InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Vachtverzorging van katten - Voeding, shampoo, supplementen

Vachtverzorging van katten - Voeding, shampoo, supplementen

Vachtverzorging van katten - Voeding, shampoo, supplementen Katten hebben vaak last van overmatig haarverlies, schilfertjes, kaalheid, rode plekken, doffe vacht, korstjes of eczeem. Mits een goede vachtverzorging en een aangepaste voeding kan je deze problemen echter gemakkelijk voorkomen en behandelen. Met onze gemakkelijk te volgen tips, krijgt je kat binnen de kortste keren opnieuw een mooie, glanzende en gezonde vacht.

Voeding

Een mooie, glanzende en gezonde vacht begint met een aangepaste voeding. In tegenstelling tot wat de reclame ons doet geloven, is kattenvoeding uit de supermarkt onvolledig wat vitaminen, mineralen en aminozuren betreft. Dit heeft allerlei problemen als resultaat, o.a. kaalheid, rode plekken, schilfertjes, doffe vacht, overmatig haarverlies, korstjes, eczeem, etc. Indien je kat met één van deze problemen te kampen heeft, doe je er dus best aan zijn voeding aan te passen.

De volgende merken droogvoeding voor katten zijn aangewezen voor een gevoelige huid en zorgen bovendien voor een mooie en glanzende pels:

  • Royal Canin Hair & Skin 33
  • Josera Emotion Culinesse
  • Hillís Science Plan Sensitive Skin
  • Iams Special Care Sensibele Huid
  • Sanabelle Elegance Hair & Skin Kattenvoer
  • Smilla Beauty
  • Schesir Persian & Long Haired Kattenvoer

Voedingssupplementen

Er zijn heel wat voedingssupplementen op de markt die helpen om je kat een mooie, glanzende en gezonde vacht te geven. Deze voedingssupplementen zijn bij dagelijks gebruik zeer efficiënt tegen schilfertjes, irritatie van de huid, korstjes, kale plekken, eczeem, etc. Denk er echter wel aan dat gebruik op lange termijn een overdosis vitaminen kan veroorzaken. Vraag raad aan je dierenarts alvorens met een kuur te beginnen, want proteïnerijke voedingssupplementen kunnen gevaarlijk zijn indien je kat nierproblemen heeft.

Volgende voedingssupplementen zijn de moeite waard:

  • Salmopet zalmolie: zowel voor honden als katten. Afkomstig van zalm uit Noorwegen.
  • EBI-Vet Gist-Plus Pearls: voor de ondersteuning van spijsvertering en vachtproblemen.
  • Hugro hennep voerolie: bij allergische reacties en velproblemen.
  • Velcote voercomplement voor huid en vacht: Velcote ondersteunt de huidfunctie bij katten met dermatose (huidziekten) en bij overmatige haaruitval.
  • Lupoderm huid- en haarkuur.
  • Bay-o-pet Murnil tabletten: vitamine- en proteïnerijk voedingssupplement voor huid en vel.

Olie

Druppel enkele keren per week een beetje plantaardige olie over de normale voeding van je kat. De beste oliën die je hiervoor kunt gebruiken zijn olijfolie, maïsolie, zonnebloemolie en saffloerolie.

Kammen en borstelen

Langharige katten moet je dagelijks kammen waarbij extra aandacht moet besteed worden aan de ondervacht. Bij kortharige katten is een wekelijkse kambeurt (bijvoorbeeld met een rubberen kam) meestal voldoende. Dit kan opgedreven worden indien je kat extra veel haar verliest.

Vochtige handen

Heeft je kat last van overmatig haarverlies? Maak dan je handen vochtig en streel daarna met je bevochtigde handen over de vacht. Je verwijdert er meer dode haren mee dan met een gewone borstelbeurt en bovendien bevordert het de nieuwe haargroei. Een glanzende vacht gegarandeerd.

Kattenshampoo

Een kat kan je beter alleen wassen in uitzonderlijke gevallen, zoals voor een kattenshow of als hij zich buiten vuil heeft gemaakt. Bij sommige hondenkappers kan je ook met je kat terecht. Uit volgende shampoos kan je zeker een keuze maken.

  • Tasman: Kattenshampoo op basis van theeboomolie die bekend staat om zijn antiseptische, schimmelbestrijdende en bacteriedodende eigenschappen.
  • Dogís Stuff Power Shampoo: Shampoo voor honden en katten die nood hebben aan een vacht met meer volume en stevigheid.
  • Dierendrogist Aloë Vera Shampoo: Bevordert de doorbloeding en laat de vacht goed glanzen.
  • Dierendrogist Kleurshampoo: Intensiveert de natuurlijke kleur van uw kat. Keuze uit de kleuren zwart, wit en bruin.
  • Beaphar Anti-Allergie Shampoo: Geschikt voor honden en katten die allergisch reageren op normale shampoos.

Katten artikelen

Katten artikelen: Serie artikelen over katten gerelateerde zaken zoals catnip, de ware leeftijd van je kat, de honden- en kattenradio, natuurlijke en gezonde vlooienbestrijders voor katten, het kattencafé, recepten voor katten, films met katten, etc.
Gerelateerde artikelen
Schilfertjes of roos in de vacht van poezenSchilfertjes of roos in de vacht van poezenOok bij uw lievelingsdier bestaat de kans dat er roos ( of schilfertjes ) in de vacht zichtbaar worden, Bij dieren met e…
Voordelen van vachtverzorging van je katVoordelen van vachtverzorging van je katEr zijn veel katten, vooral kortharige rassen die nooit worden geborsteld of in bad hoeven. Een kat met zijdezacht lang…
De vacht van de Perzische katDe vacht van de Perzische katDe Perzische kat, en dan wel te verstaan de langharige Pers, heeft een dubbele vacht die met beleid bijgehouden moet wor…
Waarom katten hun vacht verzorgenWaarom katten hun vacht verzorgenEr zijn katten met allerlei soorten vacht, zowel langharige- als kortharige soorten. De vacht beschermt de kat tegen sch…
Verzorging vacht van de langharige katVerzorging vacht van de langharige katEr zijn verschillende raskatten die een halflange of lange vacht hebben. De pers is een van de meest bekende met de plat…

Reageer op het artikel "Vachtverzorging van katten - Voeding, shampoo, supplementen"

Infoteur: Avalon
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!