InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > UNESCO Werelderfgoed Waddenzee - het eerste lustrum in 2014

UNESCO Werelderfgoed Waddenzee - het eerste lustrum in 2014

UNESCO Werelderfgoed Waddenzee - het eerste lustrum in 2014 De Waddenzee, het Duitse en Nederlandse deel, mag zich sinds 2009 Werelderfgoed noemen. In 2014 wordt het eerste lustrum van de erkenning tot Werelderfgoed en vermelding op de werelderfgoedlijst van de UNESCO gevierd. Het Deense deel van de Waddenzee staat er eerst nog niet bij maar in 2014 sluit ook Denemarken zich aan en besluit UNESCO de hele Waddenzee aan te merken als Werelderfgoed. Het werd een mooi cadeautje ter ere van het vijfjarig werelderfgoedschap.

Deense waddengebied

Bron: Aotearoa / Wikimedia CommonsBron: Aotearoa / Wikimedia Commons

UNESCO Werelderfgoed

Het Duitse en Nederlandse deel van de Waddenzee werd op 26 juni 2009 bijgeschreven op de UNESCO lijst van Werelderfgoed. Dat is 66 procent van de hele Waddenzee. De Waddenzee gaat over landgrenzen heen en er is een Nederlandse, Duitse en Deense Waddenzee. De Nederlanders noemen het de Waddenzee, de Duitsers spreken over Wattenmeer en de Denen bedoelen met Vadehavet hetzelfde. Denemarken was in 2009 nog niet klaar voor de nominatie en legde het werelderfgoed voor hun deel van de Waddenzee even op reserve. In 2014 zijn ze er wel klaar voor en het werelderfgoed werd in de zomer van 2014 met dat deel uitgebreid, zodat het gehele gebied werelderfgoed is. De Waddenzee overheden en organisaties zijn er trots op dat ‘hun’ Waddenzee dezelfde erkenning heeft als Great Barrier Reef in Australië, de Grand Canyon in de Verenigde Staten en Pompeï in Italië.

Diversiteit

De Waddenzee is niet diep en heeft een relatief vlakke kust. Bijzonder aan het gebied is dat het een getijdengebied is dat bijvoorbeeld ook rond het beroemde Mont Saint Michel voor de kust van Frankrijk het geval is. Het gebied heeft getijdengeulen, zeegrasweiden, mosselbanken, zandbanken, wadden, zoutmoerassen, stranden en duinen. Er komen veel planten- en diersoorten voor. De grootste zeezoogdieren zijn de gewone zeehond, de grijze zeehond en de bruinvis. Er broeden dat bij eb droogvalt met eigen ecosystemen waar natuurlijke processen blijven functioneren.

Kans voor de waddenregio

Het lijkt erop dat in de eerste jaren na de erkenning er weinig met het werelderfgoed is gebeurd. Er is een website ingericht en er zijn borden, informatiezuilen en palen geplaatst die verwijzen naar de status van het gebied als werelderfgoed. Hier en daar hangt een vlag en sommige ondernemers gebruiken het logo om te laten zien dat het bedrijf in het werelderfgoed ligt. In het najaar van 2012 is daar een kentering in gekomen door onder meer overleg tussen de Waddenvereniging en ondernemers op de Waddeneilanden, in de havens en langs de kust. Dit resulteerde in een rapport waar het werelderfgoed zijn voordeel mee doet. Het rapport biedt kansen voor het gebied. Sommige kansen zijn voordehand liggend en andere vragen meer werk en zijn moeilijker te realiseren. Het vraagt samenwerking tussen ondernemers, overheden en marketingorganisaties. Er kan bijvoorbeeld voorlichting gegeven worden over het werelderfgoed en er kunnen activiteiten gekoppeld worden aan de status. De status is een toegevoegde waarde die onder de aandacht gebracht moet worden en waar bedrijven in het gebied baat bij kunnen hebben als ze het goed inzetten. Bedrijven kunnen het aantrekkelijk vinden zich juist in dat gebied te vestigen om zich zodanig te onderscheiden van andere bedrijven. Ook liggen er meer subsidies klaar. Daarnaast kunnen extra's die worden ingericht om het gebied beter te kunnen beleven of bekijken zorgen voor een grote meerwaarde. Belangrijk is de samenwerking tussen de toerismebranche en de overheden om het gebied te behouden voor de toekomst.

Vijf jaar - Eerste lustrum

Bron: Patlo@mail.com / Wikimedia CommonsBron: Patlo@mail.com / Wikimedia Commons
Bewoners van het werelderfgoedgebied zijn trots op de internationale erkenning. In de zomer van 2014 vieren ze met vele waddenliefhebbers de vijfde verjaardag van het Werelderfgoed Waddenzee. Er worden vele feestelijkheden georganiseerd, te beginnen met het Nederlandse Werelderfgoed Weekend op 14-15 juni 2014, gevolgd door het Duitse verjaardagsweekend op 27 -29 juni. Overal in het werelderfgoedgebied, op regionaal en lokaal niveau, worden er door verschillende organisaties extra evenementen georganiseerd. Er worden bijvoorbeeld rondleidingen, excursies en liedtekstenwedstrijden georganiseerd om het Werelderfgoed in al zijn facetten te beleven en bezingen. Een van de evenementen ter ere van het eerste lustrum is een gedichtenwedstrijd met als onderwerp, hoe kan het anders, het Werelderfgoed Waddenzee. Wie maakt het mooiste lied, het mooiste gedicht over dit werelderfgoed? Dat is de prijsvraag. De mededingers kunnen hun tekst publiceren op Waddenpost (www.waddenpost.nl), uiterlijk voor 26 juni, de dag van de verjaardag. Een deskundige jury bepaalt de prijswinnaar en de winnaar wint een weekend in een vakantieverblijf op Ameland, zodat het werelderfgoed kan worden genoten.

Lustrumactiviteiten

Activiteiten ter ere van het lustrum zijn:

Activiteitwanneerorganisator
Werelderfgoedweekend 14-15 juni 2014Stichting Werelderfgoed
Werelderfgoedweken15 juni tot 15 september 2014Waddenvereniging
Gratis excursies in Nationalpark Nedersachsen 27-28 juni 2014Nationaal Park Waddenzee Nedersaksen
Werelderfgoedverjaardagsweekend Breklum Sleeswijk-Holstijn 27-29 juni 2014Nationaal Park Waddenzee Sleeswijk - Holstein
Bezing het Werelderfgoed Waddenzee, gedichtenwedstrijdtot 26 juni 2014Waddenpost

Werelderfgoedlijst

Je komt als gebied niet zomaar op de werelderfgoedlijst. Het gebied moet dan wel heel bijzonder zijn en moet unieke natuurwaarden bezitten, intact zijn en er moet zekerheid zijn over de bescherming. Het waddengebied heeft op basis van drie natuurlijke eigenschappen het predicaat verdiend:
  1. Waddenlandschap - jong en oorspronkelijk
  2. Waddenrijkdom - wonderlijk dynamisch
  3. Waddenleven - zeldzaam gevarieerd

Waddenlandschap - jong en oorspronkelijk

De wadden vormen een jong gebied dat is ontstaan na de laatste ijstijd, zo'n 7000 jaar geleden. Nog steeds worden zandplaten en duinen gevormd en afgebroken. Het is een dynamisch gebied. Er zijn landschappen te zien in alle fases van ontwikkeling en je kunt heden ten dage zien hoe de landschappen ontstaan.

Waddenrijkdom - wonderlijk dynamisch

De natuur van het gebied past zich steeds weer aan. Planten en dieren buigen naar de dagelijks wisselende omstandigheden van het wad. Ze hebben te maken met zoet rivierwater dat zich mengt met zout zeewater. Ze passen zich aan de getijden aan, richten zich naar de wind en halen het beste uit de zandafzettingen en slikvorming. De planten en dieren zijn vernuftig in hun aanpassingen. De vele elementen van de Waddenzee bieden voedingsbodem en leefgebied aan een variëteit aan planten en dieren.

Waddenleven - zeldzaam gevarieerd

Het leven in de Waddenzee is uitzonderlijk rijk. Er leven veel vaste bewoners, maar het gebied ontvangt ook bezoekers. Ieder jaar komen er 10 tot 12 miljoen trekvogels naar het waddengebied die er rusten en foerageren. In het water en op het leven zo'n 10.000 verschillende planten en dieren. Er is enorme variatie in de Waddenzee, die nergens ter wereld zo groot is.

Deense nominatie

Denemarken heeft op 29 januari 2014 het nominatiedossier voor de status van Werelderfgoed voor het Deense deel van de Waddenzee bij UNESCO in Parijs ingediend. Nederland en Duitsland zijn blij met de Deense voordracht. UNESCO moedigde Denemarken aan om met haar Waddenzee aan te schuiven bij het Werelderfgoed Waddenzee. De nominatie bevat naast het Deense Waddengebied ook een uitbreiding van het Duitse gebied. Het deel dat voor de kust van Nedersaksen ligt wil ook graag bij het Werelderfgoed aanhaken. In Parijs gaan UNESCO het dossier van Denemarken en Duitsland controleren en dan komt er een technische evaluatie. De kans is groot dat de aanmelding gehonoreerd wordt, omdat Nederland en Duitsland het pad van de inschrijving al gebaand hebben. In juni 2014 werd bekendgemaakt dat het Deense deel van de Waddenzee ook tot het Werelderfgoed behoort.

Werelderfgoed Waddenzee compleet

Op 23 juni 2014 besluit het erfgoedcomité van UNESCO op advies van de International Union for Conservation of Nature (IUCN) het Deense waddengebied toe te voegen aan de Werelderfgoedlijst van natuurlijke werelderfgoederen. De hele Waddenzee is nu Werelderfgoed.

Waddeneilanden

Legenda
A. Texel
B. Vlieland
C. Terschelling
D. Ameland
E. Schiermonnikoog
F. Borkum
G. Memmert
H. Juist
I. Norderney
J. Baltrum
K. Langeoog
L. Spiekeroog
M. Wangerooge
N. Neuwerk
O. Trischen
P. Pellworm
Q. Amrum
R. Halligen
S. Föhr
T. Sylt
U. Rømø
V. Mandø
W. Fanø
X. Langli

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontdek Australie: Whitsunday IslandsGelegen voor de oostkust van Australië ligt de paradijselijke eilandengroep Whitsundays. De archipel bestaat uit 74 eila…
Duiken en vakantie in Australië: Great Barrier ReefDuiken en vakantie in Australië: Great Barrier ReefHet Great Barrier Reef, wel te verstaan 'Groot Barrièrerif', wordt als het grootste bouwwerk van de wereld beschouwd en…
Tours en excursies vanuit Cairns, AustraliëCairns is een populaire bestemming voor toeristen vanwege de gunstige ligging ten opzichte van Great Barrier Reef en het…
UNESCO, de werelderfgoedlijstUNESCO, de werelderfgoedlijstUNESCO is een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties. Het bestaat uit een Werelderfgoedlijst en een Memory…
Amsterdamse grachtengordel op de UNESCO WerelderfgoedlijstAmsterdamse grachtengordel op de UNESCO WerelderfgoedlijstDe Amsterdamse grachtengordel komt definitief op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Dit zal een positieve invloed kunnen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Waddenzee Werelderfgoed
  • www.waddensea-worldheritage.org
  • www.waddenzee.nl
  • www.unesco.nl
  • www.ecomare.nl
  • www.waddenpost.nl
  • www.waddenzee.nl/fileadmin/content/Dossiers/Internationaal/pdf/WV_rapport_werelderfgoed2013.pdf0_K___T__.pdf
  • Afbeelding bron 1: Aotearoa / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Patlo@mail.com / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "UNESCO Werelderfgoed Waddenzee - het eerste lustrum in 2014"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 01-04-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Special: Werelderfgoed
Schrijf mee!