InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Welke geitenrassen zijn er allemaal?

Welke geitenrassen zijn er allemaal?

Welke geitenrassen zijn er allemaal? Geiten zijn er in vele verschillende soorten en maten, kleuren en vachttypen. Wereldwijd bestaan er naar schatting zo'n 200 geitenrassen. Veel mensen kennen wel het kleine dwerggeitje dat langs de weg in het gras ronddartelt en de Nederlandse witte melkgeit, die wordt gehouden op geitenmelkerijen, maar de meeste rassen zijn onbekend. Welke geitenrassen zijn er in Nederland het meest bekend?

Het ontstaan van geitenrassen

Geiten zijn in vele soorten en maten te vinden. De reden hiervoor kan - voornamelijk - in de geschiedenis gezocht worden. Vroeger waren mensen afhankelijk van (landbouw)huisdieren om te voorzien in hun levensonderhoud. Zo hadden boeren vaak één of meerdere geiten die voor de melkproductie gehouden werden, en ook werden bepaalde dieren aangeschaft om te voorzien in de vleesbehoefte. Daarnaast waren er ook geiten die als trekdier gebruikt werden, of juist werden gehouden voor de productie van wol.

Omdat de ene geit beter voldeed aan de eisen die de eigenaar aan de geit stelde dan de andere, werd er vooral gefokt met de dieren die het meest geschikt waren voor de gevraagde functie. Zodoende begonnen er verschillende rassen te ontstaan met allemaal verschillende eigenschappen, karaktertrekken en gebruiksmogelijkheden. Ook de bouw en het formaat van de diverse geitenrassen begon van elkaar te verschillen.

Melkgeit

Geiten die worden gehouden voor de melkgift, worden ook wel melkgeiten genoemd. De melkgeit heeft een typische bouw, die ook wel 'melktypisch' genoemd wordt. De borst is vrij smal, terwijl de buik schuin naar beneden toe loopt, waardoor er een wigvorm wordt waargenomen wanneer men de geit van de zijkant bekijkt. Deze wigvorm is voor een melkgeit erg belangrijk: om voldoende melk te kunnen produceren, is er veel ruimte in de buik nodig voor de spijsverteringsorganen. Er is namelijk veel ruimte nodig voor deze organen om de voeding zo optimaal mogelijk te benutten om hier vervolgens melk van te kunnen maken. Bokken van typische melkgeitrassen zoals de Nederlandse witte geit, Saanengeit en Belgische hertegeit, hebben vaak een omgekeerd lichaam: hun buik is vaak wat opgetrokken terwijl de borst breed en diep is.

Vleesgeit

Vleesgeiten worden voornamelijk gefokt en gehouden voor hun vlees. De vleesgeit is dan ook steviger van bouw, en vaak ook groter, dan melkgeiten en de meeste hobbygeiten. De meest bekende vleesgeitrassen zijn de Afrikaanse Boergeit en de Nederlandse boergeit. Veel mensen weten echter niet dat in de armere Afrikaanse landen de West-Afrikaanse dwerggeit een veel gehouden vleesgeit is.

Wolproducent

Hoewel vooral schapen gehouden worden voor de productie van wol, is de angorageit een typisch ras dat gehouden wordt als wolproducent. De angorageit heeft een lange, krullende vacht die bestaat uit zeer zachte en fijne wol. De wol van een angorageit wordt ook wel 'mohair' genoemd en is duurder dan de wol van de meeste schapenrassen. In Nederland worden vrij weinig angorageiten gehouden, mede omdat in ons land de vraag naar mohair zeer laag is. In landen als Marokko, Turkije en Canada worden de angorageiten wel op grote schaal gehouden.

Lastdier

Vooral in landen met veel steile bergen of in armere landen worden geiten ingezet als lastdier. De geit - en dan met name de bok - wordt dan bepakt en gebruikt als lastdier om de spullen te dragen tijdens trektochten door de bergen. Soms worden ze ook gebruikt om het land te bewerken. Door het grote formaat van de Nubische geit wordt deze geit in sommige regio's gehouden als lastdier of pakdier. Een andere reden waarom deze geit vaak gebruikt wordt voor dit doel, is omdat deze geiten behoorlijk groot zijn, en dus in staat zijn om sneller dezelfde afstand af te leggen dan het geval zou zijn bij een kleiner geitenras.

Hobbydier

Sommige geitenrassen worden gefokt zonder dat ze een enkel nut hebben voor de maatschappij. De reden dat deze geitenrassen bestaan, komt voort uit het feit dat de geiten minder noodzakelijk zijn om ons te voorzien in ons levensonderhoud. Men is begonnen met het fokken van hobbygeiten, omdat deze dieren bijvoorbeeld een unieke tekening of kleurpatroon op hun vacht hadden, of juist omdat ze een lief karakter hebben. Ook worden sommige geiten nu als hobbydier gehouden, die vroeger gezien werden als productiedier. Zo was de Nederlandse landgeit vroeger een veelgebruikte melkgeit. Maar met de komst van de hoogproductieve melkgeiten zoals de Nederlandse witte geit, is de vraag naar landgeiten in de commerciële melksector gedaald. Liefhebbers van de landgeit hebben daarom besloten de landgeit "om te vormen" tot hobbygeit en natuurbegrazer.

A

Angorageit

De angorageit komt uit de Angoravallei in Turkije en staat bekend om zijn wolproductie. De wol van de angorageit wordt 'mohair' genoemd. De dieren hebben een witte kleur en zijn middelgroot. Een bok weegt tussen de 35 en 50 kilo, een geit tussen de 25 en 40. De beharing is lang en krullend. Ook de kop is bedekt met lang haar, waardoor de angorageit doet denken aan een schaap. De vacht van angorageiten groeit zo'n 2 centimeter per maand en de geiten worden twee keer per jaar geschoren. Bij elke scheerbeurt wordt er tussen de 3,5 en 4,5 kilo aan wol weggeschoren.

B

Belgische hertegeit

De Belgische hertegeit is een grote melkgeit uit België. Bokken bereiken een schofthoogte van 85 centimeter, geitjes worden ongeveer tien centimeter kleiner. De dieren hebben een donkerbruine vacht met een zwarte aalstreep. Ook hebben zij een zwart masker op het hoofd, zijn de buik, de onderste delen van het been, de uier (of de balzak) zwart van kleur. Volgens de rasstandaard mogen er geen witte vlekken op de vacht voorkomen.

Boergeit

Een geitenras uit Zuid-Afrika dat gefokt wordt voor het vlees. De dieren hebben een wit lichaam en een roodbruine kop. De boergeit is snelgroeiend en goed geproportioneerd. Het vlees is eerste klas. Naast het feit dat de boergeit wordt gebruikt voor de vleesindustrie, worden de dieren ook ingezet als natuurbegrazer. Een bok weegt tussen de 110 en 140 kilo, een geit tussen de 100 en 110. In Nederland kennen we ook een eigen boergeit, namelijk de Nederlandse boergeit.

C

D

E

F

G

H

K

L

Landgeit

Een sober, langharig ras. De landgeiten zijn middelgroot van formaat en stevig. Een geitje heeft een minimale schofthoogte van 65 centimeter, bij een bok is de minimale hoogte 75 centimeter. Alle kleurslagen zijn mogelijk, alleen de Toggenburger tekening wordt niet geaccepteerd. De landgeit wordt vooral als hobbydier gehouden, of als natuurbegrazer. Zelden worden zij gebruikt voor de melkproductie.

M

N

Nederlandse witte geit

De Nederlandse witte geit is ontstaan uit kruisingen tussen de landgeit en de Saanengeit. Deze melkgeit is wereldwijd bekend en in Nederland is dit het meest voorkomende ras. De geit staat bekend om de hoge melkproductie en wordt gehouden in professionele melkgeitenhouderijen. Ze produceren tussen de drie en vijf liter melk per dag. De huid is soepel, de beharing wit, kort en fijn.

Nubische geit

Een ras uit Engeland. Dit melktypische ras is het grootste geitenras ter wereld. Geiten zijn minimaal 78 centimeter hoog en bokken hebben een minimale schofthoogte van 85 centimeter. De geit weegt tussen de 80 en 100 kilo, een bok kan een gewicht bereiken van 150 kilo. De Nubische geit heeft een zachtaardig en aanhankelijk karakter en wordt vaak op kinderboerderijen gehouden. De houding is statig en de melkproductie gemiddeld.

O

P

R

  • Rove geit

S

Saanengeit

Een prachtige melkgeit uit Zwitserland. De dieren hebben een korte, witte beharing en zijn middelgroot tot groot. De bouw is slank, zowel geit als bok hebben grote horens. Vaak hebben Saanengeiten een sik en belletjes. De Saanengeit wordt gezien als de beste melkgeit ter wereld.

T

Toggenburger

Eveneens uit Zwitserland. Een melkras met een compacte bouw en een sober levensonderhoud. De schofthoogte ligt rond de 72 centimeter en ze hebben een zeer goede melkproductie rond de 3 liter per dag. De uierkwaliteit is uitstekend. Het karakter van de Toggenburger is zeer rustig.

Tauernscheckengeit

Een typische berggeit uit Oostenrijk. De dieren zijn kortharig en bruin/zwart/wit van kleur. Soms komt ook een zwart/witte vachtkleur voor. Kenmerkend voor de Tauernscheckengeit zijn de pigmentvlekken rond de ogen en oren. Een bok bereikt een schofthoogte tussen de 75 en 90 centimeter, geitjes zijn ongeveer 10 centimeter kleiner. Het gewicht van een volwassen bok is 60-85 kilo, die van het geitje tussen de 50 en 70 kilo. De Tauernscheckengeit wordt met uitsterven bedreigd.

V

W

West-Afrikaanse dwerggeit

Een mooi dwerggeitje uit Midden- en West-Afrika. Het ras is over de hele wereld populair en heeft een schofthoogte van 50 tot 60 centimeter. De geitjes zijn levendig en aanhankelijk en geschikt voor kinderen. De West-Afrikaanse dwerggeit wordt dan ook vaak op kinderboerderijen gezien. De vacht is kort, glanzend en dicht en er zijn veel verschillende kleurslagen. Vaak zijn ze bruin met een zwarte aalstreep op de poten, maar ook zwart en bont zijn erg populair.

Z

Lees verder

© 2012 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geiten: Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeitGeiten: Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeitWereldwijd zijn er verscheidene geitenrassen te vinden, waaronder de Nederlandse landgeit en West-Afrikaanse dwerggeit (…
Geitenrassen: onbekende geitenrassenGeitenrassen: onbekende geitenrassenEr zijn vele geitenrassen op de wereld met allemaal een ander uiterlijk en andere karaktereigenschappen. Een groot deel…
Geitenrassen: Alpinegeit en Anglo-Nubische geitGeitenrassen: Alpinegeit en Anglo-Nubische geitWereldwijd bestaan er zo'n 200 verschillende geitenrassen, waaronder de Alpinegeit en de Anglo-Nubische geit. De Alpineg…
Geitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitGeitenras: Belgische hertegeit en Vlaamse geitVerspreid over de wereld zijn er ongeveer 200 geitenrassen, waaronder de Belgische hertegeit en de Vlaamse geit. De Belg…
Geitenrassen: Bagot, Bezoargeit en Toggenburger geitGeitenrassen: Bagot, Bezoargeit en Toggenburger geitDe Bagot is een schitterend, klein geitenras welke als ernstig bedreigd wordt beschouwd. De Bezoargeit daarentegen is ni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chraecker / Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_geitenrassen
  • http://www.levendehave.nl/kennisbank/geiten/geitenrassen
  • http://www.zoekenvindalles.nl/topics/Geiten/191
  • http://www.dierenforum.nl/forum/website.php?page_id=3&web_id=2411
  • http://users.skynet.be/vhgs/grassen1.htm

Reageer op het artikel "Welke geitenrassen zijn er allemaal?"

Reactie

Martin Blom, 14-02-2015 21:04 #1
Ik bezit een natuurgebied en heb tot nu toe Hollandsche landgeiten ingezet. Het zijn bokken, helaas veroorzaken de bokken problemen, vernielingen van de stal / omver stoten aanwezige Kune Kune varkens en schapen / agressief bij het voeren / onderlinge ruzies / neerstoten voerder. Ik ben op zoek naar een rustig en vriendelijk ras, mogelijk dat een geit van de Nederlandse landgeit wel voldoet. Of een vrouwelijke dwerggeit. Het is de bedoeling dat de geiten zich zelf in leven kunnen houden in het natuurgebied van 3,5 ha. Ook in de winter. Het natuurgebied is toegankelijk voor het publiek, maar dat alleen over een wandelpad tussen zonsopgang en - ondergang. Kunt u mij a.u.b. adviseren welke geiten van welk ras geschikt is voor mijn natuurgebied, mogelijk aangevuld met adressen van fokkers. Met vriendelijke groet, Martin Blom Natuurgebied groeve Blom Reactie infoteur, 15-02-2015
Beste heer Blom,

Hartelijk dank voor uw reactie op mijn artikel over geitenrassen.
Vervelend dat uw bokken voor diverse problemen zorgen, ik hoop dat dit in de loop der tijd minder wordt.

Over welk geitenras u het beste kunt houden, kan ik u moeilijk adviseren. Ik heb daar te weinig know-how van. U zou het eens kunnen proberen bij http://www.levendehave.nl/kennisbank/algemeen/geiten
Bij deze website kunnen zij u doorverwijzen naar fokkers en u tevens adviseren over welke rassen het beste aan uw wensen voldoen.

Hopelijk heb ik u zo voldoende geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
InfoDebster

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 29-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!