InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Zo legt je kip veel eieren

Zo legt je kip veel eieren

Zo legt je kip veel eieren Elke kip legt eieren, maar de ene kip legt meer eieren dan de andere kip. Er zijn veel redenen te bedenken waarom een kip weinig eieren legt en in veel gevallen kun je er zelf iets aan doen om de leg te bevorderen. Zo hebben goed voer, voldoende licht en de keuze van het ras een grote invloed op de hoeveelheid eieren die de kippen zullen gaan leggen.

Eieren

Gemiddeld legt een kip ongeveer vijf eieren per week. Het duurt zo'n 25 uur voordat een ei klaar is om gelegd te worden. Een kip kan dus maximaal een ei per dag leggen. Het maximaal aantal eieren dat een hen tijdens haar leven kan leggen is al bij de geboorte bepaald. De eicellen die zullen uitgroeien tot eieren zij namelijk al bij de geboorte in de eierstok aanwezig. Hennen die veel eieren leggen in de eerste jaren van hun leven zullen hierdoor minder eieren leggen als ze wat ouder zijn.

Voer

Een verkeerde voeding kan een oorzaak zijn voor storingen in de leg. Kippen die niet genoeg voedingstoffen binnen krijgen kunnen stoppen met het leggen van eieren. Maar ook kippen die juist teveel voedingsstoffen binnen krijgen kunnen hierdoor minder eieren gaan leggen. Vooral kippen die in een hok zitten moeten vaak bijgevoerd worden met groenvoer, grit, kiezel, wormen en granen. Kippen die vrij rond lopen kunnen in veel gevallen naar behoefte planten en gras eten en zoeken zelf wormen en andere insecten. De scharrelende kippen kun je bijvoeren met een handje granen en een bakje grit en kiezel naar behoefte.

Kalk

Kippen hebben voor de productie van goede eieren voldoende kalk en eiwitten nodig. Kippen die niet genoeg kalk binnen krijgen zullen windeieren of eieren met een dunnen schaal leggen. Op den duur zullen de kippen ook stoppen met leggen. Kalk halen de kippen van nature uit kalkrijke plantensoorten, zoals gras en klaver. Als de kippen niet vrij kunnen scharrelen is er niet voldoende kalkhoudend groenvoer voorhanden en is het raadzaam de kippen bij te voeren met kippengrit. Kippengrit is een goede bron van calcium en zal bijdrage aan stevige eierschalen. Verder is het raadzaam om te zorgen voor voldoende groenvoer. Zaai bijvoorbeeld gras in lage, brede bloempotten en zet deze in de kippenren. Zorg dat je meerdere bloempotten hebt klaarstaan, zodat de kippen altijd vers gras hebben.

Kiezel

Omdat kippen geen tanden hebben slikken ze hele stukken voedsel door. Dit wordt in de spiermaag met behulp van steentjes vermalen. Deze steentjes moeten de kippen eten zodat deze in de maag komen. Zonder deze steentjes kan de kip het voedsel niet goed verteren met alle gevolgen van dien. Kippen die vrij rond scharrelen kunnen zelf steentjes zoeken, maar deze zullen misschien niet op elk terrein even makkelijk te vinden zijn. Zorg dan ook altijd dat er een bakje kiezel staat waaruit de kippen naar behoefte kunnen eten.

Legkorrels

De samenstelling van legkorrels is speciaal afgestemd op leggende hennen. Er zitten voldoende voedingsstoffen in voor de kip zodat bijvoeden niet meer nodig zou zijn. Hennen die alleen legkorrels krijgen en niet worden bijgevoerd met granen of groenvoer, die hebben in principe ook geen grit nodig. Het nadeel is echter dat kippen een natuurlijk scharrelgedrag hebben, waardoor ze behoefte hebben aan eten zoeken. Als er alleen legkorrels gegeven wordt hebben de kippen snel genoeg en kunnen ze zich gaan vervelen. Om dit te voorkomen kan men legmeel gebruiken, echter kan dit sneller bederven. Voor het welzijn van de kippen worden ze daarom vaak bijgevoerd met granen en grit.

Licht

Als de dagen korter worden, gaan de kippen meestal minder leggen. In december kunnen ze zelfs helemaal stoppen met het leggen van eieren. Als de dagen weer langer worden, maken de kippen een speciaal hormoon aan waardoor ze weer gaan leggen. Dit natuurlijk verschijnsel kan beïnvloed worden door gebruik te maken van kunstlicht. Als men in de donkerste maanden het hok verlicht blijven de kippen aan de leg. Een nadeel is wel dat de kippen eerder zullen stoppen met leggen naarmate ze ouder worden.

Leeftijd

De leg begint vaak als de kippen volwassen zijn, dit is na ongeveer vier tot vijf maanden. De eerste twee jaar leggen kippen de meeste eieren. Naarmate ze ouder worden gaan kippen minder eieren leggen, maar de eieren worden vaak wel wat groter. Afhankelijk van het ras en het gebruik van winterverlichting blijven de hennen zo'n vijf jaar behoorlijk wat eieren leggen. Na de vijf jaar zullen sommige nog sporadisch wat leggen en sommige op ten duur volledige stoppen met leggen.

Ras

Een van de belangrijkste factoren voor een goede eierproductie is wel het ras van de kippen. Er bestaan echte legrassen die bijna dagelijks een ei leggen, maar er zijn ook sierrassen die veel minder eieren leggen. Hierbij kan men onderscheid maken tussen raskippen en hybride kippen. Hybride kippen zijn kruisingen van verschillende rassen waardoor de leg verbeterd kan worden. Hybride kippen kunnen hierdoor meer eieren leggen dan raszuivere kippen. Het nadeel is echter dat ze vaak na een jaar al op zijn, ze gaan brozere eieren leggen en krijgen een slechter verenpak. Als men een goede eierproductie wil dan kan men het beste kiezen uit de volgende hybride rassen:
  • De Isa Brown, legt ongeveer 300 eieren per jaar
  • De Nera brown, legt ongeveer 300 eieren per jaar
  • De Lohman, legt ongeveer 300 eieren per jaar

Wil men liever een zuiver ras, dan zijn onderstaande rassen goede leggers:
  • De Leghorn, legt ongeveer 200 eieren per jaar
  • Barnevelder, legt ongeveer 180 eieren per jaar
  • Het Braekelhoen, legt ongeveer 180 eieren per jaar
  • De Ardenner, legt ongeveer 180 eieren per jaar

Lees verder

© 2015 - 2017 Mrst, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wanneer leggen kippen eieren?Wanneer leggen kippen eieren?Bij het houden van kippen zijn de eieren een leuke bijkomstigheid. Maar hoeveel eieren legt een kip eigenlijk? Bepaalde…
Wanneer gaan kippen broeden?Wanneer gaan kippen broeden?Als er een aantal eieren in het nest ligt is de kans groot dat er een kip op gaat zitten. Als na een dag of vier de hen…
Voeding voor kippen: Wat mogen kippen wel en niet etenVoeding voor kippen: Wat mogen kippen wel en niet etenKippen zijn omnivoren en eten vrijwel alles. Kippen houden daarom van zowel plantaardig als dierlijk voedsel. Alleen zij…
Alles over eierenAlles over eierenEen ei hoort er bij, dat zeggen velen, maar het schijnt ook zo te zijn! Wij kunnen of willen niet zonder eieren. Vooral…
Wat als je kip zijn eigen ei kapot pikt?Het leuke van het hebben van eigen kippen in de achtertuin is natuurlijk dat ze ook eieren produceren. Een kip legt gemi…
Bronnen en referenties
  • http://www.schutters.net/kippen/voer.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Hen_(kip)

Reageer op het artikel "Zo legt je kip veel eieren"

Reacties

Vicky Iliaens, 02-02-2017 02:32 #4
Fijne uiteenzetting! Ik heb nog maar vrij recent (ongeveer zo'n twee weekjes geleden) enkele kippen aangeschaft, de doorslag om deze in huis te halen was in principe de website redeenlegkip… die ik stomweg tegenkwam bij het tekenen van een andere petitie van dieren in nood. Aangezien ik hier toch een tuin heb waar wel wat in gespit dient te worden in het voorjaar vond ik het inschakelen van wat kippen een mooie bonus. Ze helpen je tuin opruimen en houden je onkruid weg, geven je nog eens eitjes bovenop ook en daarbij weet je tenminste wat je eet! Wat je je kippen biedt krijg jij zelf terug, mooi toch? Nu, ik voorzie mijzelf eigenlijk zoveel mogelijk zelf van eigen voeding, zo heb ik een moestuin en een paar kleine serre's gemaakt waar ik al enkele jaren de vruchten van pluk, ook maar om 3 redenen, in het eerste geval omdat het je een heel pak minder geld kost dan voortdurend naar de supermarkt (ik spaar op heel veel voeding het gehele jaar meer dan 100 euro uit door slechts een eenmalige kost te maken!), nu, wat betreft het leggen van eieren?

Ik heb een raskip gekozen en enkele hybride, zo vraag ik mij uit nieuwsgierigheid best af hoeveel eitjes de Rhode Island Red legt per jaar en een ras dat gekend genoeg is zit hier ook, de leghorn. Ik had mij verwacht aan een winterstop maar daar doen deze hennen dus níét aan! Ze leggen iedere week per hen nog ongeveer 3 eitjes! Best fijn want ik koop niet graag eieren, de reden dat ik het niet kopen wil is omdat ik het sponsoring noem van legbatterijen, akkoord dat een legbatterij niet meer officieel bestaat maar of de nieuwe 'kolonie' toestanden beter zijn betwijfel ik heel sterk, ik steun dat echter niet. Een kip goed doen leggen kan erg simpel! een gouden regel? Hoe gelukkiger de kippen, des te meer eitjes je krijgt! Nu lees ik bij voorganger Chris dat de dieren brood en maïs te eten krijgen en het daar bij blijft, vroeger zou dit volstaan hebben gezien de armoedige omstandigheden maar eenzijdig voedsel zorgt alleen maar voor gebreken bij de dieren, ook al hebben ze te scharrelen naar hartelust! Er bestaan prima voedingen in de speciaalzaak, je kan opteren voor een granenmix mét of zonder legkorrel/legmeel, je kan granen apart kopen ook en zelf een samenstelling maken.

Wat je maïs betreft beste Chris? Dit geeft men hoofdzakelijk als voer bij slachtvee, in de regel is het zo dat de laatste kip bv altijd een week voor de slacht uitsluitend maïs te eten krijgt en de rest krijgt dan een mengeling en/of legkorrels of meel. Je kan dus al nagaan wat voor dikmaker dat inderdaad is dus en een kip met overgewicht produceert ook niet… Mag ik jou een persoonlijke tip bieden? Tevens geldt dit voor eenieder die er interesse in heeft, ik geef in de ochtend het volgende: 75% tarwemengeling + 10% grit en daarnaast nog een aantal andere granen die los verkrijgbaar zijn incluis maïs, in de loop van de dag voeder ik nog 1x bij en dat is opnieuw een granenmengeling met wat grit (reeds voorverpakte granenmengeling zonder legkorrel) en ik voeg daar 50-50 legmeel aan toe, waarom ik opteer voor het meel en niet voor de korrel is echter eenvoudigweg het feit kippen liefst scharrelen, daarom voeg ik er dus (iets duurder dan de korrel) het legmeel aan toe, maar vooral is het belangrijk dat de dieren ruimte hebben (per regel is het 1 vierkante meter per 3), zorg dus dat je kippetjes lekker kunnen scharrelen en een plekje hebben om in het zand te rollen (doen ze om zich te ontdoen van parasitaire beestjes wat de leg ook best kan verstoren indien ze daar last van zouden ondervinden), tevens half schaduw en half zon en gewoon een degelijk nachthok met zitstokken voor de hygiëne.

Tip ivm zitstokken: de diameter verschilt van het rasgrootte, grotere kippen zoals je vermeldde moeten er eentje hebben met diameter van 6 (als ik me niet vergis) en kleinere kippen dus kleiner maar dat zit allemaal niet zo nauw merk ik op, smeer die ajb wel in met een anti parasieten product want bloedmijt is bijna niet te vermijden! Goedkope truuc is er een dik smeersel opdoen zodat de mijten verstikt worden hoewel ik dat toch liever achterwege laat en het bij producten hou, kippen haten tocht en vocht dus dat gewoon vermijden in het hok en laat de vos er niet in. ( Leg vb 2 tegels als je die nog liggen hebt overal aan de binnenkant van je kippenren, een vos zal alleen willen graven mits er 1 klinkertje ligt, als die merkt dat er 2 liggen doet die al gauw de moeite niet meer omdat hij denkt "jee 2 x graven laat maar!" en gewoon voldoende watervoorziening, hygiëne en vooral calcium wat ze uit grit halen bv… Hier leggen ze prima en ook vroeger had ik altijd kipjes zitten dus hou ik het bij de oude wijze van toen en dat loopt lekker, om maar 1 reden = mijn kippen zijn dolblij, en ik krijg héél vaak van hen een lekker en gezond ei :)

Heidi, 23-10-2016 18:30 #3
Mijn kippen stoppen met leggen als ik geen legkorrel geef. Ze hebben grote uitloop en voldoende voer, ik zou liever geen legkorrel geven. Zelfs als ik 1 dag per ongeluk vergeet een handje legkorrel te geven, heb ik aantal dagen geen eieren.

Chris, 29-09-2016 19:49 #2
Ook vandaag hebben ze geen eieren gelegd, dus al 6 dagen. In het artikel staat dat ze vanaf december stoppen met leggen. Het is nu einde september en ze hebben al een week geen eieren meer gelegd. Het gaat om zogenaamde krielkippen (ik denk Hollandse kriel of Belgische kriel, of kruisingen hiervan), misschien heeft het hiermee te maken dat ze geen eieren meer leggen. Zou het ook niet met het weer te maken hebben? Zachte winter, koel en nat voorjaar… misschien is hun biologische klok in de war.

Chris, 29-09-2016 13:28 #1
Sinds vorige zaterdag leggen onze kippen geen eieren meer. Het is nu al enkele maanden dat ze weinig eieren leggen (sinds augustus). Maar nu 5 dagen op rij zonder eieren. Is dit nog normaal?

We hebben ongeveer 10 hennen en 1 haan. Het zijn krielkippen. Daarnaast hebben we 2 grotere hennen van een ander ras. Met tien hennen zou je toch (bijna) dagelijks eieren mogen hebben. Ik wil ze terug aan de leg krijgen.

Ze krijgen 's morgens maiskorrels en stukjes brood, 's avonds als ze hun hok ingaan hetzelfde. Overdag lopen ze los rond op de wei tussen de schapen, 's nachts gaan ze in hun hok. Misschien moet ik ze op dieet zetten, bijvoorbeeld andere voeding geven, ze alleen 's avonds nog eten bij geven of ze voederen met bijvoorbeeld insecten (larven) of regenwormen. Misschien zijn de kippen te oud om eieren te leggen of hebben ze een bepaalde leeftijd waarop de eileg stopt, en hebben ze die leeftijd bereikt of overschreden. Ik weet hun exacte leeftijd niet. Of ze leggen de eieren verloren. Ik heb vaak heel de wei afgezocht maar geen eieren te vinden.

Ik heb gelezen dat de eileg van kippen pas in de winter stilvalt, we zijn einde september en nog lang geen winter. Overigens, het leek de laatste tijd vaak nog zomer. Reactie infoteur, 29-09-2016
Beste Chris,

Een verminderde leg kan veel oorzaken hebben, waardoor ik niet kan zeggen wat er precies aan de hand is. Zoals in het artikel beschreven staat kan het voer of de leeftijd een rol spelen. Je schrijft dat je kippen vooral mais en brood krijgen en rond scharrelen. Mais kan een dikmaker zijn voor kippen. Te dikke kippen kunnen minder gaan leggen. Geef ze in ieder geval kippengrit voor voldoende kalk. Daarnaast krijgen veel kippen in het najaar te maken met de rui. Tijdens deze periode zullen kippen ook niet of minder eieren leggen. Tenslotte gaan kippen minder eieren leggen als de dagen korter worden. In de winter als de dagen het kortst zijn, kan de leg tijdelijk helemaal stoppen. Dit heeft niks met temperatuur te maken, maar met de hoeveelheid daglicht die de kippen hebben. Probeer het voer te optimaliseren en het gewicht van de kippen in de gaten te houden. Als de kippen na de winter nog steeds weinig of geen eieren leggen dan is de kans groot dat ze te oud zijn.

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 18-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Kippen houden
Reacties: 4
Schrijf mee!