InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Maine Coon, het ras, karaktereigenschappen en gedrag

De Maine Coon, het ras, karaktereigenschappen en gedrag

De Maine Coon, het ras, karaktereigenschappen en gedrag Een kat? Leuk! Lekker knuffelen, spelen. Een kat kan zo je beste maatje zijn. Er bestaan meer dan 50 kattenrassen, waarvan er veel bijzondere rassen zijn met bijzondere karakters. Eén daarvan is de Maine Coon. De Maine Coon is vaak goedgehumeurd, past zich goed aan aan zijn baasjes en is erg verdraagzaam met kinderen en andere dieren. Dat maakt de Maine Coon één van de populairste kattenrassen op de wereld. Maar waarom is de Maine Coon zo populair? En wat is er nou zo bijzonder aan dit ras?

De Maine Coon

De Maine Coon is een van de grootste kattenrassen op de wereld. Hij oogt robuust en imposant, maar zijn karakter is rustig en doorgaans vriendelijk.

Herkomst

Al eeuwen wordt de Maine Coon in Engeland gezien als huiskat. Hij kwam het meest voor in Maine en omliggende staten in Noord-Amerika. Een populair verhaal over de Maine Coon is dat de Maine Coon een kruising is tussen een lynx en een wasbeer. Ook bestaat er een verhaal over Samuel Clough, een kapitein uit Maine, en de Franse koningin Marie-Antoinette. Volgens oude documenten hielp Samuel Clough Marie-Antoinette met het ontsnappen naar de Verenigde Staten tijdens de Franse Revolutie. Het was hem niet gelukt haar te vervoeren. Wel kwamen er zes koninklijke, langharige katten mee met het schip naar Maine. Deze worden door sommigen gezien als de voorouders van de Maine Coon.

In werkelijkheid is het ras een afstamming van langharige huiskatten en katten die het langharige gen droegen. Deze katten werden al vroeg door kolonisten van Europa naar Amerika meegenomen. Door de koude winters is het langharige fenotype daar in haar voordeel en bestaan er veel langharige rassen, waaronder de Maine Coon.

Het uiterlijk

De Maine Coon is een stevig gebouwde, halflangharige kat. Hij heeft een volle staart en is een grote kat. In de winter vormt de vacht een kraag om de kop en vormt de vacht op de bovenpoten een 'broek'. Sommige Maine Coons hebben oorpluimpjes. Dit wordt erg gewaardeerd bij liefhebbers. De kleur van de vacht varieert van crème tot donkerbruin. Sommige Maine Coons hebben streepjes of zelfs stippen. Anderen hebben een effen vacht.
Doordat het een ras is met aanleg om erg groot te worden, kan de Maine Coon doorgroeien tot zijn vierde levensjaar.

Veel voorkomende ziektes en afwijkingen

Doordat de Maine Coon zo'n grote en stevige bouw heeft, is het ras gevoeliger voor heupdysplasie en knieschijfverplaatsing. Dit hoort bij geboorte gecontroleerd te worden door de fokkers. Er wordt dan gekeken naar de groef van de knieschijf en de vorming van de heupkom. Ook heeft het ras een verhoogde kans op hartfalen.

De Maine Coon als huisdier

Behalve het opvallende uiterlijk van de Maine Coon, heeft het Maine Coon ook een vriendelijk en gezellig karakter. Dit maakt de Maine Coon een goede huiskat én knuffeldier.

Het karakter

De Maine Coon is een intelligent, goedgehumeurd en vriendelijk dier. Hij verdraagt goed mensen en andere huisdieren. De Maine Coon kan soms verlegen overkomen, maar hij legt graag contact. Maine Coons hebben een groot zelfvertrouwen en zijn open.
Maine Coons staan bekend als echte praters. Ze vinden het heerlijk om een gesprek te voeren met hun baasje. Ook laten zij weten wanneer zij iets willen. Echter is de Maine Coon vaak wel onderdanig naar andere huisdieren; ze zullen niet snel voorkruipen in de rij en geven liever hun plek op. Over het algemeen is de kat eenkenning. Hij kiest één persoon uit als zijn baasje en wilt het liefst bij diegene zijn.

Verschil tussen de poes en de kater

De poes heeft een moederlijk instinct en is daardoor vaak wat alerter dan de kater. De poes is sneller humeurig, heeft vaker geen zin in aandacht en is gereserveerder. De kater is ondeugender en gaat vaker op onderzoek uit. Hij houdt van knuffelen, elke positieve vorm van aandacht en is soms een beetje lui. De poes houdt zich beter schoon waar de kater meer hulp nodig heeft met het verzorgen van de vacht.

Speelgoed voor de Maine Coon

De Maine Coon is een speelse kat, maar zou niet snel met een mens spelen. Hij zoekt het liefst een speeltje op en gaat daar op kauwen of er mee 'voetballen'. Hij zou niet snel naar de krabpaal gaan om er op te spelen. Krabben aan de krabpaal doet hij vaak als hij een aai wilt.

Voorbeelden van leuke speeltjes voor de kat:
  • Propje aluminiumfolie
  • Dopje van een fles
  • Garenklosje
  • Kurken
  • Rietjes
  • Pingpongballetje
  • Een stuk touw
  • Prop papier
  • Een doos
  • Kartonnen zak
  • Speelgoedmuisjes

Eigenaardige karaktereigenschappen

Buiten zijn unieke uiterlijk, heeft de Maine Coon nog meer karaktereigenschappen waaraan je hem kunt onderscheiden van andere rassen. Zo houdt een Maine Coon er van om in dozen te liggen, glinsterende spulletjes (zoals een ketting) stiekem mee te slepen, uit de kraan te drinken en 'kusjes' te geven aan zijn baasje.
Veel Maine Coons komen hun baasje wekken in de ochtend, door hard mauwend voor de slaapkamerdeur te wachten, of zelfs op bed te springen. De Maine Coon weet precies waar zijn baasje is en wilt die graag zo snel mogelijk weer bij hem hebben.
Een andere eigenaardige eigenschap van de Maine Coon is dat hij erg goed luistert. De kat luistert snel naar zijn naam en doet wat je zegt. Hij is niet koppig of ongehoorzaam.

Samen met andere huisdieren

De Maine Coon zal altijd proberen om bevriend te raken met andere huisdieren. Dit doet hij uit respect voor zijn baasje en uit waardering voor de andere dieren. De Maine Coon is een rustige kat en kan het vaak automatisch goed vinden met andere dieren.

Verzorging en voedsel

Omdat de Maine Coon een langharige kat is, is het nodig om de vacht regelmatig te borstelen. Doe dit voorzichtig met een harde borstel, speciaal voor langharige katten. Door onregelmatig te borstelen, kunnen er harde klitten ontstaan in de vacht. Hierdoor kan de huid geïrriteerd raken en kan er, behalve een ongemakkelijk gevoel voor de kat, ernstig haaruitval ontstaan.
Klitten zijn te verwijderen door met een speciale klittenkam tegen de klitten in te kammen. Zorg wel dat de klittenkam de volledige vacht bereikt.
De Maine Coon heeft geen speciaal voedsel nodig en eet net als alle andere katten graag normale kattenbrokken. Zo nu en dan houdt hij wel van een bakje blikvoer. Geef je kat nooit chocola, koekjes, zoetwatervis, varkensvlees, rauwe kip en koemelk. Hiervoor is de maag van je kat niet geschikt en dit kan gevaarlijk zijn.
© 2012 - 2017 Lecyrus, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rasbeschrijving kat: De Maine CoonRasbeschrijving kat: De Maine CoonEén van de meest bekende en mooiste kattenrassen is de Maine Coon. Zijn lange haren en zachte ogen geven dit ras een hoo…
De Main Coon als huiskatDe Main Coon vind zijn oorsprong in Amerika. Er zijn veel verhalen over de oorsprong van dit ras. Een populair broodjeaa…
Halflanghaar kattenHalflanghaar kattenDoor de jaren heen zijn er talloze raskatten ontstaan. Raskatten worden speciaal gefokt om aan internationaal geldende s…
De Turkse AngoraEen van mijn hobby's zijn mijn katten. Vier daarvan zijn Turkse Angora's. De eerste Turkse Angora in huis was de odd-eye…
Grootste dieren op aardeGrootste dieren op aardeVaak worden de kleinste dieren ter wereld besproken: want klein is lief. Wie denkt dat de dinosaurus het grootste dier t…
Bronnen en referenties
  • http://www.mainecoon.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/

Reageer op het artikel "De Maine Coon, het ras, karaktereigenschappen en gedrag"

Reacties

Walther Ruijs, 20-02-2016 23:56 #6
Als je eenmaal een Maine Coon hebt (gehad ) wil je waarschijnlijk nooit meer een ander soort kat, we hebben helaas pas ons katertje Tommie verloren aan Felv, en missen hem erg.

Kareltje, 10-08-2015 18:17 #5
Pfew, heb dus even nog gekeken naar karels stamboom, hem alle bovenstaande opmerkingen voorgelezen en kom tot de conclusie dat karel niet helemaal past in zijn ras. Hij heeft daar duidelijk geen last van. Wil niet alle eigenschappen benoemen slechts een enkele
Karel hoeft geen knuffels of aaitjes, als hij dat wil haalt hij deze, door net zo lang te mekkeren in mijn oor dat IK luister en hem aai. Tot dat HIJ het zat is en verdwijnt, meestal is dat rond 3 uur in de nacht, tjaaa.
Hij wil helemaal geen bezoek in huis, tuin of waar dan ook, kan zich prima vermaken op de zolder metů zou het niet weten.
Is helemaal niet zo lief met zijn huisgenoot, een ragdoll poes, wat een gevecht kan dat opleveren, om vervolgens als je denkt er is er echt een dood, samen op de bank te gaan slapen. Tja op de zwarte stoffen bank, toch leuker dan die katten mand die er naast staat. Zo heeft kareltje mij al met de neus op de feiten gedrukt dat ik veel te vaak thuisbezorgd laat komen, door nu rond etenstijd, bij het geluid van een brommer al direct op de trap gaat zitten. En wat het water betreft? heeft hij ook al niets mee, behalve dat hij gaat graven voor zijn water bak als hij gaat drinken. Nu is het duidelijk mijn karel is gestoord, maar zou nooit anders meer willen dan een Main Coon, het is een geweldig dier.

Miriam, 26-09-2013 19:15 #4
Ik kreeg mijn eerste main coon poes nu bijna een jaar geleden van mijn dochter. met deze schat van poes kan ik lezen en schrijven super lief praat de hele dag tegen me. nu heb ik inmiddels ook een hele lieve maine coon kater erbij idd deze is nog aanhankelijk is altijd bij me in de buurt. van de week nog een wit poesje erbj genomen ja weer een maine coontje ze is nu al geweldig lief ik heb altijd perzen gehad super lieve beesten ook maar een ding weet ik wel de maine coon is nog liever en aanhanelijker de karakter omschrijving klopt helemaal en ze geweldig met kids.

Rene, 03-09-2013 23:37 #3
Drie jaar geleden heb ik een Maine Coon uit het asiel gehaald. Ze wil wel aangehaald worden, maar een echte knuffel-poes is ze niet. Ze komt echter wel `s avonds op de bank bij me liggen, het liefst in het "holletje" van mijn half opgetrokken been. Zij heeft ook zo`n mooie krul die uit haar oren steekt.
Vaak gaat ze met me mee naar boven, om vervolgens een lekker plekje op bed te veroveren. Normaal gesproken lig ik in het midden van mijn 2-pers.bed, maar word dan `s ochtends wakker op de linker helft, "verdrukt" door madam hahaha. Ze kan heerlijk spelen, met haar muisjes, en soms ook met een zgn kattenhengel die ik dan hanteer. Wat mij opvalt, is dat ze haar muisjes vaak op "bepaalde" plaatsen deponeert. Dit gebeurt altijd als ik op bed lig. Heel vaak ligt ie dan in haar voerbak, en soms onderaan de trap. Heeft iemand enig idee waarom ze dat doet?
Wat ze ook vaak doet, is even zachtjes "knagen" op één van mijn vingers of zelfs op mijn onderarm. Het doet nooit pijn, ze doet het echt zachtjes. Zelf zie ik het als het tonen van genegenheid, maar is het dat ook?
De reden dat zij in het asiel zat, was omdat ze totaal niet met andere dieren kan omgaan. Echt tegenstrijdig met het bovenstaande dus. Het zou leuk zijn als ik hier een paar antwoorden vind.
Groeten, Rene

Leo Friedrich, 03-09-2013 23:16 #2
Als aanvulling op bovengenoemde viel mij op dat als je een main coon wil dwingen, hij perse niet gehoorzaamt. Een tijdje later doet hij het zelf of een dag later. Is jullie dit ook op gevallen?

Petra, 23-03-2013 16:03 #1
Mijn kater stamt af van een Maine Coon moederxgewone kat, ik ben over hem gaan lezen omdat hij qua karakter bijzonder is en tot mijn blijdschap lees ik dat hij helemaal voldoet aan wat er over het karakter wordt geschreven, kortom een heel fijn dier waar ik heel blij mee ben. (hij is nu 7 mnd. jong)

Infoteur: Lecyrus
Gepubliceerd: 23-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 6
Schrijf mee!