InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattenvoeding: extra's

Kattenvoeding: extra's

Kattenvoeding: extra's We kunnen de kat verwennen door de kat wat extra's te geven. Kattenmelk en kattensnoepjes zijn 'extra' omdat de kat deze in principe niet nodig heeft wanneer de kat een uitgebalanceerde en volwaardige kattenvoeding krijgt. Kattenmelk en kattensnoepjes zijn gewilde extra's, maar enige voorzichtigheid is geboden!
Wanneer we de kat een volwaardige kattenvoeding geven heeft de kat in principe niets extra's nodig. Sommige kattenbezitters vinden het echter fijn de kat af en toe te verwennen met iets extra's, zoals kattenmelk en kattensnoepjes.

Kattenmelk

Wanneer we naar katten in de vrije natuur kijken zien we dat enkel jonge katjes bij de moeder melk drinken. Wanneer zij ouder worden leren zij geleidelijk aan andere voeding te eten, zoals prooidieren. Daarna is er in principe geen behoefte meer aan melk. Toch vinden veel katten een schoteltje kattenmelk op zijn tijd erg lekker.

Wanneer je de kat melk wilt geven dien je speciale kattenmelk te kopen. Melk die voor menselijke consumptie gemaakt is, is niet geschikt voor de kat. Koemelk bevat bijvoorbeeld lactose, een stof waar het spijsverteringskanaal van de kat niet zo goed mee om kan gaan wat dikwijls resulteert in diarree. Er is echter speciale kattenmelk te koop.

In dierenspeciaalzaken en sommige supermarkten wordt kant en klare melk en melk in poedervorm gekocht. Deze laatste dient men zelf nog met water aan te lengen. Een alternatief voor speciale melk voor katten is gesteriliseerde slagroom of gestereliseerde volle koffiemelk. Door de verhitting is de lactose namelijk onschadelijk gemaakt waardoor dit zelden tot nooit klachten geeft bij de kat. Deze producten zijn echter wel heel erg vet wat de kans op overgewicht vergroot, waardoor speciale kattenmelk de voorkeur geniet.

Kattensnoepjes

Wanneer de kat een uitgebalanceerde en complete voeding krijgt is het niet nodig de kat kattensnoepjes te geven. Veel katten vinden een kattensnoepje echter erg lekker en je kan de snoepjes ook als beloning voor de kat geven.

Veel kattensnoepjes verstoren door de toegevoegde vitaminen en mineralen de balans van de kattenvoeding. Hierdoor kan het voorkomen dat de kat te veel van bepaalde stoffen binnenkrijgt. Er bestaan zelfs kattensnoepjes met het voor de kat vrij schadelijke vitamine A! Wanneer je toch kattensnoepjes wilt kopen dien je evenals wat betreft de gewone voeding erg kritisch te zijn over de ingrediënten van het kattensnoepje.

De kat vindt met name de extra aandacht die het krijgt van de baas fijn. Een alternatief voor een kattensnoepje is het geven van een gewoon kattenbrokje van een merk dat de kat normaal niet krijgt. De kat zal het verschil echt niet proeven tussen smakelijke kattenbrokjes en de veelal dure speciale kattensnoepjes.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kattenvoeding: extra's"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 06-09-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!