InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Havanezer, een vrolijk hondje

Havanezer, een vrolijk hondje

Havanezer, een vrolijk hondje De havanezer is een schattig klein hondje met een vriendelijk en uitgelaten karakter. Hij heeft eigenlijk altijd een goed humeur en vindt het geweldig om te struinen, te spelen en is enorm graag bij zijn baasje in de buurt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit kleine diertje een geliefd huisdier is.

Algemeen

De havanezer behoort tot de kleine hondenrassen. Hij wordt maximaal 30 cm hoog, ideaal is echter tussen 23 en 27 centimeter en hij weegt ongeveer 3-6 kg. Zijn lichaam is lang en de pootjes zijn relatief kort. De vacht is meestal erg lang en zacht, het haar van volwassen honden kan wel 18 cm lang worden, waardoor het tot op de bodem reikt. De vacht is meestal glad, maar ook gekruld aan de uiteinden komt wel voor. Ze zijn meerkleurig en bijna alle kleuren, behalve zwart, zijn toegestaan. De vacht vergt wel het nodige onderhoud, om vervilting te voorkomen.

Bron: Scheepers100 / Wikimedia CommonsBron: Scheepers100 / Wikimedia Commons

Oorsprong

De havanezer komt oorspronkelijk uit het Middellandse zeegebied en hij behoort tot de bichons. Dat zijn een aantal kleine hondenrassen, die vroeger vooral als schoothondjes door rijke dames werden gehouden. De havanezer werd al vroeg naar Cuba gebracht door Italiaanse kapiteins. De kleur die het meest voorkomt bij dit ras, havana (bruinrood) heeft ervoor gezorgd dat men per vergissing dacht dat dit hondje uit Havana, de hoofdstad van Cuba kwam. Hier dankt hij zijn naam dan ook aan. Tegenwoordig wordt de havanezer overal ter wereld gehouden als familiehond. Ook als therapiehond zijn ze geschikt omdat ze erg lief zijn en een groot aanpassingsvermogen hebben.

Karakter

De havanezer is een waaks en aanhankelijk hondje, dat graag zo dicht mogelijk zijn baasje wil zijn om alle aandacht te krijgen. Hij is heel kindvriendelijk en altijd vrolijk. Omdat hij urenlang kan spelen, is het een erg geliefd ras bij kinderen. Hij kan erg goed in de stad of in een flat wonen, omdat hij niet zoveel ruimte nodig heeft. Spelen en knuffelen is echter niet het enige wat dit hondje kan. Hij is nieuwsgierig van aard en leert ook erg graag en dus kun je hem heel veel bijbrengen. De havanezer is niet dominant en heeft geen temperamentvol karakter, waardoor de opvoeding niet erg moeilijk is. Ze kunnen prima samenleven met andere dieren en ook de omgang met andere honden is normaal gesproken geen probleem. Het is geen hondje om hele dagen alleen te laten (maar dat is bij iedere hond het geval), een paar uur is hem echter prima aan te leren.

Bron: Audrey / Wikimedia CommonsBron: Audrey / Wikimedia Commons

Verzorging

De havanezer heeft dan wel een vacht met weinig onderwol, maar zijn lange haren kunnen wel vervilten of er komen knopen in. Daarom is het nodig het dier, bij voorkeur, iedere week zorgvuldig te borstelen. Omdat het haar erg teer is, kun je hiervoor het beste een grove kam of een borstel met lange, ver uit elkaar staande borstels nemen. Begin met borstelen bij de haaraanzet, want als de vacht eenmaal gaat vervilten, is het moeilijk, zo niet onmogelijk, dat weer te ontwarren. Veel havanezers hebben traanogen. Als dat zo is, kun je het gebied rondom de ogen het beste reinigen met een zachte doek, vochtig gemaakt met warm (niet heet!) water, gevolgd door het droogdeppen met een droge doek.

Verder is dit hondenras eigenlijk heel gezond. Net als alle kleine honden moet natuurlijk ook dit kleintje niet teveel traplopen, omdat dat niet goed is voor zijn ruggengraat en botten. Wanneer je dus in een flat woont, is het dan ook het beste om het hondje naar boven te dragen of met de lift te gaan.
© 2016 - 2017 Nadasha, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Havanezer, een vrolijk hondje"

Infoteur: Nadasha
Gepubliceerd: 04-02-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!