InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Gebrek aan eetlust bij een hond

Gebrek aan eetlust bij een hond

Honden die te dik zijn eten vaak te graag, echter een hond die maar iedere keer kleine beetjes eet en zonder veel enthousiasme eet is ook niet goed. Normaliter wordt de eetlust van een hond bepaald door de energiebehoefte, echter er zijn factoren die de eetlust van de hond negatief kunnen beinvloeden.

Voedingsfactoren

Bedorven voedsel wordt uiteraard door een hond niet gegeten, ook onsmakelijk voer zal door een hond niet of nauwelijks worden aangeraakt. Een hond kent net als de mens smaak en vindt dus ook niet alles lekker. Voedsel wat hij dus niet lust zal hij ook zoveel mogelijk laten staan.Mensen die zgn rauw voeren zullen dit probleem zeker herkennen, veel honden laten bijvoorbeeld lever staan, of als er nog iets grover wordt gevoerd merk je al snel dat bijvoorbeeld gevogelte waar nog veel veren aan zitten wat makkelijker links gelaten worden en alleen worden gegeten indien er niets anders is.

Factoren die bij de hond zelf liggen

Ziekte is één van de hoofdfactoren, een hond die niet wil eten geeft vaak aan op deze manier dat er iets aan de hand is. Er zijn ook psychische oorzaken waardoor een hond niet of nauwelijks eet, de meest bekende hiervan is waarschijnlijk wel een reu die in de buurt woont bij een loopse teef maar ook bijvoorbeeld een hond die van omgeving (of van eigenaar) verandert kan onder zoveel stress staat dat hij niet kan eten. Sterilisatie of castratie kan een verbetering van de eetlust geven.

Omgevingsfactoren

Als het warm is kunnen honden evenals mensen minder zin hebben in eten. Ook snacken tussendoor of veel restjes voeren aan de hond kan maken dat de energiebehoefte van de hond al is voldaan en dat de hond alleen nog kiest voor "lekker eten"

Een hond die normaal gevoerd wordt, die een of twee maal per dag eten krijgt in de goede hoeveelheid zal als hij zijn voer graag lust normaliter enthousiast aan het eten slaan, op het moment dat de hond dus stopt met eten of dat de eetlust minder wordt is er iets aan de hand en is het belangrijk dat je het signaleert, om die reden is het ook niet verstandig om het eten een hele dag te laten staan, je hebt zo geen controle op wat hij opeet en of hij enthousiast eet. Als je zo snel niet kunt achterhalen waarom een hond niet eet (als je niet van voer bent gewisseld, de temperatuur is normaal etc) dan is een gang naar de dierenarts geen overbodige luxe en eigenlijk gewoon noodzakelijk.
© 2009 - 2017 Bcmo, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gebrek aan eetlust bij een hond"

Reactie

Els Steevens, 18-02-2012 14:46 #1
Hallo, Mijn hond is15 jaar boerefox hij heeft weining eetlust krijgt Perdnoral ben ik tegen hij drinkt veel zou graag iets op natuur basis hebben wat zou goed zijn ps hij is erg diement maar ik zou hem nog graag even willen hebben.(pas mijn poesje verloren) wacht op berichtje.
groetjes mevr Steevens

Infoteur: Bcmo
Gepubliceerd: 30-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!