InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe de hond in bad te doen?

Hoe de hond in bad te doen?

Hoe de hond in bad te doen? Af toe de hond in bad doen helpt om hem gezond en schoon te houden. Baden helpt als afweermiddel tegen vlooien en beperkt dus de hoeveelheid bestrijdingsmiddelen tegen dit ongedierte. Te vaak in bad doen kan de huid en vacht doen uitdrogen, volgens kenners is één maal per maand genoeg.

Voorbereiding

Borstel de hond goed alvorens hem in bad te doen. Wees er van verzekerd dat alle klitten verwijdert zijn, omdat water deze anders verergerd. Indien een kam of borstel de klitten niet kan verwijderen gebruik dan een antikliiten tang of een conditioner. Start met het verzamelen van de zaken welke er nodig zijn voor een wasbeurt zoals: een borstel, kam, halsband en lijn, shampoo, en genoeg handdoeken.

Baden

Indien de hond in de badkuip gaat, gebruik dan een veiligheidsmat. Mak gebruik van een handdouche of en emmer om het water over de hond heen te kunnen sproeien of gooien. Gebruik een hondenshampoo welke is aangepast voor de PH-waarde van de huis van de hond. Het gebruik van gewone shampoo kan voor honden noodzakelijke vetten uit de huid wassen.

Maak gebruik van warm water, maar zorg er voor dat het water niet te heet is.

Voorkom dat er water in de ogen en de oren van de hond komt. Gebruik een washandje om de kop van de hond te wassen. Zorg er ook hierbij dat er geen water in de ogen of oren terecht komt!

Zorg er voor dat alle shampoo en coditioner goed uitgespoeld wordt. Als er resten achter blijven dan kan dat zorgen voor jeuk bij de hond.

Indien de hond in een bad gaat, open dan de douche en laat het stromende water over de hond heen gaan.

Afdrogen

Als de hond moet worden afgedroogd, begin dan met een droge handdoek over de kop van de hond. Gebruik een nieuwe handdoek voor zijn rug, achterkant en poten. Droog de hond voorzichtig met de handdoek. Indien het een langharige hond betreft, droog de hond dan met extra aandacht, als het afdrogen te wild gebeurt dan kunnen er klitten ontstaan in de vacht.

Tot besluit kan een föhn, op de laagste stand, worden gebruikt. Houdt de föhn op zon afstand dat de hond alleen warme lucht ontvangt. Gebruik de föhn uitsluitend als de hond niet bang is van het geluid. Voor sommige honden is een föhn erger dan het bad.
© 2008 - 2017 Costaric, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe de hond in bad te doen?"

Reactie

Chrisje, 21-04-2009 15:15 #1
Hallo, Ons chihuahuareutje wil echt niet in bad. Vroeger wel maar nu wordt hij agressief als hij nog maar voelt dat hij moet gewassen worden. Dit is erg lastig want het is een langharige chihuahua en wanneer zijn ontlasting al eens wat minder droog is hangen zijn haren aan de achterkant vol. Ons chihuahuateefje is eerder onderdanig en doet alles wat we van haar willen. Ze gaat niet graag in bad, maar agressie is er nooit bij. Ons reutje is gewoon bang van water; zelfs met speeltjes en beloningen lukt het ons niet zoals het zou moeten.

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 19-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!