InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Geschiedenis diamant - beroemde diamanten - diamant slijpen

Geschiedenis diamant - beroemde diamanten - diamant slijpen

Geschiedenis diamant - beroemde diamanten - diamant slijpen Onder alle waardevolle edelstenen is de diamant de 'Koning'. Een gepolijste diamant in een ring, ketting of zelfs een kroon is een exclusief juweel en ook nog eens een dure. De diamant is de hardste steen ter wereld en wordt daarom veel in de industrie gebruikt. De diamant is al duizenden jaren bij de mens bekend. Beroemde diamanten zijn: Koh-I-Noor, Hope, Great Mogul, Orloff, First Star of Africa en Second Star of Africa.

Diamant was vroeger zeldzaam

Ongeveer 130 jaar geleden was de diamant nog een zeldzame steen. In 1866 vonden de kinderen van een boer in Zuid-Afrika bij de Vaal rivier een sprankelende steen en speelden ermee. Hun moeder gaf het weg aan een buurman die het voor een paar pond verkocht. Het bleek later een pure diamant te zijn dat meer dan 21 karaat woog. Mensen gingen om zoek naar meer diamanten. In 1869 verkocht een schaapherder een diamant van meer dan 83 karaat voor 500 schapen, tien koeien en een paard. Spoedig waren er duizenden diamantjagers.

Diamantmijn Kimberley

Een paar jaar later begon men diamanten te graven in de diamantmijn bij Kimberly (Zuid-Afrika). Een paar 'jagers' kwamen er op af. Er werd een boerderij opgericht en men begon te graven. Toen één van de arbeiders iets fout deed, moest deze in een nabij gelegen veld gaan graven. Daar vond hij vele diamanten. Al spoedig kwamen er zo'n 1600 man op af waardoor het een chaos werd.

Cecil Rhodes kocht 'De Beer' mijnen

Al snel ontstond er een monopoly. De Engelsman Cecil Rhodes werd de eigenaar van 'De Beer' mijnen. Hij betaalde er 26 miljoen dollar voor. Hij vormde de “De Beer Consolidated Mines Limited”. Deze controleert tegenwoordig de productie en prijs van de diamanten over de hele wereld.

5 ton diamanten per jaar opgegraven

Tegenwoordig wordt 5 ton aan diamanten per jaar opgegraven. Het grootste deel wordt voor de industrie gebruikt. Omdat het de hardste steen ter wereld is kan er ijzer, staal en stenen mee worden gesneden. Ook worden er verschillende instrumenten mee gepolijst. Het wordt ook gebruikt in de elektronische industrie. Slechts een klein gedeelte is geschikt voor juwelen. Diamanten voor industrie zijn slechts 4 dollar per karaat waard; voor juwelen 1000 dollar of meer. Zuid-Afrika levert de meeste diamanten voor juwelen; Centraal Afrika de meeste voor de industrie. In Afrika wordt 97 van de diamantproductie geleverd. De wereldproductie is boven de 23 miljoen karaat jaarlijks.

Beroemde diamanten

  • In India werd de “Koh-I-Noor” diamant gevonden. Tegenwoordig is het één van de schatten van de Britse kroon.
  • De “great Mogul” is een diamant die 787 karaat weegt.
  • “Orloff” uit Rusland weegt 220 karaat. Een Franse soldaat stal de diamant uit een Hindoe-tempel. Na vele omzwervingen kwam de diamant in Russische handen terecht bij Koningin Katherina de Tweede. Sommige geloven dat het een deel is van de verloren “Great Mogul”
  • De “Hope” is een zeldzame blauwe diamant. Tegenwoordig is het in bezit van een New Yorkse diamanthandelaar.
  • De grootste diamant in de wereld (3106 karaat – 1 pond en zes ons in gewicht) werd gevonden in Transvaal. Hij werd in delen gesplitst en de grootste steen weegt 530 karaat en draagt de naam “First Star of Africa”. De “Second Star of Africa” is 130 karaat en behoort tot de Britse kroon.

Diamant slijpen

Het slijpen en polijsten van een grote ruw diamant door een expert kan soms wel meer dan een jaar duren. Er is enorm veel geduld, expertise en stalen zenuwen voor nodig. Elke diamant heeft zijn eigen eigenaardigheid. De diamantslijper bestudeert de innerlijke kenmerken van de steen. Hij dient de diamant zo groot mogelijk te laten. Hoe groter de diamant, hoe hoger de prijs.

Soms lukt het een expert om met één slag van de hamer op het juiste punt de diamant te splijten. Dat deed bijvoorbeeld Osher bij de Cullinan steen. Maar tegenwoordig worden de diamanten geslepen door speciale zagen. Dit zijn ronde wielen die zo dun zijn als paipier, bedekt met diamant stof en gemengd met olijfolie. Ze draaien heel snel, maar het zagen gaat langzaam en duurt vaak weken. Een diamant kan alleen door een andere diamant gesneden worden! Een expert kan een diamant laten schijnen met alle kleuren van de regenboog.
Gerelateerde artikelen
De 4 C's van diamantDe 4 C's van diamantOm de kwaliteit van een diamant te bepalen maakt men gebruik van de 4 C's van diamant: Carat, Colour, Clarity en Cut. De…
Schoonheid van de diamantSchoonheid van de diamantHet houdt ons al eeuwen bezig, maar waar komt die fascinatie voor de diamant toch vandaan en wat doen we allemaal met di…
De diamant, koning der edelstenenDe diamant, koning der edelstenenDe diamant met zijn verblindende, nooit tanende schoonheid en zijn eeuwigdurende waarde behoort tot de meest bekende, me…
Diamanten:  informatie over kwaliteit en vormDiamanten: informatie over kwaliteit en vormDat diamanten de beste vrienden zijn van de vrouw, weten we sinds Marilyn Monroe deze fameuze uitspraak deed. Een sieraa…
Waar komen diamanten vandaan?Waar komen diamanten vandaan?Zeldzame dingen zijn duur. Diamant is super zeldzaam en veel geld waard. Voor één gram tel je al snel duizenden euro's n…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geschiedenis diamant - beroemde diamanten - diamant slijpen"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 29-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!