InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Welke geitenrassen zijn er allemaal?

Welke geitenrassen zijn er allemaal?

Welke geitenrassen zijn er allemaal? Geiten zijn er in vele verschillende soorten en maten, kleuren en vachttypen. Wereldwijd bestaan er naar schatting zo'n 200 geitenrassen. Veel mensen kennen wel het kleine dwerggeitje dat langs de weg in het gras ronddartelt, maar de meeste rassen zijn onbekend. Welke geitenrassen zijn er allemaal, en waar komen ze vandaan? Een handige lijst met alle geitenrassen, waarbij van sommige geitenrassen een korte toelichting op het ras gegeven wordt.

A

Angorageit

De angorageit komt uit de Angoravallei in Turkije en staat bekend om zijn wolproductie. De wol van de angorageit wordt 'mohair' genoemd. De dieren hebben een witte kleur en zijn middelgroot. Een bok weegt tussen de 35 en 50 kilo, een geit tussen de 25 en 40. De beharing is lang en krullend. Ook de kop is bedekt met lang haar, waardoor de angorageit doet denken aan een schaap. De vacht van angorageiten groeit zo'n 2 centimeter per maand en de geiten worden twee keer per jaar geschoren. Bij elke scheerbeurt wordt er tussen de 3,5 en 4,5 kilo aan wol weggeschoren.

B

Belgische hertegeit

De Belgische hertegeit is een grote melkgeit uit België. Bokken bereiken een schofthoogte van 85 centimeter, geitjes worden ongeveer tien centimeter kleiner. De dieren hebben een donkerbruine vacht met een zwarte aalstreep. Ook hebben zij een zwart masker op het hoofd, zijn de buik, de onderste delen van het been, de uier (of de balzak) zwart van kleur. Volgens de rasstandaard mogen er geen witte vlekken op de vacht voorkomen.

Boergeit

Een geitenras uit Zuid-Afrika dat gefokt wordt voor het vlees. De dieren hebben een wit lichaam en een roodbruine kop. De boergeit is snelgroeiend en goed geproportioneerd. Het vlees is eerste klas. Naast het feit dat de boergeit wordt gebruikt voor de vleesindustrie, worden de dieren ook ingezet als natuurbegrazer. Een bok weegt tussen de 110 en 140 kilo, een geit tussen de 100 en 110. In Nederland kennen we ook een ondersoort van de boergeit, namelijk de Nederlandse boergeit.

C

D

E

F

G

H

K

L

Landgeit

Een sober, langharig ras. De landgeiten zijn middelgroot van formaat en stevig. Een geitje heeft een minimale schofthoogte van 65 centimeter, bij een bok is de minimale hoogte 75 centimeter. Alle kleurslagen zijn mogelijk, alleen de Toggenburger tekening wordt niet geaccepteerd. De landgeit wordt vooral als hobbydier gehouden, of als natuurbegrazer. Zelden worden zij gebruikt voor de melkproductie.

M

N

Nederlandse witte geit

De Nederlandse witte geit is ontstaan uit kruisingen tussen de landgeit en de Saanengeit. Deze melkgeit is wereldwijd bekend en in Nederland is dit het meest voorkomende ras. De geit staat bekend om de hoge melkproductie en wordt gehouden in professionele melkveehouderijen. Ze produceren tussen de drie en vijf liter melk per dag. De huid is soepel, de beharing wit, kort en fijn.

Nubische geit

Een ras uit Engeland. Dit melktypische ras is het grootste geitenras ter wereld. Geiten zijn minimaal 78 centimeter hoog en bokken hebben een minimale schofthoogte van 85 centimeter. De geit weegt tussen de 80 en 100 kilo, een bok kan een gewicht bereiken van 150 kilo. De Nubische geit heeft een zachtaardig en aanhankelijk karakter en wordt vaak op kinderboerderijen gehouden. De houding is statig en de melkproductie gemiddeld.

O

P

R

  • Rove geit

S

Saanengeit

Een prachtige melkgeit uit Zwitserland. De dieren hebben een korte, witte beharing en zijn middelgroot tot groot. De bouw is slank, zowel geit als bok hebben grote horens. Vaak hebben Saanengeiten een sik en belletjes. De Saanengeit wordt gezien als de beste melkgeit ter wereld.

T

Toggenburger

Eveneens uit Zwitserland. Een melkras met een compacte bouw en een sober levensonderhoud. De schofthoogte ligt rond de 72 centimeter en ze hebben een zeer goede melkproductie rond de 3 liter per dag. De uierkwaliteit is uitstekend. Het karakter van de Toggenburger is zeer rustig.

Tauernscheckengeit

Een typische berggeit uit Oostenrijk. De dieren zijn kortharig en bruin/zwart/wit van kleur. Soms komt ook een zwart/witte vachtkleur voor. Kenmerkend voor de Tauernscheckengeit zijn de pigmentvlekken rond de ogen en oren. Een bok bereikt een schofthoogte tussen de 75 en 90 centimeter, geitjes zijn ongeveer 10 centimeter kleiner. Het gewicht van een volwassen bok is 60-85 kilo, die van het geitje tussen de 50 en 70 kilo. De Tauernscheckengeit wordt met uitsterven bedreigd.

V

W

West-Afrikaanse dwerggeit

Een mooi dwerggeitje uit Midden- en West-Afrika. Het ras is over de hele wereld populair en heeft een schofthoogte van 50 tot 60 centimeter. De geitjes zijn levendig en aanhankelijk en geschikt voor kinderen. De West-Afrikaanse dwerggeit wordt dan ook vaak op kinderboerderijen gezien. De vacht is kort, glanzend en dicht en er zijn veel verschillende kleurslagen. Vaak zijn ze bruin met een zwarte aalstreep op de poten, maar ook zwart en bont zijn erg populair.

Z

Lees verder

© 2012 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geitenrassen: onbekende geitenrassenGeitenrassen: onbekende geitenrassenEr zijn vele geitenrassen op de wereld met allemaal een ander uiterlijk en andere karaktereigenschappen. Een groot deel…
Geitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitGeitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitVerspreid over de wereld zijn er ongeveer 200 geitenrassen, waaronder de Belgische hertegeit en de Vlaamse geit. De Belg…
Geiten: Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeitGeiten: Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeitWereldwijd zijn er verscheidene geitenrassen te vinden, waaronder de Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeit (…
Geitenrassen: Alpinegeit en Anglo-Nubische geitGeitenrassen: Alpinegeit en Anglo-Nubische geitWereldwijd bestaan er zo'n 200 verschillende geitenrassen, waaronder de Alpinegeit en de Anglo-Nubische geit. De Alpineg…
Geitenrassen: Bagot, Bezoargeit en Toggenburger geitGeitenrassen: Bagot, Bezoargeit en Toggenburger geitDe Bagot is een schitterend, klein geitenras welke als ernstig bedreigd wordt beschouwd. De Bezoargeit daarentegen is ni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chraecker / Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_geitenrassen
  • http://www.levendehave.nl/kennisbank/geiten/geitenrassen
  • http://www.zoekenvindalles.nl/topics/Geiten/191
  • http://www.dierenforum.nl/forum/website.php?page_id=3&web_id=2411
  • http://users.skynet.be/vhgs/grassen1.htm

Reageer op het artikel "Welke geitenrassen zijn er allemaal?"

Reactie

Martin Blom, 14-02-2015 21:04 #1
Ik bezit een natuurgebied en heb tot nu toe Hollandsche landgeiten ingezet. Het zijn bokken, helaas veroorzaken de bokken problemen, vernielingen van de stal / omver stoten aanwezige Kune Kune varkens en schapen / agressief bij het voeren / onderlinge ruzies / neerstoten voerder. Ik ben op zoek naar een rustig en vriendelijk ras, mogelijk dat een geit van de Nederlandse landgeit wel voldoet. Of een vrouwelijke dwerggeit. Het is de bedoeling dat de geiten zich zelf in leven kunnen houden in het natuurgebied van 3,5 ha. Ook in de winter. Het natuurgebied is toegankelijk voor het publiek, maar dat alleen over een wandelpad tussen zonsopgang en - ondergang. Kunt u mij a.u.b. adviseren welke geiten van welk ras geschikt is voor mijn natuurgebied, mogelijk aangevuld met adressen van fokkers. Met vriendelijke groet, Martin Blom Natuurgebied groeve Blom Reactie infoteur, 15-02-2015
Beste heer Blom,

Hartelijk dank voor uw reactie op mijn artikel over geitenrassen.
Vervelend dat uw bokken voor diverse problemen zorgen, ik hoop dat dit in de loop der tijd minder wordt.

Over welk geitenras u het beste kunt houden, kan ik u moeilijk adviseren. Ik heb daar te weinig know-how van. U zou het eens kunnen proberen bij http://www.levendehave.nl/kennisbank/algemeen/geiten
Bij deze website kunnen zij u doorverwijzen naar fokkers en u tevens adviseren over welke rassen het beste aan uw wensen voldoen.

Hopelijk heb ik u zo voldoende geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
InfoDebster

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 04-02-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!