InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het Gottinger minivarken

Het Gottinger minivarken

Het Gottinger minivarken Het Gottinger minivarken is een klein blijvend varken, ze zijn heel slim en je kunt ze dus veel kunstjes leren. Je hebt ze in het zwart, roze en roze met zwarte vlekken. De Beertjes (mannetjes) zijn wat constanter in hun gedrag dan de Zeugen (vrouwtjes), de zeugen kunnen nog wel eens last van hun hormonen hebben. Je moet er wel aandacht aan besteden want dat eisen ze op. Ook een maatje is aan te raden, een konijn kan ook goed bij een varken.

Gottinger minivarken

Als je eens iets anders wil dan een hond of kat, is dit minivarkentje genaamd de Gottinger toch wel een leuk alternatief.
Wel moet je er de ruimte voor hebben en moet je ze officieel laten registreren. De Beertjes (mannetjes) zijn wat constanter in hun doen en laten als je ze laat castreren (met verdoving) uiteraard en de groei van hun hoektanden stopt dan ook dus krijgen ze niet van die enorme hoektanden.

Als huisdier

Je kan ze binnen houden, ze zijn zindelijk te maken of in een hok met uitloop naar buiten. In de zomer is het verstandig om ze op een koele plek te houden met eventueel een bak met modder, want varkens hebben geen zweetklieren en als ze dan modder hebben om zich in af te koelen is dat natuurlijk heerlijk voor ze.

Ze kunnen ook een droge schilferige huid krijgen maar om ze dan in te smeren met babyolie is voldoende om de huid weer in orde te krijgen. Ze mogen niet alles eten, zo heb je speciaal voer voor ze waar vitamine, minerelen en andere voedingswaarde in zitten wat ze nodig hebben. Zo mag je ze nooit chocola geven want dat is giftig voor ze. Een snee brood, wortels, muesli, groente afval en heel belangrijk is vers water, als niet voldoende water krijgen kunnen ze een zoutvergiftiging krijgen. Verder zijn varkentjes heel slim, eerst komt de dolfijn en daarna komen de varkentjes op de lijst van de meest slimme dieren. Ze hebben ook vele soorten knorgeluiden, en als je ze onder hun kin of aan de zijkant van hun buik aait, vallen ze om en vinden het heerlijk als je ze dan onder hun buik kriebelt.

Een maatje is aan te raden voor ze, want alleen is niet leuk, het kan een soortgenoot zijn maar het kan ook een konijn of een
geitje zijn. Ze zijn ook heel schoon, zo doen ze hun behoefte op een plek en hebben ze een vast ritme voor eten en slapen.
Kortom het zijn grappige en slimme beestjes.
© 2007 - 2014 Toos, gepubliceerd in Dieren (Dier en Natuur) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Minivarkens.com, De meest bekende rassen en Marktplaats.
Gerelateerde artikelen
Enkele soorten KoiEnkele soorten KoiIn de wereld van de Japanse Koi karper zijn er een heleboel variëteiten. Hier kun je een omschrijving van enkele soorten…
Another Side Of Bob Dylan - Bob DylanIn augustus 1964 verscheen bij Columbia Records het vierde studioalbum van Bob Dylan: 'Another Side Of Bob Dylan'.
De rode rio, een klein aquariumvisjeDe rode rio, een klein aquariumvisjeDe Latijnse naam voor de rode rio is Hyphessobrycon flammeus en hij behoort tot de familie van de karperzalmen (Characid…
Soorten Kersenbloesems in JapanSoorten Kersenbloesems in JapanEr zijn veel verschillende soorten kersenbloesems die verschillen in grootte en kleur. De kleuren gaan van puur wit tot…
Gerbils: varieteiten of kleurslagenHoewel de gerbil nog niet zo heel lang gehouden wordt als huisdier, bestaan er inmiddels al vele kleurslagen. In dit art…
Bronnen en referenties
  • Wij hebben zelf een minivarken

Reageer op het artikel "Het Gottinger minivarken"

Reacties

Jacob Boersma, 01-12-2008 13:37 #2
Hallo wij hebben op ons 25 jarig huwlijk een gottinger minivarken gekregen. Wie kan ons wat informeren over de voeding en hoe je hem tam kunt krijgen. En ook wanner hij evt gecastreerd moet worden. B.V.D. Jacob.

Annemarie, 29-03-2008 16:27 #1
Kan iemand me vertellen hoe groot en zwaar een gottinger wordt.

Infoteur: Toos
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!