InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Friese stabij

De Friese stabij

De Friese Stabij is een hondenras dat niet al te bekend, maar wel aardig in opkomst is. Deze hond vindt zijn oorsprong in de provincie Friesland. Hieronder kunt u meer info vinden over deze jachthond.

Geschiedenis

De Friese stabij (ookwel Stabijhoun genoemd) werd begin 1900 ingezet voor de jacht op mollen. Er was veel vraag naar het vel van de mollen. De Friese Stabij was uitermate geschikt voor het vangen van deze mollen, omdat ze de aanleg hadden om de mollen te doden zonder de huid daarbij te beschadigen.

Algeheel beeld

Een eenvoudige, krachtig gebouwde, langharige staande hond, meer gestrekt dan hoog, die niet te fors en niet te fijn mag zijn. De huid moet goed gespannen zijn en de hond mag geen keelhuid en hanglippen vertonen.

Aard

De Friese stabij is een aanhankelijke lieve hond. Het is een hond die snel leert en gehoorzaam is. De hond is waaks, maar ook rustig en niet vals of bijterig.

Uiterlijke Eigenschappen

Beharing: Lang en sluik over het gehele lichaam. Op de achterhand mag wat golf in de beharing voorkomen. Aan de achterzijde van de voorbenen en bij de broek van de hond is de beharing wat langer. Ook bij de broek kan ietwat golvende beharing voorkomen, hier is dit echter niet gewenst.

Kleur: De Friese stabij is wit van kleur met daarbij zwarte aftekeningen. Ook wit met bruine of oranje aftekeningen komt voor. In de witte vacht mogen puntjes (spikkels) en/of schimmel voorkomen.

Grootte: Deze hond is middelgroot van formaat. De ideale maat voor een reu ligt op 52 cm. Voor teven ligt de ideale maat op 49 cm.

Jacht

De Friese Stabij is een hond die uitermate geschikt is voor de jacht. Binnen de jacht wordt de Friese Stabij ingezet voor het voorstaan en het zoeken van verloren wild. Doormiddel van het voorstaan geeft de hond aan wanneer hij wild ruikt (of ziet). De hond blijft op dat moment stokstijf staan met een geheven poot. Met zijn neus geeft hij aan waar hij het wild bespeurt.
Na het schot van de jager haalt de Stabij het geschoten wild op en brengt dit naar de voorjager. De Stabij is voorzichtig met het geschoten wild en heeft een grote jachtpassie en wilskracht.
© 2008 - 2014 Benson, gepubliceerd in Huisdieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Informatieboekje, de Friese stabij.

Reageer op het artikel "De Friese stabij"

Infoteur: Benson
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!