InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Bultrug van Razende Bol levert biomassa voor motorolie

Bultrug van Razende Bol levert biomassa voor motorolie

Bultrug van Razende Bol levert biomassa voor motorolie Op 12 december 2012 strandt een bultrug op de Razende Bol bij Texel. Het dier was de weg kwijt en stuitte op zoek naar dieper water op de zandplaat. De reddingsacties mislukken en de bultrug gaat dood. De mislukte reddingspogingen geven de aanzet tot het samenstellen van een draaiboek walvisstrandingen. Dat helpt deze bultrug niet meer. Zij wordt ontleed en in kookpotten gestopt: de bultrug wordt omgezet in biomassa en levert ingrediënten voor motorolie en stroom.

Razende Bol, waar de bultrug in december 2012 lag

Bultrug op Razende Bol bij Texel

Het zijn prachtige dieren, bultruggen, maar deze ene had pech. De vrouwtjesbultrug vond de dood op het onbewoonde eilandje Razende Bol bij Texel. Van haar is niet meer te genieten als zwemmend wezen in de zee, maar ze levert een dikke bijdrage aan de energievoorraad van Nederland. Het kadaver van de bultrug wordt in december 2012 bij Texel aan land gebracht. Tientallen medewerkers snijden met kapmessen de speklaag en spierlaag aan stukjes en ontdoen het van de ingewanden. De bultrug van 16.000 kilo is verwerkt tot mootjes en een skelet dat verder wordt geprepareerd.

Slachting

Na de slachting op Texel begint een reis van de overblijfselen van het dier. De delen waar het geraamte in zit gaan per vrachtauto naar Leiden, naar Naturalis. De botten waar nog wat vlees aan zit worden in een lauwwarm bad gelegd. Bacteriën doen dan hun opruimende werk. De botten worden daarna verder schoongemaakt met biotex en bleek en opgeborgen voor eventuele assemblage en tentoonstelling.

Naturalis

Het helemaal schone skelet belandt in de kelders van Naturalis in Leiden. De vleesresten die van de botten zijn gescheiden gaan in tonnen naar het destructiebedrijf Rendac.

Destructie

De bultrugresten van het dier dat bij Texel strandde is naar de Rendac-vestiging in Son gegaan. Daar is dat verwerkt tot diermeel en diervet. Rendac verwerkt dat als volgt:
  • Malen van de resten tot kleine blokjes;
  • pasteuriseren van de vleesbrij;
  • onder hoge druk steriliseren.

Motorolie

Het meel wordt verkocht aan een energiebedrijf, in dit geval aan Eon, dat het gebruikt als brandstof en het vet wordt verkocht aan de petrochemische industrie. Het gaat in de motorolie.
Een grote walvis levert aldus veel energie op. De betreffende Texelse bultrug leverde:
  • 16000 liter vet;
  • 4000 kilo meel.

De bultrug levert energie

Het vet en de meel, bestaande uit eiwitten en as, levert energie. De hoeveelheid van de Texelse bultrug leverde ongeveer 18 MWh aan energie. Een gemiddeld Nederlands gezin verbruikt 3500 KWh per jaar, dat betekent dat de bultrug aan vijf gezinnen voor ongeveer een jaar aan stroom leverde.

Centrale

Op de Rotterdamse Maasvlakte heeft Eon een elektriciteitscentrale waar via het opstoken van dierlijke en plantaardige resten energie wordt opgewekt. Meer van deze resten betekent minder kolen en dus minder CO2-uitstoot.
De centrale stookt ondermeer:
  • diermeel;
  • bladeren;
  • koffiedrab;
  • houtsnippers.

Blauwe stroom

Was de bultrug op zee een natuurlijke dood gestorven, dan was hij in de kringloop terecht gekomen als voer voor aasetende zeedieren. De gestrande walvis kreeg op een andere manier haar plekje in de kringloop door groene stroom op te leveren. De gedachte en praktijk van opruimen en energie opleveren is mooi, maar doen ook oren spitsen. Walvisliefhebbers zijn bevreesd dat door de grote hoeveelheden energie die een kadaver van een walvis op kan leveren, er walvissen geschoten gaan worden òm die energie. Er wordt daarbij met een schuin oog gekeken naar Japan, het land dat maar niet wil stoppen met walvisjagen. Als er walvissen worden gevangen voor de energieproductie dan spreek je niet meer van groene stroom maar van blauwe stroom. Wat het kringloopidee betreft is dat het paard achter de wagen spannen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Razende Bol: een onbewoond eilandje in bewegingRazende Bol: een onbewoond eilandje in bewegingNederland bezit nog onbewoonde eilanden. Een van die eilanden is Noorderhaaks, ook wel Razende Bol genoemd. Het is eigen…
Ecomare - zeehondenopvang en natuurcemtrum op TexelEcomare - zeehondenopvang en natuurcemtrum op TexelEcomare bij De Koog op Texel is een natuurcentrum, met zeehonden- en bruinvissenopvang, vogelopvang, zeeaquarium, duinpa…
Texel  ontstaan van het westelijkste WaddeneilandTexel ontstaan van het westelijkste WaddeneilandTexel is het meest westelijke eiland van de Nederlandse Waddeneilanden. Het is tegelijk het westelijkste eiland van alle…
Je paard of pony in laten slapenJe paard of pony in laten slapenHet is voor iedere paardeneigenaar een nachtmerrie. Je paard of pony is ziek, kreupel of heeft een gebroken been. Enkele…
Bultrug en griend zijn walvisachtigenBultrug en griend zijn walvisachtigenIn het Valentijnsweekend van 2015 is een bultrug gesignaleerd in de Oosterschelde. De laatste tijd komt het veel vaker v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bultrug van Razende Bol levert biomassa voor motorolie"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 15-04-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Special: Zeezoogdierstrandingen
Schrijf mee!