InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het houden van een cavia en konijn in één verblijf

Het houden van een cavia en konijn in één verblijf

Een konijn en een cavia samen in één hok, het ziet er leuk uit. Veel mensen vinden deze beide huisdieren erg leuk en kiezen er daarom voor om ze samen in één verblijf te plaatsen. Vaak zonder zich af te vragen of dit wel goed is voor de dieren. Want verschillen cavia's en konijnen niet enorm van elkaar? En worden ze er wel gelukkig van om samen te leven? Het lijkt vaak een leuk idee om de cavia en het konijn samen in een kooi te doen. Op deze manier hebben ze toch gezelschap en hoef je niet te kiezen voor één diersoort. Ook in dierenwinkels zie je vaak konijnen en cavia's in 1 verblijf zitten. Toch is het meestal geen goed plan om deze dieren samen in 1 verblijf te laten leven. Hoewel het soms ook goed kan gaan, verschillen deze dieren veel van elkaar. Er zijn meer verschillen dan overeenkomsten. Daarom zijn de meeste cavialiefhebbers en konijnenliefhebbers tegen het samen houden van deze huisdieren.

Verschillen

Het eerste verschil tussen het konijn en de cavia is natuurlijk het uiterlijk. Maar er zijn veel meer verschillen. Beide diersoorten zijn sociaal, maar aan elkaars gezelschap hebben ze niet veel. Ze kunnen niet met elkaar communiceren omdat ze een hele andere lichaamstaal hebben. De cavia communiceert op hele andere manieren dan het konijn. Hierdoor zullen ze elkaar niet begrijpen. Cavia's maken veel gebruik van geluiden om elkaar iets duidelijk te maken, terwijl konijnen niet of nauwelijks op deze manier communiceren. Bij gevaar gaan konijnen met hun achterpoten stampen. Voor konijnen is dit normaal, maar de cavia begrijpt dit niet en kan hierdoor gewond raken.

Voeding

Het voedingspatroon van cavia's verschilt enorm van het voedingspatroon van konijnen. Cavia's maken net zoals mensen zelf geen vitamine C aan. Daarom moeten zij via het voedsel vitamine C binnen krijgen. Konijnen maken deze vitamine wel zelf aan, dus voor hen is dit niet nodig. Ook hebben cavia's een grotere energiebehoefte dan konijnen. Wanneer je ze dus hetzelfde voedsel geeft, gaat het fout. Als het konijn van het voer van de cavia eet, kan hij veel te dik worden en krijgt de cavia tekorten. Ook als de cavia alleen maar konijnenvoer te eten krijgt is dit niet gezond. De cavia krijgt daardoor te weinig vitamine C binnen en te weinig energie. Hierdoor loopt hij een verhoogd risico om ziek te worden. Konijnen die alleen caviavoer te eten krijgen, lopen ook een risico omdat ze de voedingsstoffen in andere hoeveelheden nodig hebben.

Overige

Konijnen en cavia's samen houden is dus niet zo'n goed idee. Het beste is om een konijn met 1 of meerdere soortgenoten te houden zodat deze niet alleen zit. Ook voor cavia's is het beter om met soortgenoten samen te leven. Beide diersoorten zijn sociaal en worden niet gelukkig van alleen leven. Het is daarom beter om ze met meerdere dieren te houden, maar dan bij voorkeur wel dieren van het eigen soort. Dus geen konijnen bij cavia's.

Wanneer je toch konijnen en cavia's samen wilt houden, moet je met een aantal zaken rekening houden. Het is belangrijk om een rustig konijn uit te kiezen. Een zenuwachtig, agressief of erg dominant konijn kan de cavia ernstig verwonden. Ook moet je zorgen voor voldoende ruimte zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan wanneer ze daar behoefte aan hebben. Schuilplaatsen zijn ook belangrijk, omdat de dieren zich hierin kunnen verstoppen wanneer ze bang zijn. Er moet tevens voor gezorgd worden dat er voldoende rekening gehouden wordt met de voedingspatronen. Als de dieren verkeerde voeding krijgen, is de kans groot dat ze niet lang gezond zullen blijven.

Een andere oplossing is om meerdere cavia's bij meerdere konijnen te zetten. Je hebt hiervoor wel erg veel ruimte nodig en eigenlijk kun je dan net zo goed de konijnen apart van de cavia's zetten. Op deze manier zullen de dieren gelukkiger worden en zich meer thuis voelen in het verblijf.
© 2009 - 2017 N123, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://knagers.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=4

Reageer op het artikel "Het houden van een cavia en konijn in één verblijf"

Reacties

Phaedra, 18-04-2015 17:14 #2
We gingen net als onze buren 1 cavia en 1 konijn samen doen maar dankzij deze site zie ik nu in dat toch voor soortgenoten gaan.
Bedankt aan deze site

Sharon, 22-10-2013 10:47 #1
Hallo

Wij hebben een caviajong erbij en ons konijn zit er achter als we de cavia in haar kok zetten, op onze schoot doe ze er niets aan, ze likt haar zelf. Ik vraag mij dan af hoe dat komt. Ze hebben ons verteld dat ze in vrede samen gaan leven.

Infoteur: N123
Gepubliceerd: 02-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!