InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een konijn zindelijk maken in 5 efficiënte stappen

Een konijn zindelijk maken in 5 efficiënte stappen

Een konijn zindelijk maken in 5 efficiënte stappen Een konijn zindelijk maken is niet zo eenvoudig. Je dient stap voor stap te werk gaan en moet met een aantal zaken rekening houden. Zo zijn konijnen die niet eerst gecastreerd of gesteriliseerd zijn moeilijker zindelijk maken. In tegenstelling tot een kat weet een konijn bovendien minder snel instinctief waar van hem verwacht wordt dat hij op het potje gaat. Maar indien je eerst de nodige stappen onderneemt en een aantal regels in acht neemt is het zeker mogelijk om je konijn te trainen en proper te maken.

Wat je vooraf moet weten

Begin niet te vroeg

Een konijn zindelijk maken kan pas wanneer het dier volwassen is. Kleine rassen worden volwassen na drie of vier maanden, bij grotere rassen ligt dit eerder rond zeven tot acht maanden. Jonge konijnen hebben meestal weinig vaardigheden op vlak van zindelijkheid. Te vroeg starten met training heeft dan ook weinig zin. Je kan gerust wachten tot je konijn tien maanden oud is.

Heb geduld

Besef ook dat een konijn zindelijk maken zelden van vandaag op morgen lukt. Je moet veel geduld hebben. Je boos maken op het konijn zal niet helpen en veeleer een omgekeerd effect hebben. Geef je huisdier de tijd om te leren en weet dat er misschien wel verschillende weken zullen overgaan. Het ene konijn leert bovendien ook sneller dan het andere.

Stap één: de operatie van je konijn

Bovendien moet je je konijn eerst laten opereren voor je overgaat tot zindelijkheidstraining. Je konijn laten castreren of steriliseren kan vanaf zes maanden en heeft veel voordelen. Eén daarvan is dat je ze daarna veel gemakkelijker kan leren om een toiletbak te gebruiken.

Een konijn dat niet geopereerd werd zindelijk maken is een haast onmogelijke opdracht. Ze blijven dan hormonaal en territoriaal gedrag vertonen en laten overal keutels achter of sproeien urine. Een geopereerd konijn kan dit ook nog doen maar meestal gebeurt dit toch in veel mindere mate.

Stap twee: koop een paar geschikte toiletbakken

Gebruik meerdere bakken

Het is veel gemakkelijker om je konijn zindelijk te maken wanneer je meerdere bakken gebruikt die verspreid staan over de woonruimte. De reden hiervoor is dat veel konijnen niet gemotiveerd blijken om grote afstanden heen en weer te lopen naar hun toiletbak.

Welke toiletbak is geschikt voor een konijn?

Kattenbakken zijn vaak ook geschikt voor een konijn. Deze moeten laag genoeg zijn zodat je huisdier gemakkelijk in en uit de bak kan. Indien hij moeite heeft om er in en uit te kunnen zal hij de bakken niet graag gebruiken. Te laag is dan ook weer niet goed. Konijnen zijn uit zichzelf propere dieren en vaak ook gesteld op enige privacy.

De bakken moeten groot genoeg zijn zodat je konijn volledig kan zitten zonder dat zijn poep over de rand hangt. Hij moet er ook comfortabel in kunnen liggen want ook dat bevordert de zindelijkheidstraining. Wel moet de doos zwaar genoeg zijn. Konijnen duwen en gooien graag met voorwerpen. Als de toiletbak te licht is zal je konijn hem waarschijnlijk als speelgoed gebruiken. Vermijd ook toiletdozen gemaakt van dun plastic. Je konijn kan stukjes afknagen en inslikken met risico op verstoppingen in het darmkanaal.

Bodembedekking aanbrengen

De bakken vul je met bodembedekking net zoals je dat ook met de kooi van je konijn doet. Zorg er wel voor dat je de juiste bodembedekking gebruikt. Niet alle bodembedekking is veilig voor konijnen.

Stap drie: de toiletbakken op de juiste plaatsen zetten

In de kooi

De eerste bak plaats je in de hoek van de kooi die je konijn als ‘toilethoek’ gebruikt. De kooi moet groot genoeg zijn dat er ruimte is voor een toiletdoos in de hoek van de kooi en hij verder toch nog genoeg ruimte heeft. Is dat niet het geval is de kooi die je gebruikt te klein.

In de woonkamer

De andere toiletbakken plaats je verspreid over de woonkamer, vooral op de plaatsen waar je konijn vaak komt. Plaats bijvoorbeeld een bak in elke hoek van de woonkamer of naast een kast.

Zorg voor hints

Leg een paar keutels of beplaste bodembedekking in de toiletbakken. Vaak geeft dit het konijn een hint over de bedoeling van de bak. Ook als het dier het niet meteen doorheeft komt het besef vaak wel na enige tijd. Maak de toiletbak ook een aangename plaats voor je dier. Leg er wat hooi en speelgoed in, of misschien zelfs een klein extraatje zoals een klein stukje wortel.

Stap vier: het konijn zindelijk maken in huis

Belonen als het werkt

Eens je de bakken hebt geplaatst moet je erop letten of je konijn die ook gebruikt. Hou je konijn zoveel mogelijk in de gaten en beperk zijn beweegruimte tot één plaats (bijvoorbeeld de woonkamer). Wanneer hij de toiletbakken gebruikt moet je hem aanmoedigen, zeggen hoe flink hij is en zijn kop strelen. Indien hij ouder dan zes maand is mag je hem eventueel zelfs af en toe belonen met een extraatje zoals een klein stukje wortel. Overdrijf hier echter niet mee. Geef het stukje wortel niet vaker dan één keer om de paar dagen.

Geduld oefenen als het niet werkt

Gebruikt je konijn de toiletbak niet en doet hij de behoefte in de sofa of op het tapijt, klap dan kort en luid in je handen en zeg duidelijk “Nee!” . Daarna plaats je hem vriendelijk en zacht in de toiletbak. Roepen of schreeuwen tegen je konijn, hem een tik geven of ‘straffen’ mag absoluut niet. Je konijn zal niet begrijpen wat het heeft misdaan, angstig worden en het zal voortaan nog moeilijker zijn om het dier zindelijk te maken.

Stap vijf: heb geduld en maak ongelukjes snel schoon

Help, mijn konijn slaapt in zijn toiletbak!

Soms zal je merken dat een konijn zijn toiletbak gebruikt als bed en er languit in rust of zelfs in slaapt. Maak je hier vooral geen zorgen over. Veel konijnen doen dit. Het heeft geen invloed op hun zindelijkheidstraining. Het is zelfs positief want het betekent dat je konijn graag in de bak vertoeft.

Schoonmaken

Schoonmaken is ook cruciaal wanneer je je konijn zindelijk probeert te maken. Wanneer hij ergens buiten de toiletdoos keutels heeft gelegd of urine gesproeid en je verwijdert deze kan je konijn steeds weer terugkeren naar dezelfde plaats, omdat hij er nog geuren ruikt van vorige keer. Zo kan je konijn verkeerdelijk denken dat dit de aangewezen plaats is voor zijn behoefte. Maak de plek schoon met wat azijn en water op een doek. Dit neemt de geur weg. Chemische producten kan je beter vermijden aangezien die schadelijk kunnen zijn voor je konijn.

Ook moet je de toiletbak zelf regelmatig schoonmaken. Verwijder elke dag de keutels en vervang de beplaste bodembedekking door nieuwe. Als je de toiletdozen schoon houdt verhoog je de kans dat je konijn deze na verloop van tijd graag zal gebruiken. Reinig elke bak één keer per week volledig met water en azijn.

Gelukt!

Na verloop van enkele weken zal je merken dat je konijn steeds vlotter de toiletbakken zal gebruiken. Eens het vlot gaat kan je bakken wegnemen en uiteindelijk slechts één toiletbak overhouden. Je konijn zou die nu vlot moeten gebruiken.

Je konijn zal af en toe nog ‘fouten’ maken of toch nog hier en daar een keutel achterlaten om zijn territorium af te bakenen. Hoe goed je konijn ook is getraind, af en toe een ‘ongelukje’ of een keutel is onvermijdelijk. Aanvaard dit en maak je er vooral geen zorgen over.

Lees verder

© 2015 - 2017 Karldelauw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak je een konijn zindelijk?Hoe maak je een konijn zindelijk?Het ene konijn is vanaf de eerste dag meteen zindelijk en doet zijn/haar behoeften altijd op dezelfde plek. Bij het ande…
Konijnenziekte: GasKonijnenziekte: GasKonijnen hebben een erg gevoelig maag en darmstelsel. Wanneer je konijn erg rusteloos is, steeds een andere plek in zijn…
Hoe verzorg ik een konijnKonijnen behoren tot de groep van populaire huisdieren. Weet u bijvoorbeeld dat u een konijn gewoon zindelijk kunt maken…
Konijnen zindelijk maken en houdenKonijnen zindelijk maken en houdenKonijnen zijn van nature best zindelijke dieren. Ze houden er niet van om hun hele nest te bevuilen en kiezen daarom voo…
Zindelijkheid bij peutersZindelijkheid bij peutersNiet alle peuters zijn zindelijk. Om een peuter zindelijk te maken zul je met hem moeten oefenen en hem belonen. Als peu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cristty / Pixabay
  • http://rabbit.org/faq-litter-training-2/
  • http://myhouserabbit.com/rabbit-care/litter-training-your-pet-rabbit/
  • http://www.rabbitnetwork.org/articles/litter.shtml

Reageer op het artikel "Een konijn zindelijk maken in 5 efficiënte stappen"

Reactie

Jermaine16 (infoteur), 10-02-2015 12:10 #1
Hoi,

Als je je konijn iets wilt leren, moet je hem vooral veel belonen. Reactie infoteur, 11-10-2015
Jermaine16,
bedankt voor je reactie op dit artikel. Een konijn belonen kan zeker helpen om hem iets te leren.

Infoteur: Karldelauw
Laatste update: 01-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Konijnen
Reacties: 1
Schrijf mee!