InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Ontwormen: Hoe bereken ik het gewicht van mijn paard?

Ontwormen: Hoe bereken ik het gewicht van mijn paard?

Ontwormen: Hoe bereken ik het gewicht van mijn paard? Het is belangrijk dat u uw paard ontwormt, echter heeft u hier het gewicht van uw paard voor nodig. In dit artikel vindt u het juiste gewicht van uw paard door middel van een tabel of gemakkelijke rekensom. Zo ontwormt u uw paard altijd met de juiste hoeveelheid van het ontwormingskuur.

Waarom moet ik mijn paard ontwormen?

Het is belangrijk dat u uw paard ontwormt, als u dit namelijk niet doet kan uw paard ziek worden. Uw paard kan koliek of diaree krijgen. Ook kan het paard een ‘wormenbuik’ krijgen, hierbij is de ruggengraat van het paard zichtbaar en het paard van boven ingevallen, dit terwijl het paard een opgezwollen onderbuik heeft. Ook kan de vacht van het paard vaal worden en de conditie van uw paard achteruit gaan.

Waarom moet ik het gewicht van mijn paard weten?

Op de spuit van een ontwormingskuur zit een ringetje, dit ringetje kun je draaien op een bepaald getal. Dit getal drukt een gewicht in kilo uit. De meeste spuiten hebben ongeveer pasta voor een paard van 600 kilo. Als u het ringetje tot de 200 draait, gebruikt u dus ontwormingspasta voor een paard van 200 kilo. Als u een paard teveel ontwormingspasta toedient kan het paard erg ziek worden, en als u een paard te weinig ontwormingspasta toedient helpt het ontwormingskuur helemaal niet en kan het zijn dat de wormen resistent tegen ontwormingspasta wordt. Als u dus wilt dat de wormen verdwijnen, moet u dus de goede hoeveelheid ontwormingspasta toedienen. Hiervoor heeft u het gewicht van uw paard nodig.

Het gewicht van uw paard

In de onderstaande tabel staan standaard gewichten voor bepaalde paardenrassen. Aan de hand hiervan kunt u een schatting maken van wat uw paard weegt. Echter kan u een Haflinger hebben die groot en dik is, en u kunt een Haflinger hebben die klein en dun is. Het is dus belangrijk dat u een goede schatting maakt en bij voorkeur een meting maakt van het gewicht van uw paard. Hoe u het gewicht van uw paard kunt opmeten staat verder in dit artikel uitgewerkt.

Tabel met gewichten
RasKilo
Gewicht Shetlandermini 100-175 gewoon 200-275
Gewicht Welsh300-350
Gewicht New Forest350-400
Gewicht Ijslander350-400
Gewicht Arabier400-450
Gewicht Fjord / Haflinger450-600
Gewicht Klein paard500-650
Gewicht Gewoon paard550-700
Gewicht Fries500-700
Gewicht Tinker600-800
Gewicht Trekpaard700-1000

Let op: Dit betreft wel een volwassen paard, veulens wegen veel minder.

Bereken het gewicht van uw paard

U kunt het gewicht van uw paard bijna exact meten door met een meetlint 2 maten op te meten namelijk:
De omvang van de borst, hierbij moet u het meetlint net achter de schoft neerleggen en rond de buik halen, vlak langs het voorbeen. Nu hebt u de borstomvang gemeten, de plaats waar normaal de longeersingel zou zitten.

Vervolgens meet u met uw meetlint vanaf de borst van uw paard tot net onder de staart, dit is een schuine lijn. Dit is de lengte van het paard.

Nu u dit gedaan heeft kunt u op de volgende website de gewichten invullen en kijken wat uw paard weegt. Ook staat hier nog extra uitleg over hoe u uw paard meten moet. Gewicht berekenen
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dierenklinieklemmer.nl
  • Wormenbestrijding.nl

Reageer op het artikel "Ontwormen: Hoe bereken ik het gewicht van mijn paard?"

Infoteur: Dobel
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!