InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Welke koeienrassen zijn er allemaal?

Welke koeienrassen zijn er allemaal?

Welke koeienrassen zijn er allemaal? Verspreid over de hele wereld zijn er enkele honderden koeienrassen te vinden, elk met hun eigen geschiedenis, uiterlijk, karakter en gebruiksmogelijkheden. Sommige rundveerassen zijn wereldwijd bekend en hebben een grote populatie, terwijl er ook koeienrassen zijn die zeer zeldzaam zijn en alleen regionaal voorkomen. Welke koeienrassen zijn er allemaal? Van sommige koeienrassen wordt een korte beschrijving gegeven, dat een indruk moet geven van het uiterlijk, karakter en het gebruiksdoel van het ras.

Inhoud

A

Aberdeen Angus

De Aberdeen Angus is in 1870 gefokt in Schotland en is een hoornloos ras. De dieren hebben korte benen en een schofthoogte van ongeveer 130 centimeter. De kleur is zwart, rood komt zelden voor. Vooral in de Verenigde Staten is dit ras populair. De Aberdeen Angus wordt gefokt en gehouden om zijn vlees.

Afrikaner

Ook bekend als 'Afrikaner rundvee'. Komt uit Zuid-Afrika en stamt af van de Bos taurus indicus. De Afrikaner wordt gehouden voor vlees en melk, het is dus een dubbeldoelras.

B

  • Belted Galloway
  • Baggerbonte
  • Beefalo
  • Beefmaster
  • Belgisch Witblauw
  • Blaarkop
  • Black Angus
  • Blonde d'Aquitaine
  • Blonde van de Pyreneeën
  • Bos taurus
  • Bos taurus indicus
  • Braford
  • Brahman
  • Brangus
  • Brandrode
  • Braunvieh
  • Brettones pie noires
  • British white
  • Brown Swiss
  • BueLingo

Beefalo

Dit is per definitie geen koeienras, maar een kruising tussen een koe en een bizon.

Belgisch Witblauw

De dieren hebben een sierlijke lijn en komen voor in de kleuren wit, blauw en zwart. Het ras wordt gehouden om zijn vlees en het dier staat ook bekend als 'dikbil'. De Witblauw is zeer vruchtbaar en de kalveren worden geboren met een dubbelgespierde schouder, waardoor zij niet op de normale manier geboren kunnen worden. Een keizersnede is altijd noodzakelijk.

Blaarkop

Een dubbeldoelras met een witte kop en zwarte vlekken om de ogen. Tevens heeft de Blaarkop een witte staartpunt en witte buik. De dieren zijn voornamelijk zwart, alhoewel rode exemplaren ook voorkomen. Het benenwerk is hard. Schofthoogte van een koe is 138 centimeter en zij weegt zo'n 600 kilo. De stier kan een hoogte van 148 centimeter behalen en een gewicht van zo'n 800 kilo. Een koe geeft gemiddeld 7000 kilo melk per jaar.

Blonde d'Aquitaine

Dit rundveeras wordt gefokt en gehouden om het vlees. De Blonde d'Aquitaine koeien staan bekend om het makkelijke afkalven, aangezien de kalveren van een klein formaat zijn, wat zelden voorkomt bij een vleesras. De dieren leven op een karig rantsoen. Een volwassen stier kan zo'n 1500 kilo wegen, een koe 1100.

Brangus

De Brangus is een kruising tussen een Zeboe en Brahman of een Zeboe en Nelore. De dieren zijn enkel voor de vleesindustrie. Oorspronkelijk kwam alleen de kleur zwart voor, maar rood komt nu ook steeds vaker in beeld.

Brown Swiss

Een dubbeldoel-ras, wordt dus gehouden voor melk en vlees. De benen zijn sterk, evenals de klauwen. De Brown Swiss wordt ook gebruik om andere rassen te verbeteren, zoals het Maas-Rijn-IJssel en het Holstein-Friesian. De koeien worden zo'n 138 centimeter hoog en wegen tussen de 650 en 700 kilo, stieren zijn vaak 150 centimeter en wegen tussen de 1050 en 1125 kilo. Grijsbruin van kleur, soms lichtgeel of donkerbruin.

C

  • Canchim
  • Charolais
  • Chiangus
  • Chianina
  • Corriente

Charolais

Een typisch vleesras met een witte of beige kleur.

Chianina

Het grootste rundveeras ter wereld. Een stier kan een schofthoogte van 2 meter bereiken en een gewicht van 1700 kilo. Een koe bereikt doorgaans een gewicht van 900-1000 kilo en een hoogte van maximaal 185 centimeter. De vacht is zo wit als porselein, de huid echter donker. Kalveren worden lichtbruin geboren en na een maand of vier verliezen zij hun bruine vacht en krijgen zij de witte kleur van hun ouders. de Chianina wordt gehouden voor het vlees, de kalveren worden gemakkelijk geboren en een keizersnede is zelden nodig.

D

  • Danish Red
  • Devon
  • Dexter
  • Dahomey koe

Danish Red

Staat ook bekend als 'Rood Deens Melkras' of 'Deens Rood'. Dit is een melkveeras met een donkerrode kleur. Er mogen geen witte aftekeningen op de vacht zichtbaar zijn.

Dexter

De Dexter is het kleinste rundveeras dat uit Europa komt. Een koe bereikt een gewicht van 270-320 kilo en een stier weegt maximaal 450 kilo. De dieren zijn breed en lang, maar hebben korte poten. Het achterwerk van de Dexter is goed afgerond. Dit ras is zwart, maar soms komen ook de kleuren donkerrood of vaal voor. Een Dexter is hoorndragend, deze zijn dik en klein. Dit is een dubbeldoelras, en wordt dus voor het vlees en de melk gehouden. Een koe geeft per dag gemiddeld 8,5 liter melk.

Dahomey

Ook wel Dahomey dwergrund genoemd en is één van de kleinste runderrassen. Een koe behaalt een schofthoogte van 80 tot 90 centimeter, de stier behaalt hooguit 100 centimeter schoft. De dieren worden vooral door liefhebbers en hobbyboeren gehouden.

F

Fries-Hollands

De Fries-Hollands is een overwegend zwartbont ras. Soms komen roodbonte varianten voor en de kleur grijs is zeer zeldzaam binnen het ras. De Fries-Hollands is een dubbeldoel-ras.

G

Galloway

Een hoornloos, zwart rund welke als grote grazer in natuurgebieden ingezet wordt. de dieren zijn rustig van karakter en zelden agressief. Ze hebben weinig zorg nodig, staan kort op de benen en hebben een ruig haarkleed. De haren zijn lang en golvend, de oorschelpen hebben een afwijkende vorm. Een koe bereikt een schofthoogte van ongeveer 120 centimeter, een stier 130. Het vrouwelijker dier weegt 500 kilo, terwijl een stier met gemak de 600-900 kilo haalt. Het ras wordt, als het niet als natuurbegrazer leeft, gebruikt voor het vlees.

H

  • Heckrund
  • Hereford
  • Holstein
  • Holstein-Friesian
  • Hybridmaster

Heckrund

Het Heckrund is gefokt met als doel de oeros (een uitgestorven rund) terug te fokken. De dieren worden ingezet als natuurbegrazer in natuurgebieden. De dieren worden gekenmerkt door hun ietwat agressieve karakter, hij duldt geen mensen in zijn buurt. Het is dus geen geschikt ras voor natuurgebieden waar ook mensen komen. De dieren moeten altijd op een afgeschermd gebied vertoeven, zodat zij een verdwaalde voorbijganger niet kunnen verwonden. Het Heckrund heeft weinig verzorging nodig en de kalveren worden relatief klein geboren, waardoor de geboorte makkelijk verloopt.

Hereford

Een hard en duurzaam ras welk wordt gefokt voor zijn vlees. Dit is het meest populaire ras van de wereld en komt dan ook het meest voor. Er zijn gehoornde en ongehoornde varianten, dit heeft te maken met het feit of de ouderdieren drager zijn van het hoorn-gen of niet. In Nederland wordt het dier hobbymatig gehouden of als begrazer van natuurgebieden. De dieren zijn krachtig gebouwd en hebben een schofthoogte van 135-150 centimeter. Ze hebben een witte kop en een witte aalstreep die op de nek en schoft aanwezig is. De rest van het lichaam heeft een rode kleur. De bespiering is zwaar en het karakter is rustig en vriendelijk.

Holstein-Friesian

Een zwartbont melkveeras, met een slanke, ietwat magere bouw. Er is haast geen bespiering aanwezig. De dieren hebben een hoge melkproductie, waardoor dit het belangrijkste melkveeras in Nederland is.

Hybridmaster

Een ras dat is gefokt voor de melkproductie, vruchtbaarheid, levensverwachting en groei. Ook is dit dier goed inzetbaar als heidebegrazer. Een Hybridmaster heeft altijd 50% bloed van de Angus en 25% bloed van de Brown Swiss. De overige 25% kan bestaan uit bloed van verscheidene rassen.

J

  • Jersey

Jersey

Een geel tot grijsbruin koeienras met hoorns. Een schofthoogte van 120-127 centimeter. Koeien behalen een gewicht van 350-400 kilo, een stier kan tot 700 kilo wegen. Het is een typisch melkveeras, welk ongeveer 4000 kilo melk per jaar produceert. De melk is rijk aan botervet, waardoor het erg geschikt is om boter te maken. Het is één van de meest verspreide en geliefde melkveerassen ter wereld. De dieren hebben een rustig karakter.

K

  • Kempens Roodbont
  • Kerry

Kempens Roodbont

Een melkkoe uit België en is een kruising van Rode Holstein. Dit met doel om de melkproductie te verhogen.

L

  • Lakenvelder
  • Limousin

Lakenvelder

Een zwart of rood dubbeldoelras, met een witte band om het middel. De band lijkt op een laken dat over het dier 'gegooid' is, vandaar de naam Lakenvelder. Het is een vriendelijk dier wat voor weinig problemen zorgt en is daarom zeer geschikt voor zorgboerderijen, kinderboerderijen en hobbyboeren. De koeien kalven makkelijk af en ze worden vaak ingezet voor natuurbegrazingsprojecten door hun sobere levensstijl en vriendelijke karakter. Als het dier niet als hobbydier of natuurbegrazer wordt ingezet, wordt het doorgaans gebruikt voor de vleeshandel, maar ook worden ze wel gebruikt als dubbeldoel.

Limousin

Een typisch vleesras met korte hoorns. De koe heeft een schofthoogte van 150-160 centimeter, stieren 170-180 centimeter. De dieren zijn blondrood tot roodbruin van kleur.

M

  • Maas-Rijn-IJssel
  • Maine anjou
  • Marchiagiana
  • Miniature
  • Mirandesa
  • Montbéliarde
  • Murray Grey

Maas-Rijn-IJssel

Vaak afgekort tot MRIJ. Een dubbeldoelras waarvan zo'n 35.000 exemplaren in Nederland zijn.

N

  • Nelore
  • Normande

O

  • Oost-Vlaams witrood

Oost-Vlaams witrood

Een rundveeras met een roodgekleurde kop en over het lichaam kleine rode vlekken. De hoofdkleur is wit. Het dier wordt als dubbeldoel-ras gebruikt.

P

  • Piemontese
  • Pinzgauer
  • Polled Hereford

Piemontese

Een vleestypisch ras met een duidelijke 'dikbil' welke makkelijk kalft. Oorspronkelijk is het een werkras voor de kar of ploeg. De dieren zijn grijswit van kleur en de oogharen, staartkwast, klauwen en punten van de hoorns zijn zwart. Een kalf wordt lichtbruin geboren, maar kleurt na een paar maanden wit. De dieren hebben een rustig en gemakkelijk karakter.

Q

  • Quercy
  • Quinchuan

R

  • Red Angus
  • Red brangus
  • Red Holstein Friesian
  • Red poll
  • Rode Geus
  • Romagnola

Red Holstein Friesian

Een melkkoe in zwartbonte en roodbonte variant. De zwartbonte wordt Holstein Friesian genoemd, de roodbonte Red Holstein Friesian of Red Holstein.

Rode Geus

Een kruising tussen het Brandrode rund en de Salers. Een grote grazer welke ingezet wordt voor natuurbegrazing. De dieren hebben een dieprode kleur.

S

  • Salers
  • Salorn
  • Santa Gertrudis
  • Sayaguesa
  • Schotse Hooglander
  • Senepol
  • Shorthorn
  • Simbrah
  • Simmental
  • Simmenthaler
  • Simmental-Fleckvieh
  • Sussex

Schotse Hooglander

Een roodbruin runveeras. Soms komt de kleur zwart, bont of roan voor, zeer zelden de kleur wit. De hoorns zijn groot, de koe weegt 500 kilo en stieren zo'n 800 kilo. De dieren hebben weinig zorg nodig en zijn grote grazers van natuurgebieden. De dieren zijn nooit agressief en kunnen dus ook los rondlopen in natuurgebieden waar ook mensen komen.

Sussex

Een vleesras met een donkere vacht.

T

  • Tarentaise
  • Texas longhorn
  • Tudanca
  • Tuli

V

  • Verbeterd roodbont vleesveeras
  • Vlekvee

Verbeterd roodbont vleesveeras

Een vleestypisch ras. De VRV is het enige vleesras dat oorspronkelijk uit Nederland komt en is roodbont van kleur. De dieren stammen af van het Maas-Rijn-IJsselvee.

W

  • Wagyu
  • Watusi
  • West-Vlaams rood
  • Witrik
  • Wigt

Wagyu

Een typisch vleesveeras. Het vlees van het Wagyu-rund staat bekend om zijn zeer exclusieve en smaakvolle karakter. Het ras komt oorspronkelijk uit Japan. Het is diep gemarmerd vlees, wat de smaak extra doet uitkomen. Eén Wagyu kan veel geld opleveren, als het vlees van een uitmuntende kwaliteit is. De kiloprijs van het vlees kan oplopen tot zo'n 1500 euro!

Watusi

Een runderras dat oorspronkelijk uit Afrika komt en stamt af van de oeros. De dieren hebben lange hoorns en worden vooral in Afrikaanse stammen gehouden. De Watusi heeft een aantal functies binnen de gemeenschappen, namelijk voedsel, betaalmiddel en tevens geven de dieren status aan de eigenaar. Hoe meer Watusi-runderen iemand heeft, hoe meer status deze persoon binnen de gemeenschap geniet.

West-Vlaams rood

Een dubbeldoelras waar maar weinig exemplaren van over zijn. Het is niet onwaarschijnlijk dat het ras binnen 15 tot 20 jaar is uitgestorven.

Witrik

Dit ras staat ook wel bekend als 'Witrug'.

X

  • Xinjiang brown

Y

  • Yanbian

Z

  • Zeboe
  • Zweeds roodbont
  • Zwart-bont rund

Zeboe

Ook wel 'Zebu' of 'Bultrund' genoemd. Ze komen vooral voor in Afrika en India en de Zeboe dankt zijn naam (bultrund) aan de grote bult achter zijn nek. De dieren stammen af van de oeros.

Lees verder

© 2012 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een boerderij (woning)?Voor veel mensen is een verbouwde boerderij op het Drentse platteland het ideaal. Na pensionering een boerderij kopen en…
Verbrede landbouw: BoerenwinkelVerbrede landbouw is een groeiende trend in Nederland. De activiteiten die naast de hoofdtak, de boerderij, worden uitge…
Farmville op de Iphone - hoe werkt het?Farmville op de Iphone - hoe werkt het?Farmville is een heel populair spel op Facebook en heeft wel 30 miljoen aanhangers wereldwijd. In juni 2010 komt Zynga,…
Remeker - Jersey BoerenkaasRemeker kaas is biologische kaas die wordt gemaakt op boerderij De Groote Voort in Lunteren. Voor de productie van deze…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke koeienrassen zijn er allemaal?"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 22-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!