InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De mooie ragdollkat

De mooie ragdollkat

De mooie ragdollkat De ragdoll is een kattenras dat vanaf eind 20ste eeuw sterk in populariteit toeneemt. Het is weliswaar één van de vele soorten raskatten die we kennen en het is ook geen oud ras, maar deze kat heeft wel degelijk iets wat onderscheidend is. Behalve dat de ragdoll van een aanzienlijk formaat is, is het ook een van de weinige katten die zich in je armen lekker laat hangen als een lappenpop. Daar dankt de kat dan ook de naam aan. Wat is de ragdoll precies voor raskat?

Ragdoll, de oorsprong

De naam heeft de kat te danken aan het gegeven dat deze kat zich lekker kan laten hangen in je armen. Ragdoll is namelijk Engels voor ‘lappenpop’. Het kattenras is in de Verenigde Staten ontstaan, halverwege de jaren 60 van de 20ste eeuw. Ann Baker is destijds met de witte angorakat en twee Perzische bruine katten (broertjes) gericht gaan fokken. Dit deed Ann Baker nadat de angorakat een ernstig ongeluk had gehad en deze op wonderbaarlijke wijze gered was. Normaal is iets dergelijks niet relevant voor een fokprogramma en genetisch gezien tot op de dag van vandaag niet, maar er is na het ongeluk wel iets met deze kat gebeurd. Het viel namelijk op dat de kittens die ze na dit ongeluk kreeg, beduidend zachtaardiger waren dan de nestjes van voor haar ongeluk. Door niemand te verklaren, maar wel een gegeven volgens Ann Baker.

Met de meest zachtaardige kittens is deze fokster door gaan fokken en daar nam zij vervolgens ook weer bloedlijnen van andere (ras)katten in mee. Het duurde tot 1965 voordat de ragdoll officieel erkend werd in de Verenigde Staten. Pas in 1991 kwamen de eerste ragdolls naar Nederland.

De ragdoll is officieel ontstaan uit de volgende rassen: Birmanen, Perzen, Siamezen en Burmezen. Verder zijn er ook enkele mooiere huis-tuin-keukenkatten in het fokprogramma meegenomen.

Bron: Lightinacube / PixabayBron: Lightinacube / Pixabay

Kenmerken van de raskat

Uiterlijk
We kunnen stellen dat de ragdoll een grote gespierde en elegante kat is. De poes kan tussen drie en zes kilo worden en de kater tussen de vijf en zelfs tien kilo. Het duurt tot zeker het derde levensjaar voordat de kat volwassen en uitgegroeid genoemd kan worden.

De kat heeft een relatief breed gebouwde borst en de achterpoten staan iets hoger dan de voorpoten. De voetjes hebben de bekende pluimpjes tussen de tenen. Dit zie je vaker bij halflang of langhaar katten. De staart is goed behaard en is in verhouding met het relatief grote lijf. De kop en oren zijn middelgroot en de puntjes van de oren zijn afgerond. Ze hebben grote ogen die ietwat ovaal van vorm zijn. De vacht is halflang en zijdezacht. De vacht ligt dicht tegen de huid aan en om de kop is een duidelijke kraag te zien. Dit laat de kat nog imposanter lijken. Ongeveer één keer per week de vacht goed doorkammen, is erg belangrijk. Er zijn verschillende kleuren officieel geregistreerd. De kittens worden bijna wit geboren en na zo’n twee tot drie weken komt de kleur tevoorschijn. De uiteindelijke vacht die de kat krijgt kan tot vier jaar duren, voordat deze helemaal zichtbaar en definitief is.

De vachtkleuren
De officiële kleuren van de ragdoll zijn:
  • seal
  • blue
  • chocolate
  • lilac
  • red
  • crème
  • tortie

Genoemde kleuren komen ook in de tabbykatten voor. De hoofdverdeling is als volgt:
  • Colourpoint: masker, oren, poten en staart zijn gekleurd en de lichaamskleur is crèmekleurig.
  • Mitted: dit wil zeggen ‘gehandschoend’. De points gekleurd met witte sokjes.
  • Bi-colour: dit wil zeggen het masker is gekleurd, maar bevat een omgekeerde witte "V". De staart en oren zijn gekleurd en de kin, Borst, buik en poten zijn wit van kleur.

"Een kat streelt zich niet, zij streelt zich aan ons." Antoine de Rivarol (Frans schrijver)

Innerlijk
De kat wordt gekenmerkt door het uitermate rustige en meegaande karakter. Niet typisch zoals je bij een kat verwacht. Sommige mensen noemen het ook het karakter van een hond. Deze uiting wordt nog eens versterkt door het gegeven dat de kat een uitermate vertrouwen in de mens heeft, maar ook in andere dieren (de kat gaat dus ook uitstekend om met de mogelijke hond in huis). Zeker niet het typische 'op de hoede zijn'. Iets dat je bij de meeste katten wel ziet.

Het rustige karakter komt verder tot uiting als zich een afwijkende situatie voordoet. De meeste katten zijn dan extra alert of maken zich zelfs uit de voeten. Ragdolls niet, die zijn niet snel onder de indruk. De nagels worden alleen uitgeslagen als ze echt in het nauw gedreven worden.

Deze kat is een prima huisgenoot en geen typische ‘mauwer’ of ‘prater’ zoals je bijvoorbeeld de Siamees wel kunt noemen. De kat is graag bij mensen en knuffelen hoort er ook absoluut bij voor dit ras. Omdat de kat zo gemakkelijk met mensen omgaat, is het niet raadzaam de kat buiten te laten. De ragdoll zou zomaar met een aardig iemand mee kunnen lopen.

Bron: Markusvb / PixabayBron: Markusvb / Pixabay

Een kitten nemen of een volwassen kat vanuit herplaatsing?

Herplaatsing is, als je het gedoe van een jonge kat niet wilt, een prima optie. Doe het dan via de erkende fokkers. Zij weten met wat voor beest je te maken krijgt, waar een bepaalde kat behoefte aan heeft en hoe er mee om te gaan. Een goede match is altijd belangrijk, maar zeker bij een volwassen kat die al helemaal gevormd is, is dit belangrijk.

Als je liever een kitten wilt, dan geldt ook hiervoor: zorg dat je bij een erkende fokker terecht komt. Zie de moeder, eventueel de vader en mogelijk andere katten (de meeste fokkers hebben minimaal meerdere poezen rondlopen). Dat geeft een goed beeld bij wat voor mensen je je kitten gaat kopen. De stamboom en het contract zijn belangrijk, je bent immers met een levend wezen bezig. Goede afspraken zijn essentieel, dat kan veel gedoe in een later stadium voorkomen. De erkende fokkers werken hier ook mee en bel anders voor de zekerheid de rasvereniging.

Waarom een ragdoll?

De ragdoll is een mooie grote en aanhankelijke kat die het leuk vindt bij mensen. De ragdoll is relatief rustig en kan prima gedijen in een gezin met kinderen en andere huisdieren. Omdat het dier zo gemakkelijk in de omgang is, is het niet handig de kat buiten te laten lopen. Tenslotte is de kat er in verschillende kleurschakeringen en is de vacht, ondanks de lengte, niet heel erg arbeidsintensief. Het is absoluut een leuke en lieve kat.
Gerelateerde artikelen
Kittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschafKittens (jonge katjes), waar je op moet letten bij aanschafWie valt er nou niet voor zo een jong, klein en lief kitten! Voor je het weet heb je het aangeschaft. Niet zo slim dus.…
Een kitten in huis nemen: waar op te lettenEen kitten in huis nemen: waar op te lettenU heeft besloten een kitten aan te gaan schaffen. Waar kunt U hiervoor het beste terecht en waar moet U allemaal op lett…
Een kat kopen, waar let je op?Een kat kopen, waar let je op?Na lang overwegen heb je besloten om een jonge kat te kopen. In de kattenwereld wordt zo’n diertje ook wel een kitten ge…
Kat kiezen, hoe kies ik de juiste kat?Kat kiezen, hoe kies ik de juiste kat?Hoe kies je de juiste kat? Dit is afhankelijk van een aantal factoren. Heb je bijvoorbeeld andere huisdieren, laat je de…
Mijn kat krijgt kittens, en nu?Mijn kat krijgt kittens, en nu?Als je kat zwanger is, dan wordt dit ook wel drachtig genoemd. Gemiddeld duurt de dracht bij een kat 63 dagen. Meestal b…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De mooie ragdollkat"

Infoteur: Annastaal
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!