InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Tips voor het trainen van uw hond

Tips voor het trainen van uw hond

Tips voor het trainen van uw hond Je bent de trotse eigenaar van een hond. Maar nu komt het moeilijkste. Het trainen van de hond. Hieronder volgen een aantal tips.

Algemene informatie

Honden leren net als mensen. Een hond zal een commando als prettig ervaren als hij daarvoor beloond wordt. De beloning kan onder andere bestaan uit een aai of een snoepje. Een hond zal een commando als minder prettig ervaren als er geen beloning volgt of een nadelige consequentie heeft zoals straf, een strenge blik. Dit heet aangeleerd gedrag.

Je kunt het beste beginnen met trainen als de hond tussen de 5 en 12 weken oud is. In deze fase van hun leven leren ze het makkelijkst. Ook oudere honden zijn nog goed te trainen, maar iets afleren dan iets aanleren is altijd moeilijker en de hond zal waarschijnlijk het oude gedrag blijven uitproberen om te kijken of je er consequent in bent.

Tips

  • De hond moet de oefeningen die je wilt gaan proberen wel echt begrijpen. Ga dit goed na voordat je begint met de training. Begin niet twijfelachtig aan de oefeningen.
  • Train de hond als de hond alert is. Doe het niet na het eten want dan is de hond vermoeid en neemt het veel minder tot zich.
  • Maak de hond gemotiveerd door complimentjes te geven. Let hierbij wel op het gebruik van je stem. Tevens is eten en spelletjes ook een goede motivatie voor de hond.
  • Wees er van bewust dat honden onze taal niet begrijpen. Als de hond een fout maakt, ligt de fout voor 99% bij de trainer. De boodschap is dan niet helder genoeg. Zorg dat je resoluut en helder spreekt.
  • De hond kan tijdens het trainen zijn aandacht verliezen. Hij is afgeleid, of moe. Als dit het geval is, doe dan oefeningen die de hond erg leuk vindt en die hij ook zeker kan. Beloon hem hiervoor. Speel een kort spelletje met hem en geef hem eventueel wat lekkers. Je kunt het altijd later op de dag nogmaals proberen.
  • Als je gebruik maakt van een lange hondenriem, doe dit dan nooit zonder toezicht. De riem kan ergens vast aan komen te zitten en de hond kan gewond raken.
  • Let op het tempo van de oefeningen. Dit verschilt per ras. Probeer niet teveel te willen in een te korte tijd. Het is niet van belang hoe snel hij leert, als hij maar leert.
  • Herhaal de commando’s niet te vaak. Honden begrijpen na 1 of 2 keer een commando echt wel. Als je te vaak een commando herhaald wordt het alleen maar verwarrend voor de hond. Belangrijk is om een stilte te houden tussen de commando’s. Zo kan de hond onderscheid maken tussen het commando en de stilte.
  • Let op de duur van de les. In het begin zijn 10 minuten meer dan voldoende. Zo houdt je de hond goed alert en blijft de concentratie bij de hond. Het aantal minuten kan je later altijd verlengen, maar blijf er wel opletten dat de hond niet de aandacht verliest.
© 2008 - 2017 Arjanne26, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het trainen van een hondEr zijn veel honden die niet getraind zijn omdat mensen niet precies weten hoe ze het aan kunnen pakken. Trainen is niet…
Een hond gevorderde oefeningen lerenEen hond gevorderde oefeningen lerenIn dit artikel kunt u leren hoe u uw hond moeilijkere commando's kunt leren die toch erg van belang kunnen zijn. Als u a…
Hondentraining Train je hond met handsignalenHondentraining Train je hond met handsignalenAls je de hond commando’s gaat leren, kun je hem gelijktijdig leren hoe op je gebaren te reageren. Het aanleren van mond…
Straffen, belonen en negerenStraffen, belonen en negerenEr zijn drie manieren om op gedrag van kinderen te reageren; belonen, straffen en negeren. Wanneer pas je welke methode…
Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Veel hondeneigenaren hebben er last van. Een hond die aan de meubels knaagt, bijt of kauwt. Het is een vervelend verschi…

Reageer op het artikel "Tips voor het trainen van uw hond"

Infoteur: Arjanne26
Gepubliceerd: 01-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!