InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Naakte lam van Ameland - vergissing van de natuur

Naakte lam van Ameland - vergissing van de natuur

Naakte lam van Ameland - vergissing van de natuur Een geboorte van een dier is altijd mooi om te zien. Het werpen gaat meestal wel goed, maar soms ontstaat er tijdens de uitdrijving een probleem. Nog zeldzamer is wanneer er in de buik iets misgaat waardoor het jong wel levend ter werld komt, maar weinig kansen heeft om het na zijn geboorte te redden. Een voorbeeld van zo'n foutje van de natuur is een lammetje dat zonder wol wordt geboren. In 2011 werd op Ameland zo'n naakt lam geboren. Het moederschaap accepteerde het diertje net als zijn broertje en zusje, maar het kleintje met het kale velletje had het koud. Het naakte lam werd landelijk nieuws. Kinderen van een basisschool op het Friese vasteland kwamen het blote lammetje een truitje brengen. Ze hadden op televisie gezien dat het beestje rilde van de kou en hun oma's aan het breien gezet.

Het naakte lam, geboren in Hollum.

Schaapje zonder wol op Ameland

In maart 2011 treft schapenboerenechtpaar Jeroen en Yvonne Lap uit Hollum een naakt pasgeboren lam aan bij een van zijn zwarte schapen. Het diertje werd wolloos geboren, maar maakt het verder goed. Jeroen Lap weet niet hoe het kan. Een keer eerder zag hij bij zijn schapen een lam met een dergelijke afwijking, maar dat diertje was niet volledig ontwikkeld en kwam niet levend ter wereld. Dit beestje is verder wel volgroeid en gezond, hij drinkt en poept goed en is erg levendig. Net na de geboorte blijft het lammetje voor de zekerheid binnen onder een warmtelamp. Het blote diertje kan zichzelf slecht warm houden en in maart kan het vooral ‘s nachts nog behoorlijk koud zijn.

Onderkoeling
Zonder hulp van de familie Lap zou het beestje zijn eerste nacht niet hebben overleefd. Onderkoeling zou hem fataal zijn geworden. Lap maakte voor het speciale lam een hok, waar het diertje beschut is tegen de frisse wind en overdag in het zonnetje kan liggen om op te warmen.

Drieling en naakte lam

Het lam is een rammetje en een van een drieling. Hij is iets kleiner dan zijn broer en zus maar verder gezond. De moeder is een zwartbles, een zwart schaap met een witte bles, de vader is een boerentexelaar. Het lammetje is kaal maar heeft wel wenkbrauwen en behaarde pootjes.

Ciske / Bron: Persbureau AmelandCiske / Bron: Persbureau Ameland
Wakker diertje / Bron: Persbureau AmelandWakker diertje / Bron: Persbureau Ameland
Fimke, Annelien en Annelies / Bron: Persbureau AmelandFimke, Annelien en Annelies / Bron: Persbureau Ameland

Vestje uit Friesland

In mei krijgt het diertje een wollen vestje. Fimke van der Haring en Annelien Leijenaar - allebei zijn ze vijf jaar en zitten ze op OBS De Romte in Dronrijp – lieten hun beppes een wollen jasje breien. Het lammetje, dat door familie Lap Ciske de Rat werd gedoopt vanwege zijn ratachtige staartje, heeft het in de zon te warm en ’s nachts te koud en een jasje kan helpen als isolatie. Annelien en Fimke kwamen met hun heit en mem naar Ameland, met het jasje keurig ingepakt.

Wolletje
Annelies Lap, dochter des huizes, nam het wolletje in ontvangst en trok het samen met
Het vestje past / Bron: Persbureau AmelandHet vestje past / Bron: Persbureau Ameland
Annelien en Fimke aan. Het lammetje voelde zich er goed bij; moeder schaap moest wel even snuffelen. Het jasje blijft niet de hele tijd aan, legt Annelies uit. Als het nat wordt, dan blijft het lammetje veel te lang nat en koud.

Kinderboerderij in Tzum

Dood
In het najaar van 2011 verhuist het lammetje naar een kinderboerderij in Tzum op het Friese vasteland. In oktober van hetzelfde jaar vinden de beheerders van de kinderboerderij het lammetje dood in zijn hok.

Gremlin van Menaam

11 maart 2015
Zo af en toe komt het voor dat er een naakt lammetje wordt geboren. Op 11 maart 2015 krijgt een schaap van boer Eelke van der Meij in Meenam een wolloos lam. Het diertje wordt Gremlin genoemd vanwege zijn bizarre uiterlijk. Het diertje heeft het koud en ligt vrijwel constant onder de warmtelamp. Verder ziet het lammetje er gezond uit en drinkt hij goed. Het naakte lammetje van Menaam is een van een tweeling.

Legenda
A. Hollum Ameland
B. Menaam
C. Dronrijp

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ameland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowAmeland in 2010 - Jaar van Penny's ShadowNa ‘Ameland in 2008,’ ‘Ameland in 2009,’ is ‘Ameland in 2010’ het derde nummer in de serie ‘Ameland in …’ De eilander ui…
Applicaties voor de smartphoneApplicaties voor de smartphoneIn Nederland heeft een op de drie mensen een smartphone (2012), een handige mobiele telefoon met vele mogelijkheden tot…
‘De Verdronken paarden Ameland’ in stripboek‘De Verdronken paarden Ameland’ in stripboekHet verhaal van de verdronken reddingsbootpaarden vormt een belangrijk deel van het verhaal van Penny’s Shadow, de film…
Ameland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 - Jaar van het TrotseerloodjeAmeland in 2008 is het eerste jaarboek over het eiland, waartoe Ameland Pers uitgeverij het initiatief nam. ‘Ameland in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 4: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Naakte lam van Ameland - vergissing van de natuur"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 28-01-2017
Gepubliceerd: 01-06-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!