InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenprobleem: Agressie tegen andere honden

Hondenprobleem: Agressie tegen andere honden

Sommige honden vallen uit naar andere honden, hetgeen zeer vervelend kan zijn voor de baas. Agressie naar andere honden kan verschillende oorzaken hebben zoals uitgesproken dominantie, het niet rolbevestigend handelen door de baas, of een traumatische ervaring als pup, enz... Belangrijk is de oorzaak te achterhalen van agressie naar andere honden.

Dominantie en onderwerping

Een dominante reu zal een dreigende houding aannemen als een soortgenoot hem uitdaagt. De staart staat daarbij kaarsrecht omhoog en zijn hele lichaam is gespannen. Hij maakt zich zo groot mogelijk. Daarbij kan hij zijn nek- en rugharen overeind zetten. De tegenstanders kijken elkaar strak aan. De spanning is te snijden. Duidelijk zijn de hoek- en snijtanden te zien waarbij de mondhoeken naar voren zijn getrokken. De oren staan recht overeind en zijn naar voren gericht. Het puntje van de staart trilt.

Voelt de tegenstander zich zwakker, dan zal deze zijn blik afwenden en zijn dreigende houding zal verminderen. Zijn staart zakt. Hij draait zich om en loopt weg. Door dit dreigen kon een echte vechtpartij worden voorkomen.
Het kan ook voorkomen dat beide honden ongeveer gelijk in rang zijn. Ze zullen elkaar naderen en staan grommend schouder aan schouder. Het gevecht kan elk moment uitbarsten.

U als roedelleider

In de wolvenroedel bepaalt de roedelleider of er gevochten moet worden tegen een vreemde. In dit geval bepaalt u dat. Het gedrag van de roedelleider, de baas, is uitermate belangrijk. Staan twee honden op het punt te gaan vechten en u holt er schreeuwend achteraan, dan kan dit juist de prikkel voor de hond zijn om het gevecht te beginnen. Uw geschreeuw was slechts een aanmoediging.

Hetzelfde geldt als u zo reageert als de twee rivalen elkaar reeds te lijf zijn gegaan. Als honden vechten, moet u ze niet slaan. Ze bevinden zich in zo’ n opgehitste toestand, dat dit slaan ze alleen nog maar meer ophitst.
Pak vechtende honden nooit bij hun nekvel om ze uit elkaar te halen. Grote kans dat u dan gebeten wordt. Beter is het de achterpoten van de vechtersbazen op te tillen. Door het verliezen van het evenwicht laten ze dan vaak wel los. Pas wel op dat de hond zich niet omdraait. Altijd is het oppassen geblazen wanneer u meerdere honden hebt. Indien de ranglaagste aangevallen wordt door een vreemde hond is de kans groot dat de ranghogere gaan ‘helpen’.

Is een van de roedelleden een pup, dan dient u ook op te letten. Wanneer een vreemde hond met de pup wil spelen, kan dit verboden worden door de ranghogere roedelgenoot, hij zegt als het ware ‘mijn pup, afblijven jij’.

Castratie of sterilisatie bij agressie naar andere honden

Reuen die agressief gedrag vertonen naar andere honden worden nogal eens gecastreerd. In sommige gevallen kan de agressie daardoor afnemen. Dit is afhankelijk van de oorzaak van de vechtpartijen. Spelen de mannelijke hormonen mee, dan kan het inderdaad helpen. Is bijvoorbeeld angst de oorzaak van de steeds terugkerende agressieve uitvallen, dan zal castratie weinig zin hebben. Honden die de neiging hebben steeds van huis weg te lopen (op zoek naar een loopse teef), hebben wel vaak baat bij castratie. Als een reu een overdreven neiging heeft zijn reukvlag uit te zetten, ook in huis, heeft castratie meestal ook een positief effect. Dit geldt ook als het ‘rijden’ op mensen vooral een hormonale achtergrond heeft, in plaats van dat het puur een uiting is van dominantie.

Ook bij teven kunnen de hormonen nog wel eens een rol spelen. Ze kunnen hierdoor in bepaalde perioden onvriendelijk zijn tegen soortgenoten. Vooral teven die een korte cyclus hebben waardoor ze vaak loops zijn, kunnen in hun gedrag onstabiel zijn. In zo’n geval is sterilisatie een oplossing.

Rolbevestigend optreden is de boodschap

Het komt nogal eens voor dat twee honden die samen geen problemen gaven, ‘plotseling’ gaan vechten.
Benjamin is zeven weken als hij in zijn nieuwe roedel komt die onder andere bestaat uit nog een oudere hond van zeven. Benjamin, de nieuwkomer, krijgt natuurlijk veel aandacht. De oudere hond accepteert de kleine dreumes en speelt met hem. Plotseling is er veel gekrijs, de oudere hond heeft Benjamin gecorrigeerd. De baas neemt de kleine in bescherming en geeft de oudere hond op zijn kop.

Een kennis waar de oudere hond erg op gesteld is, komt langs. Benjamin vliegt ook op het bezoek af en de kennis geeft alle aandacht aan Benjamin. Als de baas de honden eten geeft, krijgt eerst de pup zijn bakje, hij heeft zo’n honger. Ook neemt hij de kleine veel mee uit. De oudere hond moet dan maar wachten. Toen Benjamin wat ouder was geworden, ontstond er ‘plotseling’ een gevecht.

Waar ligt de oorzaak? Voor een groot gedeelte bij de baas. Waarschijnlijk is Benjamin een hondje dat van nature vrij dominant is. Doordat de baas niet rolbevestigend optrad door de pup steeds ‘voor te trekken’ werd in de hand gewerkt dat beide honden in conflict zouden komen. Daarom, treed altijd rolbevestigend op. De ranghoogste hond krijgt dus altijd eerst eten, krijgt eerst de riem om, mag het eerst uit de auto enzovoort. Bescherm de jonge hond niet wanneer hij gecorrigeerd wordt door de andere hond. Het kan voorkomen dat de rollen op een gegeven moment worden omgedraaid en de jongere hond de leiding overneemt. Accepteer dit en oefen hierop geen invloed uit. Treed hoogstens rangbevestigend op. Maar..., u bent de roedelleider en u bepaalt wat er in de roedel gebeurt. Dus u bepaalt ook of er wel of niet gevochten wordt in de roedel.

Naast inprenting op mensen is ook de inprenting op andere honden van essentieel belang om te bereiken dat een pup opgroeit tot een stabiele hond. Heeft de hond in zijn vroege jeugd te weinig contact gehad met soortgenoten, bijvoorbeeld als hij met de fles is grootgebracht, dan kan dit tot ernstige contactstoornissen leiden met zijn soortgenoten. Zelfs kan dit de oorzaak zijn van asociaal gedrag tegen de mens.

Traumatische ervaring als pup

Een traumatische ervaring met een andere hond, vooral als dit plaatsvindt in de puppytijd, kan nare gevolgen hebben. Indien de hond bijvoorbeeld een keer aangevallen is door een gedragsgestoorde hond die zonder op de onderwerpinggebaren te letten, ‘doorging’, kan dit tot gevolg hebben dat de hond een agressieve houding krijgt tegen dat ras of zelfs tegen alle honden.

Met intensieve training is dit gedrag er meestal weer uit te krijgen maar dit kost veel energie en tijd van baas en hond. In eerste instantie moet de hond zodanig onder appèl komen te staan dat hij niet meer durft uit te vallen. Dit vergt een training waarbij de hond duidelijke leiding krijgt van de baas, waarbij de hond geleerd wordt andere aangelijnde, niet agressief uitvallende honden zonder agressie te passeren. Het hangt dus van de hond af of hij het vertrouwen in honden weer terugkrijgt en later weer met andere honden los kan lopen. Door hem selectief kennis te laten maken met stabiele honden op een voor hem vreemd terrein, uiteraard nadat hij aangelijnd geen problemen meer geeft, wil dit nog wel eens lukken.

Bij honden die zeer agressief zijn tegen andere honden, bijvoorbeeld doordat ze doorgaan met agressie ondanks dat de tegenstander zich onderwerpt, kan het leren negeren van andere honden noodzakelijk zijn. Door de hond te leren dat hij alleen maar aandacht voor de baas mag hebben, wordt de agressie tegen de andere hond weggenomen. Hierdoor wordt namelijk voorkomen dat de hond nog oogcontact kan zoeken met de andere hond. Dit oogcontact is namelijk de prikkel tot uitdaging.

Meer informatie vind je tevens op:Socialisatie naar andere honden
© 2008 - 2014 Guy1962, gepubliceerd in Huisdieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe communiceren honden?Hoe communiceren honden?Een hond is geen mens. Mede om die reden verschillen honden en mensen sterk in de manier waarop zij communiceren. Het is…
Honden: Angst voor mensen en vreemde voorwerpenHonden variëren in hun graad van vriendelijkheid naar vreemde mensen. (buiten hun eigen familie) Veel honden in asielen…
Honden begrijpen en verstaanHonden begrijpen en verstaanHeeft u zich wel eens afgevraagd of er een betekenis zit achter het gapen van uw hond? Of het uitrekken als uw hond door…
Mijn hond is bang voor mensenSommige honden zijn bang voor mensen. Afhankelijk van hun aanleg, maar vooral ook afhankelijk van hun opgedane ervaringe…
Vlooien en Teken bij HondenVlooien en Teken bij HondenAls honden eigenaar zult u vroeg of laat geconfronteerd worden met vlooien of teken bij uw huisdier. Wat te doen als u m…

Reageer op het artikel "Hondenprobleem: Agressie tegen andere honden"

Reacties

Cheryl, 14-07-2014 23:35 #16
Hallo,
Mijn naam is cheryl…
Ik heb een teefje van nu 5 en een half jaar oud.een mix van stefford rothweiler.
Ze is hartstikke lief naar mij en de mensen die bij mij horen zo ook naar kinderen toe.
Nu is er ooit een akkefietje geweest tussen haar en haar zus.
Ik was op visite bij een vriendin van mij en die heeft de zus (zelfde nest) van mijn chickie.
Het was tijd voor de honden om te eten (verder nooit geen problemen gehad tussen de twee).
Wat wij altijd deden was de één in de gang en de ander in de keuken en de "baas" van het huis altijd eerst.
Verschil qua eten tussen de twee is mijn hond eet op haar gemak en de ander hap slik weg.
Wat gebeurt er nou… Nana('baas') had haar bak al leeg en merkte dat de deur open was van de keuken en ging op de bak van chickie(mijn teefje)af… die nog op der gemakje aan het eten was.
Wat dus uitliep op een vechtpartij.ik moest nana van mijn hond aftrekken om ze uit elkaar te krijgen.
Met gevolg mijn hond heeft een hoofdwond opgelopen wel niet zo ernstig maar toch.
Sindsdien kunnen de twee absoluut niet met elkaar meer overweg was grommen door de deuren heen… dus moesten apart eten slapen uitlaten etc.

Na dat hele gebeuren valt ze dus uit naar grotere of van haar grootte honden aan als ze niet aangelijnd is (wat ik nu niet meer doe/durf).
Als ik haar uitlaat en er lopen mensen met andere honden dan gaan haar haren al gelijk overeind staan en als ze de kans krijgt vliegt ze erop af.
Ik probeer niks te zeggen of de aandacht op wat anders te zetten.en door te lopen moet dan wel wat trekken aan de riem maar heb tot nu toe nog niks ergs meegemaakt dat ze gaat vechten als ze aan de lijn is dan.

Alleen als ik bij mij de brandgang inloop dan laat ik haar wel los en loopt ze vanzelf terug naar huis met de riem in der bek.
Laatst zag ze alleen de hond van de buren (voordat ik het zag) en weg was ze dacht eerst achter een kat totdat ik gegrom hoorde en zag dat ze aan het vechten waren.

Nu wilt de hond van me andere buren waar ik verplicht ben langs te lopen ook niet echt meewerken want dat is alleen maar geblaf dag in en uit en als ik erlangs loop dan is het springen van allebei de honden en grommen en doen door de schutting heen.
Ik denk dat ze dan al in die staat komt van ik moet vechten ofzo ik weet het niet.

Ik wil hier zo graag vanaf en dat ik gewoon leuk met haar kan lopen zonder dat het uit de hand gaat lopen of dat ik met haar langs het strand kan wandelen zonder dat er wat gebeurt of iets.
Wat kan ik hier het beste aan doen?

met kleine hondjes is het echter geen enkel probleem daar speelt ze gewoon mee nooit wat mee aan de hand.

Help

Kim, 16-01-2014 23:34 #15
Hallo. Ik en mijn partner weten ons geen raad meer met onze boxer. Hij begint steeds vaker uit te halen naar andere honden en voorbijgangers en fietsers. En met uithalen bedoel ik dat hij van voor tot achter gaat borstelen en enorm gaat blaffen en grommen. En hij gaat zo tekeer dat ik hem bijna niet kan houden op zo'n moment. Het is echt een heel groot probleem voor ons. Hij is pas twee en een half jaar oud en we willen hem niet kwijt. In huis is het een schat van een hond maar buiten is het een nachtmerrie. Ook als hij bij ons in de tuin loopt en er komt iemand langs gaat ie door het lint. Wie kan ons helpen?

Mo, 05-07-2013 15:12 #14
Mijn hond, gecastreerde reu, kan goed met andere honden overweg. Maar bij pups (vaak reutjes) wordt hij dominant. De pup doet vaak niet eens wat en krijgt ook geen extra aandacht van mij. Waar kan dit vandaan komen? En hoe kan ik dit voorkomen?

G. Reijmers, 24-06-2013 21:30 #13
Gijsbert Reijmers. 24-06-2013.
Sinds tien jaar hebben wij dus van jongs af aan een Cocker Spaniel en een Tibetaanse Terrier. De honden hebben altijd heel goed met elkaar om gegaan. Sinds korte tijd is er echter iets verandert, n.l. : Als we de honden buiten het normale dagelijkse voeden om, iets extra's geven, valt na dat ze het allebei opgegeten hebben, de Tibetaanse Terrier de Cocker zeer agressief aan, de Cocker geeft hier totaal geen aanleiding toe. Kunt U ons misschien een advies geven, om aan deze vervelende toestand een einde te maken?

Lionel, 21-05-2012 11:39 #12
Hallo,
Onze engelse staffard Bo van 4 jaar is een geweldige hond, ook 2 katten in huis en dikke lol met mekaar. Alleen is Bo agressief naar de meeste andere honden, sommige gaat goed reu en teef, maar de meeste agressieve houding, haren omhoog, eerst even aan mekaar snuffelen en dan komt de aanval. Ik zat zelf al aan dominantie te denken en probeer in te schatten wie de tegenstander is maar het is heel verschillend groot klein reu teef. Bo is een goed luisterende hond en weet dat ik de baas ben en zie het respect voor de baas, maar op moment van de dreigende houding/aanval volgt hij geen enkel commando op, blind op ze tegenstander. Ik zou heel erg geholpen zijn als iemand mij meer kan vertellen hoe de baas hier het beste naar kan handelen.

Marieke, 05-03-2012 18:18 #11
Mijn hondje is nu bijna 3, altijd heeft hij lief gespeeld met andere honden. We kunnen hem nu ineens niet meer los laten lopen, want wanneer er een andere hond in zijn buurt komt die laat merken er niet van gediend te zijn blijft Midgie erachter aan lopen, net zolang tot de andere hond boos wordt en hem achtervolgt en Midgie helemaal in paniek dan wegrent. wat zou ik hier aan kunnen doen?

Loes, 23-05-2011 16:28 #10
Ik heb een hond. Het is een vrouwtje en ze heet Indy en wordt 23 september 8 jaar. Maar, een paar jaar geleden is ze gesteriliseerd. Na de sterilisatie werd ze agressief tegen andere honden. Mannetjes èn vrouwtjes. Dit vinden we niet zo fijn tegenover andere baasjes als ze ons boos aankijken… Als dus andere hondjes aan haar kont willen ruiken om haar te leren kennen valt ze meestal uit. Niet bijten of vechten maar, het andere hondje laten schrikken.

En soms hapt ze ook naar kleine kinderen! Wij wonen juist op een pier met héél veel kinderen. Dat is dus een groot probleem. Want, het gaat dus zo: Ons buurjongetje wou Indy aaien maar, wij waren binnen dus we zagen niets. En toen WAF! Het kindje schrok zich dood en rende huilend naar zijn moeder. U kunt natuurlijk wel begrijpen dat dit er ongemakkelijk voelt… Kunt iemand alstublieft met handige tips komen.

Saskia, 26-04-2011 12:07 #9
Ik heb 2 weken geleden een hondje van 3 jaar, kruising poedel /terrier uit het asiel in Spanje gehaald. Ze is heel er lief tegen mensen ook met dieren die in huis komen gaat het goed op visite gaan bij andere honden is ook geen probleem, maar ze is helaas heel erg agressief /dominant tegen de meeste honden die buiten lopen. Wat kan ik hier aan doen? Ik geef haar nu een grote mond, maar dat helpt niet echt.

Anna, 17-07-2010 15:44 #8
Verleden week heb ik van een vrouw een dobbermannpincer gekocht van 14 maanden.ze lag in scheiding en moest een ander huis zoekken.dus de hond kon niet mee.ze kwam de hond brengen vanuit duitsland.niet ver hiervandaan omdat ik geen auto heb.ze had me al van alles uitgelegd door de telefoon.maar ik wilde de hond eerst zien.ze bracht de hond met haar zoontje van 5 jaar die gewoon de voerbak van de hond kon wegpakken.dat was wel een pluspunt voor mij.ik heb geen kleine kinderen maar toch zegt het iets over de hond.ik vroeg haar de comandos die zij gaf aan de hond in het duits voor alle duidelijkheid.zodat ik het direkt in twee talen kan leren aan de hond.toen ik aan haar vroeg waar de hond bij haar in huis slaapt zei ze alleen op de bank.ik was stomverbaast, verder kreeg de hond 1 dag in de week geen eten en de rest van de week 1 volle bak brokken.ze kon niet tegen stofzuigers en dweilstokken(het is een teef)maar ze springt op de aanrecht en ze steelt alles wat er op ligt zo ook op de eetafel enz;ze is dol op plastic limonadeflessen en ook met inhoud.en ze springt tegen iedereen op uit entosiasme.het laatste wat ze me vertelde wasdat ze ook met de hond getraind had.kotom het was een hele lijst met broodje aap verhalen.nu is mij rothweiler 2 jaar geleden overleden op 13 jarige leeftyd.en omdat ik de dobbermannpincer wat lichter vind en omdat ik alleen woon en omdat ik de hond lief vond heb ik haar een kans gegeven.die dame wilde al heel snel weg dus dat vertrouwde ik al niet.maar goed, .het allereerste wat ik gedaan heb de hond in de keuken een plaats gegeven en een groot kussen voor haar neergelegd.het arme dier heb ik moetten leren wat plaats is.aangezien het woord best op het duitse woord platz lijkt wist ik al dat de hond nooit getraint was.ik heb haar veel beloond en op haar gemak gesteld.ook als ze eens een keertje niet tegen de aanrecht sprong.pech want de aanrecht is niet leuk, ligt niks op.savond heb ik een lekker brokje op de plaats gelegs en ik naar boven.ik heb haar de hele nacht niet gehoord.smorgens was ze blij en gelijk uitlaten en daarna een halve dagdosis voer, zoals ik met mijn rothweiler altijd deed.toen was ik aan de beurt met ontbijt.dat was concuretie bij het aanrecht.ik duwde haar steeds weg en als ze niet sprong en netjes af bleef liggen kreeg ze een beloning.maar toen ik aan het eten was begon ze te gillen en te schooien van heb ik jou daar.ik heb haar steeds weggeduwd en streng nee gezegt.beloning brokje op haar eigen plaats.ze kan inderdaad goed alleen zijn.dan geef ik haar een knauwbot.en als ik terugkom een beloning.ik hoop dat ik dit allemmaal goed doe.en als iemand mij een ander advies kan geven hoor ik dat graag.de hond is een lieverd en nooit geen opvoeding gehad.maar mijn probleem is dat wanneer ze een andere hond ziet op straat helemaal gaar trekken en blaffen.niet direct vals de tanden laten zien maar zeer dominant gedrag vertoont zodat ik haar bijna niet kan houden.de laatste keer trok ik zo hard terug en ik zei nee draaide om.maar ze ging gewoon door.ik ben gewoon bang om haar uit te laten.misschien weet iemand raad

Marieke, 02-01-2010 21:02 #7
Wij hebben een kruizing bordoux dog stafford.
Erge lieve hond voor ons in huis ook voor de kinderen geen probleem.zelfs de kat laat hij met rust.
Buiten luisterd hij wel, maar heeft al 3x bij een gevecht een hond bijna gedood.Dat gevecht begint hij en komt uit het niets.
Nu loopt hij ook aldoor gemuilkorft maar met kleine irritante hondjes probeert hij ze gewoon te wurgen.
Het gaat helaas echt niet meer en het doet ons zoveel pijn, binnen is hij te gek maar we durven bijna niet meer naar buiten wat ook zielig voor hem is. Ook wij denken aan het inslapen van onze hond maar hij is pas 2.
We hebben hem uit het asiel en zijn al een half jaar aan het trainen bij een goede hondenschool.
Weet het echt niet meer!heeft iemand een tip reactie of wat dan ook?misschien interesse en veel tijd?

R. van Bekkum, 17-11-2009 18:37 #6
Ik heb een kruising mechelaar / stefferd en ik heb hem nu ongeveer 1 jaar maar hij valt op straat uit naar andere reuen groot of klein maak niks uit het is zelfs zo dat ik hem gemuilkorfd moet uit laten, op het trainingsveld heb ik er geen last van. thuis is het een knuffelaar 1e klas.

Wie heeft er voor mij een goede tip

G. F. Duits, 21-04-2009 09:34 #5
Ik heb een Staande Duitse Draadhaar uit het Tierheim gehaald en heb nog nooit zo een lief en gehoorzaame hond gehad. Mijn vrouw en ik zijn dan ook stapelgek met hem.Wij wonen in een bosrijk gebied en komen daar veel mensen met aangelijnde honden en met loslopende honden tegen. Onze zachtaardige goedzak verandert dan plotseling in een grommend monster met agressieve neigingen naar de andere honden. Wij vinden dat heel vervelend en vragen ons af of daar nog verandering in aangebracht kan worden. Af en toe ga ik mee met een groepje mensen die onder leiding proberen hun hond onder controle te krijgen voor de standaard commando's.Dat is niet van toepassing op mijn hond want die voert ze perfect uit. In het begin is grommen en grauwen tegen de andere honden maar na verloop van tijd zwakt dat sterk af. Daardoor heb ik nog een beetje hoop dat het er misschien nog uit te krijgen is.
Mijn hond is ontzettend lief naar andere mensen en kinderen ook kleine daarom vind ik het zo jammer van die agressieviteit naar vreemde honden. Heeft u voor mij de tip die werkt?
Gerard Duits
Meppen/Bokeloh
Bondsrep. Duitsland

Truus Dral, 23-10-2008 17:28 #4
Mijn hond, een kruising mech/duitse herder is binnen een dijk van een hond maar buiten agressief tegen teefjes en kleinere honden. Ze kent alle commando''s maar heeft er buiten geen boodschap aan. Haar leeftijd is ong. 2 jaar. Wanneer ze door een man uitgelaten wordt is ze wel gehoorzaam. Kennelijk ben ik niet voldoende de baas maar ik weet niet hoe ik haar van het tegendeel kan overtuigen. Per dag wordt ze meer dan 2 uur uitgelaten. Maar vanwege haar agressieve gedrag kan ik haar bijna niet los laten lopen. Wie heeft goede raad? bij voorbaat dank. Truus

Math Daemen, 20-10-2008 13:59 #3
Mijn hond Ike (een Weimaraner) moet totaal niets hebben van andere honden.
Hij toont zich niet agressief naar andere honden toe maar komt er 1 in de buurt hapt hij naar hem.
Maakt niet uit of het een reu, teef, pup volwassen is.

Mijn viendin heeft een heel sociaal hondje.

Wie kan mij helpen om deze 2 goed met elkaar samen in een huis te kunnen houden.

Mijn dank op eventuele reacties is groot.

M., 14-07-2008 12:34 #2
Help! Onze hond (welsh springer spaniel) is altijd het vriendelijkste hondje op aard geweest. Ze is nu 2.5 jaar oud en sinds 1.5jaar gesteriliseerd. Sinds een maand wordt ze steeds onaangenamer naar andere honden toe.
Ze was een allemansvriend maar ze is nogal grommerig en bijterig naar andere honden toe… in het spel, dat wel maar dan nog, dit deed ze nooit en het gaat er steeds harder aan toe. Wij zijn bang dat ze straks niet meer te vertrouwen is met andere honden. Gisteren ging ze met opgetrokken lip achter een aangelijnde hond aan, we hebben haar streng gecorrigeerd (gelukkig was er nog niks gebeurd) waarop ze deemoedig reageerde (nog net geen plas).
Maar wat kan er aan de hand zijn en wat kunnen we er aan doen?

Truus Vermeulen, 18-01-2008 17:48 #1
Dit is echt een artikel geschreven door iemand die er niet echt verstand van heeft. Door wetenschappelijk onderzoek zijn de inzichten een stuk verder. Er wordt gesproken over een dominante hond met zijn staart recht omhoog. Een jack russel heeft als neutraal stand de staart recht omhoog… Het is totaal niet gedifferentieerd, erg jammer.

Ik las op de website van Quiebus dat je gratis theorieavonden kunt volgen bij hondenscholen bij je in de buurt, een aanrader, up to date en ook nog gratis, voor een beter dierenwelzijn, Truus Reactie infoteur, 19-01-2008
Beste,

Uw kritiek vind ik wel een beetje overtrokken ook al is het goed mogelijk dat uw kritiek over de rechtopstaande staart waarschijnlijk gegrond is bij sommige specifieke rassen.
Maar om hier nu uit te besluiten dat heel het artikel waardeloos is en dat de auteur van dit artikel helemaal niks kent van hondengedrag vind ik met alle respect een beetje overdreven.
Dit artikel is trouwens gebaseerd op "Een boekje open over hondenproblemen" van Emmy Breure, een Nederlandse gedragstherapeute…
Zelf ben ik eveneens gediplomeerd lesgever…
Misschien dat u uw (gedeeltelijk terechte) kritiek beter wat genuanceerder had geformuleerd.
Echter, "no hard feelings" hoor, elke opmerking die kan bijdragen tot een betere informatie is welkom

Guy

Infoteur: Guy1962
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 16
Schrijf mee!