

De oorzaak van het plassen is hier moeilijk te bepalen. Het kan gaan om territoriaal gedrag maar ook angst, zoals verlatingsangst. Om het probleem beter te begrijpen hou je het best een klein boekje bij, voor een week of zo, waarin je opschrijft wanneer het probleem zich altijd voordoet. Dan kunnen we samen de oorzaak gaan bepalen en een oplossing voor je hond samenstellen.

Willi, 19-04-2012 22:11 #19
Wij hebben een pup van 5 maanden die op een enkel foutje helemaal zindelijk was. Echter hebben we besloten om er een andere pup bij te nemen. Het probleem doet ze nu voor dat zij nu wel weer regelmatig binnen plast. Wel 6 a 7 keer. Dit terwijl ze gewoon genoeg aandacht krijgt en regelmatig uitgelaten wordt. Buiten plast ze ook gewoon. Kan het zo zijn dat ze jaloers is dat er een andere pup bij is gekomen en zo ja weet iemand wat ik hier aan kan doen? Reactie infoteur, 20-04-2012
Beste Willi,

In dit geval is er zeker sprake van territoriaal gedrag. Omdat je honden nog puppy's zijn, gaat dit gedrag hoogstwaarschijnlijk ook terug gaan verdwijnen.

Momenteel is er waarschijnlijk een strijd tussen de twee pups wie de dominante hond zal zijn. Hierbij zal er inderdaad plassen in huis voorkomen. De pup die dominant gedrag vertoont zal hierbij het huis als het ware gaan markeren om de andere hond duidelijk te maken dat het hier om "zijn" territorium gaat.

Wat je momenteel kan doen is de regels in dit artikel zo goed mogelijk volgen en vooral de plaatsen waar de puppy plast goed schoonhouden. Het kan even lastig zijn, maar je kan er zeker van zijn dat dit gedrag niet blijft duren. Dit komt bij 80% van alle gezinnen die een nieuwe hond bijnemen voor, en het verdwijnt ook weer.

Enkele bijkomende vragen om het probleem voldoende te analyseren:
Hoe lang doet dit probleem zich al voor? Wanneer heb je de nieuwe pup erbij genomen?

Hou mij alvast op de hoogte,
Groetjes,

Marisol, 15-04-2012 01:23 #18
Ik heb nu een chihuahua van 3 maanden, maar ze plast veeel in huis, als ik niet snel een oplosssing vindt wordt ze weer verkocht en dat wil ik niet.ik gebruik wel een geurspray nadat ze ergens heeft geplast maar dat helpt niet.en als ik der buiten zet speelt ze uren maar ze plast niet.ze heeft tot nu toe geen enkel keer buiten geplast.heeft u meschien een oplosssing waardoor ze leert om buiten te plassen? Reactie infoteur, 19-04-2012
Beste Marisol,

Bij puppy's is het natuurlijk altijd iets moeilijker om een snelle oplossing te verkrijgen. Puppy's hebben immers niet de blaas controle van een volwassen hond. Hierdoor kan het gebeuren dat je puppy vaker in huis gaat plassen.

Wat ik momenteel zou aanraden is om de puppy buiten de laten tot zij heeft geplast. Je puppy even laten drinken vooraleer zij naar buiten gaat is zeker een oplossing. Puppy snoepjes als beloning is ook zeker een goed idee.

Nog een extra vraag om het probleem volledig in kaart te brengen. Doet zij alle behoeften in huis, of gaat ze voor de grote behoeften toch naar buiten?

Groetjes,
Sandra

Wendy, 25-03-2012 22:37 #17
Ik woon nog thuis en mijn moeder heeft een Engelse stafford van 11 jaar oud. Nu heb ik ook net een nieuwe puppy genomen van nu 4 maanden oud, ook een Engelse stafford. het zijn beide vrouwtjes, maar sinds een maandje plast zij steeds vaker in huis. Vaak in de buurt van de mand van onze oudere hond, soms doet ze het wel 5 keer achter elkaar. Ik word er langzamer hand een beetje gek van. Ik heb alles al geprobeerd, negeren als zij het binnen doet, een snoepje als ze het buiten doet enz. Heeft u nog een antwoord voor mij? Reactie infoteur, 28-03-2012
Beste Wendy,

Territoriaal gedrag kan echt lastig zijn om op te lossen. Dit is althans de evaring die ik heb met tal van mijn klanten.

Verder is het bij een puppy niet ongewoon om vaak in huis te gaan plassen, zij hebben nog niet de gewenste blaascontrole van een volwassen hond.

Enkele bijkomende dingen die je kan gaan proberen:
- De mand of het dekentje in de mand gaan aanvullen met een dekentje die de geur van de jongste hond bevat. Hierdoor zal je hond niet zo geneigd zijn om in de buurt van de mand te plassen.
- Het gebruik van geur sprays kan ook wat hulp bieden. Zo heb je niet langer die urine geur en zal de hond ook minder geneigd zijn op die plaatsen te gaan plassen.
- Nadat je de plaats waar je puppy heeft geplast hebt schoongemaakt, kan je daar een van zijn speelgoedjes leggen. Zo zal je pup ook minder geneigt zijn opnieuw op die plaats te gaan plassen.

Nadat je deze dingen geprobeert hebt, hou mij zeker op de hoogte.

Groetjes,

Wendy, 25-03-2012 19:31 #16
Onze hond is net 2 jaar. Het is een boomer en in het begin (zoals elke pup) plaste hij wel in huis maar nu al een ruim jaar niet meer. Sinds een paar weken doet hij het wel weer elke nacht in huis. Wordt er een beetje moedeloos van. Wat kunnen we hier aan doen? Reactie infoteur, 28-03-2012
Beste Wendy,

Ben je met je hond al eens naar de dierenarts geweest? Het kan duiden op een medisch probleem.

Een tweede oorzaak die ik kan bedenken is dat hij, daar hij alleen 'snachts in huis plast, een vorm van verlatingsangst vertoont. Is er tijdens de dag altijd iemand thuis en word hij niet graag alleen gelaten?

Hou mij op de hoogte,

Groetjes,
Sandra

Camille, 22-03-2012 12:56 #15
Wij hebben 2 mopshonden van 4 en 3 1/2 jaar. De jongste heeft er een handje van om binnen zijn poot op te tillen. Wel veelal op dezelfde plekken: Tegen de bank, eetkamerstoelen, gordijnen, deurmat, kortom precies de plekken waar je echt niet vrolijk van wordt. Er zit niet echt een een patroon in, zo doet hij weken niks, en zo is het weer weken feest. Het maakt ook niet uit of we dan wel of niet thuis zijn. We hebben hem en zijn urine al wel laten onderzoeken maar daar komt niks uit. Ook heb ik alle tips die hier ook al te lezen zijn al gedaan. Negeren na het plasje in huis, belonen bij een plasje buiten etc etc. Hij tilt ook rustig 5 min na het uitgaan zijn poot weer op tegen bv. de bank. Langzaam aan worden we er wel een beetje moedeloos van, behalve dat t vies is, krijg ik bepaalde dingen ook niet eens meer schoon. Zou castratie hierin helpen? Reactie infoteur, 23-03-2012
Beste Camille,

Omdat je 2 mopshonden hebt, is het hoogstwaarschijnlijk territoriaal gedrag. Dit komt heel veel voor bij een huishouden met meer dan 1 huisdier, en kan ook verklaren waarom je hond dit slechts af en toe doen; verklaart ook waarom hij op verschillende plaatsen gaat plassen.

Castratie is volgens mij toch de beste oplossing. Tijdens mijn opleiding als dierenarts hielp castratie bij 80% van gelijkaardige gevallen. Bij de overige 20% werd dikwijls een blaasprobleem of ander medische aandoening vastgesteld.

Verder is territoriaal gedrag een moeilijke factor om op te lossen. Doordat er meerdere honden in huis zijn, gaan ze vrij vaak plassen om hun territorium af te bakenen of om in sommige gevallen de geur achter te laten voor een partner. Territoriaal gedrag kan dus ook voorkomen bij twee reuen, of bij een reu en een teefje.

Een bijkomende positieve factor van castratie is dat het de kans op bepaalde kankers gaat verlagen. Nadeel van een castratie is dat het een obstructie van de urinewegen kan veroorzaken, maar dit komt niet vaak voor.

Indien je beslist om je hond te castreren, zou je resultaat moeten krijgen tussen de eerste en vijfde week na de castratie.

Hou mij op de hoogte hoe de situatie evolueert.

Met vriendelijke groeten,
Infoteur Sandra

Jael Wanga, 04-03-2012 08:08 #14
Wij hebben van een kennis een 4 jarige chihuahua/dwergpincher, wij hebben niet erg veel info meegekregen over onze Queenie (4jroud). Zij plast soms snachts of smorgens in huis. hoe kunnen wij haar dat afleren? Reactie infoteur, 20-03-2012
Beste Jael,

Als ze alleen snachts of smorgens in huis plast, of perioden waar jij niet aanwezig bent, kan het gaan om verlatingsangst. Natuurlijk kan het ook dat ze vrij vaak moet of een gevoelige blaas heeft. Kan je mij wat meer vertellen over Queenies karakter?

Groetjes,
Sandra

Vanderstraeten Tessa, 16-01-2012 11:24 #13
Hallo, ik heb sinds sedert een mechelse herder pup in huis. een pup heeft heel wat aandacht nodig en die schenk ik hem ook. spelen enz. nu als ik met hem buiten in de tuin ga doet hij zijn behoefte en speel ik ermee. maar als ik binnen kom en ik draai mij om staat hij opnieuw in huis te plassen. ik heb nu al heel de tijd bezig met oefenen enz. maar om den duur weet ik niet goed meer wat ik juist moet doen om het hem af te leren. ik ben nl. ten einde raad. en frustratie begint op te lopen. Reactie infoteur, 20-03-2012
Beste Tessa,

Dit is zeer begrijpelijk, en geloof mij vele pup eigenaren hebben hier vaak mee te kampen. Ook ik had dit probleem met onze nieuwste aanwinst, een stafford pup. Hij plaste constant in huis nadat hij werd buitengelaten. Bij pups is het echter niet verwonderlijk, doordat zij nog geen zo'n goede blaascontrole hebben als een volwassen hond. Hoe oud is jouw pup?

Nicole, 13-01-2012 16:24 #12
Hallo, wij hebben een cavalier king charles spaniël van bijna 3 jaar en sinds een paar weken plast hij ineens binnen tegen tafelpoten. Het begon eigenlijk net voor de kerst toen ik op onze salontafel een nieuw tafelkleed heb neergelegd. Nu controleren we steeds heel de huiskamer, soms vinden we ineens op andere plekken een plasje. Hij is nog niet gecastreerd. Ik weet dat dit misschien zijn territorium afbakenen kan zijn, maar voorheen deed hij( buiten zijn puppytijd) helemaal niet binnen plassen. Verder gaat hij gewoon regelmatig meerdere keren per dag naar buiten. Iemand enig idee wat dit kan betekenen? Reactie infoteur, 20-03-2012
Beste Nicole,

Als een hond zindelijk is en opnieuw begint te plassen kan dit een teken zijn dat er iets fysiek mis is. In deze gevallen is het altijd aan te raden de hond even naar de dierenarts te brengen voor een controle. Heb je enig ander raar gedrag recent bij je hond opgemerkt?

Ronny, 26-12-2011 14:45 #11
Hallo wij hebben 2 franse bulldoggen van 4 en 6 jaar allebei reuen en sinds enige tijd wordt er binnen geplast en dan vooral als we niet thuis zijn. Maar ze plassen ook binnen als we weggaan en net van te voren zijn ze uitgelaten en dan ook op twee bepaalde plekken in huis. Ze worden zeker 4 keer per dag uitgelaten grt ronny Reactie infoteur, 20-03-2012
Beste Ronny,

Bij 2 reuen zou er wel eens sprake kunnen zijn van territoriaal gedrag. Merk je territoriaal gedrag bij hen buiten het plassen in huis?

Jessika, 19-11-2011 22:07 #10
Wij zijn gisteren bij de dierenarts geweest en het was dus een ontsteking op de blaas hij moet nu 8 dagen antibiotica innemen, en na 2 pilletjes is het al veel beter hij heeft vandaag niks binnen gedaan. Maar ik heb hetzelfde probleem met een kater die urineerd binnen ik heb al een spuitbus gehaald om het tegen te gaan maar deze helpen niet en haar poep doet ze wel in de kattebak, ook heb ik het al geprobeerd met peper en citroen. Reactie infoteur, 20-11-2011
Beste Jessika,

Is de kater gecastreerd?

Groetjes Sandra

Jessika, 17-11-2011 13:28 #9
Onze jack russel is 4 jaar en heeft nooit binnen geplast en nu sedert een paar weken doet hij dat wel "morgens en 's avonds maken we een grote wandeling en door de dag laat ik hem geregeld buiten waar hij zijn behoeftes ook doet maar als hij dan een kwartier binnen is laat hij zijn urine weeral de vrije loop?! en hij is 3 jaar geleden gecastreerd? wat kunnen we eraan doen? weg doen willen we niet want het is een zeeeeer lief hondje vooral voor onze kindjes Reactie infoteur, 17-11-2011
Beste Jessika,

Het is inderdaad vreemd dat hij na vier jaar plotseling in huis begint te plassen. Is er een nieuw huisdier bijgekomen? Indien niet, kan de oorzaak ook medisch zijn, dus vast en zeker ook even laten controleren door een dierenarts. Daar je hond maar 4 jaar oud is zou het niet meteen iets ernstig kunnen zijn, maar misschien toch iets klein waardoor hij in huis plast. Verder misschien aan te raden om zijn eet en drinkgewoonten goed in de gaten te houden of deze normaal zijn.

Hou mij zeker op de hoogte of laat een berichtje achter als je nog wat vragen zou hebben.

Groetjes Sandra

Peter Engelen, 13-11-2011 23:57 #8
Mijn hondje ongeveer 12 jaar oud heeft ineens 3 nachten achtereen binnen geplast.
het is een flinke plas terwijl hij buiten altijd met kleine beetjes plast.
Hij was 4 toen ik hem van het asiel haalde en heeft in 8 jaar nooit binnen gedaan.
Er is niets veranderd in de omgang met hem zover ik weet maar ik weet wel dat hij het niet leuk vindt als ik naar bed ga en hij alleen moet blijven, maar dat was eerst niet anders.
Help Reactie infoteur, 16-11-2011
Beste Peter,

Volgens mij is het iets medisch. Hij heeft 8 jaar niet in huis geplast en plotseling opnieuw wel. Ik zou met hem zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan om de oorzaak te zoeken.

Hou mij zeker op de hoogte,

mvg Sandra

Ronja, 09-11-2011 14:17 #7
Onze golden retriever van 7 maanden blijft niet zindelijk. Alles gedaan volgens de regels, maar ze blijft in huis plassen. Ze is onderzocht maar het is niets medisch. Het gekke is ook dat ze rustig plast terwijl ze lekker op de grond ligt, en ze blijft ook gewoon in haar eigen urine liggen. Ze is wel redelijk jaloers naar onze andere hond, probeert er tussen te staan als die aandacht krijgt enzo. Maar het si toch niet normaal dat een hond in haar eigen urine blijft liggen? Reactie infoteur, 16-11-2011
Beste Ronja,

Geef je de hond aandacht wanneer ze geplast heeft of in haar eigen urine ligt? Zoja, welke aandacht. Hoelang heb je de tweede hond? Of is de golden retriever de laatste aanwinst?

Groetjes Sandra

Evert, 28-08-2011 18:21 #6
Ik heb een jack russeltje, 2jaar oud.
hij gaat altijd buiten om plasje te doen, maar doet het vrolijk binnen ook.
Kan het ermee te maken hebben dat er twee vrouwtjes in huis lopen die nog niet "geholpen" zijn? bovenstaande 'regeltjes' hebben we altijd na geleeft… wat te doen?! word er helemaal gek van, maar kan Hem ook niet missen Reactie infoteur, 22-10-2011
Beste Evert,

Dit probleem komt helaas genoeg verschrikkelijk veel voor. "sproeien" komt veel voor bij mannetjes. dit heeft te maken met territoriumdrang. Castreren kan hierbij zeker helpen. Maar ik ga ervan uit dat je hond al gecastreerd is, met de twee vrouwtjes in huis. Ik zou aanraden hem misschien eens te laten controleren door een dierenarts voor een eventuele medische oorzaak, als het echt om overdadig plassen gaat.

Iets extra wat je misschien eens kan proberen is, na de plaats waar hij heeft geplast heel goed te hebben schoongemaakt en ontsmet, wat van zijn speelgoed te leggen. Het kan ook dat hij het huis ook als tuin ziet, dus in dit geval de regeltjes blijven toepassen.
Ook een lange wandeling met de hond kan goed doen en maakt de kans dat hij nadien in huis plast kleiner.

D., 12-08-2011 14:09 #5
Van de week moest ik op de hond van mijn schoonmoeder passen. Ik heb hem opgehaald, z'n mand en speeltjes meegenomen en we zijn naar ons appartement gegaan. Helaas ging het al gelijk mis, deze dag heeft hij maar liefst 10 keer op diverse plekken in en rondom het huis geplast. Ook al hadden we hem net uitgelaten, bij binnenkomst ging hij weer. Meestal blijven we (als we weer moeten oppassen) in het huis van m'n schoonmoeder maar dan doet hij precies hetzelfde, het ligt dus niet aan de omgeving. Hij is momenteel 14 jaar. Hoe kan dit? Reactie infoteur, 22-10-2011
Beste D.,

Daar de hond wat ouder is zou het evengoed een medisch probleem kunnen zijn. Misschien kan hij zijn urine niet meer zo goed ophouden. Heeft hij dit altijd al gedaan, is hij ooit zindelijk geweest?

Indien hij nooit zindelijk geweest is, ziet hij het huis ook als zijn persoonlijke tuin waar hij vrij zijn behoefte kan doen. Dus moet hij het ook niet ophouden tot buiten en zal hij vrij zijn behoefte gaan doen.
Dezelfde methode van buiten plassen en belonen zal ook na een tijdje bij hem vruchten afwerpen, maar het vraagt veel geduld. Indien je meer hulp nodig hebt kun je mij altijd een privébericht sturen en ik stel een documentje voor je samen hoe je dit het beste aanpakt.

Ook raad ik je aan om de hond zeker eens door een dierenarts te laten controleren. Zodat er zeker geen medische oorzaak is.

Hou mij op de hoogte.
Met vriendelijke groeten,
Sandra

Jan, 01-08-2011 10:03 #4
Mijn vriendin heeft een hond (vuilnisras) uit het asiel gehaald, lief beestje. Hij is zindelijk, maar als ze naar buiten gaat wordt hij helemaal enthousiast en plast dan meestal een keer in de gang. Negeren dit gedrag als bovenstaande en hopen dat dit verandert of het enthousiasme temperen als ze het zegt tegen hem? Hoe pak je dit aan? Reactie infoteur, 22-10-2011
Beste Jan,

Dit klinkt als een wat apart probleem. Doch hij zindelijk is, plast hij in één bepaalde kamer in het huis. Misschien ziet hij de gang ook als een deel van buiten. Het beste blijft nog altijd het gedrag negeren en belonen wanneer hij buiten zen plasje heeft gedaan. Soms gaan honden ook plassen wanneer ze bang of in dit geval heel enthousiast zijn. Misschien een idee om eerst naar buiten te gaan en hem met de deur open naar buiten te roepen. Het helpt ook om de plaatst waar hij plast te associëren met iets anders, zoals spelen, zodat zijn aandacht enkel niet naar het plassen gaat.

Probeer de bovenstaande methodes eens, en hou mij zeker op de hoogte.
Met vriendelijke groeten,

Sandra

Ricardo, 20-05-2011 23:38 #3
Wij hebben laatst een nieuwe chihuahua in huis genomen ze is maar liefst 7 maanden.
Wanneer ze gaat piepen laten we haar naar buiten (achtertuin) maar na 2 min wilt ze weer naar binnen en dan ga je op de bank zitten en is ze blij gaat ze liggend een plasje doen OP DE BANK en als je die heb schoon gemaakt doet ze het volgende plasje! :(
Hoe kan ik mijn hond dit afleren? Reactie infoteur, 03-06-2011
Beste Ricardo,

Had hetzelfde probleem met mijn jack russel. Dit soort problemen zijn de moeilijkste op te lossen, omdat ze veel tijd kosten. Onze hond kwam van een nogal bedenkelijke fokkerij, was in het begin bang en plaste daardoor op de grond wanneer je durfde naderen. Nadien was hij zo blij met aandacht dat hij hetzelfde deed, het kan dus extreme blijdschap of angst zijn. Hiermee omgaan hangt natuurlijk af van je hond, wat ik je zou aanraden is, wanneer je hond buitengaat om te plassen, eventjes meegaan. Misschien eventjes wat spelen met haar in de tuin. Zo krijgt ze de gewilde aandacht en is ze ook wat uitgeraast. Verder wachten tot ze haar plasje heeft gedaan en daarna uitbundig belonen. Wanneer ze toch begint te plassen op de bank is het nog altijd aangeraden haar volledig te negeren, zelfs geen berisping geven. Na een tijdje zien ze een berisping immers ook als aandacht.
Probeer het zo even, en hou mij op de hoogte :) Zal proberen te helpen waar ik kan.

Groetjes Sandra

Karin, 02-02-2011 13:30 #2
Ik heb ook dat probleem. We hebben 3 superlieve honden waarvan 1 golden retriever en 2 yorkshire terriers. De jongste van de Yorks is 6 jaar en plast in huis als hij alleen is (ook als hij net is uitgelaten) tegen de bank en kasten. Ik maak het superschoon maar het helpt niks, hij doet het zo weer, ook negeer ik hem geef hem geen aandacht als ik het heb gezien of het schoonmaak. Toen hij jong was deed hij het ook en hebben we hem laten castereren toen hij 4 jaar oud was. Het is een hele poos goedgegaan, maar sinds een paar maanden begint het weer. Ik weet niet meer wat ik verder moet doen. We zijn toe aan een nieuwe bank maar ik durf het niet vanwege het plassen. Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik het verder moet doen. Reactie infoteur, 26-02-2011
Beste Karin,

Het gebeurt dus enkel als de hond alleen thuis is?

Mimi, 07-02-2010 00:04 #1
Hi, ons hondje James, 6 jaar een schat van een Jack Russell, is zelden alleen, we kunnen er alles mee doen overal meenemen.
Maar moeten hem overal in het oog houden want hij plast overal ook thuis zijn teritorium af.
Zeker als er mensen op bezoek zijn met een hond, of zijn geweest.
De eerste 14 dagen nadat ze geweest zijn is het nog erger
Nu ook al als, onze niet meer in huis woonende volwassen dochter thuis logeert of thuis komt of is geweest,
Hij heeft een hele grote tuin, gaan er veel mee naar t bos, en spelen alle dagen met hem en zijn bal, en zijn beer waar hij op slaapt met zijn beer (pluche)in zijn mond.
Zo sliep hij volgens de kweeker ook al zo op zijn moedertje.
Een knoddige schat, zonde van dit plas probleem.
Zou het hem zo graag afleren, maar HOE?
Omdat er bijna altijd iemand thuis is loopt hij zoveel binnen en buiten als hj wil, en in de zomer is de deur altijd open.
OOK DAN bakent hij met plasjes af binnen, ook als we van t bos of zo komen.
WAT KUNNEN WE DOEN,?,?
Castreren maar dat is ook geen garantie dat het daana gedaan is met plassen, laat dat ook helemaal niet graag doen.
HOE en wat te doen?
Mimi Reactie infoteur, 06-04-2010
Beste Mimi,

Bij dit gedrag is het belangerijk enkel het goede gedrag te belonen of om op te reageren. Wanneer je op slecht gedrag straft is er een gevaar dat je hond dit ook als aandacht zal zien. Indien je de hond niet wil laten castreren is je beste mogelijkheid je hond goed gedrag aan te leren. Het vraagt wel verschrikkelijk veel tijd en inzet. En soms is het moeilijk geen aandacht te geven aan slecht gedrag. Toch bleek dit bij vele proeven het meest effectieve.
Als het gedrag toch niet ophoudt na enige training, kan er mss een medische oorzaak achter schuilen. Dan is het misschien beter je hond te laten controleren door een dierenarts.
Vriendelijke groeten Sandra

Infoteur: Santje
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 67
Schrijf mee!