InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Ontwormen van honden en katten: Hoe en waarom

Ontwormen van honden en katten: Hoe en waarom

Ontwormen van honden en katten: Hoe en waarom In dit artikel wordt verteld waarom je honden en katten goed moet ontwormen, hoe vaak dit dient te gebeuren en welke middelen ervoor bestaan. Er wordt niet diep ingegaan op alle verschillende wormsoorten of de cyclus die een eitje tot volwassen stadium aflegt. Dit artikel is in simpele taal geschreven, dus zonder allerlei vaktermen. Het is een globale weergave van de hoe's en waarom's rondom ontwormen en wormbesmettingen.

Waarom moet mijn hond of kat ontwormd worden?

Honden en katten moeten ontwormd worden om verschillende redenen. Ten eerste is een worminfectie niet goed voor de gezondheid van uw huisdier. Er kunnen allerlei vervelende verschijnselen optreden, zoals diarree, braken, vermageren, jeuk aan de anus,
doffe vacht, problemen in allerlei organen, oogproblemen, etc.

Een tweede reden om uw huisdieren goed te ontwormen is vanwege kleine kinderen. Zij spelen vaak in de zandbak en in speeltuinen (denk aan zand eten) en lopen zo kans besmet te raken door aanraking met wormeieren. Vooral katten zoeken graag een plaatsje met zand uit om hun uitwerpselen te deponeren. Vanuit de overheid wordt ontwormen ook erg gestimuleerd, omdat worminfecties in verband worden gebracht met allergiëen bij kinderen.

Hoe komt mijn hond of kat aan wormen?

Wormen kunnen op allerlei manieren in uw huisdier terecht komen. Bijvoorbeeld: Katten die jagen op muizen, vogels, etc, hebben bijna altijd een wormbesmetting. Dit komt omdat de prooidieren ook allemaal een wormbesmetting hebben. Ook al eet uw kat de gevangen diertjes niet op, toch kan hij de wormeitjes makkelijk binnen krijgen.

Sommige honden eten ontlasting van andere honden op.
Dit is een grote bron van mogelijke besmetting. Als de eigenaar van de hond waarvan uw hond de ontlasting opeet zijn hond niet regelmatig ontwormt, betekent dit dat uw hond een grote kans loopt om besmet te worden en zo ook zelf weer zorgt voor besmettingen bij andere dieren. Ook als uw hond kadavers of rauw vlees eet is er kans op een wormbesmetting. Zelfs dieren die nooit buiten komen kunnen wormen oplopen, bijvoorbeeld doordat u buiten heeft gelopen en door middel van uw schoenzolen wormeitjes meeneemt naar binnen.

Wormen zie je niet altijd!

Je hoort veel mensen zeggen: Mijn hond heeft geen wormen, ik zie er nooit één in de ontlasting. Wormen leven in de darmen van uw huisdier. De larfjes kunnen op veel verschillende plekken in het lichaam zitten (bv lever). Vaak zie je wormen alleen als ze dood zijn (bv na ontworming), of als de besmetting zo groot is dat uw huisdier wormen uitbraakt of -poept.
Er zijn ook wormen die in het hart van uw huisdier leven. Deze zogenaamde hartworm is zeer schadelijk en komt tot nu toe alleen in warmere landen voor, bijvoorbeeld Frankrijk. Let er bij een vakantie in het buitenland op dat uw huisdier een wormmiddel toegediend krijgt die ook tegen de hartworm werkt. Sommige dieren moeten verplicht ontwormd worden voor zij op vakantie gaan. Er zijn landen die dit eisen. Dan moet uw huisdier door de dierenarts ontwormd worden en meestal is er ook een gezondheidsverklaring nodig.

Hoe vaak moet mijn pup of kitten ontwormd worden?

  • Het ontwormschema voor een pup is: op een leeftijd van 2 weken, 4 weken, 6 weken, 8 weken, 4 maanden, 6 maanden en daarna 4x per jaar.
  • Het ontwormschema voor een kitten is: op een leeftijd van 4 weken, 6 weken, 8 weken, 4 maanden, 6 maanden en daarna 4x per jaar.
Het is belangrijk om uw pup of kitten zo vaak te ontwormen omdat de besmetting met de spoelworm plaatsvindt via de moedermelk. Ontworm daarom moeder ook een paar keer mee. Een ernstige worminfectie kan de groei en ontwikkeling van uw pup of kitten vertragen.

Hoe vaak moet mijn volwassen hond of kat ontwomd worden?

Het advies van dierenartsen, fabrikanten en de overheid is om 4x per jaar te ontwormen. Vooral dieren die veel buiten komen dienen regelmatig ontwormd te worden. Grote risico's bestaan bij bijvoorbeeld katten die prooien vangen, honden die ontlasting van andere honden eten, honden die veel met andere honden in contact komen op bijvoorbeeld (puppy)cursussen of kennels, honden die veel op uitlaatveldjes komen en dieren die naar het pension gaan.

Op welke manieren kan ik mijn hond of kat ontwormen?

Pasta:
Dit is vaak een tube met een schroef. Door deze schroef op de juiste stand te draaien heeft u de juiste dosering voor een bepaald lichaamsgewicht. Let wel goed op, want met pasta knoei je nogal snel, dus zorg voor een juiste dosering. Onderdosering zal niet veel effect hebben op de wormen. Voorbeelden van ontwormpasta's zijn: Vitaminthe en Banminth.

Tabletten:
Er zijn tabletten in de handel waarbij een dier meerdere dagen achter elkaar iets in moet nemen. Er bestaan ook tabletten waarbij u in één keer klaar bent. Let wel op dat bij een wormbesmetting de kuur altijd na 2-3 weken herhaald moet worden. Het wormmiddel doodt alleen de volwassen dieren. Na 2 weken is de cyclus van de larfjes die nog in het lichaam zitten opnieuw rond en moet de kuur herhaald worden. Het is verstandig om een wormpil met een klein beetje voeding toe te dienen, omdat sommige dieren misselijk kunnen worden. Voorbeelden van wormtabletten zijn: Drontal, Milbemax, Flubenol, Panacur, Beaphar. De meeste tabletten zijn smakelijk gemaakt om de opname te vergroten.

Drankjes:
Een vloeibaar wormmiddel (oftewel suspensie) is in sommige gevallen makkelijk toe te dienen. Dieren hebben vaak minder snel door dat er iets door hun eten zit. Voorbeelden van vloeibare ontworming zijn: Drontal pup en Excil.

Pipetten:
Dit is een goed alternatief voor dieren die moeilijk te pillen zijn of snel last hebben van hun maag en/of darmen. Het ontwormmiddel wordt opgenomen via de huid en komt zo in de bloedbaan terecht. Belangrijk is dat je het pipetje leegknijpt op een bloot stukje huid. Als de vloeistof in de haren verdwijnt dan kan het zijn dat je onderdoseert. Voorbeelden van ontwormingsmiddelen in pipetvorm zijn: Stronghold, Advocate en Profender. Sommige pipetten werken ook tegen vlooien, hartworm, schurft of oormijt.

Injecties:
Er bestaat ook een injectie om te ontwormen. Een voorbeeld van ontworming per injectie is Droncit.

Er zijn veel huis- tuin- en keukenmiddeltjes op de markt. Sommige middelen werken misschien wel, maar sommige ook totaal niet. (Ik ben van mening dat veel middeltjes of achterhaald zijn, of fabeltjes zijn). Een voorbeeld hiervan is "wonderolie".

Wat zijn de bijwerkingen van wormmiddelen?

Sommige dieren zijn overgevoelig voor wormmiddelen. Dit ligt vaak aan de werkzame stof. Er zijn verschillende soorten werkzame stoffen, dus het is verstandig om dan de volgende keer een andere te proberen. Een overgevoeligheidsreactie kan op verschillende manieren tot uiting komen: Braken, kwijlen, diarree, (plaatselijke) huidirritaties, jeuk, traagheid, opwinding, etc. In hele uitzonderlijke gevallen zou een hond in shock kunnen raken. Ga dan snel naar uw dierenarts. Deze zal uw huisdier dan mogelijk een injectie of een infuus geven.

Nog enkele wetenswaardigheden over ontwormen

  • Sommige middelen werken alleen tegen de spoelworm. Belangrijk is om volwassen dieren ook altijd tegen de lintworm te behandelen. Het heeft de voorkeur om een breedspectrum wormmiddel van een dierenarts te gebruiken, omdat daar meerdere wormsoorten mee worden aangepakt, het vaak in één gift klaar is en de bijwerkingen soms wat minder heftig zijn.
  • De spoelworm ziet eruit als een elastiekje of spaghetti in de ontlasting van uw hond of kat. De lintworm zie je vaak in de vorm van rijstekorreltjes (segmenten van het lijf). Deze rijstekorreltjes zitten ook vaak rond de anus van uw huisdier.
  • Als u uw hond met zijn achterwerk al zittend over de grond ziet schuren (het zogenaamde sleetje rijden), kan wijzen op een worminfectie.
  • De haakworm en zweepworm komen niet zo vaak voor.
© 2009 - 2014 Natuurlijk, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Last van wormen?Een besmetting met wormen komt vaak voor en meestal bij kinderen. Maar ook volwassenen kunnen wormen krijgen. Hoe kom je…
Problemen met wormen in het menselijk lichaamProblemen met wormen in het menselijk lichaamWormen zijn niet het meest smakelijke gespreksonderwerp tijdens gesprekken. Toch komen wormen relatief veel voor en kunn…
Hoe geef je je kat een wormpil?Lief zijn katten, he? Als ze nog klein zijn dan. Nu is het elke maand hetzelfde, je kat heeft wormen. De kat moet de wor…
Wormen: soorten en behandelingIedereen kan een besmetting oplopen door het inslikken van eitjes van de wormen. De meest voorkomende soort in Nederland…
Geneesmiddelen bij wormen (anthelminthica)Veel mensen krijgen ooit te maken met wormen (maden, spoelwormen en/of lintwormen). Worminfecties zijn over het algemeen…
Bronnen en referenties
  • Kennis en ervaring dierenartsenpraktijk

Reageer op het artikel "Ontwormen van honden en katten: Hoe en waarom"

Reacties

Jannettte Eijk, 07-11-2014 12:51 #7
Hallo meneer/ mevrouw,

Ik heb mijn hond 2 weken geleden ontwormd. Nu denk ik omdat hij elke dag weer sleetje rijdt, dat hij toch nog last heeft van wormen. Kan ik hem nogmaals de tabletten geven? (ontwormd met Milbemax, Spike weegt 6,7 kg.)

Met vriendelijke groeten,
Jannette Eijk- van de Bunt Reactie infoteur, 09-11-2014
Ja, zeker kan het nogmaals gegeven worden. Het advies is ook om honden die wormen hebben 2 x achter elkaar te ontwormen met 2-3 weken tussentijd. Dit omdat de eitjes en larven die niet aangepakt zijn bij de vorige ontworming nu weer volwassen zijn geworden.
Mocht dit niet werken, dan is het misschien een goed idee om eens naar de anaalklieren te laten kijken. Als deze irriteren gaan honden ook sleetje rijden.

Conny, 22-08-2014 16:41 #6
Goedendag,

Ik heb een collie die mdr1-- is Getest.
We zijn met haar op vakantie geweest en nu wil ik haar preventief tegen hartworm ontwormen
Tot nu toe lijkt alleen de Panacur veilig.
Ik kan echter nergens de dosering vinden bij harworm.
Wie heeft hier ervaring mee?

Conny Reactie infoteur, 11-09-2014
Beste Conny,

Het is inmiddels al even geleden dat u deze vraag heeft geplaatst. Voor zover ik weet werkt Panacur niet tegen hartworm. Milbemax en Stronghold bijvoorbeeld wel.

Mvg

Kitten, 03-07-2014 15:35 #5
Hallo,

Ik zou weleens willen weten hoe dat dan in de natuur gaat met kittens. Wie ontwormd ze dan? Ik heb momenteel zelf een nest van twee kittens en ik zal ze ontwormen maar moeder komt niet buiten en eet ook geen muis. Wel kuikens en vers vlees.

Gr. Kitten Reactie infoteur, 18-07-2014
In de natuur worden ze niet ontwormd natuurlijk. Sommige dieren weten wel hoe ze van wormen en andere parasieten af kunnen komen, bijvoorbeeld door bepaalde planten te eten etc. In de natuur vinden de dieren vaak een evenwicht tussen de wormen en hun lichaam. Een paar wormen is niet zo'n groot probleem, maar als het er veel worden, dan wel. Dan kunnen ze ziek worden. Veel katten die in de natuur leven zien er qua vacht en conditie en ogen, oren, etc ook niet zo florissant uit. Ze zullen echt wel ongemakken hebben, ook van vlooien en teken. Ik denk dat er maar weinig katten in de natuur zo oud worden als huiskatten waar goed voor wordt gezorgd. De wormbesmetting bij huiskatten moet niet alleen onder controle gehouden voor de gezondheid van het dier, maar ook voor de gezondheid van ons mensen. Vooral kinderen zijn erg vatbaar voor worminfecties. Dit is de reden waarom de overheid het advies geeft om 4 x per jaar te ontwormen als onderhoud.

Roos, 11-12-2013 22:17 #4
Top! Hier heb ik echt wat aan gehad. Dankjewel :) Reactie infoteur, 17-12-2013
Bedankt voor deze leuke reactie!

Jasmin, 14-05-2013 16:42 #3
Ik heb een nieuwe kitten gekregen en we hadden ontworm tabletten. Maar van mijn moeder moest ik even gaan kijken om alles goed zeker te weten.

Maar goed ook dat ik deze website zag. Anders wist ik er niet zo veel meer over.

Dankjewel voor jullie hulp :).
Gr
Jasmin Reactie infoteur, 16-05-2013
Beste Jasmin,

Ik ben blij te horen dat ik heb kunnen bijdragen aan antwoorden op je vragen! Heel veel succes en plezier met je kitten!

Coveliers Peggy, 28-04-2013 09:42 #2
Vraag: ik heb profender tabletten gekregen om mijn hond te ontwormen, hij is middel groot en twee en een half jaar oud, hoe en wanneer moet ik die geven. 's morgens, middags, avond, voor, na, tijdens het eten. Zou het graag van je horen. Reactie infoteur, 29-04-2013
Het moment waarop u deze tabletten geeft maakt eigenlijk niet uit. Ik zou voor de ochtend kiezen omdat u dan de hele dag de hond nog in de gaten kunt houden. Ik zou ze ingeven met een klein beetje eten, zodat hij niet zo zwaar op de maag valt (tenzij op de verpakking uitdrukkelijk staat dat het op nuchtere maag moet natuurlijk). De assistente van de dierenartsenpraktijk had u dit eigenlijk uit moeten leggen. Let goed op dat u de juiste dosering geeft!

Denise Netten, 30-03-2012 13:08 #1
Vraag: ik heb sinds vijf dagen een pup van 6 maanden uit een kennel. Hij heeft vijf dagen geleden van de verkoper een middel tegen wormen gekregen, echter zijn deze nog steeds op zijn ontlasting aanwezig. Hoe lang duurt het voordat de ontworming effect heeft? En is het aan te raden nu nóg een ontwormingsmiddel te geven? Ik hoor het heel graag! Reactie infoteur, 03-04-2012
De ontworming werkt eigenlijk vrijwel direct. Normaal gesproken komen na 1 of 2 dagen de wormen eruit. Als het er na 5 dagen nog steeds uitkomt, dan zal dit hondje er waarschijnlijk erg veel bij zich hebben gehad. Belangrijk is dat de ontworming in ieder geval na 2 weken weer wordt herhaald. MIsschien zelfs eerder door de grote besmetting. Hopelijk heeft het geen effect op de gezondheid. Hij zal wel diarree hebben. Pak het in ieder geval grondig aan, zodat hij/zij er en niet te ziek van wordt en geen groeiachterstand of andere vervelende effecten krijgt door de besmetting.
Het is ook belangrijk om een goed werkend middel te gebruiken. Op deze leeftijd hebben de meeste honden last van de spoelworm, dit is een soort spaghetti/elastiekjes. En ontworm goed naar het gewicht, dus niet te weinig!

Infoteur: Natuurlijk
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 7
Schrijf mee!