InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het Gottinger minivarken

Het Gottinger minivarken

Het Gottinger minivarken Het Gottinger minivarken is een klein blijvend varken, ze zijn heel slim en je kunt ze dus veel kunstjes leren. Je hebt ze in het zwart, roze en roze met zwarte vlekken. De Beertjes (mannetjes) zijn wat constanter in hun gedrag dan de Zeugen (vrouwtjes), de zeugen kunnen nog wel eens last van hun hormonen hebben. Je moet er wel aandacht aan besteden want dat eisen ze op. Ook een maatje is aan te raden, een konijn kan ook goed bij een varken.

Gottinger minivarken

Als je eens iets anders wil dan een hond of kat, is dit minivarkentje genaamd de Gottinger toch wel een leuk alternatief.
Wel moet je er de ruimte voor hebben en moet je ze officieel laten registreren. De Beertjes (mannetjes) zijn wat constanter in hun doen en laten als je ze laat castreren (met verdoving) uiteraard en de groei van hun hoektanden stopt dan ook dus krijgen ze niet van die enorme hoektanden.

Als huisdier

Je kan ze binnen houden, ze zijn zindelijk te maken of in een hok met uitloop naar buiten. In de zomer is het verstandig om ze op een koele plek te houden met eventueel een bak met modder, want varkens hebben geen zweetklieren en als ze dan modder hebben om zich in af te koelen is dat natuurlijk heerlijk voor ze.

Ze kunnen ook een droge schilferige huid krijgen maar om ze dan in te smeren met babyolie is voldoende om de huid weer in orde te krijgen. Ze mogen niet alles eten, zo heb je speciaal voer voor ze waar vitamine, minerelen en andere voedingswaarde in zitten wat ze nodig hebben. Zo mag je ze nooit chocola geven want dat is giftig voor ze. Een snee brood, wortels, muesli, groente afval en heel belangrijk is vers water, als niet voldoende water krijgen kunnen ze een zoutvergiftiging krijgen. Verder zijn varkentjes heel slim, eerst komt de dolfijn en daarna komen de varkentjes op de lijst van de meest slimme dieren. Ze hebben ook vele soorten knorgeluiden, en als je ze onder hun kin of aan de zijkant van hun buik aait, vallen ze om en vinden het heerlijk als je ze dan onder hun buik kriebelt.

Een maatje is aan te raden voor ze, want alleen is niet leuk, het kan een soortgenoot zijn maar het kan ook een konijn of een
geitje zijn. Ze zijn ook heel schoon, zo doen ze hun behoefte op een plek en hebben ze een vast ritme voor eten en slapen.
Kortom het zijn grappige en slimme beestjes.
© 2007 - 2014 Toos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
De meest bekende rassen, Marktplaats en Minivarkens.com.
Gerelateerde artikelen
Enkele soorten KoiEnkele soorten KoiIn de wereld van de Japanse Koi karper zijn er een heleboel variëteiten. Hier kun je een omschrijving van enkele soorten…
Another Side Of Bob Dylan - Bob DylanIn augustus 1964 verscheen bij Columbia Records het vierde studioalbum van Bob Dylan: 'Another Side Of Bob Dylan'.
De rode rio, een klein aquariumvisjeDe rode rio, een klein aquariumvisjeDe Latijnse naam voor de rode rio is Hyphessobrycon flammeus en hij behoort tot de familie van de karperzalmen (Characid…
Soorten Kersenbloesems in JapanSoorten Kersenbloesems in JapanEr zijn veel verschillende soorten kersenbloesems die verschillen in grootte en kleur. De kleuren gaan van puur wit tot…
Gerbils: varieteiten of kleurslagenHoewel de gerbil nog niet zo heel lang gehouden wordt als huisdier, bestaan er inmiddels al vele kleurslagen. In dit art…
Bronnen en referenties
  • Wij hebben zelf een minivarken

Reageer op het artikel "Het Gottinger minivarken"

Reacties

Maxi, 11-09-2014 18:45 #3
Deze informatie is allemaal vanuit de opleiding dierenverzorging. Ben je aan het nadenken over een varken als huisdier? In het begin zijn ze namelijk super lief. Toch worden ze best wel groot en vragen ze best wel veel aandacht. De eerst komende tijd kun je het varkentje nog wel de aandacht geven maar na 15 jaar (want dat worden ze) dan is het best wel lastig om ze ook echt die volle 100% aandacht te blijven geven.

Als je toch echt een varken wilt dan moet je kijken naar waar hij vroegen vandaan komt en dat is van de wilde zwijnen. Hoe leven wilde zwijnen en wat vraagt deze zwijn?

Varkens zijn schone dieren. In het gebied waarin ze leven hebben ze afzonderlijke plaatsen waar ze rusten, foerageren en mesten. De mestplek is in de regel zon 5 tot 15 meter verwijderd van de ligplaats. Wandelpaden of wissels verbinden de afzonderlijke leefgebieden. Ook op deze wissels zijn uitwerpselen te vinden.

Varkens zullen in hun hok eerst een geschikte ligplaats kiezen. Die plek moet comfortabel zijn. Een dichte vloer wordt verkozen boven een roostervloer, en een ingestrooide vloer boven een niet ingestrooide. In de winter moet de ligplek warmte bieden, in de zomer afkoeling. Om te liggen zoeken ze ook een rustige plek. Bij voorkeur liggen ze niet tegen een open hokafscheiding omdat ze zich dan ook kunnen afzonderen. In de buurt van de voerbak wordt meestal geen ligplek gemaakt. Tocht en koude luchtval in het nest is evenmin gewenst. De mestplaats wordt vervolgens gekozen op enige afstand van het ligbed. Ook hier staat het varken het liefst comfortabel. Vaak zoeken ze afzondering van de rest van de voor ze mesten. Daarbij staan ze met de kwetsbare achterkant tegen een dichte muur.

Varkens kunnen niet zweten. Ze verliezen warmte door warme vochtige lucht uit te ademen, en door de huid nat te maken. In het weiland kan dit in modderbaden of vochtige omgewoelde grond. Varkens die binnen gehouden worden maken bij hoge
temperaturen al gauw een smeerboel van hun hok. Ze gaan op de natte mestplaats liggen om af te koelen, en mesten vervolgens ergens anders in het hok: vaak op de dichte vloer of in het ingestrooide lignest. Door bij de inrichting van de stal rekening te houden met de manier waarop het varken zijn mestplek bepaalt, kunnen veel hygiëneproblemen en extra (uitmest-)werk worden voorkomen.

Het Göttinger minivarken is aan de Universiteit van Göttingen (Duitsland) speciaal als proefdier gefokt voor de medische wetenschap. Het dier heeft kleuren, die variëren van wit, grijs, bruin tot bont en is ook een geliefd hobbyvarken. De hoogte is ongeveer 40 tot 50 cm en het gewicht kan komen op 50 kg.

Van nature wroeten varkens om aan voer te komen. Door het omploegen van de grond met hun wroetschijf (neus) halen ze wortels, insecten en wormen uit de grond.

Varkens zijn hele sociale dieren en hebben de gehele dag aandacht nodig een tweede varken houden is dus eigenlijk gewenst.

Deze varken komt van mensen die niet voor hem konden zorgen. Hij is opgevangen door een groot bedrijf met meerdere varkens waar hij nu vrij kan rondlopen.
http://www.youtube.com/watch?v=Drm5D9NZBqY
dit is toch veel mooier, niet?

Jacob Boersma, 01-12-2008 13:37 #2
Hallo wij hebben op ons 25 jarig huwlijk een gottinger minivarken gekregen. Wie kan ons wat informeren over de voeding en hoe je hem tam kunt krijgen. En ook wanner hij evt gecastreerd moet worden. B.V.D. Jacob.

Annemarie, 29-03-2008 16:27 #1
Kan iemand me vertellen hoe groot en zwaar een gottinger wordt.

Infoteur: Toos
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 3
Schrijf mee!