Een blindengeleidehond op school

Een blindengeleidehond op school In België en Nederland lopen enkele honderden blindengeleidehonden rond. Deze zorgen voor de veiligheid van de blinde of slechtziende baas en vergroten daarmee hun mobiliteit. Een aantal geleidehondgebruikers zit nog op de schoolbanken. Sommigen volgen nog les in het middelbaar onderwijs, anderen doen reeds hoger of universitair onderwijs. Natuurlijk zijn er ook geleidehondgebruikers die avond- of volwassenenonderwijs of een andere schoolcursus volgen waarbij zowel baas als hond in een schoolomgeving terecht komen. Dankzij enkele tips of kleine aanpassingen integreert een blinde of slechtziende persoon zich samen met de hond perfect op school.

Voordelen

Een blindengeleidehond in de schoolomgeving biedt heel wat voordelen:

Baas met visuele handicap

Bestemming: Hij maakt het mogelijk dat om de baas op de plaats van bestemming te brengen.
Meer energie: De baas houdt meer energie over om de lessen te volgen; lopen met een taststok is namelijk veel vermoeiender dan met een geleidehond.

Schoolomgeving

Sfeer: De sfeer is in veel gevallen vrolijker en meer ontspannen is als er een hond in de schoolomgeving aanwezig is. Veel medestudenten, docenten en andere medewerkers willen maar al te graag een praatje slaan met de geleidehondgebruiker, spelen met de hond enz.

Praktisch

Wanneer een geleidehondgebruiker naar een school gaat, geeft hij daar meestal eerst een voorlichtingssessie en/of gecombineerd met een reglement dat via een brief, schoolmagazine, digitaal leerplatform of via e-mail naar alle betrokkenen gaat (studenten, docenten/leerkrachten, schoolmedewerkers). Een geleidehond is meestal vrij snel volkomen ingeburgerd op school. De hond ligt op een matje of gewoon op de vloer, en dit vrijwel steeds vlakbij de baas. Het tuig is dan niet aan en de hond slaapt of rust gedurende de les of tijdens het eten, of hij vermaakt zichzelf met een kluif of speeltje. Hij gaat steevast overal mee naartoe in en rond het schoolgebouw, maar de baas houdt in principe wel rekening met mensen die bijvoorbeeld allergisch zijn; de hond gaat dan even niet mee. In overleg zoeken de schoolmedewerkers samen met de baas een oplossing, zodat bijvoorbeeld een schoolmedewerker of een medestudent even op de hond past. Sommige geleidehondgebruikers laten het toe dat de hond op vaste tijdstippen bijvoorbeeld 's morgens en 's middags, even los mag om medestudenten en docenten te begroeten of om er even mee te spelen. Tussen de pauzes en onder de middag gaat de baas met de geleidehond naar buiten en halen ze samen een frisse neus. Soms zit er naast het uitlaten nog even een spelletje of zelfs een korte losloopwandeling in.

Richtlijnen voor de schoolomgeving

Indien er goede afspraken gemaakt zijn met de baas over de omgang met de geleidehond, verloopt het heel soepel. Vaak merken medestudenten en docenten zelfs niet op dat er een geleidehond is. Het is wel van belang dat de baas en collega’s zo consequent mogelijk blijven omdat sommige geleidehonden heel snel gaan profiteren en bijvoorbeeld te veel aandacht gaan opeisen, of ongevraagd in de vuilbak, tas of jas van iemand gaat snuffelen. De baas zorgt er in principe steeds voor dat de hond goed verzorgd is waardoor het haarverlies en de vuile poten tot een minimum beperkt is. Een geleidehond is verder netjes opgevoed; hij zal niet blaffen of op een andere manier de lessen of andere schoolactiviteiten verstoren.

Niet voeren:

Een geleidehond krijgt altijd door de baas voeding omdat hij anders mogelijk ziek wordt en/of zich vrij snel te veel aan iemand anders hecht (want eten is steeds een beloning voor de hond). De regel ‘niet voeren’ is niet voor iedereen makkelijk vol te houden, dus daar moet de baas streng op zijn.

Niet ongevraagd aaien / lokken / spelen:

De hond mag enkel na de toestemming van de baas naar collega's gaan voor een aai of een spelletje. De hond heeft anders snel de neiging om ten alle tijde aandacht te vragen bij collega's, ook wanneer het ongepast is. Meestal lukt het aaien en spelen wel even onder de pauze en/of 's morgens en/of 's avonds.

Tips en adviezen

Schoolmedewerkers

  • In principe komt de geleidehondeninstructeur kijken naar de schoolomgeving waarbij de baas eerst de route inoefent. Daarna bekijken de instructeur en baas verder naar de infrastructuur en de omgeving van de school.
  • Het leslokaal ligt bij voorkeur gelijkvloers, maar is zeker geen must. Een geleidehond loopt trappen en/of neemt met de baas de lift. Doch zijn sommige (oude) trappen eerder vrij gevaarlijk voor de hond, zeker als het erg druk is. Wanneer er brand zou uitbreken, hoeft de baas met een visuele handicap geen trappen te lopen maar is hij al dichtbij de uitgang. Het eventueel lopen van trappen bekijkt de geleidehondeninstructeur eveneens steeds.
  • Een geleidehond krijgt veelal op school een bak met drinken aangeboden; soms eet hij op school. Sommige geleidehondgebruikers verkiezen daarom een lokaal dat dichtbij het toilet of de cafetaria is zodat vers water steeds beschikbaar is. In sommige leslokalen is er reeds een watervoorziening aanwezig; dit is een voordeel voor sommige geleidehondgebruikers.
  • Een geleidehondgebruiker heeft veelal wel wat spulletjes nodig voor de geleidehond: voerbakken, een matje en/of mand, een slechte doek om onder de bakken te leggen, een speeltje, een kluif of ander lekkers, geurdoekjes, een handdoek, ... Daarom is het handig dat de blinde of slechtziende student een makkelijk terug te vinden locker aangeboden krijgt waar hij dit alles steeds (laat) opbergen. Soms maakt hij daarvoor gebruik van andere faciliteiten, zoals spullen opbergen aan de receptie of in een ander (afgesloten) lokaal.
  • Veel geleidehondgebruikers laten hun hond graag uit op een stuk(je) gras, of eventueel een plek waar dolomiet of houtschors ligt of waar wat bomen staan. De uitlaatplaats is een belangrijk onderdeel bij de thuisinstructie of nazorgtraining van de geleidehondenschool. Mogelijkerwijs moet de geleidehondgebruiker met de school afspraken maken inzake een goede (afgesloten) uitlaatplaats. Gras is namelijk niet overal aanwezig dus soms zal het aanleggen van een "hondentoilet" noodzakelijk zijn.

Medestudenten en/of docenten

  • Wanneer er erg weinig ruimte is het gangpad van het leslokaal, is het gemakkelijk dat iemand de bank van de volgende rij naar achter schuift en een stoel weghaalt. Op die manier ligt de hond rustig in een hoekje met de baas er naast.
  • In een aula ligt een geleidehond het beste aan de kant, en eventueel zelfs zo dicht mogelijk bij een deur voor het geval er toch naar buiten gegaan moet.
  • Een geleidehondgebruiker heeft meestal een laptop of een ander noteerapparaat bij waarmee hij de lessen volgt. Wanneer hij naar een ander lokaal gaat, is het niet makkelijk om dit op een snelle manier te doen: alle spullen alsook de geleidehond moeten mee verhuizen. Vraag dan eens aan de geleidehondgebruiker of hulp welkom is en zo ja, waarmee dan.
  • Wanneer de geleidehondgebruiker zijn hond uitlaat, is het handig om steeds ergens op een vaste plaats af te spreken wanneer de blinde persoon weer in het gebouw komt. Zeker onthaalruimtes of andere grote gemeenschappelijke plaatsen zijn erg onoverzichtelijk en druk als er veel volk is, zelfs voor de geleidehond.
  • Vraag vooraf of de hond mag spelen of aaitjes mag krijgen en stel gerust aan de geleidehondgebruiker zelf voor meegaan met het uitlaten toegestaan is. Meestal vindt de geleidehondgebruiker dit fijn omdat hij dan niet meer moet zoeken naar medestudenten wanneer hij terugkomt en zo voldoende sociale contacten onderhoudt.
  • Gooi best geen rommel en etensafval op de grond. Een geleidehond eet soms (ongemerkt) toch van de grond, wat uiteraard niet mag, maar dit is toch mogelijk. Het eten van de grond heeft echter ernstige gevolgen voor baas én hond: een zieke hond, een hond die steeds op zoek is naar eten en daarvoor het geleidewerk soms wat "vergeet", een hond die gaat bedelen om eten te krijgen, ...

Lees verder

© 2014 - 2024 Miske, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Criteria geleidehondgebruikers: Wanneer krijg je zo'n hond?Criteria geleidehondgebruikers: Wanneer krijg je zo'n hond?Vaak stellen blinden en slechtzienden alsook hun omgeving zich de vraag of ze in aanmerking komen voor een blindengeleid…
Kostenplaatje blindengeleidehonden in VlaanderenKostenplaatje blindengeleidehonden in VlaanderenDat een geleidehond figuurlijk kostbaar is, is door iedereen wel geweten. Hij zorgt namelijk voor de veiligheid, zelfsta…
Hoe gedraagt een blindengeleidehond zich?Hoe gedraagt een blindengeleidehond zich?Een blindengeleidehond heeft een stevige opleiding van twee jaar achter de rug vooraleer hij zijn blinde of slechtziende…
Nazorg baas met blindengeleidehond door instructeurNazorg baas met blindengeleidehond door instructeurDe geleidehond zorgt dagelijks voor de visueel gehandicapte persoon door het ontwijken van obstakels in de breedte en ho…

Zwemmen met dolfijnen: niet altijd even diervriendelijkZwemmen met dolfijnen: niet altijd even diervriendelijkVoor velen is het een droom om te zwemmen met dolfijnen. Er komen steeds meer mogelijkheden om deze wens in vervulling t…
Geschiedenis van blindengeleidehondenGeschiedenis van blindengeleidehondenDankzij geleidehondenscholen is het leven van duizenden slechtziende en blinde mensen aanzienlijk verbeterd. Zij kunnen…
Miske (4.039 artikelen)
Laatste update: 31-07-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.