InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Schotse terriër

Schotse terriër

Schotse terriër De Schotse terriër is een krachtige, kleine huishond, met een trouw, moedig en onverschrokken karakter. Het is een Brits hondenras, geschikt voor mensen die er veel op uit trekken en om kunnen gaan met zijn eigenzinnige gedrag. Het is een jachthond, die ook zeker prima geschikt kan zijn als gezinshond.

Oorsprong

De Schotse terriër heette voorheen Aberdeen terriër, genoemd naar de plaats waar hij als jachthond gefokt werd. Zijn voorouders in de Schotse Hooglanden waren er al in de Romeinse tijd, waar ze speciaal voor dit doel gefokt werden. Hij heeft dus een uitgesproken jachtinstinct. Dit in combinatie met zijn eigenzinnige karakter maakt het moeilijk hem los te laten in een omgeving waar wild loopt. De rasstandaard van deze hond, die in de tussentijd ook als iets grotere showhond gefokt werd, werd in 1885 vastgelegd. De Schotse terriër wordt vanaf het begin van de twintigste eeuw ook als gezinshond gehouden.

Bron: Walescot / Wikimedia CommonsBron: Walescot / Wikimedia Commons

Algemeen

De Schotse terriër behoort tot de rasgroep terriërs en hij wordt 25-28 centimeter groot en weegt ongeveer 8,5-10 kg. Dit is een kleine gedrongen hond met korte poten en rechtopstaande, spitse oren. Kenmerkend is zijn lange snuit en stevige snor. Hij heeft een platte schedel. Veel Schotse terriërs zijn zwart, maar er komen ook gestroomde of tarwekleurige exemplaren voor. De vacht is draadharig met een zachte ondervacht, die af en toe geborsteld moet worden en iedere drie maanden heeft hij een trimbeurt nodig. De Schotse terriër wordt gemiddeld 13-14 jaar.

Karakter

Het karakter van de Schotse terriër is vriendelijk en dapper. Hij heeft een consequente, maar wel vriendelijke opvoeding nodig, dan zal je er een makkelijke, vriendelijke hond aan hebben. Hij is herkenbaar aan zijn moedige, onverschrokken karakter en hij is niet snel onder de indruk. Het is geen blaffer, maar hij is wel waakzaam en hij houdt zijn omgeving goed in de gaten. Hij is terughoudend naar vreemden, negeert ze soms zelfs, zolang ze zich naar zijn mening goed gedragen. De Schotse Terriër is een zichzelf respecterende hond, die de kat uit de boom kijkt. Hij is intelligent, eigenzinnig en ook een beetje arrogant. Naar zijn gezin is hij echter trouw, loyaal en aanhankelijk. Wel heeft hij meestal maar één echte baas. Hij kan het goed met andere honden vinden en is lief voor kinderen, mits ze met hem om weten te gaan. Hij is geen speelgoed en ook geen schoothond. Als hij op jonge leeftijd goed gesocialiseerd wordt, kan hij ook met andere dieren samenleven.

Gezondheid

Dit ras is gevoelig voor een aantal aandoeningen, zoals epilepsie, levershunt, Scottycramp (dit is een neurologisch probleem, aan de achterpoten), CMO (overmatige botgroei in de kaak), patella luxatie, blaaskanker, staar, hypothyreoïdie (schildklierprobleem) en huidproblemen. Deze problemen kunnen natuurlijk nooit uitgesloten worden, maar de kans wordt wel aanzienlijk kleiner als de beide ouders op deze afwijkingen getest worden.

Beweging

De Schotse terriër is veel in beweging en heeft uitdaging nodig. Het is echter geen hond, die van nature nauw met zijn baas samenwerkt. Het kost dus wel wat moeite om hem te verleiden tot gezamenlijke activiteiten of gehoorzaamheid. Het is een terriër, dus heeft hij een jachtinstinct, wat de opvoeding niet altijd makkelijker maakt. Lange wandelingen vindt hij leuk, jachtspelletjes nog leuker, maar ook voor agility en obedience is hij wel te porren. De Schotse terriër is een hond voor actieve mensen, die graag buiten zijn en een sterke persoonlijkheid naast zich kunnen waarderen.
© 2016 - 2017 Nadasha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Schotse terriër"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 16-02-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!