InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Eetgedrag van het konijn

Eetgedrag van het konijn

Eetgedrag van het konijn Over konijnen is al veel geschreven in boeken en op internet. Voedsel is voor konijnen net als bij mensen één van de belangrijkste levensbehoeftes. Toch mist er veel informatie over hoe konijnen in het wild eten en wat het beste dieet voor een konijn in gevangenschap zou zijn. In het volgende artikel kunt u zich hierover laten informeren.

De manier waarop het konijn zijn eten verzameld in het wild

Bij lage dichtheden leeft het konijn in paarverband, bij hoge dichtheden in groepen van ongeveer twintig volwassen dieren en hun jongen. Binnen zo'n groep vormen zich subgroepjes, bestaande uit één tot vijf mannetjes en één tot zes vrouwtjes. Zo'n subgroepje heeft zijn eigen graasplek, die hij meestal verdedigt tegen andere dieren.
Er blijft sowieso altijd een paar bij het hol die de wacht houd. Een konijn zul je zelden alleen zien. Wilde konijnen eten vrijwel alleen plantaardig voedsel ( gras, planten, kruiden enzovoorts). Hoogst zelden zullen ze een slakje of een aardworm nuttigen.

Copografie

Copografie ( het eten van eigen ontlasting) komt ook voor bij het konijn en dient om voedingstoffen ( vitamine B, K en eiwitten) op te nemen die door bacteriën in de blinde darm zijn gemaakt. Deze stoffen worden s nachts met de ontlasting als zachte keutels uitgescheiden. Overdag zijn de keutels hard. De zachte keutels ( coecotrophen) zijn weer eiwitrijk (29,5 % in de droge stof) en voorzien in 20% van de dagelijkse eiwitbehoefte. Waneer het konijn zijn eigen keutels niet zou eten kan hij binnen 3 weken dood gaan. Wilde konijnen eten gewoonlijk alleen in de vroege morgen en in de avondschemering. Ook tamme konijnen kunt u dus het beste twee keer per dag, in de ochtend en in de avond, voeren.

Het dieet van het konijn in gevangenschap

Het konijn kun je het beste biks geven, daardoor heeft het konijn geen keuze en zal het konijn zijn biks opeten. In het biks zitten vitamine en mineralen die belangrijk zijn voor het konijn. Mensen kiezen vaak sneller voor gemend voer omdat het er smakelijker uit ziet, maar gemengd voer bevat ook vaak veel vet en suiker. Het konijn kun je beter een fles geven met water aangezien ze een bak water om kunnen gooien en er kan bodembedekking in terecht komen.
Over de voeding van konijnen bestaan veel misverstanden. Veel mensen voeren gewoon maar zonder er echt bij stil te staan wat en hoeveel ze geven.
Er komen veel voedingsfouten voor bij konijnen namelijk:
  • geen (Vers) water een groen uitgeslagen fles
  • hele grote hoeveelheden groenvoer van 1 soort
  • geen hooi ( of stro want dat eten ze ook)
  • veel te grote hoeveelheid gemengd konijnenvoer. Daarvan word vaak het deel weggegooid wat juist belangrijk is voor het konijn.
Konijnen hebben erg gevoelige darmen.Als je te plotseling van voersoort verandert heb je veel kans dat het konijn buikpijn krijgt en last van diaree of erger nog gasvorming of verstopping die dodelijk kan zijn op korte termijn. Mooie ronde keutels en een schoon achterwerk zijn dus van belang. Een konijn dat geen groenvoer gewend is moet je laten wennen. Een klein stukje appel of wortel bijvoorbeeld. Als je van buiten wat wil halen bedenk dan goed wat je meeneemt somige dingen kunnen giftig zijn. En pluk nooit langs een autoweg of een plek waar veel honden worden uitgelaten. Uiteraard moet het eten altijd goed gewassen zijn.

Waarom het water elke dag verversen?

In oud water vormen zich ziekmakende bacteriën die met name in de zomer snel ontstaan. Met name door licht vormen zich algen in de drinkfles. Deze groen/bruine aanslag kan het makkelijkst verwijdert worden door een kettinkje met 1 cm water in de fles. En dan flink alle kanten opschudden. Hang de fles liever ook niet in de zon, anders word het water warm.
Gerelateerde artikelen
Tamme konijnen de winter door helpenTamme konijnen de winter door helpenVeel huisdieren die buiten worden gehouden hebben het moeilijk in de koude wintermaanden. Konijnen zijn hier geen uitzon…
Hoe verzorg ik een konijnKonijnen behoren tot de groep van populaire huisdieren. Weet u bijvoorbeeld dat u een konijn gewoon zindelijk kunt maken…
Voernijd of -agressie van het konijnVoernijd of -agressie van het konijnHet komt regelmatig voor dat konijneneigenaren en hun kinderen hun konijn amper eten meer kunnen geven omdat het konijn…
Konijn: konijn heeft een fijne smaak en is lichtKonijn: konijn heeft een fijne smaak en is lichtKonijn heeft een fijne smaak en het is mager vlees. Toch eten niet veel mensen konijn. Terwijl het erg smakelijk is. Kon…
Coccidiose bij konijnenCoccidien zijn eencellige parasieten. Coccidien dragen konijnen vrijwel altijd bij zich. Ze kunnen geen schade zolang he…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eetgedrag van het konijn"

Reacties

Amanda, 07-04-2017 13:40 #2
Mijn konijn is dol op vijgenblad maar kan nergens vinden of ze dat wel mag eten. Rare is dat als ze er wat van geeft gegeten (meestal stiekem) haar darmen een stuk beter werken. Ook bramenblad staat er niet tussen bij jullie maar werd zeker bij buikpijn door alle konijnen die wij hebben gehad gegeten en elk konijn is echt oud geworden. Maar over vijgenblad heb ik gemengde gevoelens. Kan iemand mij hier over wat toelichten?

Roggeman Lucie, 22-07-2015 20:17 #1
Een van onze witte konijntjes gooit alle stro en hooi uit het hok.
Doet dit nog niet lang. Wat kan de reden zijn? Vervelend want alles wordt nat en vies.
groetjes
lucie

Infoteur: Bembi
Laatste update: 05-04-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!