InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Meteoroïde - Vallende sterren boven de Waddeneilanden

Meteoroïde - Vallende sterren boven de Waddeneilanden

Meteoroïde - Vallende sterren boven de Waddeneilanden Een schicht aan de hemel is vaak een meteoor die door de dampkring schiet. Dat wordt een vallende ster genoemd, terwijl het eigenlijk geen ster is. Wie een vallende ster ziet mag een wens doen. Boven de Waddeneilanden zijn de vallende sterren prachtig te zien: daar is nog betrekkelijk weinig lichtvervuiling waardoor je de hemel goed kunt zien. Alleen de mist of bewolking kunnen dan nog roet in het eten gooien.

Kijken naar de vallende sterren ...

Meteoor, meteoroïde en komeet

Een meteoor die een lichtspoor aan de hemel maakt wordt een vallende ster genoemd. Het is geen ster maar een stofdeeltje of meteoroïde dat met grote snelheid en op grote hoogte in de atmosfeer van de Aarde terechtkomt. De atmosfeer remt de meteoroïde af waardoor enorme wrijvingskrachten ontstaan en het deeltje als het ware verdampt. De wrijvingskrachten veroorzaken het zichtbare licht. Door het zichtbare lichtspoor lijkt het alsof een ster zich verplaatst met snelheid, als een vallende ster. Een meteoor is afkomstig van een komeet.

Erwt

Meteoroïden kunnen zo groot zijn als een vlooi tot en met knikker. Een meteoroïde ter grootte van een erwt geeft al een goed zichtbare lichtstreep. Is het lichtspoor heel erg helder dan spreken we van een vuurbol of bolide. Meteoroïden vallen dag en nacht de atmosfeer binnen, maar we zien ze alleen wanneer de hemel donker is.

Zwermen

Meteoren reizen alleen of in zwermen. Meteorenzwermen noemen we sterrenregens. De meteorenzwermen hebben mooie namen met elk een eigen periode waarin ze verschijnen:

SterrenregenVerschijningsperiode
Boötiden2-5 januari
Lyriden 20-24 april
Eta-Aquariden 1-8 mei
Juni-Draconiden26 juni -1 juli
Perseïden 1-15 augustus
Oktober-Draconiden 7-9 oktober
Orioniden 21-22 oktober
Tauriden 3-13 november
Leoniden13-17 november
Geminiden 7-16 december
Ursiden 21-24 december

Sporadisch

Niet alle meteoren horen bij een zwerm. Er zijn ook alleen reizende meteoren. Die worden sporadische meteoren genoemd die waarschijnlijk niet afkomstig zijn van kometen.

Inslag

Heel soms verbrandt de meteoroïde niet helemaal in de dampkring en slaat in op het aardoppervlak. Een meteorïde die op de aarde terechtkomt noemen we meteoriet. Grote meteorieten kunnen een krater veroorzaken.

Foto Johan van der Wielen / Bron: Johan van der WielenFoto Johan van der Wielen / Bron: Johan van der Wielen

Wens

De volkscultuur stimuleert ons om een wens te doen als we een vallende ster zien. We moeten de wens voor onszelf uitspreken voor de schicht in de nacht is verdwenen.

Meteorenregen boven Ameland

In het weekend van 12 augustus 2012 maakt Ameland zich op voor een meteorenzwerm Perseïden. Die scheert dan weer langs de Aarde. De sterrenregen in 2012 goed te zien in Nederland en op Ameland, de weersomstandigheden zijn gunstig. Het maanlicht schijnt niet zo helder en stoort daardoor minimaal het zicht.

Swift-Tuttle
Perseïden-meteorenzwermen zijn wolken van stofdeeltjes achtergelaten door de komeet Swift-Tuttle. Elke zomer scheren ze langs de Aarde en zijn ze te zien. Bijna alle sterrenregens zijn meerdere nachten achterelkaar zichtbaar. Het hoogtepunt van de meteorenzwerm Perseïden is in de nacht van 12 op 13 augustus 2013 weer te zien. In de avond van 22 april 2014 zijn vanaf 22.00 uur vallende sterren te zien, net als in de nacht van dinsdag op woensdag 23 april 2014. Het zijn dan de Lyriden die langsschieten.

De nacht van 12 op 13 augustus 2015 is weer de nacht van het hoogtepunt van de Perseïdenzwerm. De Waddenvereniging organiseert een vallende Sterrentocht op een klipper die naar het midden van de Waddenzee vaart. Daar is het donker. De veertig opvarenden hebben mazzel: ze zien in een uur tijd meer dan 50 vallende sterren.

De Boschplaat

In juni 2015 kreeg De Boschplaat op Terschelling de erkenning van Dark Sky Park. Dat betekent dat de oostpunt van Terschelling geen last heeft van lichtvervuiling en dat de sterrenhemel er fantastisch te zien is.

Extra veel vallende sterren

12 augustus 2016
In de nacht van 12 augustus 2016 zijn extra veel vallende sterren te zien, omdat de Aarde dan door een wat dichter stofspoor trekt. Wie geluk heeft ziet circa 120 vallende sterren per uur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vallende sterren in oktober: de Orioniden-meteorenzwermVallende sterren in oktober: de Orioniden-meteorenzwermDe Orioniden-meteorenzwerm verschijnt van 16 tot 26 oktober aan de sterrenhemel. Een zwerm van meteoren worden ook wel v…
Vallende sterren in november: de Leoniden-meteorenzwermVallende sterren in november: de Leoniden-meteorenzwermDe Leoniden-meteorenzwerm komt van 13 tot 18 november tevoorschijn aan de hemel. Meteorenzwermen of vallende sterren zij…
Vallende sterren in december: de Geminiden-meteorenzwermVallende sterren in december: de Geminiden-meteorenzwermDe Geminiden-meteorenzwerm is waarneembaar aan de sterrenhemel van 7 tot 16 december. De Geminiden worden veroorzaakt do…
Vallende sterren: de Draconiden-meteorenzwerm in oktoberVallende sterren: de Draconiden-meteorenzwerm in oktoberDe Draconiden- of Giacobiniden-meteorenzwerm is elk jaar waarneembaar aan de hemel van 7 tot 9 oktober. De meteorenzwerm…
Vallende sterren: de Aurigiden-meteorenzwerm in septemberVallende sterren: de Aurigiden-meteorenzwerm in septemberDe groep van de Aurigiden-meteoren vertoont zich tussen 25 augustus en 8 september. De zwerm bereikt elk jaar zijn maxim…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johan van der Wielen
  • Sterrenkunde in Nederland
  • AllesoverSterrenkunde.nl
  • Wikipedia
  • Persbureau Ameland
  • Friesch Dagblad - Extra veel vallende sterren op komst - 4 augustus 2016
  • Afbeelding bron 1: Johan van der Wielen

Reageer op het artikel "Meteoroïde - Vallende sterren boven de Waddeneilanden"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 04-08-2016
Gepubliceerd: 10-08-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Special: Sterren en Planeten
Schrijf mee!