InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenplas vernielt het gras - wat te doen?

Hondenplas vernielt het gras - wat te doen?

Hondenplas vernielt het gras - wat te doen? Honden die plassen op het gazon kunnen het tuintje aardig verknoeien. De urine van de trouwe viervoeter brandt het gras weg en het duurt maanden voor de kale plekken weer groen zijn. Hoe komt dat toch, dat het plasje van een hond zulke nare gevolgen heeft voor het gazonnetje? En wat is er aan te doen? De allergemakkelijkste oplossing is natuurlijk dat je de reu en het teefje niet op het gazon laat plassen maar een wandeling met hem en haar maakt zodat zij buiten de tuin kunnen urineren. Maar wat als zij tóch in het tuintje straalt en hij er toch zijn pootje licht?

Hondenplas en ureum in het gras

Een hondenplas op het gazon geeft een lelijke dode plek. Dat komt door de stoffen die in de urine van de hond zitten. In de plas zit ureum, een stof die lijkt op ammoniak. De ureum wordt omgezet in nitraat en geconcentreerde nitraten branden planten dood. Het gehalte ureum in een hondenplas wisselt. Het is in de ochtend in de meest geconcentreerde vorm in het plasje aanwezig. Die ochtendplas kan dan ook nare schroeiplekken in de tuin geven. Als de hond water heeft gedronken en dan plast, dan is de concentratie beduidend minder. Ureum is in lage dosis een meststof waar het gras goed bij gedijt. Het probleem doet zich juist voor als de concentratie hoog is.

Donkergroene plekken in het gazon

Er gebeurt iets bijzonders met de plek waar de hond geplast heeft. De nitraat is de meststof die het gras voedt. Eerst wordt het gebied rond het plasje donkergroen en het gras groeit er weelderig. In het midden van het plasje doet het gras het minder goed. Het wordt geel en gaat dood en uiteindelijk blijft er een kale plek over met een rand van groener gras. Wie heeft gezien dat de hond in de tuin heeft geplast kan het beste er meteen met een gieter achteraan gaan en de plas verdunnen. Dan zal de ureum niet het groen doden, maar blijft er een meststof over.

Teefje en reu

Het dode-graszode-probleem doet zich vooral voor bij teefjes, maar dat heeft vooral met de manier van plassen te maken. De teefjes zitten en de reuen zoeken een boom of struik om hun poot tegen op te lichten. De struik waartegen de reu plast zal dezelfde nare gele plekken krijgen van de plas.

Paard

Een paard of koe die in de wei staat laat toch ook grote plassen urine stralen over het gras en daar komen geen bruine plekken van. Dat heeft met de samenstelling van de plas te maken en met de hoeveelheid eiwitten die het dier tot zich neemt. Een hond eet meer voer met een hoog eiwitgehalte dan de paarden en koeien, die gras eten en dat maakt het verschil in de urine die ze over het gras plassen.

Wat te doen?

Op welke manier kun je de lelijke dode plekken in je tuin voorkomen? Wat te doen of juist te laten?
  1. De meest voor de hand liggende oplossing is om de hond niet in de tuin te laten plassen.
  2. Het baasje kan ook met een gietertje achter de hond aanlopen en zodra de plas gedaan is de plek begieten.
  3. Sommigen laten weten dat tomatensap door het voer helpt.
  4. De hond voldoende laten drinken en altijd water klaar hebben staan waar de hond bij kan, wil ook helpen de kwalijke concentratie van het plasje te verdunnen.
  5. Dog Rocks zouden op miraculeuze wijze de stoffen uit het water halen die funest zijn voor de grasmat.

Drama / Bron: De grasdokterDrama / Bron: De grasdokter
Niet best / Bron: Jeanet de JongNiet best / Bron: Jeanet de Jong
Tuin is weer bijgekomen / Bron: Jeanet de JongTuin is weer bijgekomen / Bron: Jeanet de Jong

Stenen in het water

Er wordt geadverteerd met een innovatief product dat de gele en dode plekken in het gazon zou voorkomen. Het gaat om stollingsgesteente uit Australië, die uit een speciale groeve komen. De stenen gaan de vervelende reacties op het groen tegen, want ze zorgen ervoor dat de hond gezuiverd water drinkt. De Australische stenen bevatten geen chemicaliën en het schijnt wetenschappelijk getest te zijn dat de stenen het drinkwater van de hond zuiveren waardoor er geen stoffen in de hondenurine zitten die de dode plekken in het gazon veroorzaken.

Dog Rocks

Dog Rocks zijn honderd procent natuursteen. De stenen worden in de drinkbak van de hond gelegd en absorberen de stoffen uit het water die via de plas de bruine plekken in het gras geven. De stenen zouden paramagnetische eigenschappen bezitten en er zou een ionenuitwisseling met verschillende mineralen ontstaan. De stenen zijn niet magnetisch maar reageren op een magnetisch veld, volgens de advertentie. De ionenuitwisseling in het drinkwater van de hond zorgt voor een lager nitraat gehalte in de urine. Minder nitraat betekent dat er geen brandplekken in het gazon ontstaan. Als de hond water drinkt waar een Dog Rock in heeft gelegen dan is er volgens de advertentie geen vuiltje aan de lucht voor het gazonnetje. Dog Rocks zijn twee maanden te gebruiken, daarna moeten ze worden vervangen door nieuwe.

Zode

Als de tuin eenmaal vernield is door die dode plekken, dan zijn er werkzaamheden te doen om de schade te repareren. Het is mogelijk de lelijke plekken weer groen te krijgen, maar dat vergt wel wat gedoe. De dode plek is te vervangen door een gezonde zode. Ook kun je de gele plek uitgraven, wat nieuwe aarde erop gooien en op dat stukje graszaad zaaien. Deze plek kan dan met mos of ander organisch materiaal afgedekt worden en besprenkeld met water. Na een paar weken staat er weer gras. Engels raaigas en zwenkgras kunnen het beste tegen iets hogere gehaltes ureum. Je kunt ook wachten tot het gras uit zichzelf herstelt, maar dat kan wel een paar maanden duren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren doe je in het voorjaar in april of mei en in het najaar in september of oktober. Door het gras te vert…
Het gazon in de tuinHet gazon in de tuinHet gazon is nog steeds een “veel geziene gast” in de tuin. Gemakkelijk met spelende kinderen, ruimtelijk met een border…
Zelf graszoden leggen, snel en goedkoopZelf graszoden leggen, snel en goedkoopGraszoden leggen is een voorjaarsklus. Wil je een mooi strak en groen gazon, dan zijn grasmatten een uitkomst. Je kunt v…
Gazon: het aanleggen van graszodenGazon: het aanleggen van graszodenHet hoeft niet heel veel te kosten om een gazon of graszoden aan te leggen. Wanneer u dat zelf doet kunt u op de kosten…
Het gazon kalkenOm een mooi groen gazon te krijgen moet je daar de nodige tijd en aandacht aan besteden. Het is januari/februari, het gr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: De grasdokter (https://grasdokter.wordpress.com)
  • http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2218 geraadpleegd op 4 oktober 2014
  • http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?f=1&t=140949 geraadpleegd op 4 oktober 2014
  • http://www.dierenspeciaalzaak.com/86/dogrocks.html geraadpleegd op 4 oktober 2014
  • http://greensideupblog.com/2008/06/is-dog-pee-killing-your-grass-here-is-a-solution/ geraadpleegd op 4 oktober 2014
  • http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/gele-plekken-in-gazon/ geraadpleegd op 4 oktober 2014
  • Afbeelding bron 1: De grasdokter (https://grasdokter.wordpress.com)
  • Afbeelding bron 2: Jeanet de Jong
  • Afbeelding bron 3: Jeanet de Jong

Reageer op het artikel "Hondenplas vernielt het gras - wat te doen?"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 05-05-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Tuin
Schrijf mee!