InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Info over de Beagle

Info over de Beagle

Info over de Beagle De beagle is een zeer oud hondenras. Toch wordt er vaak gezegd dat het een onmogelijke, eigenwijze hond is, die alleen maar sloopt. Dit is niet waar. Een beagle is wel een zelfstandige hond, met een eigen wil en mening. De baas zal die moeten respecteren en vooral consequent zijn is heel belangrijk.

Jachthond

In Engeland wordt de beagle al van oudsher gebruikt als jachthond. Hij is ook wel bekend onder de naam 'kleine hazenhond'. Hij jaagt in meutes op konijnen en hazen. De beagle is er op gefokt om het wild zonder menselijke hulp te drijven en in een ruime boog bij de jager te brengen. Dit is dus de zelfstandigheid waar bij de beagle vaak over gepraat wordt, wat ten onrechte wordt gezien als eigenwijs.

Huishond

De beagle is ook zeer geschikt als huishond, door zijn vrolijke en evenwichtige karakter. Hij laat zich zo nu en dan graag horen, maar een waakhond is het niet. De beagle is niet zo groot, maar zijn karakter is dat wel. Daar moet dus echt rekening mee gehouden worden in de opvoeding. Doordat hij gefokt is op zelfstandig jagen, zal hij ook in het dagelijks leven zijn eigen weg gaan. Het is daarom niet makkelijk om een beagle op te voeden, consequent zijn is héél belangrijk. Hij is gek op aandacht en vraagt hier ook om, het is geen hond om lang alleen te zijn. Hij wil het liefst bij zijn roedel blijven en zal dat ook zeker laten merken.

Kenmerken

  • Karakter
  • Driest, zeer actief, groot uithoudingsvermogen, vastberaden, intelligent en waakzaam. Ook heel lief, zonder agressie of angst.
  • Hoofd
  • Het hoofd is tamelijk lang, zonder frons of rimpels. De schedel is iets gewelfd met geringe achterhoofdknobbels.Geen puntneus en de lippen hangen.
  • Ogen en oren
  • De ogen zijn donkerbruin of hazelnootkleurig. Ze zijn groot, niet diepliggend en een zachte, vriendelijke uitdrukking. De oren zijn lang met afgeronde punten. Ze zijn laag aangezet en dicht tegen de wang gedragen.
  • Mond
  • De kaken zijn sterk met een perfect schaargebit.
  • Lichaam
  • De bovenlijn is recht en horizontaal. De hals is licht gebogen met weinig keelhuid en de schouder helt goed naar achteren. De voorbenen staan recht onder de hond, niet versmallend naar de voet. De borst daalt tot onder de elleboog en de ribben lopen ver naar achteren, kort in de rug, maar goed in verhouding. De lendenen zijn krachtig en soepel en de buik is niet teveel opgetrokken. Zeer gespierde dijen en sterke, evenwijdig aan elkaar geplaatste voeten.
  • Staart
  • Stevig en niet te lang. Hoog aangezet, niet over de rug gekruld of vanaf de staartwortel naar voren gebogen.
  • Maat
  • De schofthoogte ligt tussen de 13 en 16 inches (33 en 40,5 cm.).

Voor- en nadelen

Beagles zijn mooi, trots en zeer karaktervol. Ze zijn trouw, lief voor kinderen en verdraagzaam naar andere honden. Het is en blijft echter een jachthond en men dient daar rekening mee te houden. Hij zal achter alle mogelijke prooien aan gaan en als hij niet goed onder appel staat, kan de baas wel eens heel lang moeten wachten als de beagle een spoor geroken heeft. In huis zijn ze zeer aanhankelijk, soms zelfs wat verlegen. Ze zijn vriendelijk en hebben een zeer zacht karakter, ze hechten zich ook enorm aan hun roedel. Als hij te lang alleen wordt gelaten, zal hij dat op luide wijze duidelijk maken. Hij is altijd in voor een spelletje en heeft ook veel behoefte aan beweging, het is immers een jachthond. Hij moet dagelijks minstens een uur kunnen rennen.

Aanschaf

De aanschaf van een pup doe je niet zomaar even. De volgende punten zijn in ieder geval heel belangrijk:
  • Koop nooit impulsief een pup. Een hond heeft altijd aandacht en tijd nodig en kan niet worden weggegooid als de baas het zat is.
  • Als men bij de pup gaat kijken, moet vooral goed op de moederhond gelet worden. Is ze rustig, nerveus, goed verzorgd, wel of niet agressief? Dit alles zegt al veel over de aan te schaffen pup.
  • Let er op dat de pup in huis gehouden wordt. Een jonge hond moet in de eerste maanden van zijn leven zoveel mogelijk indrukken opdoen en hier hoort leven in gezinsverband ook bij. Kennelhonden missen al die ervaring en zullen onvoldoende gesocialiseerd zijn
  • Let er op dat er een stamboom, entpapieren, uitslagen van gezondheidsonderzoeken aanwezig zijn. Tevens moet de pup minstens 8 weken oud zijn.
  • Informeer naar erfelijke ziekten, zoals epilepsie, hernia of hartafwijkingen.

Gedrag

De beagle is een zeer zelfstandige hond, de baas moet zeer consequent zijn en een zeker overwicht is noodzakelijk. Er moet voortdurend op hem gelet worden, bevelen moeten slechts gegeven worden als de hond dichterbij is, anders zal het zeker geen nut hebben. Een cursus gehoorzaamheid is aan te raden, maar of de beagle het geleerde ook in praktijk brengt, is nog maar de vraag. Het blijft een ondeugende, wel heel lieve, jachthond, die toch doet wat hij van plan was te doen. Voordat hij 7 maanden oud is, moet hij wel al behoorlijk geleerd hebben te luisteren, omdat vanaf die leeftijd het jachtinstinct begint te ontwikkelen. Als een volwassen beagle niet voldoende beweging (zeker een uur rennen per dag) krijgt, zal hij zijn energie op een andere manier kwijt moeten en de meubels zijn dan vaak het slachtoffer.

Ziekten

Er zijn een aantal ziekten die bij de beagle vaker voorkomen dan bij andere honden:
  • Hernia. Het is moeilijk vast te stellen of een hernia een erfelijke aandoening is of niet. Wel is de beagle hernia-gevoelig.
  • Anaalklierontsteking. Beagles hebben vaak volle anaalklieren. Het is dan ook belangrijk die tijdig te laten legen, de dierenarts kan u uitleggen hoe dit in zijn werk gaat.
  • Parvo. Dit een een zeer besmettelijke ziekte, dat wordt veroorzaakt door een virus. Als de hond hiermee besmet is, overleeft hij het meestal niet. Het virus wordt verpsreid door uitwerpselen van een zieke hond. Het veroorzaakt ernstige ontstekingen aan de darmen en binnen zeer korte tijd krijgt de hond bloederige diarree, geeft bloed over, wordt suf, krijgt koorts en is werkelijk doodziek. Hij zal niet willen eten of drinken en kan daardoor weer uitdrogen. De meeste honden sterven dan ook aan een te groot vocht- en bloedverlies. Meestal is de hond binnen 2 dagen overleden.
  • Corona. Dit is een virusziekte, die te herkennen is aan diarree, braken en evt. aantasting van de slijmvliezen.. Het lijkt op parvo, maar is minder heftig.
  • Hondenziekte. Dit is een zeer besmettelijk virus, wat begint met een loopneus en hoesten. Enige tijd later volgt diarree, niet eten, braken en koorts, keelontsteking, pusachtige uitvloeiing van de neus en ogen, zenuwtrekkingen en krampen. Het veroorzaakt hersenvliesontsteking en ontstekingen in de darmen. Veel honden overleven ook deze ziekte niet. Doen ze dit wel, houden ze er meestal blijvend zenuwletsel aan over.
  • Hondsdolheid. Dit is een levensgevaarlijke ziekte voor hond én mens. Het wordt verspreid via speeksel via een wondje en verspreidt zich via de zenuwbanen naar de hersenen. De ziekte is dodelijk. Na infectie kan het 50 dagen duren dat de verschijnselen duidelijk worden. De laatste fase van de ziekte is verschrikkelijk. De hond is zeer angstig door aantasting van de hersenen. Hij zal wegkruipen in een hoekje en zjin gedrag kan plotseling zeer agressief zijn. Hij zal dan ook alles bijten en aanvallen wat in zijn nabijheid komt. In Nederland komt bijna geen hondsdolheid meer voor, in Duitsland en België wel.
  • Kennelhoest is een ziekte die door verschillende oorzaken kan ontstaan. Het is een luchtwegstoornis en kenmerken zijn een harde, rauwe hoest wat soms gepaard gaat met longbeschadiging. Honden zijn er meestal niet erg ziek van, maar behandeling is wel noodzakelijk.
  • Ziekte van Weil. Deze ziekte wordt veroorzaakt door bacterie-achtige micro-organismen en besmetting gebeurt meestal in het voor- en najaar. Bij jongere honden kan de ziekte dodelijk zijn. Hij krijgt hoge koorts, is suf en heeft spierpijn. Hij zal niet willen eten, wel drinken en hij zal moeten braken. Ook krijgt hij neusbloedingen, donkere urine en geelzucht is ook mogelijk. Deze ziekte is ook gevaarlijk voor mensen.
  • Hepatitis, een zeer besmettelijke leverziekte. Dit virus wordt zowel bij honden als bij vossen aangetroffen. De verschijnselen verschillen echter wel.
© 2009 - 2017 Nadasha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de BeagleDe Beagle is een erg oud ras dat afkomstig is uit Engeland. De naam Beagle is afkomstig van het Keltische woord ''beag''…
De beagle: het rasDe beagle: het rasDe Beagle is een hondensoort. Het is een jachthond, en werd vroeger (in Groot-Brittannië) gebruikt voor de jacht op koni…
De beagle: aanschafDe beagle: aanschafDe beagle is een geweldige hond. Hij is vrolijk, lief en eigenwijs. Bij de aanschaf van een beagle pup zijn er een aanta…
De Duitse Brak, een en al jachtpassieJe ziet ze niet vaak, Duitse Brakken. En dat kan kloppen, want er lopen er in Nederland maar zo’n 350-400 rond. Elegante…
Domesticatie van de hondDomesticatie van de hondOnder domesticatie word verstaan het tot huisdier maken van wilde dieren. De mens maakt al eeuwenlang wilde dieren tot h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Info over de Beagle"

Reacties

Linda, 13-10-2016 20:03 #11
Vraag me af waarom onze beagle super lief voor mijn kleinkind is maar door 1 postbezorger wordt hij helemaal gek. De postbezorger woont in dezelfde wijk ze heeft zelf ook een hond. Als we haar tegen komen met haar hond houdt ze haar hond heel kort en met een boog om ons heen. Vernemen beagles dat? Wie weet raad?

Elly, 07-09-2016 09:48 #10
Mijn beagle is een super lieve hond. Ze is in mei 15 jaar geworden. Loopt nu steeds om mijn benen en als ik zit, staat ze me alleen maar aan te kijken. Haar staart hangt de hele dag tussen haar poten en een enkele keer weet ze niet meer hoe ze moet waarschuwen dat ze naar buiten wil en poept in huis.

Ze loopt nog wel een aantal km. Ik moet extra opletten om niet over haar te struikelen. Is dit herkenbaar bij een oudere beagle?

Lol, 09-07-2015 09:21 #9
Super veel info! TOP

Lol, 03-07-2015 11:57 #8
Super schattige hond. Je kan er mee knuffelen en doen wat je wil.

Christina, 14-08-2014 01:25 #7
Mijn hond heeft voedselnijd en bijt iedereen die dan in de buurt komt. Kan hem niet meer vertrouwen in de buurt van kinderen…

Fam Janssen, 06-05-2014 16:52 #6
Hallo Meike,
dat een beagle bijt hoor je niet/nooit vaak eet en drinkt hij genoeg en hoe gaat het met uitlaten ze zijn eigenwijs maar dit kennen we niet wij hebben er al 5 jaar een hier in de omgeving zijn meerderen beagle`s, misschien eens met de dieren arts overleggen of er iets niet goed met hem is?
Succes ze kunnen zo lief zijn dit is jammer.

Meike, 19-03-2014 21:31 #5
Wij hebben een reu van 4 jaar. Hebben 2 cursussen gedaan maar heeft niet echt geholpen. In die 4 jaar heeft hij mij al 3 keer gebeten en mijn zoontje 1 keer. Hij begint nu steeds vaker ook naar ons te grommen. Weten echt niet wat we nu moeten doen? En de andere keer is hij weer heel lief. Hij leeft echt in zijn eigen wereld. Heeft iemand nog tips of ideeën?

Peetje, 06-02-2014 13:05 #4
Hallo,

Wij hebben sinds gister een beagle ze is een teefje en ze heet Daisy. Alleen is onze vraag of we dan kunnen gaan werken maandag? Mijn vriend werkt 40 uur in de week en ik 3 dagen ik moet om half 9 beginnen en ben dan om half 4 klaar dan ben ik rond 10 voor 5 thuis op de woensdag begin ik hetzelfde alleen ben ik dan om 10 voor 4 thuis…

Geja, 19-09-2013 22:36 #3
Wij hebben al ruim 5 jaar een beagle, die de typische eigenschappen bezit die echt
bij het ras horen. Maar ondanks zijn eigenwijsheid en een liefde voor eten, willen wij
onze Chetwin voor geen goud missen, Hij brengt veel vreugde met zijn ondeugende
streken. We lopen ruim 5 keer per dag met hem, waarvan zeker 2x per dag een wandeling van 45 minuten tot 60 minuten. Ondanks al deze beweging heeft hij nog
een flinke voorraad energie over. Indien je een beagle aanschaft, denk er dan wel goed over na., Doe geen impulsieve aankoop, want de asiels zitten al overvol met allerlei honden.

Nicole Vranken, 29-03-2013 19:05 #2
Wij hebben sinds 3/12/2012 een beagle in huis en het is écht een aanrader. Loena is een meisje en zij is zeer vrolijk. Ze is zeer aanhankelijk en kan met ieder gezinslid zeer goed opschieten. De oudste is haar speelkameraad, de oudste dochter is haar knuffel en de jongste voedt haar zeer streng op. Zij gaat met haar naar de hondenschool en als je de beagle consequent en streng opvoedt, dan luistert ze wel. Je kan de hond inderdaad niet vrij laten lopen, want als de beagle een prooi zit dan is de hond weg. Daar moet je rekening mee houden. Weet ook dat je minstens 1u/dag moet erop uit trekken. De beagle is een KM-wreter, maar dat is toch zeer goed voor je gezondheid. Zo ben je zeker dat je écht buiten komt en beweging hebt. Dus voor ons gezin, zie ik geen enkel nadeel waarom zou dat voor jou dan wel zijn?

Fam Geres, 28-12-2009 00:23 #1
Beste mensen, wij willen in 2010 een beaglepup aanschaffen en willen er graag wat meer informatie over betreft dit ras.
onze gezinssitatie is ideaal voor dit hondje, maar ik heb ook gehoord dat ze weglopen en niet los kunnen en mogen lopen in een vrij natuurgebiedje zoals een bosomgeving, waar wij wel in wonen.We wonen in Dronten.
dus daar twijfelen we nog over. We willen onze hond natuurlijk zo vrij mogelijk opvoeden, maar we wonen wel in een woonwijk. Een vrijstaand huis met een redelijke tuin. Onze 3 kinderen zouden het heerlijk vinden, maar ik moet wel op een beagle kunnen bouwen in vertrouwen. Ikzelf, ben alle dagen thuis en werk zo nu en dan aan huis onder schooltijden, dus de situatie is ideaal.
Groeten Amanda Geres

Infoteur: Nadasha
Laatste update: 15-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 11
Schrijf mee!