InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De taal van het konijn

De taal van het konijn

Elk dier heeft zo z'n eigen taal en het konijn is hier geen uitzondering op. Hieronder de beschrijving met wat konijnen zoal bedoelen met bepaalde lichaamstaal of geluiden.

Lichaamstaal

Er zijn verschillende dingen waaraan je kan zien of je konijn blij is of juist niet. Een blij konijn rolt bijvoorbeeld of het maakt een sprongetje in de lucht. Als twee konijnen elkaar leuk vinden dan gaan ze elkaar wassen. Een vorm van affectie tonen is het als een konijn je likt en als het je aanstoot met de neus dan begroet een konijn je. Wanneer hij zijn kop onder je hand duwt dan geeft je konijn aan dat hij geaaid wil worden.

Een ontspannen konijn ligt languit met de poten gestrekt. Ook wanneer het kauwbewegingen maakt zonder geluid is het konijn ontspannen. Als ze ontspannen zitten met de oren plat dan nemen ze een rusthouding aan.

Met de kin over dingen heenwrijven is markeren. Konijnen hebben een geurklier onder hun kin waarmee ze een geurspoor kunnen uitzetten. Het is de manier om te laten weten dat ze iets 'van mij' vinden. Als ze je heftig wegduwen wil dat zeggen 'ga weg, hou op'.

Het graven van een voedster wil zeggen dat ze een nestje aan het bouwen is, iets ligt in de weg of er is een gebrek aan aandacht. Het sproeien met urine van de ram betekend dat hij zijn territorium aan het afbakenen is. Het achterlaten van keutels kan dezelfde betekenis hebben.

Gaat een konijn snel stro eten dan kan dit betekenen dat het wat gefrustreerd is. Als het tegen je benen duwt of zacht in de enkels bijt dan kan iets te lang duren. Bij kennismaking, opwinding of verhoogde nieuwsgierigheid hebben konijnen een gespannen lichaamshouding, het hoofd gestrekt, de oren naar voren en de staart omhoog.

Bij veel dieren kan je aan de ogen al zien of het gezond is of niet. Dit is bij een konijn niet anders. Zodra een konijn een doffe blik in de ogen heeft, is er iets mis.

Omdat konijnen prooidieren zijn, hebben ze ook veel lichaamstaal om gevaar te voorkomen of mee te delen dat er gevaar is. Zo is een konijn dat rechtop zit de boel aan het verkennen. Vaak bewegen de oren dan ook mee. Dit betekend dat ze geluiden aan het volgen zijn. Een konijn dat stampt slaat alarm omdat er gevaar is of dreigt. Soms meppen konijnen met de achterpoten. Dit is een vechttechniek als er gevaar is. Een konijn dat de staart en de oren naar achter legt, kan in een flits aanvallen. Zodra een konijn gaat aanvallen dan komt het aanrennen met de oren plat en het begint te slaan met de voorpoten. Een konijn dat zo min mogelijk wil opvallen gaat plat op de grond liggen met de oren plat. Het kan snel schrikken.

Geluiden

Het zijn zeker niet de meest luidruchtige dieren maar ook konijnen maken geluidjes. Wanneer je een zacht klakkend geluid hoort dan is het konijn blij. Het knorren van een ram betekend dat hij tevreden is en ontspannen. Zodra een konijn blaast dan moet je oppassen. Het blazen is een waarschuwing. Het konijn kan een aanval in gaan zetten.

Als een konijn tandenknarsd dan hebben ze veel pijn. Als ze plotseling schreeuwen dan zijn ze of heel angstig of ze hebben heel veel pijn vlak voor de dood. Als jonkies piepen dan hebben ze het koud of ze hebben honger.

Het heel snel ademen bij een konijn kan stress, hitte of ziekte betekenen maar konijnen kunnen ook sneller ademen als ze slapen.
© 2008 - 2017 Jidaja, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Konijnenziekte: GasKonijnenziekte: GasKonijnen hebben een erg gevoelig maag en darmstelsel. Wanneer je konijn erg rusteloos is, steeds een andere plek in zijn…
Maak je konijn gelukkiger met speelgoedMaak je konijn gelukkiger met speelgoedKonijnen zijn sociale, gezellige en vrolijke dieren. Daarom kiezen mensen vaak snel voor een konijn als huisdier met de…
De Vlaamse ReusDe Vlaamse Reus is het grootste en zwaarste konijnenras ter wereld. Het is een Belgisch ras dat geschikt is als huisdier…
Het angora konijn, een bijzonder rasHet angora konijn, een bijzonder rasHet konijnenras angora is een ras dat erg opvallend is. De konijnen zijn vooral bijzonder door hun extreem lange vacht.…
Wat kost een konijn per maand?Wat kost een konijn per maand?Een huisdier in huis nemen kost geld. De kosten voor het aankopen van een konijn zijn laag, maar de hoge kosten komen vo…

Reageer op het artikel "De taal van het konijn"

Reacties

Leny, 13-05-2016 14:06 #13
Een jaar geleden heb ik 2 voedsters "gered" uit een klein hok zonder ren. Het zijn zusjes. Bij mij kregen ze lekker veel ruimte en ze maakten veel binkies. Zoals vaker voorkomt gingen ze toen ze ruim een jaar waren vechten. Daarom heb ik ze naar een
konijnenopvang gebracht waar rammetjes voor ze gezocht werden. 1 voedster is inmiddels heel gelukkig met een ram maar het andere meisje nog niet. Ze beet haar pootjes en nek kaal. Heeft daar medicatie voor gehad maar dat helpt gedeeltelijk. Een paar keer is geprobeerd haar te koppelen aan een ram maar het gaat steeds fout. In 1e instantie reageert ze heel blij maar dan gaat de "knop" om. Ze viel zonder twijfel de rammen aan en veroorzaakte diepe bijtwonden. We zijn nu ten einde raad. We willen haar zo graag een goed huis met tuin of grote ren en een maatje geven maar het wil maar niet lukken. Hebben jullie een idee wat dit kan zijn? Wij denken psychische stoornis. Of tips wat we nog meer kunnen doen om haar gelukkig te maken, anders zien we het somber in. Alvast bedankt!

Mandy, 04-04-2016 18:24 #12
Nou ik kan ondertussen stellen dat je echt wel het verschil merk tussen normaal knarsetanden of echt pijn hebben. Mijn konijntje had echt heel veel pijn en knarsetanden de hele tijd door echt een heel erg rot geluid de volgende dag zou ik naar de dierenarts gaan maar dat was al te laat. Nu moet ik erbij zeggen dat ze 1,5 week daar voor haar baarmoeder naar buiten had geduwd en hier met spoed op dinsdagavond is geopereerd. Toen ging het goed en kreeg pijnstillers maar 1,5 week later at ze slecht en ging ze heel erg achteruit.

Debby, 12-12-2015 20:47 #11
Hoi Femke. Die krop wil zeggen dat het goed gevoede voedster is. Ik dacht dat die van mij een soort tumor was dus bem ermee naar de dierenarts geweest en die zei dat ze goed gezond gevoerde voedster was. Dus dan ben je dr goed aan het verwennen 😉

Femke, 12-05-2015 00:25 #10
Ik heb nu een hanghoorkonijn (fluffy) ik heb alleen een vraag mijn konijn heeft een soort blubberkin ik denk dat ze te dik is wat kan ik het beste doen?

Tessa, 31-08-2014 18:17 #9
Hallo allemaal,
ik wil supergraag een konijntje,
ik heb er ook al een op het oog maar mn ouders werken niet mee,
weten jullie wat ik moet doen?
en hoeveel kost een konijn per jaar?
tessa

Ik, 16-05-2013 14:32 #8
Hallo
Mijn konijn is al een tijdje ziek. Ze hield haar kop scheef een heeft iets raars bij haar oog.
We zijn al langs de dierenarts geweest en we hebben medicijnen gekregen. Ik heb het idee dat het niet echt helpt. Ze eet ook niet meer zelf, ik moet haar voeren met een spuit. Toen ik weer bij haar in het hok ging kijken vandaag hoorde ik dat ze hele rare geluidjes maakt en als ze dat dan deed ging ze tegen haar hok aan bonken en draaien en bewegen. Weet iemand wat er met haar aan de hand is? Pleas.

Groetjes ik

Véronique Philips, 19-02-2012 12:07 #7
Beste,
We willen graag een konijn houden in de klas. Welk ras van konijn is hier het beste voor geschikt, dwz welk ras heeft het minste stress?
Het kan wel eens druk zijn in de klas en ik zou niet graag hebben dat het konijntje na enkele weken al dood ligt in de klas.
Wat denken jullie? Haalbaar of niet?

vriendelijke groetjes, juf Véronique

Jasper, 01-02-2012 16:19 #6
Hallo ik heb een konijn en als je hem wilt aaien daan gaat ze knorren en dan valt ze je aan en als je ze eenmaal aan het aaien ben gaat ze piepen dit konijn komt uit een nest van 3 de moeder woont ook bij haar en de vader ook nu heeft een kennis van mij een konijn
gehad en die doet presies hetzelfde is dit normaal bij een konijn of niet?
groetjes jasper

Lisette, 08-10-2011 21:17 #5
Mijn konijn maakt als je hem aait of als hij lekker ligt een tandenknarsend geluid… hier staat dat het is omdat het pijn heeft, ma ik kan niet merken dat ze pijn heeft… ze doet dan half haar oogjes dicht… alsof ze gaat slapen… is het dan toch pijn of betekend dit wat anders…

Mag, 26-04-2011 17:22 #4
Ik heb bijna dezelfde als Charlotte. Sinds we hebben on reus voedster buiten gezet word ze steeds aanhankelijker… na de 2e dag spingt ze zelfs op schoot als ik buiten zit in een stoel! maar het probleem is, ze begint ook te bijten (zachtjes maar auw!) en proberen op je arm te 'rijden' als je op de grond lig met haar. Doen ze dit omdat ze 'zin' heeft? hoe kan ik de bijten verminderen? Dat is de meest vervelend natuurlijk.

Charlotte, 28-03-2011 21:26 #3
Mijn konijn gaat sinds kort bij mij op schoot zitten als ik bij haar op de grond ga zitten. Zij kruipt dan helemaal weg in mijn armen. Dit gebeurd sinds ik hem buiten laat in een afgebakend stuk tuin. Buiten bij haar hok komt telkens een wild konijn kijken. En sinds dien is ze heel aanhankelijk. Ik mocht haar altijd al wel aaien daar kreeg ze geen genoeg van. Ze begon dan ook mijn kleren te likken. Maar nu kruipt ze dus ook op schoot. En als ik bij haar ga zitten op een stoel rent ze de hele tijd rondjes en maakt geluidjes. En vervolgens trekt ze aan mijn slof of aan mijn broek. Tja heel lief, alhoewel ik wel afvraag wat er aan de hand is. Is ze bang geworden van dat konijn buiten en wil ze daardoor graag tegen mij aan zitten? Dat denk ik. Maar denkt een konijn ook zo? Of voelt ze zich alleen en wil ze dat ik blijf. Ze heeft een bijkeuken voor zichzelf, ze zit niet meer in de kamer zoals vroeger, want dan bijt ze alles kapot. Affijn misschien weet jij wat ze wil zeggen. Ze is in elk geval totaal tam kan je wel zeggen.

Nina, 23-12-2008 00:41 #2
Knarsetanden wijst idd niet altijd op pijn, als ze het zachtjes doen betekent dat juist dat ze iets heel fijn vinden!
knarsetanden van de pijn herken je wel als je het hoort, het is een heel hard, naar geluid

J. Leplat, 01-09-2008 23:27 #1
Ik heb niet het idee dat konijnen knarsetanden als ze pijn hebben. Mijn konijnen (5) knarsetanden als ik ze op de arm heb en ze knuffel. Het lijkt er dan meer op dat ze het naar de zin hebben!

Infoteur: Jidaja
Gepubliceerd: 29-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 13
Schrijf mee!